המכונית הסינית-שוודית שמציבה רף חדש לשוק החשמליות

חשמלית הפרימיום של פולסטאר מגיעה מסין אך שומרת על עיצוב השוודי • יש מרווחות ומהירות ממנה, אך היא אחת המכוניות הנעימות ביותר לנהיגה נמרצת

פולסטאר 2 LR / צילום: יח''צ
פולסטאר 2 LR / צילום: יח''צ

אם מישהו היה אומר לנו בשלהי 2019 שבשנתיים הקרובות יימכרו בישראל כמעט 11 אלף רכבי פרימיום חשמליים במחיר ממוצע של כרבע מיליון שקל - סביר להניח שהיינו חושבים שהוא משוגע. אבל אז הגיעה לישראל טסלה, מסרה כמעט 9,000 כלי רכב בין מרץ 2021 לספטמבר 2022, והוכיחה שיש בישראל קהל לקוחות משמעותי שרוצה לרכוש רכב חשמלי כסמל סטטוס.

נתוני המכירות של טסלה הציבו את ישראל על מפת היעדים המועדפים של יצרני רכבי הפרימיום החשמליים, והמצטרף האחרון לחבורה הזו הוא המותג פולסטאר. המותג אמנם מתנהל כחברת אחות עצמאית של וולבו השוודית עם מטה ומרכז פיתוח בשוודיה, אבל כלי הרכב עצמם מיוצרים בסין וקבוצת החברה האם של וולבו, GEELY הסינית, רואה בהם מקור לגאווה לאומית.

עיצוב ידידותי לצמחוניים

בכל הנוגע לעיצוב הרכב, קל מאוד להבחין בקרבה המשפחתית של פולסטאר 2 לוולבו. בניגוד לשפת העיצוב של טסלה 3 ושל לרוב החשמליות בשוק, לפולסטאר יש "עיצוב שוודי" מוצק וחסון. החרטום מזכיר מאוד את וולבו, כולל הפנסים המפוצלים, וכך גם מבנה של "ארבע וחצי דלתות" עם דלת אחורית שמתרחבת למעין מכסה תא מטען. זאת בנוסף לזנב עם פנסים אדומים ענקיים שמדבר בשפת העיצוב ההיסטורית של וולבו. התוצאה הסופית ייחודית, וזוכה ללא מעט תשומת לב.

 
  

מכירי ומוקירי וולבו ירגישו בבית גם בתא הנוסעים של הפולסטאר. מערך הפיקוד מזכיר את ה־XC40 של המותג השוודי בזכות לוח מחוונים דיגיטלי ברור וחד, ומסך מולטימדיה גדול ואנכי. המסכים הללו מעניקים תחושה עשירה יותר מבחינה חזותית מאשר העיצוב "הערום" של טסלה, ושמחנו לגלות לצידם ועל ההגה גיבוי של מתגי תפעול פיזיים לכל המערכות החיוניות.

מסך המולטימדיה תוכנן לממשק מלא עם מערכת ההפעלה אנדרואיד, וגם מי שלא יטרח לחבר את הטלפון שלו למערכת ייהנה ממערך תפריטים ראשי גדול ומפקודות קוליות אפקטיביות. עוד השפעה מבורכת של החברה האחות הם מושבי ספורט מצוינים, עם תמיכה טובה מאוד לגוף בנסיעות ארוכות כמו שרק השוודים יודעים לייצר.

לצד זאת, החלק האחורי פחות מרשים. אמנם המושב האחורי רחב מספיק לשלושה מבוגרים, אך יש בפלח מתחרות עם הרבה יותר מרווח לרגליים ולראש (יונדאי איוניק 5, למשל). הנוסע שיושב באמצע יצטרך גם להסתגל לבליטה גבוהה ברצפה שבין רגליו - מאפיין הנדסי מוזר, שחשבנו שכבר נעלם מהעולם בעידן החשמלי.

תא המטען, שמסתתר מתחת לדלת האחורית המתרוממת, הוא רחב, נוח מאוד להעמסה וניתן לקפל את מסעד המושב האחורי לטובת מטענים חורגים. תנוחת הישיבה גבוהה יותר משמעותית מזו של טסלה 3, אם כי עדיין לא בגובה של מכוניות הקרוס־אובר. כמו כן, הראות לאחור די מוגבלת בשל הזווית האופקית של השמשה האחורית.

רמת האבזור התקני גבוהה, לרבות מערכת קול מרשימה וגג זכוכית פנורמי, שבקיץ הישראלי יכול לשמש גם כתנור אפייה מאולתר. איכות הייצור והגימור גבוהה. אבל ייתכן שוולבו לקחו קצת רחוק מדי את הגישה ההיפסטרית שלהם ביחס לחומרי הדיפון: כל החומרים בתא עשויים בטכנולוגיה "ידידותית לצמחונים", ללא שום חומרים מהחי ועם הפחתה משמעותית של השימוש בפלסטיק. אנחנו אוהבים חיות, אך היינו שמחים לקבל טקסטורות קצת יותר ידידותיות למגע בדלתות ובסביבת הנהג, ואולי גם צבעים קצת יותר "חיים" משלל הגוונים, שאפורים כמו השמיים בשוודיה.

צוברת מהירות במרץ

הפולסטאר 2 חולקת את מערכת ההנעה החשמלית שלה עם האחות וולבו, אם כי המפרטים קצת שונים. אפשר להזמין את הרכב גם בגרסת ביצועים דו־מנועית עם למעלה מ־470 כ"ס, אך הגרסה הפופולרית היא גרסת הטווח הארוך בה נהגנו. היא כוללת מנוע בודד בהספק 231 כ"ס וסוללה בקיבולת שימושית של כ־75 קילוואט, שמספקת טווח של עד כ־540 ק"מ בתקן WLTP.

במצב הספורטיבי המכונית צוברת מהירות בקצב מכובד במישור ובעליות, גם עם חמישה נוסעים, ויש מספיק כוח ליציאה לעקיפה בכבישים צרים או לשיוט מהיר בכבישים בין עירוניים פתוחים. ב־160 קמ"ש מגביל המהירות נכנס לתמונה על תקן של מבוגר אחראי. שוודים, כבר אמרנו?

כמו בהרבה חשמליות אחרות בישראל, נתוני הטווח המוצהרים של הפולסטאר 2 הם די תיאורטיים ותלויים במזג האוויר, אופי הנהיגה ותוואי הכביש. אפשר להגיע ל־500 ק"מ אם בוחרים במצב התכנות החסכוני ביותר, שכולל ויתור על תגובת דוושה נמרצת, שימוש מוגבל במזגן ושימוש במערכת מיחזור אנרגיה בבלימה, שמאיטה את הרכב ללא נגיעה בבלמים.

אבל אם לא נולדתם בסטוקהולם, כנראה שתבחרו באחד ממצבי התכנות היותר דינמיים במחיר של קיצור הטווח הריאלי לאזור ה־450 ק"מ. גרסת הטווח הארוך תומכת בטעינה די מהירה של כ־150 קילוואט, שמוסיפה לא מעט טווח בפרק זמן קצר.

במחיר תחרות

הנהיגה בפולסטאר 2 היא מהנה. מי שכייל את השלדה של המכונית הזו יודע היטב את מלאכתו: ההיגוי מהיר, מדויק ומחזיר הרבה מידע לכפות הידיים. נטיית הגוף בפניות מזערית, שינויי הכיוון מהירים והמכונית הכבדה הזו זורמת על כבישים מפותלים בקלילות מפתיעה. נוחות הנסיעה סבירה ברוב התנאים, אך מפגש עם מהמורות עירוניות איטיות עלול לטלטל את התא כהוגן.

גרסת הטווח הארוך החד מנועית עולה 275 אלף שקל, קרוב מאוד למחיר של טסלה מודל 3 לפני תוספות. המחיר הזה קרוב מאוד למחיר של טסלה מודל 3 בגרסת הטווח הארוך, ולכן סביר להניח שהפולסטאר תשיג לא מעט מכירות ממובילת השוק. לא נופתע אם לכל רכב כזה שיגיע לישראל בשני הרבעונים הבאים, תהיה כתובת עוד לפני שירד מהספינה.

חלק מהמתחרות

טסלה מודל 3 LR

271 אלף שקל עולה טסלה מודל 3 בגרסת הטווח הארוך. לרכב יש שני מנועים בהספק משולב של 441 כ"ס, מומנט של 49 קג"מ והיא מאיצה מאפס ל־100 ב־4.4 שניות. סוללה של 75 קילוואט מספקת טווח של עד 602 ק"מ. תא הנוסעים מרווח ומינימליסטי.

טסלה מודל 3 LR / צילום: יח''צ
 טסלה מודל 3 LR / צילום: יח''צ

קיה EV6 פלוס

גרסת הטווח הארוך של ה־EV6 מצוידת במנוע בודד בהספק 229 כ"ס ו־35 קג"מ, ומאיצה ל־100 ק"מ ב־7.3 שניות. סוללה של 73 קילוואט מעניקה לה טווח של עד 528 ק"מ ב־WLTP. תא הנוסעים מרווח ותא המטען מכיל 480 ליטר. המכונית טרם הגיעה לארץ.

קיה EV6 פלוס / צילום: יח''צ
 קיה EV6 פלוס / צילום: יח''צ

יונדאי איוניק 6

לספורט סדאן החשמלית של יונדאי יש עיצוב ספורטיבי. יש לה שני מנועים בהספק משולב של 325 כ"ס והיא מאיצה ל־100 ב־5.1 שניות. סוללה של 74 קילוואט אמורה לספק טווח של מעל 600 ק"מ ב־WLTP. ב־2023 היא תגיע לארץ, והמחיר טרם נקבע.

יונדאי איוניק 6 / צילום: יח''צ
 יונדאי איוניק 6 / צילום: יח''צ