"המחירים עשויים להתחיל לרדת": התחזית האופטימית של בנק לאומי לשוק הדיור

בבנק לאומי מעריכים כי הזינוק במחירי הדירות עשוי להיעצר כבר בשנה הבאה, והמחירים עשויים אף להתחיל לרדת לאחר מכן • עם זאת, הנזילות של חברות הנדל"ן לא צפויה להיפגע • בנק לאומי סיים את עונת הדוחות עם רווח של 1.8 מיליארד שקל, הרבה הודות לזינוק בהכנסות מהריבית העולה ומדד המחירים שקפץ, לצד גידול בתיק האשראי שאפשר לו לעקוף את הפועלים

חנן פרידמן, מנכ''ל בנק לאומי / צילום: אורן דאי
חנן פרידמן, מנכ''ל בנק לאומי / צילום: אורן דאי

בבנק לאומי  מאמינים שהזינוק במחירי הדירות, שעלו בכ-19% בתוך שנה, עשוי להיעצר כבר בשנה הבאה. בדוחות הרבעון השלישי, נכתב כי "בחודשים האחרונים נרשמה היחלשות בביקוש לרכישת דיור, ברקע סביבת מאקרו של עלייה מהירה באינפלציה ובריבית וצפי להאטה בצמיחה. היחלשות הביקוש, לצד העלייה הניכרת שנרשמה בשנה האחרונה בהתחלות הבנייה, עשויות להביא לעצירת העלייה במחירי הדירות בשנה הקרובה, וייתכן אף לירידה מתונה בהם". מאחורי התחזית הזו, לא מתכוונים בלאומי כי הירידה תורגש כבר בשנה הקרובה, אלא לכך שאם ימשך הגידול בקצב התחלות הבנייה והפער בין ההיצע לביקוש יצטמצם, נראה שינוי במחירי הדיור.

הבנקים מרוויחים בינתיים מהעלאות הריבית, אבל המשבר הכלכלי בדרך גם אליהם 
הנגיד עונה לגפני בנושא הריבית במשכנתאות: "מי שמנסה למצוא פתרונות פלא יפגע בשכבות החלשות"
התחזית הפסימית: כלכלת ישראל בסכנה גדולה יותר משחשבנו, וזו הסיבה

נזכיר כי גם מנכ"ל הפועלים, דב קוטלר, השמיע לאחרונה דברים דומים. "להערכתי, שני הגורמים (עליית הריבית והגדלת ההיצע, ר"ו) יבלמו בקרוב את עליות המחירים. למעשה, אני בתחושה שבלימת המחירים כבר מתרחשת לפנינו", הוא אמר בתחילת החודש בוועידת ישראל לעסקים של גלובס.

מהצד השני של תחום הנדל"ן, נמצאים הקבלנים והיזמים, שבחודשים האחרונים עלה חשש לגבי יכולת ההחזר של המימון הגבוה והממונף שרבים מהם ביקשו מהבנקים. לאומי, יחד עם הפועלים, עמדו במוקד הביקורת של בנק ישראל על היקף המינוף החריג שנתנו ליזמים, שלא פעם גם חצה את ה-100%, כלומר הקבלן לא נאלץ "להביא מהבית" ולו שקל אחד.

"בשנים האחרונות, הצמיחה בתיק האשראי לנדל"ן בלאומי לוותה בעלייה מסוימת בשיעורי המימון בהתאם לתנאי התחרות המתגברת בשוק. עיקר העלייה בשיעורי המימון רוכזה במימון קרקעות ופרויקטים למגורים באזורי ביקוש. חלקו של סיכון האשראי הבעייתי בענפי הבינוי והנדל"ן (פעילות בישראל) ממשיך להיות נמוך משמעותית מחלק סיכון האשראי הבעייתי בתיק הכולל", מנסים בלאומי להרגיע.

לפי הבנק, ברבעון השלישי נמשכה מגמת הגידול בפעילות ענף הבנייה והנדל"ן, אשר הביאה לגידול בביקוש לאשראי עסקי לענף במערכת הבנקאית ובגופי מימון חוץ בנקאיים. בבנק ציינו שהם בוחנים את השלכות עליית הריבית וההאטה, שנרשמה בחודשים האחרונים בביקושים לדיור, על נזילות החברות. "ההערכה היא כי המחסור המתמשך בדירות ביחס להיצע ימשיך לייצר [לחברות] ביקושים בטווח הבינוני והארוך", נכתב בדוח. "ההערכה עד כה היא כי לא צפויה השפעה מהותית של הריבית והביקושים על הנזילות של החברות. בשים לב לצרכי האשראי המשמעותיים בענף מחד, ולמגבלה הרגולטורית מאידך (עד 24% מתיק האשראי הכולל של הבנק), פועל הבנק ליישום תכנית להפחתת יחס הריכוזיות בענף", ציינו בלאומי, והוסיפו כי הבנק עומד במגבלה הרגולטורית הקבועה בחוק.

בנק לאומי נהנה מהעלאת הריבית

האינפלציה הגדלה והריבית שעלתה באופן חד מאז חודש אפריל תרמו רבות לבנקים ברבעון השלישי של השנה, והיום השלים בנק לאומי, הבנק בעל השווי הגדול ביותר בישראל, את עונת הדוחות, והוא ממחיש כיצד מתרגמים את התנאים המאקרו כלכליים לרווחים, בדומה ואף מעבר לבנקים האחרים.

ברבעון השלישי של השנה, בין החודשים יולי לספטמבר, הציג הבנק רווח נקי של 1.8 מיליארד שקל, עלייה של 15% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, הרבה הודות לזינוק בהכנסות מריבית שנגבו מהלקוחות, נוכח העלייה בריבית בנק ישראל. ברבעון השלישי הסתכמו ההכנסות של לאומי מריביות לכדי 3.4 מיליארד שקל, קפיצה של 28% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, כשהבנק שני רק למתחרה הגדול, הפועלים (3.6 מיליארד שקל), מבחינת הכנסות מריבית. עם זאת, יש לציין כי בעוד הפועלים רשם גידול של 2.6% בתיק האשראי בין הרבעון השלישי לשני לכדי 381.6 מיליארד שקל, תיק האשראי של לאומי צמח בכ-5% לכדי 383 מיליארד שקל, מה שאיפשר לו לעבור את המתחרה הגדול.

לצד זאת, לאומי הוא גם שיאן הרווח מעליית המדד מבין הבנקים בישראל. ברבעון השלישי של השנה רשם הבנק רווחים מהמדד בסך של 407 מיליון שקל ובתשעת החודשים הראשונים של השנה רווחים בסך של 1.14 מיליארד שקל, קפיצה של 54% ו-57% בהתאמה. הרווחים מעליית המדד נובעים בין היתר מכך שהמדד הידוע עלה בתשעת החודשים הראשונים של השנה ב-4.4%, לעומת עלייה של 2.2% בתקופה המקבילה אשתקד, אך גם מכך שבלאומי הימרו נכון שהוא יעלה יותר מהתחזיות והגדילו את החשיפה למדד לטווח ארוך (אופציית לונג).

גם בנקים אחרים הימרו נכון והגדילו חשיפה למדד, ולראייה הפועלים רשם עלייה של 200% ברווחים מהמדד ברבעון השלישי ו-318% בתשעת החודשים הראשונים של השנה, והבינלאומי רשם גידול של 69% ברבעון השלישי ו-220% בתשעת החודשים הראשונים של השנה.