גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך מצילים את העולם מפלסטיק? מנסים להפחיד את השאננים

והרי התחזית לאמצע המאה ה־21: כמות הפלסטיק במעמקי הים תגדל פי שלושה - כמות השקולה כנגד 50 ק"ג פלסטיק על כל מטר של חוף ים ● ועידת או"ם שהתקיימה באופן אירוני על חוף נקי באורוגוואי, ניסתה לקדם אמנה עולמית נגד הייצור והשימוש פלסטיק ● זה לא כל כך הלך

נשים צועדות בתוך פסולת, בעיקר מפלסטיק, במומביי, אוגוסט / צילום: Associated Press, Rajanish Kakade
נשים צועדות בתוך פסולת, בעיקר מפלסטיק, במומביי, אוגוסט / צילום: Associated Press, Rajanish Kakade

צריך מידה ניכרת של אירוניה, או אולי של ציניות, כדי לערוך ועידת חירום להצלת האוקיאנוסים מזיהום פלסטיק בפואנטה דל אסטה, עיר הקיט המרהיבה של אורוגוואי. היא נמצאת על שפת האוקיאנוס האטלנטי, "חלק מרצועת חוף מהממת של 660 ק"מ", לפי אתר תיירות אחד. נחמד להיות שם בתחילת דצמבר, בסוף האביב של חצי הכדור הדרומי.

אחד המדדים המובילים בוול סטריט יצא משוק דובי. מה ההיסטוריה מלמדת על זה? 
יזמי הטכנולוגיה הישראלים בוול סטריט איבדו השנה מיליארדים. אלו ה"שיאנים" | ניתוח

הרשות להגנת הסביבה של האו"ם (UNEP) היא שזימנה את הוועידה הזו, תשעה חודשים לאחר "החלטה היסטורית" בוועידה אחרת, בניירובי. משימת הייתה לנסח תוכנית פעולה לא יאוחר מ־2024. 160 ארצות ציוו על עצמן להתחיל את התהליך הזה לפני סוף השנה. אבל חופי הפלא הנקיים של פואנטה דל אסטה לא הצליחו להעניק השראה ל־2,000 באי הוועידה. הם אמנם הסכימו על הצורך להציל את הימים מפלסטיק, אבל לא הצליחו להגיד איך.

הסיבה העיקרית היא שהארצות העשירות, בייחוד ארה"ב, אינן מוכנות לקבל עליהן משטר של אכיפה. וושינגטון מעדיפה משהו מעין הסכמי פאריס להגנת האקלים: כל ארץ משתתפת מקבלת עליה לעשות משהו, אבל אינה צריכה להוציא אל הפועל תוכנית מוסכמת. התקדמות תלויה כמובן ברצון טוב ובהסכמה וולונטרית, אבל בהיעדר סטנדרטים ובהיעדר אכיפה קטן להפליא הוא הסיכוי להינצל מן הפלסטיק.

שנה אחר שנה, 12 מיליון טון של פלסטיק מזהמים את הימים ואת האוקיאנוסים. זה פלסטיק לשימוש חד־פעמי: אריזות, כוסות, בקבוקים, קשים ואפילו פילטרים של סיגריות.

גילוי דעת של חבר העמים הבריטי מתאר את התהליך: "לאחר גשם כבד, מוצרי הפלסטיק האלה נשטפים מרחובותינו אל נהרותינו, ומן הנהרות אל הים, מזהמים את מי החופים ולבסוף נערמים על החופים עצמם. שם הם מתפרקים לחלקים קטנים אפילו יותר, הופכים בסופו של דבר למיקרופלסטיק, ומתפזרים על פני כל האוקיאנוסים".

450 שנה של פלסטיק

מרכיב מרכזי במשוואה הזו הוא תהליך העיור המואץ של חופי העולם. 13 מ־20 הערים הגדולות ביותר בעולם (עשרה מיליון בני אדם ויותר) נמצאות לאורך החופים. הן פולטות כמויות מבעיתות של זוהמה, ופלסטיק נמצא סמוך לראש הרשימה.

הנה עוד קצת סטטיסטיקה:

● בין 60% ל־90% של זוהמת הימים באים מפלסטיק.

● תוחלת חייו של בקבוק פלסטיק ממוצע היא 450 שנה.

● כמות הפלסטיק שהמין האנושי עומד לייצר בשמונה השנים הבאות שקולה כנגד הכמות שיוצרה בכל המאה ה־20.

● הביקוש העולמי לפלסטיק גדל משני מיליון טון מטרי ב־1950 ל־348 מיליון טון מטרי ב־2017. שווייה של תעשיית הפלסטיק מוערך ב־520 מיליארד דולר, והיא תוכפל ב־20 השנה הבאות.

● עד 2040, כמות הפלסטיק במעמקי הים תגדל פי שלושה ותעמוד על 36 מיליון טון מטרי. לפי דוח של מרכז המחקר פיו (Pew), הכמות הזו תהיה שקולה כנגד 50 ק"ג של פלסטיק על כל מטר של חוף ים באשר הוא.

● הפלסטיק מזהם 800 מינים של בעלי חיים, ובכללם כל סוגי הצבים, 40% ויותר של הלווייתנאים (שבהם כלולים גם דולפינים) ו־44% של עופות הים.

● חד פעמיותו של השימוש בפלסטיק עולה לכלכלה העולמית בין 80 מיליארד דולר ל־120 מיליארד דולר בשנה.

שיטות "לא בטוחות"

מיחזור פלסטיק הוא יעד קיים ומוצהר כמעט בכל ארץ עלי אדמות. בארצות העשירות, מיחזור פלסטיק מעוגן בחוק. אזרחים מקבלים תזכורות שוטפות על הצורך להפריד פסולת מתכלה מפלסטיק, ורשויות מקומיות מספקות להם מכלי מיחזור. אבל כל המאמץ הזה הוא כמעט ברכה לבטלה. לפי נתוני מרכז פיו, עד 2040, התוכניות הקיימות, כמות שהן, יפחיתו את זיהום הפלסטיק ב־7% בשנה. זה הכול.

אין זאת אומרת שאין דרך לשפר את מצב העניינים הזה. לפי מרכז פיו ניתן להפחית את ההשקעות הגלובליות בפלסטיק מ־2.5 טריליון דולר ל־1.2 טריליון, ובלבד שיתאפשר "שינוי פרדיגמה". יצטרך להתחולל מעבר מטכנולוגיות ומשיטות ייצור ואספקה "בטוחות" לטכנולוגיות ושיטות "בטוחות פחות" ומנוסות פחות. תידרש התערבות מסיבית של ממשלות, שתחייב אותן להשקיע מאות מיליארדי דולרים. אין שום ראיה שהשקעות כאלה יחסכו כסף, או אפילו יעלו יפה.

כל מי שיעיינו בביקורת החריפה של הימין האמריקאי על יוזמות האנרגיה הירוקה של ממשל ביידן יוכלו לנחש ללא קושי את תגובת הימין על הצעות לטיפול בפלסטיק. תומכי האנרגיה הירוקה חוזרים ומטעימים, כי תצמח ממנה "כלכלה חדשה", עם הזדמנויות חדשות למשקיעים, למעבידים ולעובדים. מתנגדיה מושכים בכתפיהם, או לועגים. הניצחון הדחוק של הרפובליקאים בבחירות לבית הנבחרים בארה"ב בחודש שעבר שם קץ לסיכוי של חקיקה חדשה, מי יודע לכמה שנים. בהיעדר השתתפות אמריקאית מצטמצם מאוד הסיכוי של מאמץ גלובלי בחזית הפלסטיק.

"אלפי פלסטיקים"

נקודת תורפה מרכזית בענף המיחזור היא היעדר סטנדרטים. בארה"ב לבדה יש בערך 10,000 חברות העוסקות במחזור אשפה, כולל פלסטיק. לכל אחת מהן יש סטנדרטים משלה, ורווחיות המיחזור פוחתת בהתאם.

לפי עמותה אמריקאית, הנקראת 'מֵעֵבֶר לפלסטיק' (beyondplastics.org), רק 5%־6% מן הפלסטיק בארה"ב ממוחזרים, לכאורה ירידה דרמטית למדי מ־9.5% ב־2014. אבל מאמר בכתב העת 'אטלנטיק' מראה, שנתוני 2014 עצמם היו מופרכים, מפני שהם כללו מיליוני טונות של פלסטיק שארה"ב שלחה לסין, והעמידה פנים שהם "מוחזרו". הסינים שמו קץ להרגל המגונה הזה, שזיהם את סביבתם.

הבעיה העיקרית, לפי כותבי המאמר, היא שאין פלסטיק אחד, אלא "אלפי פלסטיקים, ולכל אחד מהם יש הרכב נפרד ותכונות נפרדות". ממילא הם אינם ניתנים למיחזור משותף.

אבל ענף המיחזור הוא תעשייה עתירת מיליארדים, המנהלת מסע יחסי ציבור ומשתדלת אצל פוליטיקאים ומחוקקים. היא גם מפיצה חצאי־אמתות על הצלחותיה. מקרה מפורסם אחד היה טענתה של Dow Chemical, שהיא הצליחה להפיק דיזל מפלסטיק, ששלחה אליה עיר במדינת איידהו, במערב ארה"ב. תחקיר עיתונאי הפריך את הסיפור הזה, אבל הממחזרים מוסיפים למחזר את הידיעות השגויות על המיחזור.

"פחמנים בלבוש אחר"

במארס השנה, ועידת האו"ם לענייני הסביבה בניירובי קיבלה החלטה "לשים קץ לזיהום הפלסטיק" באמצעות הסכם רב־לאומי, שבמרכזו יעמוד מאמץ לסטנדרטיזציה של ייצור ושל מיחזור. לשון ההחלטה מפותלת ומשתמעת לא פעם לשתי פנים, בייחוד כשהדברים נוגעים להכרה בזכותן של מדינות יחידות לחרוג מן המסגרת. אבל באי הוועידה חשבו שהיא "היסטורית", וצילומים של משתתפיה הראו אחדים מוחים דמעות התרגשות מעיניהם.

קושי מרכזי אחד הוא לעורר תחושת בהילות. מזכ"ל האו"ם אמנם אומר ש"מוצרי פלסטיק הם פחמנים בלבוש אחר, והם מאיימים על זכויות אדם, על האקלים ועל המיגוון הביולוגי". אבל לפי שעה חלקם בהתחממות האקלים צנוע, רק 3%. אי אפשר לפי שעה לייחס את הקיץ החם, או את הבצורת, לפלסטיק. מובטח לחלק הזה שיעלה.

לפי ארגון הסביבה של האו"ם עד 2050, פליטת גזי חממה הקשורים בפלסטיק תגיע ל־15% ממה שמותר על סמך היעד הנוכחי של הסכמי פאריס (הגבלת ההתחממות למעלה וחצי עד אמצע המאה). אבל מי ששמע באחרונה את דונלד טראמפ מתבדח שגובה האוקיאנוסים יעלה "ברבע אינץ' בעוד 300 שנה" יודע מה קשה להפחיד את השאננים.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny.globes
ציוצים (באנגלית) ב- twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי