צי הרכב הממשלתי מדבר על עתיד ירוק, אך עפ"י דוח מבקר המדינה מצבו הנוכחי שחור

לפי דוח מבקר המדינה, צי הרכב הממשלתי מיושן ומזהם, ולא נאכפות לגביו הנחיות הבטיחות המחייבות את המגזר הפרטי • למרות ההצהרות על מעבר לחשמל, אין תשתית טעינה

עמדת טעינה לרכב חשמלי / צילום: Shutterstock, guteksk7
עמדת טעינה לרכב חשמלי / צילום: Shutterstock, guteksk7

בשנתיים האחרונות קיבלנו לא מעט מסרים ממשלתיים, שמהן ניתן היה להבין שצי הרכב הממשלתי מתקדם במרץ לעבר עתיד מתוחכם וירוק. רק לפני כחודשיים פרסם החשב הראשי הודעה, ולפיה הממשלה מתכוונת להפוך את הצי לחסכוני ומופחת זיהום ובסופו של דבר גם לחשמלי לגמרי. בהודעה מסר החשב הכללי כי "אנו בעיצומו של תהליך, שבסופו צי הרכב הממשלתי יהפוך לצי מאופס אנרגיה. כבר כעת מוחלפים כאלף רכבים בצי הממשלתי לרכבים היברידיים, ואנו מתקדמים למעבר לרכש רכבים חשמליים. המהלך קיבל ומקבל הדים בינלאומיים, זאת כחלק מההובלה של צוות 'ציים ירוקים' תחת יוזמת הבית הלבן בארה"ב". 

שלב אחר שלב: מבקר המדינה מתאר את הכשלים בפרויקט הרכבת הקלה 
דוח מבקר המדינה: הדיגיטציה תרמה לרווחי הבנקים אך לא לריבית שמשלם הציבור 
מבקר המדינה: "המדינה תפסיד עד 1.9 מיליארד שקל בשל חיבור איטי לגז הטבעי"

אבל אז נחת על שולחננו הדוח החדש של מבקר המדינה על מינהל הרכב הממשלתי, והעתיד הירוק קיבל גוון אפור-עמוק, על סף השחור. מדוח המבקר עולה כי לא זו בלבד שצי הרכב הממשלתי לא מספק דוגמה לציי הרכב הפרטיים בישראל - הוא אפילו מפגר משמעותית אחרי הנורמות הבסיסיות ביותר לניהול כלי רכב במגזר הפרטי.

מבקר המדינה גילה כי צי רכבי הממשלה, שכולל כ-5100 כלי רכב, מיושן ברובו, וישנם יותר מ-2,000 כלי רכב שיש להחליפם כדי לעמוד בתקן של עד ארבע שנים. נכון לינואר 2022 ממוצע הגיל של כלל רכבי המינהל היה 6 שנים. כצפוי, המבקר מצא כי צי רכבי הנוסעים הפעיל של מינהל הרכב מושתת על רכבים מזהמים, בעיקר רכבי בנזין ודיזל.

ומה לגבי ההצהרות על מעבר לחשמל? זה יהיה ללא ספק אתגר, מכיוון שעל-פי ממצאי המבקר, בכלל משרדי הממשלה מותקנות רק שש (!) עמדות טעינה לרכבים חשמליים - "דבר המקשה לעמוד ביעדים שנקבעו בהחלטות הממשלה בדבר מעבר מלא לרכבים חשמליים משנת 2025". 

הזנחה גורפת בתחום הבטיחות

מה שלא פחות חמור הוא התמונה המצטיירת של הזנחה גורפת בתחום הבטיחות. המבקר כותר כי "משנת 2018, מינהל הרכב לא ביצע ביקורות בתחום הבטיחות במשרדי הממשלה, לא תיחקר תאונות דרכים שבוצעו ברכבי המינהל, לא גבה השתתפות עצמית מהנהגים לגבי נזק שנגרם מנהיגה רשלנית, וכן לא בדק תלונות שהתקבלו בגין נהיגה חריגה ברכבי המינהל. במועד סיום הביקורת היו מועסקים במינהל הרכב שלושה קציני בטיחות, והמינהל לא מינה 9 קציני רכב כאמור בהנחיות משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מאפריל ומאי 2021. עקב כך, שלושת קציני הרכב אחראים לכ-4,500 כלי רכב המשמשים כ-12,000 נהגים, ובכללם כ-480 אוטובוסים ורכבי משא כבדים".

במילים אחרות, הממשלה לא אוכפת בחצרה הפרטית את הסטנדרטים הבטיחותיים המינימליים שהיא דורשת מציי רכב במגזר הפרטי.

ומה לגבי מעבר לליסינג, שהיה יכול לכל הפחות לגרום לגורם חיצוני מקצועי לקחת אחריות על החלפת כלי הרכב הממשלתיים ועל עמידתם בסטנדרטים בטיחותיים? המבקר כותב כי "מינהל הרכב והחשכ"ל ביצעו בדיקות כלכליות לבחינת כדאיות חלופת הליסינג על בסיס הנחות שאינן תואמות את המציאות".

למותר לציין כי השיטה של רכישת כלי רכב וניצול יתר שלהם גם גורמת להפסדים כספיים גדולים כשמגיע הזמן להיפטר מהם. על-פי נתוני המבקר, כמעט כל כלי הרכב המשומשים שמוציאה הממשלה למכירה נמכרים לסוחרים, ו-64% מהמכירות הם במחירים נמוכים ב-70% ממחירי המחירון. או במילים אחרות, הם נמכרים כגרוטאות מתכת.