גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בניגוד למגמה, הכירו את התחזית האופטימית לכלכלה

כלכלני לאומי פרסמו סקירה רחבה, שבמסגרתה העריכו כי ישראל תצמח בשנה הבאה ב-3.4%, מעל תחזיות בנק ישראל ● התורמים העיקריים: תחום האנרגיה והתעשיות הביטחוניות ● בנוגע לשוק המניות בארה"ב, הצפי קצת פחות אופטימי, אך הביצועים הגרועים בשוקי האג"ח ב-2022 לא צפויים לחזור

ישראל תצמח מעל המצופה, וההאטה בארה''ב תהיה מתונה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ישראל תצמח מעל המצופה, וההאטה בארה''ב תהיה מתונה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ערב תחילתה של שנת 2023 מתחבטים כלכלני העולם בשאלה האם כלכלת ארה"ב תיקלע למיתון, ואם כן אז כמה חמור הוא יהיה. לדעת ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, תמונת המצב הנוכחית מזכירה את שנת 1991.

כך דילגה העלאת הריבית של הבנקים על העסקים הגדולים | בדיקת גלובס
הריבית בארה"ב תעלה כנראה ב-0.5%. החידה היא מה יקרה אחרי
"המחירים עשויים להתחיל לרדת": התחזית האופטימית של בנק לאומי לשוק הדיור

"ההאטה הכלכלית בארה"ב צפויה להיות מתונה יחסית. יתכן דמיון מסוים לשנת 1991", כותבים בלאומי. גם אז, נרשמה הכפלה של מחיר הנפט בעקבות פלישת עיראק לכווית וקצב האינפלציה הואץ ל־6.3% בשלהי 1990, כאשר ריבית הפד נעה בטווח של 8%-10%. במילים אחרות, בלאומי אומנם צופים מיתון קטן ב־2023, כפי שהיה ב־1991 לאחר מלחמת המפרץ הראשונה, אולם לא משהו חריף מכך. לדעת בפמן, מדובר במיתון רדוד ודיפרנציאלי, ובעיקר מיתון ברווחיות המצרפית של חברות המגזר העסקי, כמו שנרשם למשל בשנת 2015.

אינדיקציה לכך התקבלה כבר ברבעון השלישי של 2022 עם ירידה בקצב הצמיחה של רווחי החברות העסקיות בארה"ב לשיעור חד ספרתי בלבד. מנגד, מדגישים בלאומי כי קיימת עליית מדרגה בשיעור ההתרחבות הריאלי של השקעות הסקטור העסקי במכונות וציוד, וזאת יחסית לשיעור הגידול שלפני פרוץ הקורונה.

במילים אחרות, הייצור התעשייתי בארה"ב ממשיך לעלות, החברות ממשיכות להשקיע בהרחבת כושר ייצור ונתוני הייצוא ממשיכים להיות טובים. הבעיה העיקרית של מגזר התעשייה שם היא לדעת בפמן מחסור בעובדים עם כישורים מתאימים.

גם בישראל צפויה האטה בצמיחה, מ־6% ב־2022 ל־3.4% ב־2023, על רקע ההאטה הגלובלית, אולם לדעת כלכלני לאומי ללא לגלישה למיתון. זאת, לנוכח גרומי הצמיחה הייחודיים של ישראל ובראשם הגז הטבעי שנמכר למצרים (ומשם גם לאירופה) ולירדן, הפעילות החזקה של התעשיות הביטחוניות והצמיחה הדמוגרפית. התחזית של חטיבת המחקר של בנק ישראל היא לצמיחה של 3% בלבד בשנה הבאה

בלאומי מאמינים כי המלחמה באוקראינה הניבה צבר הזמנות משמעותי לתעשיות הביטחוניות בישראל, שיתחיל לבוא לידי ביטוי ב־2023. כמו־כן, תעשיות אלו ייהנו אולי מזמינות גבוהה יותר של מהנדסים ומפתחים בעקבות הפיטורים הנרחבים בתעשיית ההייטק המקומית.

הגז הטבעי יתרום כאמור לצמיחת הכלכלה המקומית בזכות המכירות החזקות למצרים, ומשם לאירופה דרך מתקני ההנזלה.

האינפלציה תתמתן, הריבית תישאר גבוהה

בנוגע לאינפלציה בארה"ב, מאמין בפמן כי היא תרד לאזור ה־5% בחודשים פברואר־מרץ, לעומת 7.7% באוקטובר. עם זאת, מדובר עדיין בקצב שהוא רחוק מאוד עדיין מיעד האינפלציה של הבנק הפדרלי המרכזי, ולכן, הריבית בארה"ב צפויה להגיע לרמה של 5% בחודשים הקרובים ותישאר שם לפחות חצי שנה, להערכת בפמן.

בישראל תישאר האינפלציה בישראל ברמה של 5% ויותר בחודשים הקרובים, אולם עשויה לרדת לרמות של 2.5%-3% בהמשך השנה. "בנק ישראל צפוי להשלים את מהלך הנורמליזציה המוניטרית במהלך התקופה שנותרה עד לסוף 2022 ובממוצע שיעור הריבית בשנת 2023 צפוי להיות כ־3.75-4.25%", מדגיש בפמן.

"במידה והאינפלציה לא תתייצב במהלך 2023 בסביבה התואמת את יעד יציבות המחירים, אז בנק ישראל צפוי יהיה להעלות עוד את הריבית מעבר לאמור לעיל", אמר.

ד''ר גיל בפמן / צילום: אורן דאי

לשוק ההון יקח זמן להתאושש

וכיצד כל אלו ישפיעו על שוקי ההון בארץ ובעולם? בלאומי צופים כי שוק המניות לא יחזור לדהור בשנת 2023, בעוד ששוק אגרות חוב יחזור לספק מפלט סולידי לאחר הירידות החדות שנרשמו בו ב־2022.

בשוק המניות הייתה שנה רעה ב־2022, אבל לא שנה נוראית, מדגיש דודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי. בשוק האג"ח הממשלתיות, לעומת זאת, נרשמו בשנה החולפת ירידות שערים חדות, כאלו שלא נראו כאן כבר הרבה שנים.

מדד ת"א־125 ירד מתחילת 2022 ב־8% בלבד, וזאת בהשוואה לנפילות של 15% ו־12%, שנרשמו במדדי האג"ח הממשלתיות השקליות וצמודות המדד (לטווח של 5 שנים ויותר), בהתאמה. בארה"ב נרשמו ירידה חדה יותר בשוקי המניות, כאשר מדד S&P 500 איבד מתחילת השנה כ־16%, אולם זאת בשל חשיפתו המהותית למגזר הטכנולוגיה.

מדד הנאסד"ק רשם מתחילת 2022 ירידה חדה עוד יותר של 27%, כאשר גם בת"א רושמים מדדי טק־עילית, קלינטק וצמיחה ירידות בישעורים דומים. בת"א גם נרשמו ב־2022 ירידות חדות של כ־30% במניות חברות ובניה והנדל"ן המניב בחו"ל, בשעה שמניות הנדל"ן המניב בישראל רשמו בתקופה זו ירידה של כ־20% "בלבד".

ומה יקרה בשנת 2023? לדעת רזניק, ההתפתחות של סביבת האינפלציה בעולם ובישראל, תהיה דומיננטית בקביעת הכיוון של השווקים. כך שהתפתחות סביבת האינפלציה, לצד עומק המיתון בארה"ב, הם שני הסיפורים המרכזיים עבור שוקי המניות והאג"ח בשנה הקרובה.

לדעת רזניק, מדובר בתנאים לא טובים עבור שוקי המניות בארץ ובעולם. לדבריו, שוקי המניות במחירים סבירים אולם אינם זולים, כאשר הביצועים שיציגו שוקי המניות יהיו תלויים גם בעומק ההאטה ב־2023.

גם בפמן מאמין כי שוק המניות בארה"ב לא נראה טוב לשנה הבאה בהסתכלות מאקרו כלכלית, אבל יהיו מגזרים שיסבלו פחות מאחרים.

מנגד, הביצועים הגרועים בשוקי האג"ח לא צפויים להערכת רזניק לחזור ב־2023. לפי רזניק, הנזק הגדול כבר נעשה ב־2022, ולכן שוקי האג"ח כבר יותר אטרקטיביים כעת וניתן יהיה להשיג תשואות סבירות בחלק הבינוני־ארוך של העקום.

שוק המט"ח: הדולר יתחזק מול השקל

באגף הכלכלה של לאומי מעריכים כי שער החליפין הממוצע של השקל מול הדולר צפוי להיות בטווח של 3.4-3.6 שקלים לדולר ב־12 החודשים הקרובים. לשם השוואה, היום נסחר הדולר בשוק המט"ח סביב שער של 3.4 שקלים.

בלאומי מאמינים, כי צפויה התחזקות של השקל במחצית השניה של 2023, באופן מתון וקל. תחזית זאת מבוססת על שלוש הנחות מרכזיות: ראשית, הדולר ישמור על יציבות בשוק המטבעות העולמי. שנית, בנק ישראל יחדש את רכישות המט"ח במקביל להעלאת הריבית. ולבסוף, פערי הריביות בין ארה"ב לישראל יתרחבו.

עוד מציינים בלאומי, כי למרות הפיחות מול הדולר ב־2022, השקל ממשיך להיות מטבע חזק ולראיה, הוא שמר על יציבות מול סל המטבעות. כמו־כן, נמשך הקשר בין שער החליפין שקל־דולר לבין הנאסד"ק (כאשר נאסד"ק עולה שער החליפין יורד, ולהיפך).

גורמים נוספים שצפויים להמשיך ולתמוך בחוסנו של השקל כוללים את העודף בחשבון השוטף (צפוי להיתמתן אולם להישאר חיובי) וההשקעות הישירות של גופים זרים בישראל, שנמשכו בקצב מהיר גם ב־2022.


תחזיות מרכזיות של לאומי ל־2023

ארה"ב מאקרו: בחודשים הקרובים הריבית תעלה לכ־5% והאינפלציה תתמתן לכ־5%

ישראל מאקרו: בחודשים הקרובים הריבית תעלה לכ־4%, האינפלציה תעלה לקצב של 5%-5.5%

שוקי ההון: ההתפתחות של סביבת האינפלציה בעולם ובישראל תהיה דומיננטית על כיוון השווקים

שוקי המניות: המחירים כעת סבירים אם כי לא זולים. ביצועי השווקים יהיו תלויים גם בעומק ההאטה הכלכלית

שוקי האג"ח: הביצועים הגרועים שנרשמו ב־2022 לא צפויים לחזור על עצמם ב־2023

שוק המט"ח: שער החליפין הממוצע של השקל־דולר צפוי להיות בטווח של 3.4-3.6 שקלים לדולר ב־12 החודשים הקרובים

עוד כתבות

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

תקיפה ישראלית בדמשק / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

ישראל תקפה בדמשק, צה"ל חיסל מחבלים שנכנסו למבנים צבאיים של חיזבאללה בלבנון

קיבוץ בארי הודיע כי החטוף דרור אור נרצח ב-7 באוקטובר, גופתו מוחזקת בעזה ● מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון ● לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - האופוזיציה בסוריה מדווחת על פיצוצים חזקים באזור דמשק ● משרד הסחר הטורקי: "עוצרים את היצוא והיבוא לישראל וממנה בצל החרפת הטרגדיה ההומניטרית" ● המיליציות הפרו-איראניות בעיראק טענו: שיגרנו אתמול שני טיל שיוט לעבר ישראל

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

הבורסה בלונדון, בריטניה / צילום: Shutterstock

בורסות אירופה נפתחו בעליות קלות; החוזים על וול סטריט ירוקים

החוזים העתידיים על וול סטריט נסחרים הבוקר במגמה חיובית ● מניית אפל עלתה במסחר המאוחר ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● בשעה 15:30 (שעון ישראל) יפורסם דוח התעסוקה בארה"ב לחודש אפריל ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות