גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המשבר בשוק הקורקינטים החשמליים מעמיק, וזו יכולה להיות בשורה טובה לענף

ההודעה של החברה האמריקאית בירד, כי טעתה בחישוב ההכנסות, מצטרפת לקריסת מנייתה ולעזיבת המנכ"לים ● גם אם תצליח להשתקם, זו נורת אזהרה עבור ההתנהלות הבזבזנית של השוק ● במקביל, הרשויות המקומיות יוצאות למכרזים שיסדירו את התחום ויהפכו אותו לבטוח יותר

קורקינטים שיתופיים / צילום: BIRD
קורקינטים שיתופיים / צילום: BIRD

ההודעה של חברת הקורקינטים החשמליים האמריקאית בירד, כי טעתה בחישוב ההכנסות במהלך השנתיים וחצי האחרונות, וכי היא שוקלת לסגור פעילויות או אף להיכנס להליך פשיטת רגל - לא הפתיעה רבים בענף הקורקינטים החשמליים.

חברת הקורקינטים ממיאמי, שהיתה הראשונה להשיג דריסת רגל בישראל ומחזיקה על פי ההערכה בנתח השוק השני בגודלו בתל אביב, כבר שרויה במשבר מתמשך זמן מה: מנייתה התרסקה בשנה האחרונה ביותר מ-95%. בחודש יוני חברת הקורקינטים אף קיבלה אזהרה מהבורסה בניו יורק כי היא עלולה להימחק משם, אם מחיר המניה שלה יישאר מתחת לדולר.

פרויקט הדגל של בזוס ישלם את המחיר: מאחורי גל הפיטורים של אמזון | ניתוח 
לאחר שאיבדה 96% משווייה: האם אוטונומו לקראת מיזוג? | בלעדי
החברה הרווחית ביותר בישראל מורידה תחזיות: "רואים את העננות המצטברת"

מיד לאחר מכן עזב המנכ"ל האמריקאי טראוויס ונדרצנדן, ואיתו גם מנכ"ל בירד ישראל בארבע השנים האחרונות, יניב ריבלין. החברה נאלצה לפטר 140 עובדים, לצאת משווקים במדינות כמו גרמניה, שבדיה ונורבגיה, ולצמצם פעילויות בעוד כמה ערים באירופה וארה"ב בשל פעילות הפסדית.

יניב ריבלין, לשעבר מנכ''ל BIRD בישראל / צילום: איל יצהר

ישנה את התעשייה

בין אם בירד תיאלץ לפשוט את הרגל ובין אם תצליח להשתקם, ייתכן כי הזעזועים בחברה יהפכו לארוע מכונן שישנה את פני התעשייה, ודווקא לכיוון בריא יותר.

בירד משלמת היום לא רק על חישוב מוטעה של הכנסותיה מאז שנת 2020, שהוא כנראה נמוך הרבה יותר ממה שדיווחה מאז פרוץ מגיפת הקורונה, אלא גם על התנהלות בזבזנית ולא יעילה במשך שנים. התנהלות זו הביאה אותה אומנם לרכוש מוקדם יחסית נתחי שוק בולטים, אך גם לדמם מזומנים ולנהוג בדרך הפוכה לחלוטין ממה שמצופה כיום מחברה טכנולוגית.

מרכיב ייחודי שהעמיס על הוצאותיה של בירד הוא מינוי עובדי קבלן כאחראים על שכונות ואזורים מוגדרים מראש. אלה גוררים מדי יום את הקורקינטים החשמליים למבנים סגורים על מנת לטעון את הסוללה שלהם, תמורת תשלום של אלפי שקלים בחודש. עבור בירד מדובר בנטל כספי, אשר כיום הופך מיותר עם השקתם של קורקינטים חשמליים בעלי סוללות הניתנות להחלפה - טכנולוגיה אותה אימצו כמה מהמתחרות, שמתנהלות ברווחיות גבוהה הרבה יותר מהחברה ממיאמי.

 

הרשויות יוצאות למכרזים

הגורם המרכזי שמאיים על בירד אינו מבנה העלויות או המתחרים, אלא הרשויות המקומיות - העיריות הגדולות שלתושביהן נמאס מממפגע הקורקינטים. אלו יוצאות בימים אלה למכרזים על מנת להסדיר את אופן הנסיעה והחנייה של הקורקינטים במרחב שלהן, ולהופכם לבטוחים יותר להולכי הרגל ולרוכבים.

פריז, לונדון, אוסלו וגם תל אביב נמצאות בתהליך במסגרתו תיבחר כל רשות מקומית ארבע או חמישה מפעילים - מה שצפוי להוריד דרמטית את מספר נותני השירותים הממוצע, שעומד כיום על כ-15 אפליקציות בעלות נוכחות גלובליות.

הגבלת נותני השירות בכל עירייה תוריד קורקינטים מפרי חוק מהכביש ומהחנייה, ותיתן למפעיליהן בהירות כלכלית רבה יותר. זאת, במקום התחרות האכזרית הקיימת כיום בה אפליקציות נלחמות באגרסיביות זו בזו כדי לכבוש נתחי שוק.

המכרזים צפויים לדרוש מהחברות להפוך את צי הקורקינטים שלהם לבטוח הרבה יותר: להתקין מערכות איתות ומערכות להתראה מפני נסיעה על מדרכה, להתקין קסדה על כל קורקינט, להתאים את גודל הכסא כך שלא יאפשר להרכיב נוסעים נוספים, ולהזהיר מפני נהגים מסוכנים.

בתל אביב, למשל, פועלות כיום חמש חברות תחת פיקוח - בירד, ליים, טיר, ווינד ודוט - אשר צפויות כולן לגשת למכרז אליו תצא העירייה בשנה הבאה. עם זאת, יכול להיות שהעירייה תבחר לצאת בסופו של דבר עם קול קורא בלבד.

המיזוגים בענף החלו

כך או כך, המיזוגים והרכישות בענף כבר החלו - מה שימשיך לצמצם את מספר האפליקציות הזמינות. בחודש מרץ רכשה טיר מוביליטי את חברת ספין מידיה של פורד, במטרה להיכנס לשוק האמריקאי.

יאנדקס רכשה את הזרוע הישראלית של ווינד במטרה להרחיב את הסופר-אפליקציה שלה, יאנגו, כדי לאפשר לנוסעים במוניות יאנגו גם לנסוע בכלי תחבורה דו גלגלי.

מלבד שיתוף הפעולה עם הרשויות, ייאלצו מנהלות הציים למצוא אפיקי רווח אחרים ולשתף פעולה עם שירותים נוספים. רק באמצע השבוע הודיעה ליים ישראל כי השירות שלה יהיה זמין גם דרך אפליקציית אובר. כזכור, אובר חזרה לישראל אחרי מספר שנות היעדרות, הפעם כאפליקציית הזמנת מוניות.

עוד כתבות

הניו יורק טיימס: זה "מחיר הניצחון" שישראל משלמת על המלחמה באזור

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: חמאס נתון ללחץ מתושבי הרצועה "שדורשים הקלה מהמשבר",  המדינה המפתיעה עם יותר מאלף פעילי חיזבאללה, וכך המלחמה באיראן "החלישה את מעמדה של ישראל בעולם" ● כותרות העיתונים בעולם

אורי יוניסי, בנק לאומי / צילום: כפיר סיון

ראש חטיבת המשכנתאות של לאומי, אורי יוניסי, פורש מהבנק

יוניסי היה אחראי למדינות המשכנתאות הדי אגרסיבית שנבלמה לאחרונה ● מי שצפוי להחליפו בתפקיד הוא ראש אגף השירות של לאומי מתן סמיש, שנבחר בשנה שעברה לנבחרת 40 הצעירים המבטיחים של גלובס

בית חולים לחולי נפש שלוותה / צילום: איל יצהר

תוכנית משרד הבריאות: תוך עשור מהיום לא יהיו בתי חולים פסיכיאטריים עצמאיים בישראל

משרד הבריאות הודיע היום כי בעקבות המלצות ועדת ירקוני, יחל מהלך להטעמת בתי החולים הפסיכיאטריים בתוך בתי החולים הכלליים ● תוך שנה כבר צפויים שני בתי חולים פסיכיאטריים להיקלט בבתי חולים כלליים, והמשרד צופה כי תוך עשור המהלך יושלם

סהאם פרק בראיון לפודקאסט TBPN / צילום: צילום מסך מיוטיוב

"יש אלפים כמוהו": המהנדס שעבד בכמה עבודות במקביל והסערה

סהאם פרק, "הממקבל הסדרתי", הפך לאחרונה לשם הכי חם בעמק הסיליקון לאחר שנחשף שעבד בסתר בכמה סטארט-אפים בו־זמנית ● מאחורי הקלעים בתעשייה פחות מופתעים מהפרשייה: עובדים רבים מודים כי בתעשיית שאינה וודאית, כך הם שומרים על עצמם מפיטורים

ייבוא רכבים / צילום: Shutterstock

כשהיצע הרכבים והמותגים בשיא, מי צריך את הרפורמה ל"הגברת התחרות"

בוועדת הכלכלה דורשים "לפתוח את שוק יבוא הרכב לתחרות", אבל ניתוח המסירות במחצית הראשונה של 2025 מגלה תמונה של שוק היפר־תחרותי, ביקוש ריכוזי ומלחמת מחירים שכבר שוחקת את הרווחיות ● אז למה כולם רוצים, ורצים, לקבל זיכיונות יבוא בחסות הרגולטור?

הזדמנות לבנות מחדש / צילום: איל יצהר

מי אחראי על המקלטים ועוד כמה דברים שכדאי לנו לדעת מראש על התמגנות

מתי מקלטים ציבוריים נפתחים ● מה קורה אם מתנהלים בהם פעילויות בעת שגרה ● האם מותר לזרוק חפצים ממקלט בבית משותף ● והאם חייבים להכניס כל אחד ● הזדמנות לבנות מחדש, פרויקט מיוחד  

נתב''ג / צילום: Shutterstock

ההצעה והסערה: האם מי שנתקעו בחו"ל בזמן המלחמה יקבלו פיצוי של עד 450 דולר ליום?

ועדת הכלכלה היתה אמורה לדון במתווה לפיצוי הישראלים שנתקעו בחו"ל במבצע "עם כלביא" ● על הפרק: מתווה שמציע החזרי הוצאות לינה ומחיה שיכול להגיע אף ל-450 דולר לנוסע ● אז למה ההצעה לא עלתה לדיון ומי יפצה את הנוסעים?

רחובות טהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

הקשיים של איראן בתחום הנפט והחשמל עשויים לזרז הסכם גרעין

הסכם גרעין חדש שיבטל עיצומים יעמיד את טהרן בפני ירידה במחיר הנפט, התפתחות שלילית מבחינתה, אבל זינוק ביצוא צפוי לפצות על כך ויותר ● בנוסף, למשטר יש צורך דחוף בסיוע אמריקאי בפרט ומערבי ככלל בשדרוג תשתיות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

בורסת ת"א ננעלה בעליות קלות; ישרוטל קפצה בכ-12%, סלקום ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.3% ● השקל התחזק בחדות מול הדולר ● בוול סטריט נתוני התעסוקה מגבירים את החשש שהורדות הריבית מתרחקות ● מנגד, בארץ, הכלכלנים מעריכים שההקלה המוניטרית מתקרבת, אולי כבר ביום שני ● וגם: המניה שזינקה ב-1000% בשנה ועדיין צופים לה אפסייד

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: נתן ווייל, לע''מ

היועמ"שית: הליך הדחתי על־ידי הממשלה בלתי חוקי ופוליטי לגמרי

גלי בהרב־מיארה הגישה את עמדתה באשר לעתירות שהוגשו לבג"ץ נגד הדחתה, בה קבעה כי ההליך הוא בלתי־חוקי ביסודו ● "השיקול המרכזי בבסיס ההחלטה - רצונה של הממשלה להסיר מגבלות על כוחה השלטוני, באמצעות הליך הפסקת כהונה פוליטי", כתבה היועמ"שית

מטוס של לופטהנזה / צילום: יח''צ לופטהנזה

קבוצת התעופה הגדולה שחוזרת לטוס לישראל, הבשורה והכוכבית

ענקית התעופה לופטהנזה צפויה לחדש את טיסותיה לישראל ב-1 באוגוסט, אך תעשה זאת בצורה מדורגת

ח''כ אושר שקלים / צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

השרים ידונו בהצעה למנות בכירים ללא אישור ועדת גרוניס

לפי הצעת החוק של ח"כ אושר שקלים מהליכוד, שעלתה לדיון בוועדת השרים לחקיקה - מינויים בכירים, ובהם ראש השב"כ, יתבצעו על ידי הממשלה, ללא צורך באישורה של הוועדה המייעצת ● באחרונה ביקש רה"מ נתניהו מבג"ץ לקבוע כי הוועדה תתחיל לקדם את מועמדותו של דוד זיני לראשות השב"כ

ישי דוידי, מראשי קרן פימי / צילום: יונתן בלום

מעצמה ביטחונית: המניות שהציפו לפימי רווחים של כ־3 מיליארד שקל

בפחות משנה מימשה קרן ההשקעות מניות בחמש חברות תעשייה ביטחוניות שבשליטתה תמורת מיליארד שקל וברווחים עצומים ● איתות למשקיעים? הקרן נותרה עם החזקה משמעותית בחברות

עומסים בנתב''ג. המסלולים והתנועה האווירית סביב השדה לא הותאמו לגידול בישראל / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

המקום בנתב"ג עומד להיגמר. מאיפה נטוס?

עד 2040 צפוי נמל התעופה בן גוריון להגיע לקיבולת המקסימלית שלו, כ–40 מיליון נוסעים בשנה ● אלא שבמשך עשרות שנים מקבלי ההחלטות מתלבטים על המיקום האולטימטיבי של שדה בינלאומי נוסף, ובינתיים הכרעה סופית לא נראית באופק ● אילו אפשרויות כבר בשלב התכנון, מה מסכל אותן וכמה נשלם על הסחבת?

רונן עקביה, מנכ''ל בית וגג / צילום: יח''צ נימקו

ביקושי יתר בגיוס האג"ח הראשון של חברת בית וגג

חברת ההתחדשות העירונית שבה מחזיק יעקב שחר מגייסת כ-105 מיליון שקל, לאחר זינוק של 42% במניה בשנה האחרונה ● החברה צופה רווח גולמי עתידי של מעל 1.6 מיליארד שקל בפרוקיטים שהיא מקדמת

השותפים בקרן רד דוט קפיטל (מימין למעלה: אטד פלד, יניב שטרן, ברק סלומון, מימין למטה: דניאל ארדון ברץ, יורם אורון) / צילום: עומר הכהן

אחרי מכירת פאראגון: זו הקרן שמגייסת 320 מיליון דולר

קרן ההון סיכון הישראלית רד דוט, אותה הקימו הקימו יורם אורון ויניב שטרן ומאחוריה מספר אקזיטים בולטים, מגייסת קרן שלישית להשקעות בחברות בוגרות ● על פי הערכת גלובס, הקרן הראשונה של רד דוט שהיקפה כ-150 מיליון דולר, החזירה למשקיעים המוגבלים בקרן פי 5 על ההשקעה

שר האוצר האמריקאי, סקוט בסנט / צילום: ap, Seth Wenig

בארה"ב מאיימים: ללא הסכמים עד סוף החודש, המכסים ישובו לרמות המקוריות שהוטלו באפריל

שר האוצר האמריקאי סקוט בסנט אמר בריאיון לרשת פוקס כי אם מדינות לא יגיעו להסכם חדש עם ארצות הברית עד 1 באוגוסט, המכסים ישובו לרמות המקוריות שהטיל הנשיא דונלד טראמפ באפריל ● לדברי בסנט, "זה הולך לדחוף את העניינים קדימה בימים ובשבועות הקרובים"

קרנות הגידור התמודדו עם המבחן האולטימטיבי / אילוסטרציה: Shutterstock

"ביקוש כבוש וחוסר נזילות": מנהלי קרנות גידור מנתחים את הרנסנס בבורסה בת"א

בקרנות המיועדות למשקיעים המתוחכמים השיגו בדרך כלל תשואת נאות מתחילת השנה, אך התקשו להכות את ביצועי מדד הדגל המקומי ● מנהל הקרן שהניבה 31% למשקיעיה: "לאחר החודש האחרון, הדרך הפכה להיות הרבה יותר ברורה והכיוון להערכתנו הוא למעלה"

רשויות הצפון מתחרות על קמפוס הענק של אנבידיה / צילום: מועצה אזורית חוף הכרמל, יח''צ

לפחות חמישה אזורי תעשייה בצפון יתחרו על השקעת הענק של אנבידיה

אנבידיה הצהירה על כוונתה לשלש את היקף הנדל"ן שהיא מחזיקה בישראל בהשקעה של כ־2 מיליארד שקל, ולבנות קמפוס ענק בקרבת משרדיה ביקנעם ● רשויות מקומיות באזור הצפון כבר מציעות קרקעות בשטחן - מעפולה עד חיפה ● ההערכה: הפרויקט יכלול מעבדות שיאפשרו לפתח את שבבי התקשורת העתידיים של החברה - מנוע צמיחה מרכזי שלה

אינטל חיפה. / צילום: Shutterstock

מאות עובדי אינטל יפוטרו בימים הקרובים. מה הם יקבלו בעזיבה?

עשרות עובדי אינטל ישראל קיבלו במהלך היום הזמנות לשימוע ● לפי ההערכה אינטל צפויה לפטר בין 15% ל-20% מעובדי חטיבת הייצור שלה בעולם ועוד אלפים רבים של עובדי מחקר ופיתוח ● אינטל מציעה חבילות פרישה מוגדלות לפורשים מרצון