קורולה קרוס החדשה: יש מאובזרות ומרווחות ממנה, אבל חובבי טויוטה יתאהבו

קורולה קרוס נחשבת למכונית נוחה, חסכונית, מרווחת וצפויה לשמור על ערכה יותר מאג"ח של ממשלת ארה"ב • אבל היא לא זולה או מיועדת לחובבי ריגושים

טיוטה קורולה קרוס
טיוטה קורולה קרוס

טויוטה היא חברת ענק שמעדיפה לא לקחת סיכונים, לא שואפת לשנות את העולם ולא מאמינה במהפכות. המוטו שלה הוא "שיפור הדרגתי ומתמיד", ובעשורים האחרונים גישה זו הפכה אותה למותג הרכב החזק בעולם, ששואב אליו מדי שנה עשרות מיליוני לקוחות שלא אוהבים סיכונים.

החיסרון הבולט בפילוסופיה העסקית הזו הוא הסתגלות איטית לאירועים גלובליים "משבשים", כמו למשל המעבר המהיר של העולם לרכב חשמלי, שמוצא כיום את טויוטה בעמדת נחיתות. מן הצד השני, כמעט כל 11 מיליון כלי הרכב שטויוטה מייצרת מדי שנה ברחבי העולם, נמכרים עוד לפני שעלו על פסי הייצור שלהם, אז קשה לבוא אליה בטענות.

את הפילוסופיה נטולת הסיכונים ממצה ומתמצתת היטב גם טויוטה קורולה קרוס החדשה, שנחתה בישראל לאחרונה.

תחושת דז'ה וו

המכונית מאמצת את השם (והפלטפורמה ההנדסית) של הדגם המוכר והנמכר ביותר של המותג טויוטה בעולם. יש לה ממדים ובמפרט הנעה היברידית שפונים למכנה השיווקי הרחב ביותר שאפשר, והעיצוב החיצוני שלה הוא הזהירות בהתגלמותה.

למרות שהקורולה קרוס היא דגם חדש לחלוטין, מי שמתבונן בה בפעם הראשונה מקבל תחושת דז'ה וו, כאילו הוא כבר ראה אותה בעבר. התחושה הזו נובעת מפרופורציות קלאסיות של קרוס אובר משפחתי עם אורך נכבד וגובה מתון, פרופיל צד זקוף עם קשתות גלגלים רבועות ומודגשות, וחלונות צד גדולים כמו בהרבה רכב פנאי עדכניים. החרטום מזכיר את דגם הראב 4 הפופולרי, והמאפיין הבולט ביותר בו הוא הגריל הענק. גם עיצוב הזנב נטול זהות ייחודית. מדובר בעיצוב שדי קשה לזכור אחרי שחונים את הרכב, אם כי על כבישי ישראל גילינו שכל טויוטה חדשה, בוודאי בתצורת פנאי, יוצרת סנסציה בקרב מעריצי המותג.

תא הנוסעים שימושי מאוד למשפחות. סף הכניסה לרכב ממוקם בגובה נוח מאוד לנוסעים בכל הגילאים ובכל הממדים. המושבים הקדמיים נוחים ומספקים מקום מכובד לרגליים ולראש ותצפית בגובה מכובד על הנעשה מלפנים. המושב האחורי יכול להכיל בקלות שני מבוגרים פלוס מתבגר, אם כי בפלח המחיר הזה קיימים כלים שמציעים יותר מרווח. תא המטען רחב, יעיל ויכול להכיל נפח של כ-440 ליטר. קיפול מסעד המושב האחורי מאפשר לשנע חפצים באורך חריג.

מערך הפיקוד כולל לוח מחוונים דיגיטלי חד, עשיר במידע ושמרני בעיצובו. לצידו ניצב המסך "צף" בממדים מרשימים עם מערך נוח להתמצאות של תפריטים גדולים וגרפיקה נאה. לטובת מאותגרי התפריטים יש גם מערך די מקיף של מתגי שליטה פיזיים לצד מערכת המולטימדיה ועל ההגה. במילים אחרות, מדובר בהנדסת האנוש שתוכננה להיות ידידותית לבני כל הגילאים.

רמת האבזור התקני די מקיפה, וכוללת מערכת בטיחות שלא מחמיצה אף פיצ'ר עדכני. עם זאת, היינו שמחים לגג נפתח במקום גג הזכוכית הפנורמי שמחופה בווילון חשמלי. איכות הייצור והגימור גבוהה למדי, כצפוי מטויוטה, ויש כמות סבירה של משטחים בסביבת הנהג, אך הצבעים האפרפרים מדברים יותר אל ציי הרכב מאשר אל שוחרי סגנון החיים.

יעילות, חיסכון ואמינות

באירופה משווקת קורולה קרוס עם מערכת הנעה היברידית על בסיס מנוע 2 ליטר עם הספק כולל מכובד של 194 כ"ס, ויש אפילו גרסת הנעה כפולה עם מנוע חשמלי נוסף. אולם, לישראל מגיעה המכונית רק עם מערכת ההנעה ההיברידית הבסיסית והמוכרת של הקורולה סדאן, שמשלבת מנוע 1.8 ליטר בנזין עם מנוע חשמלי ומייצרת הספק של 140 כ"ס (לעומת 122 כ"ס בסדאן). המנוע משודך לתיבת הילוכים רציפה והמכלול הכולל יעיל, חסכוני ואמין אבל לא מרגש.

בנהיגה רגועה עם רגל קלה על דוושת הדלק, הרכב משייט לו בחרישיות על חשמל בלבד, וגם שיוט על הכביש המהיר מתבצע ללא מאמץ כאשר המנוע בקושי נשמע ברקע. נהגים רגועים יתוגמלו גם בצריכת דלק מרשימה בהחלט עבור קרוס-אובר מגודל שנעה ריאלית סביב 18 ק"מ לליטר, ויש גם אופציה לשייט על חשמל בלבד למרחקים קצרים.

מנגד, מי שיחרוג מהאזור החשמלי הנינוח של מערכת ההנעה הזו לצורך האצה בעלייה, עקיפה מזדמנת או סתם איזה ריגוש כביש חטוף, ייענש בצליל מנוע קולני ומחוספס בסל"ד גבוה, שיצנן את התלהבותו.

מחיר לא בדיוק "עממי"

גם התנהגות כביש מתוכננת עבור נהגים רגועים. בנהיגה בעיר ועל כבישים בין עירוניים הקרוס היא מכונית נעימה שסופגת היטב מהמורות קשוחות. יש לה יציבות כיוונית טובה במהירויות גבוהות וכושר תמרון מצוין ברחובות צפופים בזכות היגוי קליל וקוטר סיבוב מזערי. היא גם מדלגת ללא קושי על מדרכות גבוהות, ואפילו תצלח דרכי עפר, כל עוד לא נתקלים באבנים סוררות או בחריצים עמוקים.

מנגד, מי שינסה לאתגר את השלדה על כבישים מפותלים ומהירים יקבל את המסר "עזוב שטויות". ההיגוי לא מדויק מספיק עבור שעשועי כביש ויש גם מידה לא מבוטלת של נטיית גוף בפניות.

מחיר הבסיס של קורולה קרוס, עם חבילת אבזור סבירה עומד על כ-169 אלף שקל, ואף נוסק עד אזור 185 אלף שקל לגרסה מאובזרת. זה נשמע יקר עד שמגלים שהמחיר של הקורולה ההיברידית הרגילה, שנחשבת "המכונית העממית הישראלית" האולטימטיבית, מתחיל כיום ביותר מ-150 אלף שקל. המחיר של טויוטה ראב 4, שרשימת ההמתנה אליו נמתחת כיום על פני רבעונים רבים, מתחיל באזור ה-200 אלף שקל.

אז נכון שבמחיר הזה יש בשוק מתחרות יותר מרווחות, חזקות ולא פחות מאובזרות מקורולה קרוס. אבל לטויוטה יש את קהל החסידים הנאמן שלה בשוק הפרטי והמוסדי, שלרוב מתאפיין בציבור שמרני שאינו חובב ריגושים. ועבורם הקורולה קרוס היא התגלמות השאיפות.

חלק מהמתחרות

סובארו XV קרוסטרק
162 עד 173 אלף שקל עולה גרסת הקרוסטרק עם מנוע 2 ליטר. בסיס הגלגלים ארוך מעט ותא הנוסעים מרווח ומאובזר. המנוע, שמשודך לתיבה רציפה, מייצר 156 כ"ס. הבונוס הוא מערכת הנעה כפולה ומרווח גחון לשטח מאתגר.

סובארו XV קרוסטרק
 סובארו XV קרוסטרק

סקודה קארוק
171 עד 191 אלף שקל עולה המכונית. יש לה ממדים מכובדים, בסיס גלגלים באורך 2.64 מ' ותא נוסעים מרווח מאובזר ואיכותי היטב עם תא מטען של 500 ליטר. המנוע הוא 1.5 ליטר טורבו עם 150 כ"ס, שמשודך לתיבה כפולת מצמדים.

סקודה קארוק
 סקודה קארוק

סיטרואן C5 איירקרוס
171 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של סיטרואן C5. למכונית יש ממדים מכובדים תודות לבסיס גלגלים באורך 2.73 מ'. נפח תא המטען הוא 580 ליטר. המנוע הוא 1.2 ליטר טורבו בהספק 130 כ"ס. תא הנוסעים כולל טכנולוגיות מתקדמות.

סיטרואן C5 איירקרוס
 סיטרואן C5 איירקרוס