גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכירו את הישראלי שנבחר לנהל תיק השקעות של 100 מיליארד דולר

הבנקאי הישראלי־ברזילאי, אילן גולדפיין, ששימש בעבר נגיד בנק ברזיל, הוא הנשיא החדש של הבנק הבין־אמריקאי לפיתוח, עם השקעות של 100 מיליארד דולר באמריקה הלטינית ● "השאיפה לשוויון אינה פוליטית", הוא אומר ל"גלובס" ומדגיש כי בראש מעייניו יעמדו "החלשים"

אילן גולדפיין / צילום: Reuters, ADRIANO MACHADO
אילן גולדפיין / צילום: Reuters, ADRIANO MACHADO

מי יכול לדחוק את הכדורגל מן הכותרות בעיתוני ברזיל ביום הראשון של משחקי הגביע העולמי? אילן גולדפיין יכול. אחד החשובים שבעיתוני ברזיל, "פוליה דה סאו פאולו", העניק את כותרתו הראשית לבנקאי בן ה־57, יליד חיפה, המחזיק בדרכון ישראלי ומדבר עברית. "הברזילאי הראשון בראש BID", הכריז "פוליה".

'פוליה' של סאו פאולו מודיע בכותרתו הראשית על בחירת גולדפיין לנשיאות הבנק הבין אמריקאי לפיתוח (21 בנובמבר 2022)

אלה ראשי־התיבות הלטינו־אמריקאים (ספרדית, פורטוגלית וצרפתית; אנחנו נשתמש כאן בראשי־התיבות האנגליים, IDB) של הבנק הבין־אמריקאי לפיתוח, המוסד הפיננסי הרב־לאומי החשוב ביותר באמריקה הלטינית ובים הקריבי. בשנה שעברה הוא מימן פרויקטים בערך כולל של 23 מיליארד דולר. תיק ההשקעות הכולל שלו מוערך בסביבות 100 מיליארד דולר. ביום א' שעבר, אילן גולדפיין נבחר לנשיא הבנק, שמשרדיו נמצאים בוושינגטון. ייכנס לכהונתו ב־19 בדצמבר. אחד מקודמיו כיהן במשרה הזו 15 שנה. ממילא, עתידו לפניו.

הוא נולד בישראל להורים יהודים ברזילאים ממוצא פולני, ששבו לברזיל בהיותו בן 12. הוא חזר ארצה שש שנים אחר כך, והתגורר במשך שנה בקיבוץ זיקים. "אני מהתנועה", הוא אומר בעברית, ומסביר, "השומר הצעיר". השיחה איתו נערכה באנגלית.

על השאלה אם מותר לתאר אותו כ"ישראלי" או "ישראלי־ברזילאי", הוא משיב ללא שמץ של אי־נוחות. כן, הוא אומר, כך מתארים אותי. הוא מספר שהוריו, בבואם ארצה, שינו את שם משפחתם מגולדפיין לגבעון. זה השם המוסיף להתנוסס בדרכונו הישראלי, אף כי גולדפיין הוא שם הייצוג שלו.

התחזית הפסימית: כלכלת ישראל בסכנה גדולה יותר משחשבנו, וזו הסיבה 
סין בדרך לטלטל שוב את הכלכלה העולמית 

"דה מורליזציה"

גולדפיין נבחר ברוב עצום של בעלי המניות. 80% תמכו בו, בראש ובראשונה ארה"ב, בעלת המניות הגדולה ביותר (30%). ברזיל וארגנטינה באות אחריה (11.35%). בבנק מיוצגות גם ארצות מחוץ לאמריקה הלטינית: יפן, 5%; ספרד, איטליה, צרפת וגרמניה כמעט 2%. גם ישראל נמצאת בחבורה הזו, בצניעות, עם 0.158%, בערך כמו פינלנד אבל הרבה, הרבה יותר מדרום קוריאה (0.004%). הפרופיל של ישראל גבוה יותר מערך אחזקותיה, והיא שותפה ביוזמות של הבנק. יש לה נציג קבוע בהנהלת הבנק. זה הנוכחי הוא מתן לב ארי.

בחירתו של גולדפיין לא הייתה טבעית או פשוטה. מושב הנשיא התפנה בנסיבות לא נעימות. מועצת המנהלים הדיחה את קודמו של גולדפיין, אמריקאי ממוצא קובני, שמונה על ידי דונלד טראמפ. הוא הוחשד במשוא פנים כלפי עובדת של הבנק, שהייתה לו איתה מערכת יחסים רומנטית (תגמוליה עלו ב־45% בשנה אחת). קצת משונה שנשיאים ויושבי ראש של מוסדות פיננסיים רב־לאומיים חוזרים ונופלים על אהבה וסקס. נשיא הבנק העולמי פול וולפוביץ אולץ להתפטר על רקע דומה לפני 15 שנה; מנכ"ל קרן המטבע הבינלאומית דומיניק סטראוס־קאהן אפילו בילה זמן מה במעצר בחשד של אונס. התפטרויותיהם גרמו משברים מערכתיים. גולדפיין מאשר שהבנק שרוי ב"דה־מורליזציה", והטיפול בה סמוך לראש סדר עדיפויותיו.

נשיאי IDB בעבר היו תמיד לטינו־אמריקאים. צירוף זמנים מסובך העמיד בספק כלשהו את בחירת גולדפיין. הוא היה מועמדו של הנשיא היוצא של ברזיל, ז'אייר בולסונארו, איש הימין הקיצוני, שהפסיד בבחירות בחודש שעבר לאינאסיו 'לולה' דה־סילבה, סוציאליסט עם עבר רדיקלי. היו רינונים, שאנשי לולה אינם מאושרים ממועמדות גולדפיין, והם מעדיפים שהבחירה תידחה עד לאחר חילופי השלטון, ב־1 בינואר. גולדפיין דוחה את השמועות האלה, ומציין שסגנו המיועד של לולה, ז'ראלדו אלקמין, בירך אותו בטלפון ובטוויטר.

גולדפיין בחברת מישל טמר, הנשיא שמינה אותו לנגיד הבנק המרכזי של ברזיל (בעיתון הפיננסי Valor, ב־18 במאי 2016)

אני שואל אותו מה סוד הצלחתו להישאר מחוץ לפוליטיקה בארץ שבה הפוליטיקה אינה נוטה לפסוח על איש. הוא אומר שכל חייו היה טכנוקרט, ופוליטיקה לא העסיקה אותו. הוא שימש פעמיים בבנק המרכזי של ברזיל, ובמשך שלוש שנים היה נגיד הבנק. הוא פרש לאחר בחירת בולסונארו, אבל בלי קשר לזהותו של הנשיא או להעדפותיו הפוליטיות.

גולדפיין, בזמן שהיה נגיד הבנק המרכזי של ברזיל, אומר לעיתון מקומי: ''אנשים צריכים להוציא רק מה שמתאים לכיסם'' (5 בנובמבר 2017)

"העשורים האבודים"

כנשיא IDB הוא ישפיע השפעה מרכזית על סדר היום של היבשת, לא רק מתוקף המיליארדים שיעברו דרך שולחנו, אלא גם מתוקף המיקרופון שהכהונה מעניקה לו. הוא מטעים את הצורך לקדם עניינים קלאסיים של פיתוח, כמו תשתית; ולעזור בפתרון בעיות פיסקאליות, שהיבשת נגועה בהן היסטורית; צדק כלכלי, שוויון מגדרי, מאבק לטובת האקלים. "השאיפה לשוויון אינה פוליטית", הוא מטעים.

אמריקה הלטינית רשמה בשנים האחרונות תופעה פוליטית ואלקטורלית אולי חסרת תקדים: מנהיגים ומפלגות שלטון הפסידו ב־15 בחירות רצופות. ברוב הגדול של המקרים, השמאל גבר על הימין. שש משבע הארצות הגדולות ביותר פנו שמאלה.

גולדפיין מעדיף לדלג על הפוליטיקה. הוא לא ידון בה, והיא לא תשפיע על מעשיו. אבל הוא מסכים שהשינויים האלקטורליים משקפים אכזבה מן הסטטוס קוו וציפיות לשינויו. הוא מדבר, לא בפעם הראשונה, על "העשורים האבודים" של אמריקה הלטינית. היא התנסתה באינפלציה דוהרת ושוברת שיאים עוד לפני 40 שנה. היא ראתה מטבעות לאומיים קורסים וחוזרים וקורסים. היא ראתה אלימות פוליטית, כולל מלחמות אזרחים, דיקטטורות, מהומות ואי־יציבות. היא נפלה טרף לדמגוגים ולפופוליסטים. היא נקלעה להלכי רוח פרו־קפיטליסטיים ואנטי־קפיטליסטיים.

הנה ימים קודרים באים: צלליתו של גולדפיין על עמוד השער של העיתון הפיננסי הברזיליאני Valor, ב־14 בספטמבר 2017

גולדפיין משתמט משאלה על תוכניותיו הקונקרטיות. הוא אומנם היה בשנה האחרונה ראש חטיבת חצי הכדור המערבי בקרן המטבע הבין לאומית, אבל הוא אומר שנחוץ לו זמן בהנהלת הבנק לפני שיקבע את סדרי העדיפויות. במרכז תשומת־לבו יעמדו "החלשים והפגיעים". הם זקוקים לצמיחה כלכלית ולהשקעות. הם צריכים גם "הגנה על הכנסתם הריאלית, ואת זה יהיה אפשר להשיג רק באמצעות הדברת האינפלציה". הוא מדבר על הסכנות הנובעות מ"חוסר ביטחון של מזון". זה עניין המוחרף כמובן לרגל המלחמה באוקראינה, אבל גם לרגל בעיות מקומיות, כמו בצורת רבת־שנים בארגנטינה, מיצואניות הדגנים הגדולות בעולם.

הרקדן הווירטואלי

גולדפיין אומר שישראל יכולה לתרום לפעילות הבנק באמצעות חדשנותה הטכנולוגית. הוא מזכיר סייבר, שבו ישראל כבר עוסקת, בייחוד במערכות בריאות. נציג ישראל ב־IDB, מתן לב ארי, אומר, שישראל יכולה לתרום ל"חקלאות חכמה", המביאה בחשבון שינויי אקלים, מחסור במים וירידה של פוריות הקרקע. הטרגדיה של הקורונה, שבה מתו מיליון וחצי בני אדם (כמעט פי ארבעה יותר מחלקה היחסי של היבשת באוכלוסיית העולם) מעניקה "הזדמנויות מסחריות חסרות תקדים" לישראלים.

גולדפיין בקריקטורה על שער עיתון במדינת מינאס ז'ראייס לאחר שהתמנה לנגיד הבנק המרכזי של ברזיל. ברזיל נראית כחור שחור על המפה, שהנגיד החדש מנסה למנוע נפילה אל תוכו (18 במאי 2016)

נראה בעליל שלאילן גולדפיין יש עוד מעלה - חוש הומור. בימים האחרונים נפוץ ברשת סרטון וידיאו, המציג אותו, או בן דמותו, במהלך ריקוד סוער בקונצרט של להקת הפופ ג'קסון־5. ואף כי ניכר הדמיון הפיזי בין האיש הרוקד לגולדפייין, התברר שהוא אינו גולדפיין, אלא תושב לונג איילנד, ניו יורק, ששמו ג'ון לולס. גולדפיין צייץ בחיוך רחב: "זה הכושר הפיזי העתיד לבוא של הבנק הבין־אמריקאי לפיתוח! תודה, ג'ון לולס שהענקת לי באופן וירטואלי את תנועות הריקוד האמתיות שלך. נ"ב: חיבור [אינטרנט] לכול באמריקה הלטינית ובים הקריבי!" לפחות 8,000 גולשים הריעו בהתלהבות לריקוד שלא היה.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny.globes
ציוצים (באנגלית) ב- twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הנשיא ביידן שוחח עם ראש הממשלה נתניהו

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35