מסימני המשבר בבריטניה: בורסת לונדון כבר לא הגדולה ביותר באירופה

הבורסה בלונדון נחלשת בעקבות הריבית הגבוהה והחשש ממיתון, ומקבילתה בצרפת מתחזקת - בין היתר בעקבות הערכות על התחדשות המסחר עם סין והקלות במדיניות הקורונה שלה • התוצאה: לונדון כבר אינה ביתו של שוק המניות הגדול ביותר ביבשת

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock
הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

הבורסה הבריטית איבדה לראשונה את הבכורה האירופית לטובת מקבילתה מעבר לתעלה; כך עולה מחישובי סוכנות הידיעות "בלומברג", שאמדה את שווי החברות הנסחרות בכל אחת מהבורסות בערכים דולריים. לפי הסוכנות, מדובר בתהליך מתמשך שהתקדם בהדרגה בשנים האחרונות, ובמיוחד מאז ה"ברקזיט", פרישת הממלכה המאוחדת מהאיחוד האירופי. ערב הפרישה עמד הפער בין ערך המניות הנסחרות בלונדון לאלו שנסחרו בפריז על 1.5 טריליון דולר, אך כעת הוא התהפך, ועומד על פיגור של כמה מאות מיליוני דולרים.

הדילמה באירופה: האם להתמודד עם האינפלציה בצעדי צנע או בהעמקת החוב? 

כמה גורמים סייעו למהפך ההיסטורי, שבסופו לונדון כבר אינה ביתו של שוק המניות הגדול ביותר ביבשת, ביניהם הדעיכה של כמה חברות בריטיות גדולות על רקע החשש ממיתון מתקרב בממלכה המאוחדת. האינפלציה בבריטניה (10.1% באוקטובר), המלובה על ידי משבר אנרגיה חריף, מיתרגמת להערכות כי הכלכלה הבריטית כבר נמצאת במגמת כיווץ, וכי בריטניה עומדת בפני המיתון הממושך ביותר שלה בעשרות השנים האחרונות, שיסתיים רק ב-2024. בנוסף, העובדה כי הליש"ט הידרדר לשפל היסטורי מול הדולר - המטבע שבו נעשתה ההשוואה - תרמה לירידת הערך. המטבע הבריטי איבד כ-13% מערכו בשנה החולפת לעומת הדולר, בהשוואה לאובדן של 9% לאירו.

מותגי היוקרה התחזקו על רקע הערכות שסין תיפתח מחדש

בנוסף, הבורסה בפריז היא מקום המסחר של ענקית הלוקסוס LVMH , ששווי השוק שלה עומד על יותר מ-350 מיליארד אירו. החברה הצרפתית, שמחזיקה במותגי שמפניה, אופנה, עיצוב, תיקים וטקסטיל, התחזקה בשבוע שעבר על רקע הערכות שסין - לקוח עיקרי של מוצרי המותרות - תיפתח מחדש ותשנה את מדיניות ה"אפס סובלנות" שלה כלפי הקורונה. גם החברה המחזיקה במותג Gucci וחברות נוספות התחזקו על רקע זה.

שוק המניות הבריטי ספג מכה קשה בספטמבר עם עלייתה לשלטון של הממשלה קצרת-הימים של ליז טראס. התוכנית הכלכלית של טראס ושל שר האוצר שלה הביאו לאובדן אמון במדיניות הפיסקלית הבריטית, ול"גילוח" של כ-500 מיליארד ליש"ט משווי הנכסים בבורסה של לונדון, לפי חישובי "בלומברג". סוכנויות דירוג העריכו כי צניחת הערך משקפת את המצב הכלכלי הרעוע בבריטניה, ואת החששות ממיתון עמוק וארוך. שווי ניירות הערך הנסחרים בבורסה של לונדון עומד על 2.281 טריליון דולר, לעומת 2.823 לחברות הנסחרות בבורסה של פריז. לפי חישובים אחרים של סוכנות Statista , אחריהן ניצבות הבורסה של שוויץ (שווי מצרפי של 1.65 טריליון) והבורסה בפרנקפורט (1.54 טריליון).