אחד המדדים המובילים בוול סטריט יצא משוק דובי. מה ההיסטוריה מלמדת על זה?

נאומו של יו"ר הפד הזניק את מדד הדאו ג'ונס, והוא רחוק עתה ביותר מ-20% מאז נקודת השפל האחרונה • בעוד הוא עבר לטריטוריה השורית, הנאסד"ק נותר בתחום הדובי עם ירידה של 27% מהשיא • אלא שאסטרטגים מבקשים להזכיר כי ההיסטוריה מראה דוגמאות רבות של עליות חדות, שגררו אחריהן ירידות חדות אף יותר

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock, orhan akkurt
וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

מדד הדאו ג'ונס יצא בימים האחרונים מטריטוריה דובית, לאחר שהשלים עלייה של יותר מ-20% מנקודת השפל השנתית שלו ב-30 בספטמבר, וכך ענה על הקריטריון הכניסה לטריטוריה שורית. הזינוק במדד מאז ספטמבר הוא גם שיעור העלייה הגבוה ביותר של הדאו בחודשיים מאז יולי 1938, כך על פי נתוני השוק של דאו ג'ונס.

לעומת זאת, הנאסד"ק עדיין בתחום הדובי עם ירידה של 27% מהשיא (אם כי הוא רחוק ב-13% מאז השפל) ו-S&P 500 השיל כ-15% מהשיא (ועלה בכ-16% מהשפל).

הזינוק במדד התרחש לאחר שיו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, אותת השבוע על אפשרות להאטה בהעלאת הריבית. ועדיין, זה לא הספיק כדי לתקן את הנזק שנגרם לשווקים בעקבות המדיניות המוניטרית ההדוקה שמנהיג הפד בשנה האחרונה. העלאות הריבית האגרסיביות נגד האינפלציה העניקו למשקיעים אפשרויות נוספות להרוויח תשואה מחוץ לשוק, וכך הורידו את שווי הרווחים העתידיים של חברות.

סיכוי לנחיתה רכה

כאשר רמז פאוול לפני כשבוע וחצי על כך שהפד בדרך להעלות את הריבית בחצי אחוז בפגישתו בדצמבר, לאחר סדרה של ארבע העלאות ריבית של 0.75%, התחזקה האופטימיות בשווקים. מדד S&P 500 עלה באותו יום ב-122.48 נקודות, או 3.1%, לרמה של 4,080. מדד הדאו ג'ונס הוסיף 737 נקודות, או 2.2%, ל-34,589. הנאסד"ק התקדם ב-484 נקודות, או 4.4%, ל-11,468, כל זאת על רקע התחזקותם הנמשכת של המדדים הגדולים במהלך השבועות האחרונים.

"הנאום של פאוול נתן יותר תקווה לאפשרות החמקמקה של נחיתה רכה", אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" האנק סמית', ראש אסטרטגיית השקעות ב-Haverford Trust. "מנקודת המבט של השוק, יש סיכוי לנחיתה רכה בניגוד לנחיתה קשה, כלומר מיתון מסורתי".

אלא שבדומה לדעות המומחים שנשמעות לאחרונה לאחר כל התאוששות, יש מי שמבקש להזכיר לא להסתנוור מהזינוק ולשמור על זהירות. ההיסטוריה מראה דוגמאות רבות בהן מניות עלו בעיצומו של שוק דובי, רק כדי בסופו של דבר לצנוח ולמחוק את כל העליות הללו. עליות חדות שלוו בצניחות התרחשו כבר יותר משלוש פעמים מאז תחילת 2022: במרץ, ביולי ואוגוסט, ושוב מאז אמצע אוקטובר, כך על פי נתוני FactSet שפורסמו ב"מרקט ווטש".

דוגמא בולטת ניתן לראות לאחר התפוצצות בועת הדוט-קום. הנאסד"ק רשם לפחות שבע עליות של 20% או יותר לפני שהגיע לשפל המחזור הסופי שלו ב-2002.

המשקיעים זהירים וסקפטיים

על רקע זה, ובהתחשב בכך שהפד עדיין מעלה את הריבית, האסטרטגים נותרים זהירים. קשה לומר מתי שוק דובי באמת הסתיים, משום שתחילתו של שוק שורי חדש לעתים קרובות מתבררת רק בדיעבד, בדומה לאתגר של קביעת תחילתו של מיתון.

כאשר מדד הדאו ג'ונס טיפס בסוף השבוע שעבר, מארק האפלה, מנהל השקעות ראשי ב-UBS Global Wealth Management, הזהיר כי המשקיעים צריכים לצפות לתנודתיות רבה יותר.

"אנחנו נשארים סקפטיים לגבי תסריט שבו הזינוק האחרון מסמן את תחילתו של אופי שוק חדש. סביר להניח שהעדיפות של הפד תישאר במאבק באינפלציה, עד לזרם עקבי יותר של נתוני מחירים ונתוני תעסוקה רכים יותר. על רקע זה, אנו מעדיפים להשקיע בנכסים המספקים הכנסה קבועה כגון אג"ח ממשלתיות", אמר האפלה ל"מרקט ווטש".