הריבית בארה"ב תעלה כנראה ב-0.5%. החידה היא מה יקרה אחרי

העלייה המהירה במשכורות אולי תוביל את הנגיד לשקול להעלות את רמת הריבית מעל 5% ב־2023, במקביל לאישור העלאה ב־0.5% בדצמבר

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Patrick Semansky
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Patrick Semansky

בכירי הפדרל ריזרב אותתו על תוכניות להעלות את הריבית בחצי אחוז בפגישתם בשבוע הבא, אבל לחצי שכר מוגברים עלולים להוביל אותם להמשיך להעלות את הריבית לרמות יותר גבוהות ממה שכרגע מצפים המשקיעים.

יש גם תחזיות אופטימיות: ישראל תצמח מעל המצופה וההאטה בארה"ב תהיה מתונה
פאוול הבהיר שהריבית הגבוהה תישאר, אז למה בוול סטריט התלהבו כל־כך? 
התחזית הקודרת של בית ההשקעות הגדול בעולם וההמלצות למשקיעים

הפד העלה את הריבית ב־0.75% בכל אחת מארבע הפגישות הקודמות שלו בניסיון להיאבק באינפלציה. יושב־ראש הפדרל ריזרב ג'רום פאוול ציין בשבוע שעבר כי הבנק המרכזי מוכן להוריד הילוך בקצב העלאות הריבית בפגישה הקרובה, הצפויה להתקיים ב־13-14 בדצמבר.

העלאה קטנה יותר של חצי אחוז תסמן שלב חדש בהידוק המדיניות בעת שהנגידים מכווננים עד כמה עוד להעלות את הריבית. קובעי המדיניות מצפים שלחצי המחיר יוקלו במידה רבה בשנה הבאה, אבל גידול מהיר במשכורות או אינפלציה גבוהה יותר בתחום השירותים, הרגיש לעליות שכר, עלולים להוביל לכך שיותר נגידים יתמכו בהעלאת הריבית בשנה הבאה מעל ל-5%, הרמה אליה המשקיעים צופים שהריבית תגיע.

בפד מנסים למצוא איזון בין מאבק באינפלציה להאטת הכלכלה

בכירי הפד רוצים להישמר נגד העלאת ריבית מאוחרת מדי שתאפשר לאינפלציה לעלות מחדש, או העלאתה יותר מדי באופן שיגרום לחולשה כלכלית מיותרת, כך ניתן להבין מדברים שנאמרו לאחרונה בציבור ומראיונות.

בגלל שלוקח זמן עד שהעלאות ריבית מאטות את הכלכלה ואפילו יותר זמן עד שהן משפיעות על האינפלציה, "אם אתם מחכים לעדויות ממשיות שהאינפלציה יורדת, קשה מאוד לא להחמיר מדיניות יותר מדי", אמר פאוול בשבוע שעבר. "אנחנו חושבים שהאטת הקצב בשלב זה היא דרך טובה לאזן את הסיכונים".

בשווקים היה ראלי לאחר דבריו של פאוול בשבוע שעבר, וחלק מהמשקיעים פירשו אותם כשינוי מדברים שאמר בקיץ האחרון ובסתיו. הוא אמר לעמיתיו שלא שינה את דעתו שהטעות הגדולה יותר שיכול הפד לעשות תהיה לא להביא את האינפלציה תחת שליטה.

העלאה של 0.5% החודש תביא את רמת הריבית על קרנות פדרליות לטווח שבין 4.25% ו־4.5%, הריבית הגבוהה ביותר מאז דצמבר 2007.

מדד האינפלציה המועדף על הפד, מדד המחירים של הוצאה לצריכה אישית, עלה ב־6% באוקטובר לעומת שנה קודם לכן. היעד של הפדרל ריזרב לאורך זמן הוא אינפלציה של 2%.

