גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה תעשו אם היועץ גרם לכם הפסדים

​המאבק נגד יועץ פיננסי בארה"ב יקר מאוד, וחסוי, וזה צריך להשתנות ● הטור עשוי להיות רלוונטי גם למשקיעים מישראל

כשהיועץ גורם להפסדים / צילום: Shutterstock
כשהיועץ גורם להפסדים / צילום: Shutterstock

 

 

יועץ פיננסי הגון ובעל יכולת שדורש עמלות הוגנות יכול להיות חברו הטוב ביותר של המשקיע, במיוחד כשהשווקים סוערים. אבל מה אם מתברר שיש לכם יועץ גרוע? במקרה כזה אתם עלולים להיתקע בבלגן שלא הייתם מאחל לגרועים באויביכם - וזה צריך להשתנות.

השבוע הגרוע של הדולר: הראלי נגמר או שמדובר בתיקון קל? המומחים מנתחים  
נתוני האינפלציה המעודדים בארה"ב: העלאות הריבית כנראה יתמתנו, ומה תהיה ההשפעה על בנק ישראל? | ניתוח

אם אתם מאמינים שהפסדתם הרבה כסף בגלל שהיועץ הפיננסי שלכם היה חסר תשומת לב, לא זהיר או בלתי הגון, אתם יכולים לנסות לתבוע אותו. אבל כששכרתם את שירותיו, הייתם צריכים לחתום על מעין חוזה שנקרא הסכם ייעוץ השקעות. במסמך הזה לרוב כתוב שכל סכסוך ביניכם ובין היועץ צריך להיפתר בבוררות ולא בביהמ"ש.

בהסכמי הייעוץ נעשה נפוץ לכתוב שכל הסכסוכים ינוהלו על ידי אחד משני ארגונים: איגוד הבוררות האמריקאי (AAA) או JAMS, חברה ששמה המלא Judicial Arbitration and Mediation Services.

 

שלא כמו ההליכים המשפטיים או מקרי הבוררות המנוהלים בידי סוכנות הרגולציה העצמית של וול סטריט, Financial Industry Regulatory Authority, המקרים שבהם בוררת JAMS לא זמינים לעיון הציבור. למעט מקרים חריגים מאוד, זה המצב גם לגבי הבוררויות שנערכות בפני ה-AAA.

כמעט 2,000 דולר לשעה של בוררות

והבוררויות האלה עלולות להיות יקרות באופן מבהיל. חלק מהבוררים גובים עד 1,950 דולר לשעה, כדי לשמוע מקרים, על פי מסמכים שסקרתי בעצמי. העלויות הצפויות של שימוש בבורר אחד של AAA או JAMS יכולות בקלות לעבור רף של 60 אלף דולר, כך אומרים עורכי דין.

וכדי שישמעו בכל אחד מהארגונים תלונה שלכם - הם מצפים שהסכום ישולם מראש, לרוב 50% על ידי הלקוח.

"חברות הייעוץ מקבלות את הטוב מכל העולמות האפשריים", אמר סטיוארט מייסנר, עורך דין ב-Meissner Associates בניו יורק, המייצג משקיעים שאומרים שספגו נזק בידי ברוקרים או יועצים. "החברות האלה יכולות להרשות לעצמן את העמלות ורוב המשקיעים לא יכולים, וכמו כן החברות זוכות לחשאיות, והציבור לעולם לא יראה את תוכן ההחלטה".

אז אתם עלולים לפשוט רגל בניסיון לשחזר את הכסף שכבר הפסדתם. ולעתים קרובות, אף אחד לא יכול לדעת שליועץ מסוים יש היסטוריה של היגררות לבוררויות.

יועצי השקעות רשומים, המנהלים נכסים בגובה 100 מיליון דולר או פחות, נתונים לרוב לרגולציה ברמת המדינה ולא על ידי רשות ניירות ערך. מדינות, בשונה מסוכנות פדרלית, דורשות שהיועצים שהן מפקחות עליהם יגלו על כל מקרי הבוררות המוגשים נגדם.

