גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המכונית החשמלית מסין שמאתגרת את המותגים הוותיקים

BYD ATTO 3 החשמלית קולעת למטרה במה שחשוב לישראלים: מרווח פנים, אבזור ומחיר סביר ● היא לא חפה מפגמים, אך צפויה למכור כל יחידה שתגיע לארץ

BYD ATTO 3 / צילום: יח''צ
BYD ATTO 3 / צילום: יח''צ

באמצע אוגוסט העביר הממשל האמריקאי חקיקה לשלילת סובסידיות מרכב חשמלי שאינו מיוצר בארה"ב. השם המפורש "סין" לא הוזכר בחקיקה, אולם די ברור שהיא נועדה לחסום את הפלישה של תעשיית הרכב הסינית. 

החודש הציע קרלוס טבארס, נשיא תאגיד הרכב הבינלאומי - סטלנטיס, להעלות את המכס על כלי רכב מתוצרת סין שמיובאים לאירופה. קריאה דומה השמיע החודש גם עמנואל מקרון, נשיא צרפת. 

קורולה קרוס החדשה: יש מאובזרות ומרווחות ממנה, אבל חובבי טויוטה יתאהבו 
הקרוס-אובר ההיברידי החדש של רנו: עיצוב של רכב יוקרה ומחיר נגיש 
המכונית הסינית-שוודית שמציבה רף חדש לשוק החשמליות 

אבל נראה כי הניסיונות של ממשלות המערב לחסום את ההתקדמות של תעשיית הרכב הסינית הם בבחינת "מעט מדי ומאוחר מדי". רוב יצרני הרכב האמריקאים והאירופאים לא רוצים לסכן את האינטרסים שלהם בסין, ולסינים עצמם יש יתרון תחרותי בייצור רכב חשמלי על פני עמיתיהם.

ישראל היא אחת מחופי הנחיתה הראשונים של הגייסות הסיניים בדרך למערב, והמכוניות הסיניות החדשות מתקבלות כאן בהתלהבות רבה. אחת הדוגמאות הבולטות הקרוס־אובר החדש ATTO 3 של BYD שכבר הספיק לצבור אלפי הזמנות, למרות שעד לפני חודשיים רוכשים רבים לא ידעו אפילו מי החברה שניצבת מאחוריו.

בין שמרנות למקוריות

לחלק לא מבוטל מההצלחה אחראי הקרוס־אובר 3 ATTO, ודי ברור למה. יש לו עיצוב סולידי וידידותי לעין שהיה יכול להיות באותה מידה יפני או קוריאני, פרופורציות מאוזנות, ממדים מקבילים לדגמים פופולריים כמו ניסן קשקאי, חרטום עם יחידות תאורה צרות ומודרניות וזנב שמרני עם פנסים.

בניגוד לעיצוב החיצוני השמרני, תא הנוסעים מאמץ קו עיצובי מקורי והרפתקני. רשימת פריטי העיצוב "שיוצרים אווירה" וכוללת בין השאר עמדת פיקוד ודלתות עם דיפונים עתירי פסים וקימורים, פתחי אוורור שמורכבים משלל טבעות פלסטיק גדולות, ידיות פתיחה שמוסוות בדיפון הדלתות, ידית הילוכים ענקית דמוית מצערת של מטוס נוסעים, מושבי ספורט גבוהים עם דיפון רב גוני, ואפילו שלושה מיתרים שמתוחים לאורך כל אחת מהדלתות ומשמיעים צלילים של גיטרת בס כאשר פורטים עליהם. כן, זה מוזר כמו שזה נשמע.

מרחב הפנים מצוין, עם שפע של מרחב לכתפיים, לברכיים ולראש - אפילו לנוסעים גבוהים והרצפה מאחור שטוחה כמתבקש. יש גם תא מטען רחב, עמוק ושימושי, אם כי הוא בא על חשבון גלגל רזרבי. למרות שעיצוב הפנים קצת מזכיר ביקוRר במחלקת הצעצועים של חנויות הסטוק למיניהן, התא בנוי היטב עם חומרים איכותיים ובקרת איכות מוקפדת.

כמו בהרבה כלי רכב מתוצרת סין, האבזור התקני נדיב מאוד. לצד פריטים נפוצים, דוגמת ריפוד דמוי עור, תאורת אווירה, גג פנורמי ומושבים קדמיים חשמליים, יש במפרט של הגרסה הפרטית גם כמה פריטים שאותם קשה לקבל כסטנדרט אפילו בכלים מערביים יוקרתיים ויקרים בהרבה. ביניהם: מסך מולטימדיה ענק ואלגנטי שבלחיצת כפתור נע על צירו לצורך צפייה אופקית או אנכית, דלת אחורית חשמלית, מערכת פיקוד קולי שנעזרת בבינה מלאכותית ומתפקדת טוב יותר מרוב המערכות המערביות שפגשנו, וכיסוי חשמלי נגלל לגג הפנורמי שמבודד היטב את מהשמש הישראלית הקופחת.

שיפועים? הם לא בעיה

הגישה הסינית של "הכל כלול" חייבת להוות קריאת השכמה להרבה יצרנים מערביים מתחרים, כולל טסלה, שעדיין דוגלים בשיטה של "לתת ללקוח את המינימום ההכרחי כסטנדרט, וכל השאר (אם בכלל) בתוספת תשלום".

חברת BYD היא כיום יצרנית הרכב החשמלית הגדולה בסין והיא גם מייצרת ומפתחת את המנועים והסוללות שלה בעצמה, ואף מוכרת אותם למתחרים בסין ובמערב. הניסיון ההנדסי שלה משתקף היטב במערכת ההנעה של ה־ATTO. למנוע החשמלי יש הספק מכובד של 204 כ"ס, ועם לחיצה בריאה במיוחד במצב התכנות הספורטיבי הרכב צובר מהירות בצורה לינארית גם בשיפועים תלולים עם שלושה ארבעה נוסעים בתא. אין בעיה לשייט ב־140 קמ"ש על כבישים מהירים, ולפחות על פי נתוני המחשב צריכת החשמל הממוצעת די סבירה גם תחת עומס, מה שמאפשר לנצל היטב את הסוללה שמציעה קיבולת צנועה יחסית של כ־60 קילוואט־שעה.

נסיעת המבחן בוצעה ביום סתווי, עם שימוש די מוגבל במזגן. בתנאים כאלה ובנסיעה ממושכת במצב התכנות החסכוני, נראה כ יעד של 400 ק"מ בין טעינות הוא בר־השגה. מנגד, עוצמת מערכת האקלים פחות אפקטיבית לעומת דגמים מתחרים, כך שקירור התא בקיץ הישראלי הבלתי מסתיים עשוי לקצץ את הטווח הריאלי לסביבות 300־350 ק"מ. מאחת מיצרניות הסוללות הגדולות בעולם גם היינו מצפים לתמיכה בטעינה קצת יותר מהירה מ־88 קילוואט. לפחות הטעינה הביתית היא מהירה יחסית (11 קילוואט). היינו שמחים גם לקבל מערכת יותר אפקטיבית למחזור האנרגיה בבלימה.

 

מחיר בהתאם לתמורה

המתלים והבולמים מכוילים עם נטייה בולטת לרכות, וזה בא לביטוי בנטיית גוף די מוחשית בפניות הדוקות, אם כי אחיזת הכביש עצמה טובה. ספיגת הזעזועים על כבישים בין עירוניים ועל אספלט סבירה בהחלט, אבל מהמורות עירוניות איטיות ופסי הרעדה גבוהים עשויים לטלטל את התא בצורה מוחשית יותר ממה שזכור לנו מהמתחרה גילי גיאומטרי.

אפילו במצב התכנות "הספורטיבי" ההיגוי קליל, מנותק ומעורפל, ולמרות שזה מסייע לתמרונים הדוקים בעיר, נהגים מערביים שוחרי נהיגה יצטרכו להוריד ציפיות משמעותית.

בשורה התחתונה, במחיר שנע בין 156 אלף שקל ל־165 אלף שקל, ה־ATTO 3 הוא רכב פנאי שצובר הרבה נקודות זכות בנושאים שבאמת חשובים לרוב הלקוחות הפרטיים במדינת ישראל ובוודאי ללקוחות המוסדיים. הוא ידידותי לעין, מרווח בצורה מרשימה מאוד ביחס לממדיו, בנוי היטב, מאובזר בנדיבות לא שגרתית כלל ומציע יחס טווח במחיר סביר שדי תואם את הממוצע בפלח הזה. הוא מקבל גם גיבוי מאחריות נדיבה וממערך שירות ארצי. אמנם ה־ATTO לא חף מפגמים וחובבי נהיגה ייחלו ליכולת דינמית מלוטשת יותר, אבל השבט כבר אמר את דברו. נראה, שבמלחמה על שוק הרכב החשמלי, המערב כבר הפסיד. 

חלק מהמתחרות

גילי גיאומטרי C
160 אלף שקל עולה גרסת הטווח הארוך של רכב הפנאי, שמרווחת ומאובזרת מאוד. להנעה אחראי מנוע בהספק 204 כ"ס שמאיץ את הרכב ל־100 ב־7.7 שניות וסוללה של 70 קילוואט מספקת טווח נסיעה של עד 460 ק"מ.

גילי גיאומטרי C / צילום: יח''צ

MG4 חשמלית
במהלך 2023 אמורה לנחות בארץ החשמלית הקומפקטית, כך שטרם פורסם המחיר. בסיס גלגלים של 2.71 מ' מבטיח תא נוסעים מרווח, והיא מצוידת במנוע של 204 כ"ס ובסוללה של 62 קילוואט עם טווח של עד 435 ק"מ ב־WLTP.

MG4 חשמלית / צילום: יח''צ

SERES 3
הנציגה המרכזית של המותג SERES תגיע לארץ בשנה הבאה, ומחירה עדיין לא פורסם. הגרסה החדשה כוללת סוללה גדולה מאוד - 70 קילוואט - שאמורה לספק טווח של עד 450 ק"מ בתקן האירופי.

SERES 3 / צילום: יח''צ

עוד כתבות

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"