הנגידים יבחנו עוד מדידת אינפלציה ב־13 בדצמבר, הבוקר של היום הראשון בפגישה בת היומיים שלהם, אז יפרסם משרד התעסוקה את מדד המחירים לצרכן לנובמבר. סימנים ללחצי מחיר חזקים מתמשכים יכולים לגרום ליותר מהם לשקול העלאה של הריבית ב־0.5% בפגישות הבאות החודש ובפברואר.

הנגידים עשויים לאותת על תחזית ריבית אגרסיבית יותר בתחזית הכלכלית הרבעונית החדשה שלהם, שתפורסם לאחר הפגישה הקרובה. אלה יכולים להראות שקובעי המדיניות מצפים להמשיך להעלות ריביות לפחות במדרגות של רבע אחוז עד שיראו סימנים ברורים לכך ששוק התעסוקה מצטנן.

רוב הנגידים חזו בספטמבר טווח ריבית שבין 4.5% ל־5% בשנה הבאה. על פי התחזיות החדשות, ייתכן שהריבית הזו תהיה בין 4.75% ל־5.25%.

סיכוי להעלאת ריבית של רבע אחוז בפברואר

"ביקוש חזק יותר לעובדים, ביקוש חזק יותר בכלכלה ממה שחשבתי בעבר וכן אינפלציה מעט גבוהה יותר רומזים על נתיב מדיניות מעט יותר צנוע לעומת ספטמבר", אמר בשבוע שעבר נשיא הפדרל ריזרב של ניו יורק ג'ון וויליאמס, יועץ בכיר לפאוול. "לא שינוי ענק, אבל מעט יותר גבוה".

הנגידים צפויים לשקול בשבוע הבא עד כמה להעלות את הריביות בפברואר, ודיעותיהם יושפעו מהדרך בה הם תופשים את לחצי המחיר הבסיסיים. אם האינפלציה תאט אבל שוק העבודה יישאר הדוק, הם עלולים להיות מפולגים יותר לגבי הדרך הנכונה להתקדם.

חלק מהנגידים עלולים לבקש להעביר עוד העלאה של חצי אחוז בפברואר בגלל שהם רואים סיכון גדול יותר לכך שהאינפלציה לא תרד מספיק בשנה הבאה. בלי סימנים להאטה בשוק התעסוקה, הם עלולים לחשוש שהאינפלציה תעלה שוב.

אחרים רואים את האינפלציה כמונעת בעיקר על ידי צווארי בקבוק בהיצע ושוק דיור לוהט מדי. הם חושבים שכשהפעילות תצטנן ולחצי שרשראות האספקה יוקלו, האינפלציה תרד במהרה ותהיה קרובה יותר ל־2% בשנה הקרובה, והם יעדיפו העלאה של רבע אחוז בפברואר.

חלק מהנגידים גם ציינו שאולי יתנגדו לעוד העלאה של 0.75% החודש. קובעי המדיניות בפד הסכימו פה אחד לשלוש העלאות ריבית קודמות בסדר גודל כזה.

נגידת הפדרל ריזרב של קנזס סיטי אסתר ג'ורג' פעלה להאטת קצב העלאת הריבית אבל אמרה בחודש שעבר שהבנק המרכזי זקוק ליותר סימנים של חולשה כלכלית לפני שיוכל לדון בשאלה מתי לעצור. "זה באמת לא יהיה הזמן להתחיל לעשות ספקולציות לגבי זה בגלל שאין לך עדיין הרבה עדויות שהחלה ההתקדמות שהיינו רוצים לראות", אמרה בריאיון בחודש שעבר.

פאוול: "יש לנו מחשבות רבות לגבי יעד הריבית. נחכה ונראה"

פאוול אמר שקשה לשפוט כמה גבוה צריכה הריבית לעלות כדי להאט את הכלכלה בגלל הקושי לחזות את האינפלציה אחרי המגפה, צווארי בקבוק בהיצע ושינויים בביקוש.

"יש לנו מחשבות רבות לגבי מה עשוי להיות היעד, אבל אולי אנחנו טועים", אמר בשבוע שעבר באירוע במכון ברוקינגס בוושינגטון. "נצטרך לחכות ולראות".

הוא תיאר שתי אסטרטגיות אפשריות להתקדם. אחת תהיה להעלות במהירות את הריבית על קרנות פדרליות הרבה מעל הרמה של 5% שמצפים לה באופן נרחב בשווקים פיננסיים, ואז להוריד אותה מיד אם יתגלה שהפד הלך רחוק מדי. אפשרות אחרת תהיה "להתקדם לאט יותר ולגשש את הדרך למה שאנו חושבים שהוא הרמה הראויה" ואז "להחזיק מעמד זמן ארוך יותר ברמה גבוהה ולא להקל במדיניות מוקדם מדי".

פאוול אמר שהוא מעדיף את האסטרטגיה השנייה. "לא היינו רוצים פשוט להעלות ריבית באופן שירסק את הכלכלה ולנקות אחר כך. לא הייתי נוקט גישה כזו כלל", אמר.

שוק העבודה נותר מקור לדאגה בגלל שהנגידים חוששים שהעלאת מחירים עלולה להתקבע בעקבות הגידול במשכורות וביקוש חזק לעובדים. הם חוששים בגלל שגם אם מנהלי כוח אדם בחברות ועובדים יצפו שהאינפלציה הגבוהה תרד בשנים הקרובות, עובדים עלולים לדרוש ולקבל העלאות גדולות יותר שיותירו את המשכורות והמחירים בעלייה באופן מתואם.

"כשאנשים מתחילים להגיד, 'ובכן, אני יודע שאתם הולכים להוריד את האינפלציה ל־2%, אבל כרגע היא 7% ואני צריך העלאה של 7% כדי לעמוד בקצב'. והחברה אומרת 'כן, אנחנו יכולים לבלוע את זה. אני אגלגל את זה הלאה ללקוחות', אתם מתחילים להבנות את זה בכלכלה", אמר נגיד הפד כריסטופר וולר בחודש האחרון. "וזה המקום בו דברים יוצאים משליטה".

פאוול אמר בשבוע שעבר שהצמיחה במשכורות גבוהה מדי בערך ב־1.5%-2%. "אנחנו רוצים שהמשכורות יעלו, אבל הן חייבות לעלות ברמה שהיא עקבית עם אינפלציה של 2% לאורך זמן", אמר.

הוא אמר את הדברים יומיים לפני שמשרד התעסוקה דיווח שצמיחת השכר השעתי עלה בנובמבר בקצב המהיר ביותר מאז ינואר.

וויליאמס, נגיד הפדרל ריזרב של ניו יורק, אמר בשבוע שעבר שהוא צופה ששיעור האבטלה, 3.7% בחודש האחרון, יעלה לבין 4.5% ל־5% בשנה הבאה, לעומת תחזית מוקדמת יותר של בערך 4.5%. "ישנו נתיב שבו האבטלה מגיעה לשיא סביב 4.5% אם דברים יקרו כראוי, אם האינפלציה תשתנה", אמר. אבל "יכול להיות שתהיה גבוהה יותר" אם האינפלציה לא תשתף פעולה, כך אמר.

דבריהם האחרונים של נגידי הפד רומזים ש"כעת הם מבינים למה הם צריכים לראות עלייה משמעותית באבטלה על מנת לוודא שהמשכורות אינן בעיה של האינפלציה", אמר איתן האריס, מנהל מחקר כלכלי עולמי בבנק אוף אמריקה.

הנגידים מדברים על הדברים האלה בזהירות, אמר האריס, בגלל ש"הפד לא רוצה לבוא ולומר, 'נתנו לדברים להתחמם יותר מדי וכעת אנחנו הולכים לתקן את זה'".