בורסות עולם | סיקור שוטף

הנאסד"ק קפץ ב-4.4% לאחר דברי פאוול שאותת על האטה בקצב העלאות הריבית

הדאו ג'ונס רשם עלייה של כ-2.2% • יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול: ייתכן שהמדיניות המוניטרית המרסנת תימשך זמן מה. אם נלמד מההיסטוריה, נראה שלא כדאי לשנות את המדיניות מוקדם מדי. נמשיך לעשות את מה שצריך, עד שנשיג את המטרה"

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Patrick Semansky
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Patrick Semansky

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

23:01

אופוריה שטפה את וול סטריט לאחר דברי יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול היום והעליות התחזקו בשעה האחרונה של המסחר. הנאסד"ק קפץ בסיום ב-4.4%, הדאו ג'ונס רשם עלייה של כ-2.2%, וה-S&P 500 זינק ב-3.1% ל-4,079 נקודות.

עליות חדות נרשמו בשורה ארוכה של מניות, בעיקר מניות טכנולוגיה, ביניהן טסלה, אנבידיה, אפל, מיקרוסופט, מטא, נטפליקס ועוד רבות אחרות.

21:50

נמשכות העליות בוול סטריט בעקבות דברי פאוול. הנאסד"ק קופץ ב-2.8%, הדאו ג'ונס רושם עלייה של כ-1%, וה-S&P 500 מטפס ב-1.7%.

עליות בולטות של יותר מ-3% רושמות בין השאר טסלה , אפל , אנבידיה , AMD, מיקרוסופט , מטא ואלפאבית.

בקרב המניות הישראליות בולטות בעליות מאנדיי , טאבולה, וויקס , לייבפרסון, אלביט, סיוה  ופייבר .

21:05

העליות בוול סטריט מתחזקות לאחר דברי פאוול - הנאסד"ק קופץ ב-2.2%, והדאו ג'ונס עבר לעלייה של כ-0.6%.

במקביל נרשמות עליות בשוק האג"ח הממשלתי, והתשואות יורדות (לאחר שעלו מוקדם יותר היום) - תשואת האיגרת ל-10 שנים עומדת על 3.70%, ותשואת האג"ח לשנתיים יורדת ב-4 נקודות בסיס ל-4.42%.

בזירת המסחר בסחורות, החוזים על הנפט מזנקים ב-2.8%-3%, והזהב עולה ב-0.5%.

20:37

יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול אמר הערב כי הפחתת קצב עליית הריבית בארה"ב יכולה להתבצע כבר בחודש הבא. ואולם, הוא שב והזהיר כי הפד יצטרך להמשיך במדיניות מוניטרית מרסנת עד שקצב האינפלציה יירד במידה משמעותית.

בנאום שנשא במכון ברוקינגס בניו יורק חזר פאוול ואמר כי "למרות התפתחויות חיוביות בתקופה האחרונה, עדיין יש דרך ארוכה לעבור בכדי לחזור למצב של יציבות מחירים". הוא הוסיף כי "הפעולות שהפד עשה לאחרונה ישפיעו על הכלכלה, אולם ההשפעה מחלחלת לאורך זמן. אפשר ככל הנראה להתחיל לצמצם את קצב עליית הריבית, ייתכן שכבר בהודעה הבאה שלנו".

כיום מעריכים השחקנים בשווקים כי הפד יעלה את הריבית ב-0.5% ב-14 בדצמבר, לעומת עליות של 0.75% בפעמים האחרונות. עוד מעריכים בשווקים כי הפד יתחיל בהורדת ריבית בחצי השני של 2023, במקביל לירידה חדה בקצב האינפלציה בארה"ב והאטה בפעילות הכלכלית.

"בהתחשב בהתקדמות שעשינו עד היום, הרבה פחות חשוב לדעת מתי נפחית את קצב העלאת הריבית, לעומת השאלות של עד מתי יימשך מחזור העלאות הריבית, באיזו רמה היא תיעצר, וכמה זמן היא תישאר ברמה גבוהה יחסית על-מנת להוריד את קצב האינפלציה", אמר פאוול.

בעקבות דברי פאוול נרשמות עליות בוול סטריט. הנאסד"ק עולה כעת ב-1.4%, והדאו ג'ונס עבר לעלייה של כ-0.3%.

עוד חזר ואמר פאוול כי "ייתכן שהמדיניות המוניטרית המרסנת תימשך זמן מה. אם נלמד מההיסטוריה, נראה שלא כדאי לשנות את המדיניות מוקדם מדי. נמשיך לעשות את מה שצריך, עד שנשיג את המטרה". 

הוא הוסיף כי "ייתכן שהריבית העליונה תהיה גבוהה במקצת מהצפוי כיום על-ידי השווקים ומה שחברי הפד העריכו בספטמבר". בפד העריכו אז כי הריבית תגיע עד לרמה של כ-4.6% (לעומת 3.75%-4% היום), ואילו השווקים מגלמים כיום ריבית של 5%-5.25% בשיאה.

18:46

בבורסות אירופה ננעל יום המסחר בעליות של עד 1% במדדי המניות המרכזיים. בוול סטריט נמשכת המגמה המעורבת.

עליות בולטות רושמות XPeng הסינית שמזנקת בכ-40%, ניאו, נטפליקס , עליבאבא, ביוג'ן ומטא .

בקרב המניות הישראליות בולטות בעליות אלביט מערכות , ריסקיפייד , קלטורה וקוגנייט.

חברת טאבולה  הודיעה שלשום כי התקשרה עם חברת Yahoo בהסכם בלעדי לתקופה יוצאת דופן של 30 שנה. באופנהיימר מציינים כי "במסגרת ההסכם, טאבולה תקבל גישה לפרסום מודעות Native באופן בלעדי בכל הנכסים הדיגיטלים של יאהו. בנוסף, מפרסמים שעובדים עם Yahoo יוכלו למכור את המודעות שלהם בנכסי בעלי אתרי התוכן שעובדים עם טאבולה, דבר שעתיד לבסס את טאבולה כמובילה עבור מפרסמים ובעלי אתרי תוכן וסוחרים הפועלים ברחבי האינטרנט הפתוח. אנו שומרים על המלצת Outperform על מניית TBLA ומעלים את מחיר היעד מ-3.5 ל-4.5 דולר למניה".

17:05

 מאקרו ארה"ב: מספר המשרות הפנויות עמד בחודש אוקטובר על 10.33 מיליון, לעומת צפי לכ-10.2 מיליון משרות.

מדד מנהלי הרכש (PMI) של אזור שיקגו הגיע בנובמבר לרמה נמוכה של 37.2 נקודות, לעומת צפי ל-47 נקודות.

בוול סטריט המגמה מעורבת. המניות הסיניות, ביניהן עליבאבא , ניאו  ובאידו , בולטות בעליות חדות.

16:33

יום המסחר בבורסות של ארה"ב נפתח במגמה מעורבת, בהמתנה לפרסום של עוד נתוני מאקרו היום ובימים הקרובים ונאום פאוול בהמשך הערב.

מדד הדאו ג'ונס נסחר ביציבות, והנאסד"ק עולה בכ-0.2%.

סנטינל וואן  צונחת ב-11%, ומנגד טסלה  ואנבידיה עולות ב-1.5%-2%.

15:32

מאקרו ארה"ב: סקר ה-ADP הצביע על תוספת של 127 אלף משרות בלבד בסקטור הפרטי בחודש נובמבר, לעומת צפי לתוספת של כ-200 אלף משרות. זאת לקראת הנתונים החשובים של שוק העבודה, השכר הממוצע והאבטלה בחודש שעבר, שיתפרסמו ביום שישי.

פורסם הנתון הסופי על הצמיחה במשק האמריקאי ברבעון השלישי, שעמדה על קצב שנתי של 2.9%, לעומת צפי ל-2.8%. מדד האינפלציה לפי הוצאות הצרכנים (PCE) עמד על 4.3% ברמה שנתית, לעומת צפי ל-4.1%. 

14:20

מגמה מעורבת בחוזים העתידיים על המדדים המובילים בניו יורק. החוזים על הנאסד"ק מוסיפים 0.4%, ואלה על מדד S&P 500 מתקדמים ב-0.2%, בעוד שהחוזים על הדאו נסוגים ב-0.1%.

המשקיעים ממתינים לנאומו של יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול הערב ב-20:30 (שעון ישראל). פאוול ישא דברים במכון ברוקינגס, ובשוק מקווים לתובנות בנוגע לכוונות הבנק המרכזי בהעלאות הריבית הבאות בארה"ב. בשוק מעריכים כי בהעלאה הבאה, בעוד שבועיים, בפד יעלו את הריבית ב-0.5%, לאחר ארבע העלאות רצופות של 0.75%.

13:00

נתוני האינפלציה בגוש האירו, שמעידים על ירידה מינורית בחודש נובמבר, לראשונה אחרי 17 חודשים רצופים של עלייה, צפויים לשחק תפקיד בהחלטה הקרובה בדצמבר של הבנק המרכזי האירופי עד כמה להעלות את הריבית בגוש. בימים האחרונים הביעו נשיאת הבנק וכלכלנים בכירים בו את התחייבותם להמשיך ולהילחם באינפלציה באמצעות העלאות ריבית, אך ייתכן שהן יהיו צנועות ממה שהוערך עד כה (0.75%). השאלה היא אם המדדים של החודשים הבאים ימשיכו במגמת הירידה, על רקע אי-הוודאות בתחום האנרגיה החורף והעובדה שהמחירים הגבוהים בתחום זה גוררים עליות מחירים בתחומי המזון.

לפי אומדנים ראשוניים, מדד המחירים לצרכן בגוש האירו עלה בחודש נובמבר בשיעור שנתי של 10%. בחישוב חודשי, רמת המחירים בגוש האירו ירדה ב-0.1% ביחס לאוקטובר. בשבועות האחרונים יש כלכלנים המעריכים כי "שיא האינפלציה" במדינות המפותחות כבר נרשם בחודש שעבר, וכי נתונים מאקרו-כלכליים מצביעים על היפוך מגמה.

המדד האירופי מעלה כי עדיין תחומי האנרגיה והמזון הם המרכיבים ש"מקפיצים" באופן משמעותי את האינפלציה, עם עליות של עשרות אחוזים. אינפלציית הליבה עומדת על 5%, זהה לנתון מהחודש שעבר.

עם זאת, במדינות שונות ביבשת כבר נכנסות לתוקף תוכניות סבסוד אנרגיה של הממשלות (כמו בצרפת, למשל, שהציבה מחיר מקסימום לאנרגיה), שמצמצמות את העלייה בשיעור האינפלציה.

12:00

מאקרו אירופה: האינפלציה בגוש האירו האטה בחודש נובמבר לקצב שנתי של 10%, פחות מהתחזיות שעמדו על 10.4%, וירידה מ-10.6% שנרשמו בחודש אוקטובר. אינפלציית הליבה נותרה על 5%, בדומה לחודש הקודם ובהתאם לתחזיות. 

עוד נתוני מאקרו מאירופה: באיטליה נרשמה ברבעון השנתי צמיחה שנתית של 2.6%, בהתאם לתחזיות וירידה מקצב של 4.9% ברבעון הקודם. בצרפת נרשמה צמיחה שנתית של 1% ברבעון השלישי, ירידה מ-4.2% ברבעון הקודם.

בהמשך היום צפויים להתפרסם נתוני הצמיחה בארה"ב.

11:15

בהונג קונג מדד הנג סנג ננעל בעלייה של 2.2%, בהמשך לזינוק של יותר מ-5% אתמול.

בניו יורק נרשמות עליות במסחר בחוזים העתידיים: החוזים על מדד הנאסד"ק עולים ב-0.4%, החוזים על מדד ה-S&P 500 ממתקדמים ב-0.3%, והחוזים על הדאו ג'ונס מוסיפים 0.1%.

10:05

המסחר בבורסות אירופה נפתח במגמה חיובית. בפרנקפורט מדד דאקס עולה ב-0.7%, בלונדון פוטסי 100 מתקדם ב-0.5%, ובפריז קאק 40 מוסיף 0.6%. המשקיעים מצפים לנתוני האינפלציה בגוש האירו לחודש נובמבר שיפורסמו היום בצהריים. לפי התחזיות, מדד המחירים לצרכן צפוי להתמתן לראשונה זה שנה וחצי, לקצב עלייה שנתי של 10.4%.

08:00

באסיה נרשמת הבוקר מגמה מעורבת. מדד ניקיי ננעל בירידה של כ-0.3% שהובילו חברות התעשייה והתשתיות, בהן חברת החשמל של טוקיו, טוקיו גז וסומיטומו סמנט. יצרנית הרכב סובארו בלטה בעלייה של כ-2.5%. באוסטרליה טיפס מדד הדגל ASX בכ-0.4%, ובטייוואן התקדם המדד העיקרי ב-1.2%.

בגזרה הסינית, מדד הנג סנג בהונג קונג, שאתמול זינק ביותר מ-5%, עולה ב-0.3%, וכך גם המדד בשנזן, ואילו בשנגחאי נרשמת ירידה קלה. במאקרו, מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בסין עמד בנובמבר על 48 נקודות, כאשר הצפי היה 49 נקודות - כך פורסם לפנות בוקר. לפני פתיחת המסחר באירופה יפורסמו נתוני צמיחה ואינפלציה בצרפת. 

מה לעשות עם מיליון שקל: הטיפים של מנהלי ההשקעות
הידוק הגבייה ופיקוח: תוכנית האוצר להסדרת שוק הקריפטו
פסימיות בשוק: בכיר הפד מציע להתרגל לריבית הגבוהה, דויטשה בנק חוזים שחורות 

בניו יורק נרשמת יציבות במסחר על החוזים העתידיים, לאחר שיום מסחר רגוע יחסית בוול סטריט אמש ננעל בירידות בעיקר. מדד הדאו ג'ונס סיים את היום ללא שינוי, אך מדד ה-S&P 500 השיל כמעט 0.2%, ומדד הנאסד"ק נסוג בכ-0.6%.

תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב רשמו אמש עליות מזעריות, והבוקר הן יציבות: תשואת האיגרת ל-10 שנים עומדת על 3.72%, ותשואת האג"ח לשנתיים היא 4.46%, בדומה לרמתה אתמול.

הדרמה האמיתית בגזרת המאקרו העולמית תתרחש בשעות הצהריים. ב-12:00 (שעון ישראל) יפורסמו נתוני אינפלציה ראשוניים לחודש נובמבר בגוש האירו, כאשר על-פי התחזיות מדד המחירים לצרכן צפוי להתמתן לראשונה זה שנה וחצי, לקצב עלייה שנתי של 10.4%. ב-15:30 יתפרסמו נתוני צמיחה סופיים בארה"ב לרבעון השלישי (צפי לעלייה של 2.7% לאחר שני רבעונים רצופים של ירידה בתמ"ג). ב-20:30 שעון ישראל יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, יישא דברים בפעם האחרונה לפני החלטת הריבית בארה"ב ב-14 בדצמבר, מה שעשוי לטלטל את השווקים.

מחירי הנפט האמריקאי עלו אמש בכ-1.5%, לאחר שעיראק טענה כי ארגון אופ"ק פלוס מתכנן לקצץ בתפוקה 2 מיליון חביות נפט ביום. הבוקר עולים המחירים בעוד 1%. מחיר הנפט אמריקאי עולה ל-78.9 דולר לחבית, ומחיר נפט מסוג ברנט עומד על 83.8 דולר. גם הזהב מתחזק קלות, ומחירה של אונקיה מגיע ל-1,754 דולר.

בשוק הקריפטו נרשמות עליות. הביטקוין מתקדם ב-2.5% ונסחר סביב 16.8 אלף דולר, והאת'ריום מזנק ב-5.5% ונסחר ברמה של 1,268 דולר.

גם מחר (חמישי) יתפרסמו נתוני מאקרו מעניינים, בהם נתוני ההכנסה וההוצאה האישית בארה"ב לחודש אוקטובר ומדד ה-PCE שצפוי לרשום עלייה של 0.3% (מדד אינפלציית הליבה המועדף על הפד). ביום שישי יפורסם דוח התעסוקה בארה"ב, כאשר כלכלנים מצפים לתוספת של 200 אלף משרות חדשות, בהשוואה לתוספת של 261 אלף משרות בחודש שעבר.