גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחפשים רכב חשמלי משומש, והכול יקר? המחירים עשויים להצטנן כבר בשנה הבאה

כשלים שונים בשוק הרכב, כגון עודף ביקוש וקושי להעריך את מצב הסוללה, מאפשרות למוכרים פרטיים ומוסדיים למכור מכוניות חשמליות משומשות במחיר של חדשות ואף גבוה ממנו בכ־15% ● אלא שבשנה הבאה אנו עשויים לראות שינוי משמעותי שיצנן את המחירים

מחירי הרכב החשמלי המשומש ממשיכים לזנק / צילום: Shutterstock
מחירי הרכב החשמלי המשומש ממשיכים לזנק / צילום: Shutterstock

כמעט 14 אלף כלי רכב חשמליים עלו מתחילת השנה על כבישי ישראל ועוד אלפי כלי רכב נוספים שהוזמנו מראש ינחתו בשבועות הקרובים בארץ. בחודשים האחרונים הצטרפו לחגיגת ההצטיידות גם חברות הליסינג עם אלפי הזמנות של כלי רכב חשמליים, שיימסרו להן בתחילת 2023.

החל מ-170 אלף שקל לרכב חשמלי: הטרנד הלוהט בכבישים הולך להתייקר ולהיבלם 
צי הרכב הממשלתי מדבר על עתיד ירוק, אך עפ"י מבקר המדינה מצבו הנוכחי שחור 
מותג היוקרה אינפיניטי עושה קאמבק עם קרוס-אובר בסגנון אמריקאי | מבחן דרכים

אולם, חרף התנופה המרשימה הזו, עדיין עולה השאלה לגבי היכולת של כלי הרכב החשמליים לשמור על ערכם בשוק היד השנייה בטווח הבינוני וארוך (שנה עד ארבע שנים ממועד הרכישה). לטובת המוכרים והקונים שמתלבטים לגבי המעבר לרכב חשמלי, נתייחס להיבטים מרכזיים הנוגעים לפוטנציאל שמירת הערך.

צונאמי של חשמליות משומשות בדרך?

המחירים של כל רכב משומש, גם חשמלי, משקפים באופן ישיר את היחס בין הביקוש וההיצע לאותו דגם. עד המחצית הראשונה של 2022, שוק היד השנייה לרכב חשמלי בישראל היה "שוק של מוכרים", כלומר התאפיין בעודף ביקוש ובהיצע נמוך. אספקת הרכב החשמלי החדש ללקוחות פרטיים ומוסדיים הייתה מוגבלת, מספר המותגים הרלוונטיים היה מצומצם ורשימות ההמתנה לרכב חדש היו ארוכות.

מצב ייחודי זה פיתה בחודשים האחרונים לקוחות פרטיים רבים, שלחלקם אין כלל עניין להיות בעלים של רכב חשמלי, לנסות להרוויח כמה אלפי או עשרות אלפי שקלים מקנייה ומכירה של כלי רכב. התופעה הזו הזרימה לשוק המשומשות מאות כלי רכב חשמליים, רובם ממודל 2022, של מותגים מובילים.

כל זאת בנוסף להיצע של מאות כלי רכב ותיקים יותר ממודל 2021, דוגמת MG-ZS החשמלי, שצברו מעט מאוד קילומטרים. רוב כלי הרכב הללו מוצעים כרגע כמשומשים מיד ראשונה או שנייה במחיר גבוה ממחיר הרכישה המקורי, או לכל הפחות במחיר זהה שלא משקף את השימוש שכבר בוצע בהם.

לצד זאת, היום התלות במוכרים מיד שנייה מצטמצמת בעקבות הכניסה ההדרגתית של שחקנים מוסדיים לשוק הרכב החשמלי, קרי חברות הליסינג וסוחרי הרכב, שתגביר את התחרות. בהתאם, ההערכה כרגע בשוק היא שזמני ההמתנה לרכב חשמלי חדש יתקצרו ושיבושי האספקה יפחתו כבר בשנה הבאה. ואכן, עד לסוף 2022 צפויים לנחות יותר מ־12 אלף כלי רכב חשמליים חדשים בארץ ולהשתחרר מהמכס (עלייה של כ־20% ביחס ל־2021), כשחלק נכבד מהם יעברו "בדלת המסתובבת" של השוק המוסדי.

בשורה התחתונה, החל משנת 2023 ניתן לצפות שלשוק המשומשות וה"אפס קילומטרים" יתחילו להיפלט כמעט מדי חודש מאות כלי רכב חשמליים חדשים מחברות ליסינג וסוחרים. כך, התחרות על לקוחות היד השנייה בפלח החשמלי תגבר וייווצר לחץ לירידית מחירים.

התיישנות הסוללה מהווה מכשול

השוק הרכב החשמלי בישראל עדיין נמצא בחיתוליו. עם זאת, יש כבר שווקים משוכללים ו־ותיקים יותר באירופה, כמו השוק הבריטי, שכבר צברו ניסיון עם מסות לא קטן של מכוניות חשמליות משומשות. הבריטים משתמשים בכלים משוכללים במיוחד כדי לחזות את ערך השארית (Residual Value) של מכוניות חשמליות משומשת בעת המכירה, וההערכה הנוכחית שם היא שרכב פרטי חשמלי מודרני, שצובר כ־16 אלף ק"מ בשנה, יאבד במשך שלוש השנים הראשונות כ־52% בממוצע מערכו, לעומת רכב בנזין, שיאבד 39% בלבד.

 

אחת הסיבות לירידת הערך המואצת כך היא שסוללות הליתיום הן רכיב מתכלה ומחירן מהווה כמעט 50% מהעלות של רכב חשמלי חדש. העלות של סוללת ליתיום חדשה בקיבולת של 60 עד 70 קילוואט־שעה נעה בין כ־80 ל־110 אלף שקל בהתאם לדגם הרכב ולקיבולת.

רוב היצרנים מעניקים לכלי הרכב החדשים שלהם אחריות ארוכת־טווח על הסוללה, לרוב עד שמונה שנים או עד כ־150 אלף קילומטרים. אומנם זה נשמע משמעותי, אבל מי שירכוש חשמליות משומשות מליסינג, שעוברות בממוצע 30־40 אלף קילומטר בשנה, כנראה יחשוב אחרת.

יתרה מכך, טווח הנסיעה של הסוללה פוחת ביחס ישיר למספר הטעינות, ואחריות היצרן לא מכסה מקרים שבהם הטווח ירד בשיעור של עד 30%. לדוגמה, הרוכש של רכב חשמלי בן ארבע שנים, שהטווח המקורי שלו הוא 400 ק"מ, עלול לגלות שהטווח המרבי אחרי טעינה מלאה הוא לא יותר מ־300 ק"מ. לכך אמורה להיות השפעה על מחיר הרכב כמשומש, אבל כרגע קשה מאוד לדעת מה מצב הסוללה של הרכב, לפחות עד שמכוני הבדיקה יחויבו בהתקנת ציוד מיוחד שיכול לבדוק את הסוללה כחלק מדוח הבדיקה של הרכב.

מדיניות המיסוי כ"ביטוח שמירת ערך"

מה שעשוי לבלום את ירידת המחיר, או לפחות למתן אותה, היא ההתערבות הממשלתית במיסוי של רכב חשמלי. בינואר 2023 צפוי מס הקנייה על רכב חשמלי לעלות מ־10% ל־20%, ושנה לאחר מכן המס צפוי לעלות ב־15% נוספים.

מוכרי החשמליות המשומשות, הן הפרטיים והן המוסדיים, נוטים להתייחס לכך כמעין "ביטוח שמירת ערך", שמעניק להם מוטיבציה לרכישה ספקולטיבית של מכוניות לצורך הפקת רווח מהיר. כבר היום הם מתמחרים את עליית המס של ינואר במחיר המשומשות. החל מאמצע 2023 זה עשוי לקרות שוב לקראת העלאת המס בינואר 2024.

אבל, וזה אבל גדול, ההחלטה להעלות את המס היא החלטה פוליטית, והחלטות פוליטיות בענייני מיסוי, כפי שניתן ללמוד מההיסטוריה, יכולות להשתנות כהרף עין, במיוחד שהרכב הממשלה משתנה בקרוב. זה כבר קרה בעבר כאשר הטבת המס על מכוניות היברידיות, שהייתה אמורה לפקוע אחרי שלוש שנים, הוארכה פעם אחר פעם במשך יותר מעשור. לפיכך, יהיה זה הימור מצד המוכרים להניח שהמדינה תשמר את ערכי היד השנייה של המכוניות החשמליות בשנתיים הקרובות באמצעות העלאת מס הקנייה.

בשורה התחתונה, כרגע לא מעט רכישות של חשמליות כיום מבוססות על ההנחה שמחירי השיא שלהן בשוק המשומשות ימשיכו בעתיד. ההנחה הזו מבוססת גם על הסברה שהמעבר מבנזין לחשמל בישראל יהיה כה מהיר עד שבתוך שנים ספורות מאות אלפי לקוחות ירצו לעבור משוק הבנזין והדיזל לשוק החשמל, כשכרטיס הכניסה שלהם יהיה דרך שוק היד השנייה, מה שיעלה את המחירים. אבל כמו שכל סוחר משומשות יגיד - בשוק היד השנייה אין חוקים ואין היגיון.

עוד כתבות

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

תקיפה ישראלית בדמשק / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

ישראל תקפה בדמשק, צה"ל חיסל מחבלים שנכנסו למבנים צבאיים של חיזבאללה בלבנון

קיבוץ בארי הודיע כי החטוף דרור אור נרצח ב-7 באוקטובר, גופתו מוחזקת בעזה ● מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון ● לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - האופוזיציה בסוריה מדווחת על פיצוצים חזקים באזור דמשק ● משרד הסחר הטורקי: "עוצרים את היצוא והיבוא לישראל וממנה בצל החרפת הטרגדיה ההומניטרית" ● המיליציות הפרו-איראניות בעיראק טענו: שיגרנו אתמול שני טיל שיוט לעבר ישראל

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם