תיקי נתניהו | פרשנות

התחדש משפט נתניהו: זה מה שיקרה בשנה הקרובה

היום התחדש המשפט בתיק 1000, כהמשך ישיר לדיונים קודמים • המשפט נפתח עם החקירה הנגדית של הדס קליין, העוזרת האישית של ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר • בעוד שבועיים יעלו עדים משלימים לעדותה של קליין, ובסופם - עדות מילצ'ן

בנימין נתניהו בדיונים קודמים במשפטו / צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
בנימין נתניהו בדיונים קודמים במשפטו / צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

היום (ג'), לאחר הפסקה של חודש וחצי, התחדש משפטו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. המשפט, שנפתח לפני יותר משנתיים (במאי 2020), עדיין לא הגיע למחציתו. העדים המרכזיים - אילן ישועה ועדי המדינה ניר חפץ ושלמה פילבר - סיימו להעיד, עדויות שנמשכו במצטבר כשנה וחצי. 

אחרי בני הזוג אלוביץ': גם נתניהו מבקש לבטל את כתב האישום נגדו
עדות הדס קליין: ההגנה הגיעה להישגים, אבל הם לא ימנעו הרשעה | פרשנות

באולם מספר 315 בקומה השנייה בבית המשפט המחוזי במזרח ירושלים התייצבו עורכי הדין מההגנה ומהתביעה המטפלים בתיק 1000. באולם נכחו 15 עיתונאים מכל גופי התקשורת בארץ, לצד מספר אזרחים תומכי נתניהו שהגיעו לשמוע את העדות.

ראש ההרכב, השופטת רבקה פרידמן-פלדמן, פתחה את הדיון בפנייה לכל הנוכחים ואמרה: "שתהיה שנת משפט טובה לכולם". השופטת פנתה לעדה הדס קליין, העוזרת האישית של ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר, והסבירה לה כי המשפט מתחדש מהנקודה בה נפסק לפני הפגרה. אז חקר את קליין בחקירה נגדית עו"ד עמית חדד, סנגורו של נתניהו. חקירתה הנגדית של קליין צפויה להימשך בשבועיים הקרובים. 

הדס קליין בבית המשפט המחוזי בירושלים, היום / צילום: ניצן שפיר
 הדס קליין בבית המשפט המחוזי בירושלים, היום / צילום: ניצן שפיר

בחודש ינואר השנה הייתה אפשרות לנקודת מפנה וסיום המשפט בהסדר טיעון מקל עם נתניהו. היועץ המשפטי לשעבר, ד"ר אביחי מנדלבליט, היה נכון לאפשר ליו"ר האופוזיציה להודות בהפרת אמונים, למחוק את עבירת השוחד ולוותר על דרישה לעונש מאסר בפועל. הצדדים נחלקו על שאלת הקלון. המשא-ומתן לא הבשיל אחרי פגישות ליליות בביתו של הסנגור עו"ד בעז בן-צור, ולאחרונה הבהיר נתניהו כי הסדר טיעון לא על הפרק.

כיוון החקירה: יחסיו של מילצ'ן עם אנשי ציבור שונים ותרומתו למדינה

הדס קליין, העוזרת האישית של ארנון מילצ'ן, העידה על שיטת העברת המתנות והדרישות של בני הזוג נתניהו. הסנגור עו"ד חדד חקר אותה היום על יחסיו של מילצ'ן עם אישי ציבור שונים ועל תרומתו למדינה, לצד ההחלטה להתראיין לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין. כיוון החקירה התמקד בכך שמילצ'ן סייע למדינת ישראל בדרכים שונות, ונתניהו ביקש לסייע לו בשל כך.

אחד הרגעים הסוערים היום בדיון היו כשקליין סיפרה בעדות כי היא שיתפה עם מילצ'ן כתבות מכפישות נגדה. עו"ד חדד הטיח בה שאסור לה לשתף אותו, וביקש לקבל את ההתכתבויות. בשלב זה קליין התפרצה והייתה על סף דמעות. "אני סובלת סבל רב בשש השנים האחרונות, במיוחד כתבי החצר שכותבים עליי דברים איומים ונוראים", אמרה. "יש לי משפחה, יש לי ילדות. אני העוזרת האישית שלו, ונקלעתי לשטח האש". עו"ד חדד השיב ואמר: "לא צריך לכתוב עליך דברים איומים".

בעוד כשבועיים יעלו להעיד עדים שישלימו את עדותה של קליין: הנהג שהעביר את השמפניות, מנהלת הבית של ג'יימס פאקר, בעל חברת המשקאות ממנו נרכשו המשקאות ועדים נוספים. בסוף קבוצת עדים זו יעיד מילצ'ן עצמו, שעדותו צפויה להיות חשובה ומעניינת בהיותו אחד הגורמים המרכזיים בתיק, מי שנתן את המתנות, והיה לו קשר ישיר לראש הממשלה דאז נתניהו ומקורב לו.

קבוצת העדים הבאה: על תיק 4000

כאשר קבוצת עדים זו תסיים להעיד בעוד מספר חודשים, יעלו עדים שיעידו על תיק 4000, במסגרתו מואשם נתניהו בקבלת שוחד מאיש העסקים שאול אלוביץ', בעלי בזק לשעבר. בין עדים אלה שר התקשורת לשעבר, גלעד ארדן; סמנכ"ל הכלכלה במשרד התקשורת לשעבר, הרן לבאות; המשנה למנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, מימון שמילה; ואיה בן פורת, סמנכ"לית במשרד התקשורת כיום. עדים אלה יעידו על ענייני רגולציה במשרד התקשורת, לצד חוקרי משטרה, בהם תנ"צ יואב תלם, סגן ראש אגף המודיעין והחקירות במשטרה.

פרשת התביעה עשויה לא להסתיים גם בשנת המשפט הנוכחית. אחריה יתקיימו חקירות הנאשמים - אלה צפויות להימשך חודשים ארוכים, גם אם בית המשפט ישמע את התיק 3 פעמים בשבוע כפי שמתוכנן.

קצב התקדמות המשפט הוא מהיר במונחים של ניהול דיונים בישראל ועל הצד האופטימלי ביותר, שתיקים אחרים לא מקבלים. ועדיין, ריבוי העדים (315), סדרי הדין ומתן האפשרות על-ידי בית המשפט לחקור חקירות ארוכות לשני הצדדים - מביאים לכך שהמשפט יימשך שנים, כשהסוף עוד לא באופק. 

*** חזקת חפות: בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' לא הורשעו, ועומדת להם חזקת החפות.