הגילויים האלה זמינים לעיון במסמך המכונה טופס ADV. השבוע, עמיתי טום מקגינטי ניתח טופסי ADV של 21,605 חברות ייעוץ הרשומות במדינות, ומצא ש-493 - או 2.3% מהם - גילו על מקרה בוררות אחד לפחות עם תביעת נזיקין בגובה של 2,500 דולר לפחות.

אבל היועצים הרשומים ב-SEC לא צריכים לגלות על בוררויות - או, לעניין זה, על תלונות של לקוחות ותביעות אזרחיות - בחוברות הרשמיות שלהם. הם חייבים לעשות גילויים כאלה רק אם המקרים האלה "נוגעים" להערכת הנהלים העסקיים של היועץ והגינות ניהול העסק.

כפי שכתבתי בשבוע שעבר, היועצים הרשומים ב-SEC מקבלים את הזכות לקבוע אילו תלונות "נוגעות" לניהול העסק שלהם.

דרך נוספת לפתרון סכסוכים בין יועץ ללקוח

אף אחד לא יודע באיזו תדירות הלקוחות זוכים בבוררויות נגד יועצים ב-AAA או ב-JAMS - או אם יועץ זה או אחר אי פעם נאלץ להתגונן באחד הארגונים במקרה של בוררות נגדו - בגלל שהארגונים האלה שומרים על תוצאות המקרים בסוד. בשני הארגונים סירבו לבקשתי לקבל אפילו את המידע הבסיסי ביותר על בוררויות בין יועצים ולקוחות.

אבל במסגרת הסכם הדדי, יועץ ולקוח יכולים להחליט לפתור סכסוך שלא דרך AAA או JAMS, אלא ב-Finra. זה לרוב מצריך עמלות נמוכות בהרבה מהארגונים האחרים.

בבוררויות של Finra, המשקיעים זוכים בתביעות נזיקין בערך ב-40% מהמקרים. (דובר של Finra אומר שרוב הבוררויות מסתיימות לפני שלב הפיצויים, וניתן להניח שהמשקיעים מקבלים לפחות תשלום כלשהו במסגרת הסדרים אלה).

"אופן ניהול הסכסוך הוא אינטרס של המשקיע"

מאז 2012, לקוחות הגישו יותר מ-22 אלף מקרי בוררות נגד ברוקרים דרך Finra. ועדיין, בתקופה זו, אומר דובר של Finra, לקוחות הגישו בסך הכול "מעט יותר מ-100" מקרים כאלה נגד יועצים. אולי הסיבה לזה היא שבשונה מ-AAA ו-JAMS, Finra דורשת שהתוצאות יהיו פתוחות לעיון הציבור.

"להיות מסוגל להחליט איך לנהל סכסוך זה אינטרס של המשקיע", אומרת מלאני סנטר לובין, הנציבה של רשות ניירות ערך במרילנד. אם מכריחים את כל הלקוחות להסכים לבוררות הדבר מונע מהם את הבחירה איך לפתור סכסוכים בעזרת כספם, וזה "לא עולה בקנה אחד עם חובתם כנאמנים", אמרה.

במהלך השנים, הרבה קוראים של הג'ורנל אמרו לי שהם חושבים שלהעסיק יועץ פיננסי זה בזבוז כסף, כי הם יכולים לנהל את התיקים שלהם בעצמם כמעט ללא עלות.

אבל יועץ טוב יכול לעשות הרבה יותר מזה בשבילכם, ולספק הנחיות ממקור מוסמך בנושאי מסים, משכנתאות, ירושות, תכנון פרישה ועוד. כל השירותים האלה יחד יכולים לחסוך או להרוויח לכם כסף רב. אני חושב שמיליוני משקיעים יכולים להרוויח משימוש ביועץ פיננסי.

למרבה הצער, עד שהיועצים יתחילו להתייחס ללקוחות טוב יותר כשדברים משתבשים, אנשים רבים יהססו להשתמש בהם כדי לגרום לדברים לעבוד כמו שצריך.

עוד כתבות

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, shutterstock

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד – נכנסה היום לתוקף ● איך התכנית החדשה תעבוד? על מי היא חלה? ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

פתיחה ירוקה בתל אביב; נובה קופצת בכ-5%

מדד ת"א 35 עולה ב-1.1% ות"א 90 מטפס בכ-0.8% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור