השקעות | בדיקת גלובס

מה לעשות עם מיליון שקל: הטיפים של מנהלי ההשקעות

לקראת שנת 2023 מנהלי השקעות בכירים חושפים את מבנה התיק האופטימלי מבחינתם, עבור מי שיש לו סכום של 100 אלף או מיליון שקל פנויים • איך כדאי לפזר את הכסף בין אג"ח למניות, האם עדיף להשקיע בישראל או בארה"ב, ואיך מגדילים את הסיכויים לתשואה מובטחת? אלו ההמלצות שלהם

תיק השקעות של עד מיליון שקל / אילוסטרציה: Shutterstock
תיק השקעות של עד מיליון שקל / אילוסטרציה: Shutterstock

אם מסתכלים על לוח השנה נדמה כי נותר עוד חודש שלם עד לסוף השנה האזרחית, אבל בעולם ההשקעות שנת 2023 למעשה כבר בדלת. חודש דצמבר מתנהל לרוב בוול סטריט בקצב רגוע יותר, לנוכח חופשות החגים.

אז הנה מסתיימת שנה רוויית דרמות בשווקים, ולקראת השנה שבפתח ביקשנו ממנהלי השקעות בכירים להציע מה לעשות עם מיליון שקל בשנת 2023.

התחזית הפסימית: כלכלת ישראל בסכנה גדולה יותר משחשבנו, וזו הסיבה
ענף הנדל"ן בבורסה: איפה מתחבאות ההזדמנויות להשקעה?
מומחי השקעות ממליצים: מה כדאי לעשות עם 50 אלף שקל ואיך להשקיע חצי מיליון שמיועדים לרכישת דירה? | בדיקת גלובס
מומחי השקעות ממליצים: מה כדאי לעשות עם 100 אלף שקל פנויים | בדיקת גלובס

כמו כן ביקשנו לדעת, עבור מי שברשותו סכום נמוך בהרבה - עד 100 אלף שקל, האם גם התיקים המוצעים עבורו יכולים להיבנות לפי אותו רציונל.

אלו התשובות שקיבלנו ממומחי ההשקעות.

אי.בי.אי קרנות נאמנות

לרכז את עיקר החשיפה לחו"ל בשוק האמריקאי

"המורכבות בהשקעה בשוק האג"ח היא הקושי במציאת אזור הנוחות בין תרחיש האינפלציה לתרחיש המיתון", אומרת אלה אלקלעי, יו"רית אי.בי.אי קרנות נאמנות.

"אם אתן מעריכות שהאינפלציה תמשיך להשתולל ואפילו תרים ראש, המשמעות היא שערך הכסף והתשואה יישחקו. עלייה באינפלציה תגרור בסבירות גבוהה העלאות ריבית נוספות, שיובילו לעלייה נוספת בתשואה וייצרו הפסדי הון לצד חששות גוברים מפשיטות רגל עתידיות", אומרת אלקלעי.

לדבריה, "בתרחיש שאנחנו כבר בדרך למיתון ושהעלאות הריבית שכבר נעשו ידכאו לאיטן את האינפלציה, העולם יתחיל לדבר על ריצה לחוף מבטחים (flight to safety) והורדות ריבית, ושוק האג"ח יניב רווחי הון למי שכבר השקיעו, אבל חלון ההזדמנויות של תשואות גבוהות בסיכון נמוך יחסית ייסגר".

מבחינת החשיפה הגאוגרפית ממליצים באי.בי.אי "לרכז את עיקר החשיפה לחו"ל בשוק האמריקאי. במניות בארץ אנו ממליצים להתמקד בחברות הגדולות יותר הנכללות במדד ת"א-125.

"בראייה ענפית ישנם כמה סקטורים שאנו מעריכים שימשיכו להציג יחסי סיכון סיכוי סבירים. ביצועי מערכת הבנקאות נהנים מרוח גבית של נתוני אינפלציה והעלאת ריבית, לצד תיק אשראי שרמת הסיכון בו נמוכה ביחס לעבר, בזכות המגבלות הרגולטוריות. התשואה להון אטרקטיבית וצפויה להיות סביב 12%-15%".

בנוסף מסבירה אלקלעי כי "תחום האנרגיה המתחדשת מעניין אף הוא - הן בישראל והן בעולם.

אלה אלקלעי, יו''ר א.בי.אי  קרנות נאמנות / צילום: אילן בשור
 אלה אלקלעי, יו''ר א.בי.אי קרנות נאמנות / צילום: אילן בשור

"ראוי למשקיעים בתחום להבחין בין חברות מו"פ, שהסיכוי שלהן עצום אבל הסיכון בהשקעה רב, חברות ייזום וחברות שליבת פעילותן היא מכירת חשמל".

לדבריה, "הירידות בשווקים יצרו לא מעט הזדמנויות, חלקן אולי עדיין ברמת סיכון גבוהה, אבל להערכתנו החברות החזקות יצמחו ממקורותיהן, והן גם ערוכות להזדמנויות של רכישות אפשרויות לחיזוק קצבי הצמיחה העתידיים".

מבנה התיק המוצע על ידי אלקלעי כולל חלוקה של 80% להשקעה באג"ח, ומתוך זה 25% (מסך תיק ההשקעות) יושקעו באג"ח ממשלתיות, 50% מהתיק באג"ח קונצרניות ו-5% בפיקדונות.

הרכיב הנותר בתיק יוקצה למניות, לפי חלוקה של 10% לישראל ו-10% למניות בחו"ל.

ומה לגבי תיק של 100 אלף שקל?
"ניתן ליישם את העקרונות שהוצגו בתיק המוצע, באמצעות קרנות נאמנות וקרנות מחקות מדד" מסבירה אלקלעי.

"בתיק שבנוי 20\80 אפשר לשלב קרנות נאמנות במדיניות שכזו בפיזור בין מספר יצרנים, ולהוסיף לכך השקעה באמצעות קרנות מחקות או אקטיביות על מדדי אג"ח ומניות", היא אומרת.

אלטשולר שחם

45% מהתיק במניות - היתר מורכב מחוב וממזומן

באלטשולר שחם מעריכים כי "התנודתיות בשווקים תימשך גם בשנת 2023", ובהתאם אומר גיא לילינטל, מנהל תחום מניות חו"ל בחברה, כי "בניית התיק מתחשבת הן בירידות האחרונות בשוק המניות, שיצרו הזדמנויות מעניינות, והן בירידות בשוק האג"ח, להשגת תשואה חיובית וצמודה למדד ברמת סיכון נמוכה באופן יחסי. התיק מיועד למשקיע בתיאבון סיכון בינוני, לפרק זמן של שלוש שנים לפחות".

התיק שמציעים באלטשולר שחם מורכב מ-45% מניות, שעיקרן בשוק האמריקאי. שוק זה, מסביר לילינטל, "יודע להגיב למשברים הכי טוב והכי מהר. לדעתנו הוא יצא מחוזק מהמשבר ביחס לכלכלות אחרות". את הרכיב המנייתי מחלקים שם ל-16% (מסך התיק) במדד S&P 500, עוד 12% במדד מוטה הטכנולוגיה נאסד"ק, 5% במניות באירופה - בעיקר של חברות מזון, 1% במדד כורי נחושת בשם COPX, והיתרה של הרכיב המנייתי - 11% במניות בישראל.

יתרת התיק של אלטשולר שחם (55%) מורכבת מחוב וממזומן. (25%) אג"ח צמודות מדד בעלות מח"מ (משך חיים ממוצע) של כ-5 שנים, חצי באג"ח ממשלת ישראל וחצי באג"ח חברות בישראל בדירוגים גבוהים; 10% באג"ח חברות בחו"ל (תעודות סל לאג"ח בדירוג ספוקלטיבי כמו HYG, או תעודות סל לאג"ח בדירוג בר-השקעה כמו LQD); והיתרה של התיק (20%) תושקע באג"ח שקליות של ממשלת ישראל, עם מח"מ קצר של כשנה, ובמזומן.

ומי שרוצה לסגור 100 אלף שקל?
לילינטל: "ניתן ליישם את העקרונות שהוצגו בתיק המוצע, גם במקרה של 100 אלף שקל. נמליץ על שימוש בקרנות מחקות וקרנות נאמנות. חשוב לציין כי אנו בתקופה סוערת בשווקים, אך גם בעלת הזדמנות למשקיע בעל אורך רוח".

 
  

מיטב ניהול תיקים

באג"ח נתנו עדיפות לחלק הלא צמוד

ההצעה של מיטב, שאותה מציג סמנכ"ל ההשקעות אבירם נאה, "נבנתה מתוך מחשבה על השקעה לטווח של מספר שנים. חשוב לציין כי אופק ההשקעה הוא אחד הנתונים הכי חשובים בבואנו לבנות תיק השקעות ללקוח". לפי הצעה זו מרכיב האג"ח מהווה 70% מהתיק, ומורכב מ-30% (מסך התיק) באג"ח צמודות של ממשלת ישראל במח"מ של 4 שנים, 15% אג"ח שקליות של ממשלת ישראל במח"מ של 4 שנים ונתח של 25% לאג"ח קונצרניות שקליות במח"מ של עד 3 שנים.

"נתנו עדיפות לחלק הלא צמוד על פני זה הצמוד", מסביר נאה. שכן לדבריו, "ההערכה היא שהבנקים המרכזיים, בישראל ובעולם, נחושים במלחמתם למיגור האינפלציה, כך שבטווח של שנים (שאליו מכוון התיק) ייתכנו מיתון וירידה חדה בשיעור האינפלציה".

אבירם נאה, סמנכ"ל השקעות במיטב ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ
 אבירם נאה, סמנכ"ל השקעות במיטב ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

המניות יהוו 30% מהתיק, ונאה מציין כי גם זה בתפיסה של תיק למספר שנים. "מתוך המניות, 12% יושקעו במדד ת"א-125, מדד המייצג את שוק המניות הישראלי ומושפע מהכלכלה הישראלית שנמצאת בשנים האחרונות בתקופת פריחה. 13% יושקעו במדד 500 S&P. רמות התמחור היחסי של מדד זה עברו בחודשים האחרונים התאמה כלפי מטה, בעקבות עליית הריבית והצפי להאטה בכלכלה העולמית. קשה לנבא את כיוונו בטווח הקצר, אולם לטווח הארוך סביר מאוד שההשקעה תשתלם". היתרה, 5%, תושקע במדד נאסד"ק, שהחברות בו ינצלו לדברי נאה את התקופה הקרובה כדי להתייעל.

מה עם תיק של 100 אלף שקל?
במיטב מציינים כי ניתן להשתמש באותם עקרונות שהוצעו בתיק בהיקף של מיליון שקל, ולנהל לפיהם גם תיק קטן יותר.

פסגות ניירות ערך

חלוקה שווה בין מניות בארץ ומניות בחו"ל

רועי משה, סמנכ"ל השקעות בפסגות ניירות ערך, מציין כי את השנה החדשה נפתח עם רמת ריביות גבוהה בארץ ובעולם. "הריסון המוניטרי החריף שחווינו ב-2022 התבטא בעליות ריבית חדות שהביאו לעליית תשואות חדה (הפסדי הון) באפיק האג"ח הממשלתי והקונצרני".

רועי משה, סמנכ''ל השקעות בפסגות ניירות ערך / צילום: מושיק בירן
 רועי משה, סמנכ''ל השקעות בפסגות ניירות ערך / צילום: מושיק בירן

מצב זה הוביל לכך שיש היום באפיק האג"ח "בשר", משמע האפיק נסחר בתשואה לפדיון גבוהה משמעותית ממה שהיינו רגילים בשנים האחרונות, ומהווה באמת אלטרנטיבת השקעה ראויה מאוד.

התיק המומלץ של פסגות כולל בתוכו 15% במניות ישראליות; 15% מניות בחו"ל, שמתוכן מרבית החשיפה ככולה לארה"ב; 25% בחשיפה לאג"ח קונצרניות צמודות מדד; 25% בחשיפה לאג"ח קונצרניות שקליות; ו-5% בחשיפה לאג"ח ממשלתיות צמודות במח"מ קצר. נתח נוסף של 15% מהתיק כולל חשיפה לאג"ח ממשלתיות שקליות במח"מ בינוני-ארוך.

ומה עם תיק של 100 אלף שקל?
"ניתן ליישם את כל המומלץ לעיל, באמצעות תיק השקעות הבנוי מקרנות נאמנות מנוהלות ומקרנות סל או קרנות מחקות".

פעילים ניהול תיקים

להתמקד במדדים המובילים, במשקל יתר למניות הפיננסים

בפעילים ניהול תיקים מעריכים כי העלאת הריבית תוביל לסימני האטה שיורגשו בתחילת 2023.

זיו קירשנבוים, מנהל דסק לקוחות מסחריים, אומר כי "ניתן לראות שגורמים אינפלציוניים, כדוגמת מחירי ההובלה הימית, מחירי הנפט ומחירי סחורות נוספות אשר השפיעו עלינו בשנים האחרונות (כתוצאה ממשבר הקורונה והמלחמה בין רוסיה לאוקראינה) נמצאים במגמת ירידה".

זיו קירשנבוים, מנהל דסק לקוחות מסחריים בפעילים ניהול תיקים / צילום: עופרה סלומון
 זיו קירשנבוים, מנהל דסק לקוחות מסחריים בפעילים ניהול תיקים / צילום: עופרה סלומון

אם המגמה תימשך, ירידות המחירים יגיעו, ואז ייבלם קצב העלאות הריבית.

30% מהתיק של פעילים מומלץ להשקיע במניות, 17% מהם בישראל (55% מרכיב המניות בתיק). בפעילים ממליצים להתמקד במדדים המובילים, "תוך מתן משקל יתר למניות הפיננסים שמציגות תוצאות טובות.

"סקטורים נוספים שיכולים לתת תשואה עודפת הם התעשיות הביטחוניות, חברות התקשורת וחברות בתחום התשתיות".

במניות בארה"ב, שמהוות 14% מהתיק (45% מרכיב המניות), ממליצים שם להתמקד בסקטור הטכנולוגיה, תוך מתן משקל יתר לענף התוכנה, השבבים והסייבר. עוד מציינים כי "ענפים נוספים שמומלץ לשים אליהם לב הם בנקאות ובריאות, כולל ציוד רפואי".

יתרת התיק (70%) תהיה באג"ח. "אנו מעריכים כי ריבית הבנקים המרכזיים תגיע בתום מהלך העלאות הריבית לשיעור של 3.75% בישראל ו-5% בארה"ב", מציין קירשנבוים.

לכן ממליצים שם על אג"ח עם מח"מ של עד כ-4.5 שנים, מתוכן 39% מהתיק שקליות (55% מרכיב האג"ח) והיתרה - 32% מהתיק - צמודות.

"בתיק מסוג זה אפשר לייצר תשואה פנימית של כ-5% ו'לנעול' אותה לטווח הארוך", מציינים בפעילים.

ומה ניתן לעשות בתיקים של 100,000 שקל?
"במקרה זה אנו ממליצים להשתמש בעקרונות שהוצגו וליישם אותם במוצרי מדדים על מנת לקבל פיזור.

"כמו כן, באמצעות השקעות במדדים נמנעת תלות גדולה במניה בודדת".

אינפיניטי ניהול תיקים

התמקדות בסקטורים שייהנו מתמונת המאקרו

מי שמגלה אופטימיות זהירה הוא ליאור וקס, מנכ"ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות. "העלאות הריבית, שליוו אותנו בשנה האחרונה, מתחילות להראות את השפעתן, ונראה כי גם העליות בשיעורי האינפלציה יתחילו להתמתן בקרוב", הוא מציין.

עוד הוא מוסיף כי "ישראל נמצאת בדרכה להקמתה של ממשלה. לאחר חמש מערכות בחירות יכול כעת המגזר העסקי לצפות ליציבות שלטונית.

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ
 ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"ממשלה שכזו תוכל להעביר תקציב, לקבל החלטות, להעביר כספים, לקדם פרויקטים ולהמשיך בפיתוח תשתיות המדינה".

לדבריו, "היציבות השלטונית (בארץ, ח' ש'), תתרום להמשך צמיחתו של המגזר העסקי בישראל בנושאים רבים, כגון תחבורה, תשתיות, נדל"ן ותקציבים לפרויקטים נוספים.

"לכן אנו צופים כי חברות הפועלות בתחומי ליבה אלו יוכלו ליהנות מתקציבי פיתוח משמעותיים בתקופה הקרובה".

הוא מציין כי תיק השקעות הנבנה היום לטווח של חמש שנים לפחות צריך לכלול רכיב משמעותי של מניות, תוך ניהול סיכונים של פיזור גאוגרפי וסקטוריאלי, עם הטיה לשוק המקומי והתמקדות בסקטורים אשר ייהנו מתמונת המאקרו שלו, כגון תשתיות, בנקים וביטוח.

לדברי וקס, "החלק הסולידי יכלול השקעה באג"ח במח"מ של 4-5 שנים, כך שבמקרה של המשך תנודתיות בשווקים, נוכל להישאר עם איגרות החוב לפדיון ולהימנע מהפסדי הון בדרך".