גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברות ענק מאיימות לעבור מאירופה לארה"ב: האם זו תחילתה של מלחמת סחר?

בזמן שמשבר הגז שוחק את הייצור האירופי, ארה"ב אישרה סובסידיות בשווי יותר מ־400 מיליארד דולר לתעשייה ● כעת, שורת מפעלי ענק מאירופה מאיימים לעבור לצד השני של האוקיינוס האטלנטי, ובאיחוד האירופי זועמים: מדיניות ביידן לא הוגנת ומפרה את כללי הסחר הבינלאומיים

העמיד את ההגנה על הדמוקרטיה במרכז מדיניות החוץ שלו. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock, Stratos Brilakis
העמיד את ההגנה על הדמוקרטיה במרכז מדיניות החוץ שלו. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock, Stratos Brilakis

המלחמה באוקראינה עדיין משתוללת, ומשבר האנרגיה שהיכה באירופה בעקבותיה נכנס לתקופת החורף הקריטית הראשונה שלו. אך כבר כעת, ההשלכות ארוכות הטווח של המשבר מתחילות להתברר. על רקע "סוף עידן" הגז הרוסי הזול, שהוכרז גם אם המלחמה תופסק, ומול חקיקה אמריקאית שנועדה לסבסד תעשיות שונות, אירופה מתעוררת בשבועות האחרונים כדי לגלות שענקי תעשייה שוקלים לעבור מעבר לים. לראשונה מאז פרוץ המלחמה, מסתמנים בקיעים בחזית האחידה שנרשמה עד כה בין ארה"ב לאירופה, ומנהיגים אירופאים מבקרים את המדיניות הכלכלית של הנשיא ג'ו ביידן ומגדירים אותה "לא הוגנת".

מפלצת הסבסוד האמריקאית

אירופה הייתה יריבה גדולה של ארה"ב בתחום הסחר העולמי בעשורים האחרונים, ונשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ אף הגדיר את האיחוד האירופי כ"אויב הגדול ביותר של אמריקה... בגלל מה שהם עושים לנו בתחום הסחר". אבל המלחמה באוקראינה, שהחלה בפברואר, שינתה את התמונה. עודף הסחר הגרמני העצום שנרשם במשך שנים והיה המוקד לביקורת אמריקאית הפך לגירעון עד לחודש שעבר, כאשר הגרמנים נאלצים להוציא הרבה יותר על רכש אנרגיה ומייצאים פחות בגלל ההאטה הגלובלית. העלות העצומה של המעבר האירופי בימים אלה מגז רוסי בצינורות לגז מונזל (LNG) מארה"ב, קטאר ואלג'יר, מאיימת לשחוק את היתרון התחרותי של ייצור ביבשת.

אחרי שנה של אינפלציה מזנקת: אירופה מיטלטלת בין העלאות שכר לסחרור מסוכן של עליית מחירים | ניתוח
מסימני המשבר בבריטניה: בורסת לונדון כבר לא הגדולה ביותר באירופה 

לכך מצטרף "חוק הורדת האינפלציה" (IRA) שהממשל הדמוקרטי בארה"ב הצליח להעביר באוגוסט אחרי התנגדות רבה. מדובר ב"מפלצת סבסוד" בשווי יותר מ־400 מיליארד דולר לתחומים כמו אנרגיה ירוקה, כלי רכב חשמליים, ייצור בטריות והקמת מפעלים, שמתרחבת גם לנושאי בריאות ומס.

 

השילוב של שני גורמים אלה הוא אחת מהסיבות לכך שכמה ענקי תעשייה אירופיים כבר הודיעו כי הם שוקלים לפתוח מפעלים בארה"ב ולצמצם פעילות אירופית. Northvolt, חברה שוודית לייצור בטריות לכלי רכב חשמליים בבעלות פולקסווגן, ב־מ־וו וגולדמן זאקס, הודיעה בימים האחרונים כי היא שוקלת להרחיב את הייצור שלה לארה"ב. היא מסרה לפייננשייל טיימס כי תחת החוק האמריקאי החדש, היא תקבל מימון של כ־600 עד 800 מיליון דולר למפעל, בשל הסובסידיות הממשלתיות לכלי רכב חשמליים ולתעשיית הבטריות. "ה־IRA יוצר מומנטום של מעבר מאירופה לארה"ב", אמר מנכ"ל החברה לעיתון. אפילו פולקסווגן הגרמנית הודיעה כי היא שוקלת הקמת מפעל חדש לכלי רכב חשמליים בטנסי.

באירופה מודאגים: "אנחנו צריכים להתעורר"

המומנטום הזה מדאיג מנהיגים אירופיים, שרואים כיצד השקעות עתיד ופעילות בהווה עוברת מאירופה לארה"ב. "אני חושב שאנחנו צריכים להתעורר באירופה בהקשר הזה", אמר נשיא צרפת עמנואל מקרון לתעשיינים צרפתים. בצרפת, חלק מהתעשיות "זוללות האנרגיה" כמו ייצור זכוכית וקרמיקה כבר הושבתו בשל מחירי האנרגיה הגבוהים. מחיר הגז באירופה אומנם ירד בחדות מהשיא שנרשם באוגוסט, אך הוא עדיין גבוה פי כמה מהמחיר הממוצע בשוק בשנים האחרונות. גם מחיר האנרגיה בחוזים לשנה הבאה ולשנה שאחריה אינו קרוב למחיר הנמוך ששרר בעשור האחרון. שר הכלכלה הגרמני רוברט האבק הצטרף לעימות החדש, ואמר לתקשורת במדינה כי התמיכה האמריקאית "מוגזמת" וכי חוק ה־IRA "שואב את כל ההשקעות מאירופה".

למעשה, ההתעוררות האירופית כעת מאיימת להחיות מחדש את מלחמת הסחר בין ארה"ב לאירופה, שהגיעה לשיא במהלך כהונתנו של טראמפ. מאז הוסרו מכסים רבים, איומים ירדו מהשולחן, אך התחרות בין שני האזורים הכלכליים הגדולים ביותר בעולם עדיין קיימת מתחת לפני השטח - ובשבועות האחרונים גם מעליו.

הקרב על החקיקה של ביידן

הנציבות האירופית דורשת מארה"ב לשנות את חקיקת ה־IRA שלה "כדי להתאים לנורמות התחרות של ארגון הסחר העולמי". היא גם מתרעמת על העובדה שבתחום כלי הרכב החשמליים, החקיקה האמריקאית מעניקה סובסידיה של 7,500 דולר רק למכוניות ש"רוב הרכיבים" שלהן יוצרו בארה"ב. האמריקאים, מצדם, אומרים כי הכדור נמצא במגרש האירופי, וכי אם האיחוד רוצה לעודד תעשייה עתידית של כלי רכב חשמליים, עליו להגביר את הסובסידיות שהוא מציע בתחום. האיחוד טוען כי הדבר ייצור "מרוץ לתחתית" של סובסידיות, וכי זו בדיוק החקיקה שתקנות הסחר של ארגון הסחר העולמי (WTO) נועדו למנוע. בגרמניה במיוחד מרגישים כי ארה"ב "ניצלה לרעה" את הפתיחות היחסית שהפגינה בשוק כלי הרכב, אחרי שמפעל חדש של "טסלה" האמריקאית הוקם ליד ברלין וכבר התחיל למכור כלי רכב חשמליים ביבשת.

 

אך לא מדובר רק בתחום זה, אלא באיום כולל במגמת "דה־אינדסטריליזיצה" (נסיגת התיעוש) שמרחפת מעל אירופה ביתר שאת מאז המלחמה באוקראינה. החודש אמור להיכנס לתוקף אמברגו נפט אירופי על רוסיה, שישים קץ לשני מיליון חביות נפט גולמי רוסי שהאיחוד רכש בעבר. אספקת הגז הרוסי לגרמניה דרך "נורד־סטרים" פסקה לחלוטין וספק אם תוכל להתחדש אחרי הפיצוצים שאירעו בו. השאלה הגדולה היא כמה מהר תוכל אירופה להפגין מחדש ביטחון אנרגטי, ואם התעשייה שלה לא "תצביע ברגליים" ותעבור לאזורים אחרים, כולל ארה"ב ואסיה.

בינתיים, רשימת החברות השוקלות השקעה בארה"ב מתארכת. ביניהן חברת האנרגיה הספרדית Iberdrola, שמכוונת על שוק המימן העתידי ועל סובסידיות אמריקאיות בתחום זה; יצרנית המנועים הצרפתית Safran, שהודיעה כי היא "שוקלת מחדש" השקעה בארה"ב, אחרי שהשעתה החלטה לבנות מפעל בצרפת בגלל עלויות הייצור. מנכ"ל החברה הסביר כי מחיר האנרגיה זינק בצרפת, בעוד הוא נשאר יציב במלזיה ובארה"ב.

יצרנית הפלדה האירופית ArcelorMittal הודיעה כי תפחית ייצור במפעלים בגרמניה ותגדיל ייצור בטקסס, ארה"ב. יצרנית הכימיקלים ההולנדית OCI הודיעה גם היא כי תרחיב את מפעל האמוניה שלה בטקסס בשל היתרונות מבחינת עלות לייצור בו. אפילו חברת התכשיטים הדנית "פנדורה" הכריזה כי תעביר את הייצור לארה"ב.

גרמניה מנסה לספק תגובת נגד

גרמניה, הכלכלה הגדולה ביותר באירופה ועד לאחרונה אחת היצואניות הגדולות בעולם, מנסה להגיב לתמורות ולהרגיע את חששות התעשייה על ידי סבסוד מקיף של האנרגיה לעסקים ולמשקי בית, אך לא ברור כמה היוזמה תעלה והיא טרם הוכרזה סופית. הממשלה מתכוונת להציב מחיר גג של 14 סנט לקוט"ש גז לתעשייה (קרוב לפי שלושה מהמחיר עד כה) שיוגבלו לכ־70% מהצריכה בשנים הקודמות. הדבר אולי יאפשר להמשיך פעילות, בעלות מוערכת של כ־200 מיליארד אירו על פני שנה וחצי, אך ספק אם יעודד השקעות בתחומים עתירי־אנרגיה.

עוד כתבות

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דיווח: מגעים לשיחה בין ביידן לנתניהו - ככל הנראה עוד היום

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין