גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התובעת במשפט נתניהו ליאת בן ארי שוקלת להתפטר. אלו הסיבות

עו"ד ליאת בן ארי ציינה בשיחות עם קולגות כי חייה אינה פשוטים, וכי היא נותרה לבדה מול המתקפות המופנות כלפי משפחתה בשל תיקי האלפים של נתניהו ● במשרד המשפטים מגבים את המשנה לפרקליט המדינה ומבינים שאם תפרוש, יהיו לכך השלכות רוחב מסוכנות

עו''ד ליאת בן ארי / צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
עו''ד ליאת בן ארי / צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בשיחות סגורות עם קולגות והממונים עליה במשרד המשפטים, המשנה לפרקליט המדינה, עו"ד ליאת בן ארי, מביעה מזה תקופה ארוכה את רצונה לפרוש מהתפקיד. הרקע לכך הוא תיקי האלפים עליהם היא מופקדת כתובעת הראשית, והמתקפה של תומכי ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו נגדה ונגד בני משפחתה.

בשיחות אמרה עו"ד בן ארי כי נותרה בודדה במערכה בכל הקשור לביקורת כלפיה. היא טוענת כי חייה אינם פשוטים - לדוגמה, כשאחותה נפטרה, האשימו אותה ברשתות החברתיות בכך שהיא המציאה שיש לה בכלל אחות.

זה היה מהיר: איך חזר אריה דרעי למרכז הזירה למרות הסדר הטיעון שחתם
יש מקום להגביל את מערכת המשפט, אך לא במטרה לשרת אינטרסים מפוקפקים | טור סופ"ש
הסכומים נחשפים: כמה ישלם לב לבייב למנכ"לו לשעבר שירצה עונש מאסר?
● התובעת במשפט נתניהו: יש עליית מדרגה במתקפה על העדים בתיק
● התחדש משפט נתניהו: זה מה שיקרה בשנה הקרובה | פרשנות

לטענתה, יורדים לחיי בנה הקטן עם סיפורי אלף לילה ולילה. בן ארי אף הוסיפה כי מפגינים ליד הבית שלה עם תמונות מזעזעות והתבטאויות מכוערות במיוחד. לדבריה, היא אומרת לעצמה: "די, נמאס. למה אני צריכה את זה?"

מקבלת גיבוי, סופגת אש

כאשר החלו להישמע טענות ברשתות החברתיות מטעם תומכי נתניהו שבנה של בן ארי תקף שוטר, היא דרשה את גיבוי משרד המשפטים לדברים שמהווים עלילה, לטענתה. היועץ המשפטי לממשלה דאז ד"ר דאז אביחי מנדלבליט התלבט כיצד לנהוג, לאור העובדה שמדובר בטענות נגד בנה של בן ארי אשר לכאורה אינן קשורות באופן ישיר לעבודתה במשרד המשפטים. לבסוף הוחלט כי דוברות משרד המשפטים רק תשמש צינור להעברת תגובותיה.

בנוסף, היועצת המשפטית לממשלה עו"ד גלי בהרב-מיארה הגישה לאחרונה בקשה לצו למניעת הטרדה מאיימת נגד אורלי לב, אחת מתומכות נתניהו. עו"ד בן ארי אמרה באחת מן השיחות הטעונות כי אומנם יש לה גיבוי במשרד, אולם המתקפות הארסיות על בני משפחתה הן נחלתה הבלעדית.

עו"ד בן ארי הסבירה כי היא נשארת בינתיים למרות תחושת מיצוי, בשל "תחושת מחויבות עמוקה מדי, אולי מטמטום". היא טענה כי ייתכן שבן אדם אחר היה לוקח את הדברים והולך, אבל יש לה צוות אותו היא מנהלת, ויש לה מחויבות עמוקה כלפיו, בנוסף לתפקידים האחרים שלה. עם זאת, היא ציינה: "בינתיים אני עוד נשארת, כמה זמן זה עוד יימשך? אני לא יודעת".

בעבר כעסה עו"ד בן ארי על מנהלה הישיר, פרקליט המדינה עו"ד עמית איסמן, על הריחוק שלו מתיק האלפים ועל רצונו להישאר תמיד עם בגדים נקיים. גורמים במשרד מספרים לגלובס כי בן ארי ביקשה מאיסמן כי יתייצב לדיונים בתיק האלפים על-מנת להראות שיש גיבוי לצוות התביעה בראשותה. בפועל, איסמן סירב להגיע לנאום הפתיחה ולדיונים רגישים נוספים. בן ארי ראתה זאת כבריחה מאחריות ניהולית. איסמן מן הצד השני טען כי אין תועלת וטעם בהגעתו.

באירוע אחר, על-מנת להפיס את דעתה של בן ארי, הוציאה היועמ"שית בהרב-מיארה הודעה, לפיה "היועצת המשפטית לממשלה ופרקליט המדינה נפגשו לפני זמן קצר עם צוות התביעה בתיקי האלפים ושמעו עדכון על ההחלטה האחרונה של בית המשפט בבקשות לתקן את כתב האישום. אין בדעת המדינה להשיג על ההחלטה".

הודעה זו למעשה לא אמרה דבר, כאשר כל מטרתה הייתה להראות כי היועמ"שית ופרקליט המדינה אחראיים על תיק האלפים, ולא רק ליאת בן ארי ועורכי הדין הכפופים לה.

חשש מאפקט מצנן

גורמים רבים בצמרת הפרקליטות שותפים לדעה שאם יצליחו "לשבור" תובעת כמו ליאת בן ארי, יהיו לדבר השלכות רוחב מסוכנות ואפקט מצנן ומרתיע, כאשר אף פרקליט לא ירצה לקחת על עצמו תיקים כאלה. בצמרת הפרקליטות ובמשרד המשפטים חוששים מאוד מאירוע כזה, ולכן הקפידו לגבות את בן ארי ואת הצוות כולו, גם מלפני הקלעים ולעיתים רבות גם מאחוריהם, הרחק מעין הציבור.

אולם יש גם קולות שאומרים כי תובע בתיק נגד ראש ממשלה חייב להיות עם דם קר ולא להיבהל מכל מתקפה אישית. "מי שלא מסוגל להתמודד עם החום, שלא יתקרב לאש. זה אחד מהמחירים שתובע צריך לשלם בתיקים בסדר גודל כזה".

לדברי המבקרים, זה לא תיק אישי של בן ארי. יש צוות של תובעים שמופיעים בבית משפט, והיא הרי לא מופיעה לדיונים אלא נוכחת פעם בכמה זמן באולם. אם היא מיצתה, לטענתם, אין כל קושי או בעיה בכך שתסיים את תפקידה.

מדוברות משרד המשפטים נמסר מטעמה של עו"ד בן ארי: "ליאת בן ארי היא המשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית מזה כ-3 שנים, לאחר שכיהנה כפרקליטת מחוז למעלה משבע שנים, ועומדת בראש צוות תיקי האלפים. אכן, לאחרונה היא הביעה בפני גורמים מחשבות על תחושת מיצוי מסיבות שונות, לאחר 25 שנות עבודה בפרקליטות, אולם היא נשארת בתפקידה, בין היתר לאור תחושת מחויבות עמוקה כלפי הצוות בראשותו היא עומדת".

תגובת היועמ"שית ופרקליט המדינה: "היועצת המשפטית לממשלה ופרקליט המדינה דוחים בתוקף את המתקפות האישיות נגד המשנה לפרקליט המדינה, ליאת בן ארי, ונגד הפרקליטים החברים בצוותה, משרתי ציבור מסורים.

"ע"ד בן ארי היא פרקליטה מעולה, אשר עושה את עבודתה ביושרה ובמקצועיות, בעלת עמוד שידרה איתן וזוכה לאמון והערכה של היועצת המשפטית לממשלה ופרקליט המדינה.

"השבוע הוגשה בקשה למניעת הטרדה מאיימת נגד בן משפחתה של בן ארי. כמו כן, לאחרונה נפתחו חקירות פליליות נגד אלה המטרידים עדים ומבקשים להשפיע על בירור האמת". 

עוד כתבות

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

עליות בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות מזנקות, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עולה ב-1.5%, הדאו ב-1% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום מזנקת ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום מזנקת ב-8%, היפו צוללת ב-15% ● הלילה אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות, עולה כעת ב-2% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר