גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מפירעון חלקי ועד קנסות מופחתים: כך ניתן להקל על נוטלי המשכנתאות

עליות הריבית מייקרות את גובה המשכנתה במאות שקלים מידי חודש, ומאלצות את משקי הבית לצמצם את ההוצאות השוטפות שלהם ● אך לא מדובר בגזרת גורל: 3 דרכים לפיהן המחוקק הישראלי והבנקים יכולים לסייע לציבור ולהפחית את נטל המשכנתה

משכנתה / אילוסטרציה: Shutterstock
משכנתה / אילוסטרציה: Shutterstock

עליית הריבית, לצד האינפלציה הגבוהה והעלייה בתשואות האג"ח, משפיעות על המשכנתאות - הן הקיימות, והן החדשות, בכל המסלולים, וההחזר החודשי תופח. בחודשים האחרונים, משקי בית שלקחו משכנתה מגלים כי ההחזר, שהתייקר במאות שקלים, מה שמאלץ אותם לצמצם את ההוצאות השוטפות, שהתייקרו אף הן.

 

היוזמה הראשונה "להקל" על נוטלי המשכנתאות הגיעה מבנק הפועלים, שהודיע שהוא מאפשר להאריך את מסלול הפריים. נכון, לכאורה פריסה ארוכה יותר של מסלול הפריים תפחית את ההחזר החודשי, אבל ככל שהמשכנתה מתפרסת על זמן ארוך יותר, קצב פירעון הקרן איטי יותר, והעלות הכוללת של ההלוואה גבוהה יותר. כך, בבנק הפועלים בעצם מציעים לבעלי המשכנתאות לשלם פחות בכל חודש, אבל יותר בסך־הכול. 

ריבית הפריים קופצת ל־4.75%: בכמה תתייקר המשכנתה שלכם?
אופטימיות לצד נורות אזהרה: הסיבות לגישה המתונה של בנק ישראל, ומה צופים הכלכלנים?
הראשונים לשלם את מחיר המשבר בהייטק: ג'וניורים ומנהלי משאבי אנוש | בדיקת גלובס

אם הבנקים וקובעי המדיניות מעוניינים באמת לעזור לנוטלי המשכנתאות בדרכים שלא יובילו לייקור המשכנתה שלהם, יש אפשרויות לעשות זאת.

1. הקלה על פירעון

לבנקים השונים בישראל אין מדיניות אחידה בנוגע לפירעון המשכנתה. בעבר, על מנת לבצע פירעון מוקדם, היה צורך לפרוע לפחות 10% מיתרת הקרן הנמצאת במסלול אותו הלווה מבקש לפרוע. לדוגמה, מי שלקח משכנתה של 600 אלף שקל וחילק 200 אלף שקל בכל מסלול, יכל לפרוע כאשר היו בידיו 20 אלף שקל בלבד, ואז ליהנות מהחזר חודשי נמוך יותר.

מאוחר יותר, בבנקים החליטו לא להמשיך לאפשר פירעון בסכומים קטנים בטענה שאין הצדקה תפעולית להשקיע זמן בטיפול בהלוואות בהיקפים נמוכים, אלא הפירעון יהיה לכל הפחות 10% מכל יתרת הקרן, בכל המסלולים. כלומר, אותו לווה יכול לפרוע רק אם יש לו 60 אלף שקל פנוי.

כאשר המשכנתאות הלכו ותפחו, והמשכנתה הממוצעת הגיעה לסכום של מיליון שקל, ניתן לבצע פירעון מוקדם רק מ־100 אלף שקל ומעלה. כיום, בגלל האינפלציה והריבית המטפסת, חלק מהבנקים מאפשרים פירעון כשיש 10% בכל מסלול. אבל, גם כאן, העלייה בהיקפי המשכנתה מובילה למסלולים של עד חצי מיליון שקל, ומכבידה על הפירעון.

כיום, ניתן לבצע פירעונות גם בצורה דיגיטלית מהירה, כך שאם לווה מעוניין לפרוע 40 אלף שקל מייתרת הקרן, גם אם במסלול יש עוד חצי מיליון שקל. אם הבנקים מעוניינים באמת לסייע לנוטלי משכנתאות, הם צריכים לקבוע מדיניות לפיה אפשר לבצע פירעון חלקי, אפילו באופן דיגיטלי אם לא מעוניינים להעמיס עלויות תפעוליות, מסכומים נמוכים יותר, למשל 10 אלף שקל ומעלה.

2. הקלה על מיחזור

אחת הדרכים להוזיל משכנתאות היא על ידי מיחזור שלהן, קרי לשנות את תנאי המשכנתה הקיימת. למשל, אם יש ירידה בקרן המשכנתה והיחס בינה לבין שווי הנכס משתפר, או כשיש ריביות אטרקטיביות בשוק. כיום, כאשר הריביות עלו חלום המיחזור נראה רחוק, אבל בעוד מספר שנים, כאשר ישתנו התנאים, מיחזור יעיל יכול להקל על הלווים.

ישנן שתי דרכים למחזר משכנתה: מיחזור פנימי, כלומר באותו בנק שממנו נלקחה המשכנתה, או מיחזור חיצוני - בבנק אחר. בעוד שמיחזור פנימי הוא פשוט יחסית, מיחזור חיצוני כרוך בבירוקרטיה רבה מאוד, בעלת עלויות. ואם ננסח זאת בעדינות - הבנקים לא מקלים על הבירוקרטיה, והלקוח נדרש ללכת שוב ושוב בין הבנקים כדי להגיש מסמכים שונים.

אז איך ניתן להקל על נוטלי המשכנתאות בהקשר זה? אחת הדרכים היא להקל את תהליך מיחזור המשכנתה. הצעת חוק בעניין זה הוגשה בכנסת האחרונה כחלק מרפורמת ניוד בקליק, ולפיה גם משכנתה תיכנס לתוך הרפורמה, ובעת מיחזור משכנתה, הבנקים יעבירו ביניהם את הניירת הרלוונטית ויקלו על ההליך עבור הלווה. זוהי רק דרך אחת להקל על ממחזרי המשכנתאות, אבל צומת המיחזור, ככל שתהפוך למהירה וידידותית, תאפשר להפחית את עלויות ההלוואה.

3. הפחתת קנס פירעון מוקדם

כאשר לווים נערכים לקחת משכנתה, עליהם להתייחס למכלול שיקולים על מנת לבנות את התמהיל המתאים - חלקו מונע משנאת או אהבת סיכון, חלקו מתחזיות הלווים לגבי מצבם הפיננסים, וחלקו מאילוצים. בחודש האחרון, כשהריביות מזנקות וכל תנאי המקרו נמצאים בחוסר ודאות, ישנה נהירה גם למסלול הכי "בטוח" - המסלול הקבוע. במסלול זה, הלווה מעביר את כל הסיכונים לבנק ומשלם ריבית יחסית גבוהה ביחס לשאר המסלולים.

מסלול הריבית הקבועה יכול להיות קבוע אבל לא צמוד, כלומר כל הסיכונים על הבנק, או קבוע צמוד, קרי הריבית עצמה צמודה למדד בלבד, כך שהסיכון היחידי שהלווה לוקח על עצמו הוא סיכון המדד. במסלולים האחרים, לעומת זאת, הריבית הבסיסית משתנה בהתאם למשתנים מסוימים, כמו ריבית בנק ישראל במסלול הפריים, תשואות האג"ח וכדומה.

לצד זאת, הריבית הקבועה מלווה בקנס ניכר על פירעון מוקדם. כך, שאם בעתיד, בעוד מספר שנים, הלווה מעוניין לשנות את המסלולים על מנת לשלם פחות על ההחזר החודשי, או למחזר את המשכנתה אם הריביות ירדו - הוא יאלץ להתמודד עם קנס על הפירעון המוקדם.

נושא ביטול עמלת הפירעון המוקדם במסלול הריבית הקבועה כבר עלה לדיון מספר פעמים בקרב מקבלי ההחלטות ובבנק ישראל, ורבים טענו שהעמלה הקיימת מוצדקת. אבל אין ספק שככל שתהיה גמישות גבוהה יותר במעבר בין המסלול הקבוע למסלולים המשתנים, כלומר ביטול הקנס, כך גם אנשים לא יחששו מלפנות למסלול זה מראש, ולא ללכת למסלולים יותר מסוכנים.  

חברות האשראי כבר גובות ריבית דו־ספרתית

ההלוואות הצרכניות אפשרו לנו פעמים רבות לחשוב שהן כלי מהיר להגשמת החלומות שקשה לממן מההכנסה השוטפת שלנו. עליות הריבית האחרונות הופכות את ההלוואות האלו ליקרות, וכדאי לשים את המספרים מול הפנים על מנת להבין מה העלות האמיתית של הצריכה באשראי.

 

בחברות האשראי המרווח עומד בממוצע על כ־5.5% מעל הפריים (10.25%), וכאשר ריבית בנק ישראל עולה, אנחנו כבר מדברים על ריביות בטווח הדו־ספרתי. על עלות האשראי משפיעה גם גובה ההלוואה כמובן, אך גם הפריסה, שכן ככל שהפריסה ארוכה יותר, כך ההלוואה מתייקרת. לכן, כל מי שמציע לפרוס יותר על מנת להקטין את התשלום החודשי היחסי, בפועל מציע לכם לייקר את ההלוואה על מנת להחזיר אותה במנות קטנות יותר.

לדוגמה, אם תיקחו 30 אלף שקל לחמש שנים על מנת להחליף סלון, תחזירו על פי התנאים היום 48.9 אלף שקל בסך־הכול. אם תיקחו 60 אלף שקל ל־7 שנים, תחזירו 118 אלף שקל. זאת כמובן בהנחה שריבית בנק ישראל לא תמשיך לעלות אחרי ההעלאה היום - הנחה שהסבירות לה נמוכה. אם הריבית תמשיך לעלות, כמובן שזה באופן מיידי ייקר את ההלוואה שלכם, וייחול על כלל התשלומים יתרת ההלוואה שטרם נפרעה.

עוד כתבות

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

"אינתיפאדה עולמית" מתפשטת בקמפוסים של ארה"ב, אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנאם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

קוקה קולה / צילום: יח''צ

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

נגישות או עיוות? מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב"ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בבורסה המקומית; מדד ת"א ביומד מזנק בכ-2%

מדד ת"א 35 קופץ ב-1.3% ● השקל מזנק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים