הכלכלן יליד ישראל אילן גולדפיין נבחר לנשיא הבנק הבין-אמריקאי לפיתוח

הבנק הבין-אמריקאי הוא מוסד המופקד על עידוד השקעות באמריקה הלטינית ובים הקריבי • אילן גולדפיין הוא יליד חיפה והיה נגיד הבנק המרכזי של ברזיל

אילן גולדפיין, נשיא הבנק הבין-אמריקאי לפיתוח / צילום: Reuters, Ueslei Marcelino
אילן גולדפיין, נשיא הבנק הבין-אמריקאי לפיתוח / צילום: Reuters, Ueslei Marcelino

אילן גולדפיין נבחר אתמול (א') לנשיא הבנק הבין-אמריקאי לפיתוח (IADB), שתיק ההשקעות שלו עומד על 24 מיליארד דולר, בכל רחבי חצי הכדור המערבי. משרדיו נמצאים בוושינגטון.

גולדפיין (Goldfajn), לשעבר נגיד בנק המרכזי של ברזיל, הוא יליד חיפה, גדל בישראל, דובר עברית, ואורח תכוף בארץ. משפחתו עברה לברזיל בנעוריו, והוא למד באוניברסיטת ריו דה ז'ניירו לפני שהתחיל קריירה ארוכה בעולם האקדמיה והפיננסים של ברזיל. ב-2016, בעיצומו של משבר כלכלי חריף, ועל רקע פרשת שחיתות עצומת ממדים, נשיא ברזיל מינה אותו לנגיד הבנק המרכזי. הוא שימש בבנק עד 2019.

שרת האוצר של ארה״ב, ג'נט יילן, מיהרה לברך על מינויו החדש של גולדפיין. ״אנחנו בוטחים בנשיא גולדפיין שיהפוך את המוסד הזה למנוע של שינוי ושל התקדמות, לטובת שכנינו באמריקה הלטינית ובים הקריבי״, היא אמרה.

קודמו של גולדפיין, אשר מונה בידי דונלד טראמפ, הודח על רקע חשדות של שחיתות. הוא היה אזרח ארה״ב. הפעם כל המועמדים להחליף אותו באו מחלקים אחרים של היבשת. גולדפיין, אשר כיהן באחרונה כראש חטיבת אמריקה הלטינית בקרן המטבע הבינלאומית, היה מלכתחילה המועמד המועדף. מועצת המנהלים של הבנק בחרה בו ביום א' בבוקר (שעון ארה״ב) ברוב מכריע של 80%.

הבנק הבין-אמריקאי הוא אחד משורה של בנקים רב-לאומיים, המעודדים השקעות באזורים שונים של העולם. החברות בבנק חורגת בהרבה מן האיזור שעליו הוא מופקד. ישראל היא אחת החברות בבנק הבין-אמריקאי, יש לה נציג קבוע במשרדיו, והיא משתפת פעולה עם הבנק בשורה של תחומים, כולל סייבר. משרד הבריאות השלים באחרונה מאמץ משותף של שלוש שנים עם הבנק ״לקדם הסבה דיגיטלית של מערכות הבריאות באמריקה הלטינית״.