גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יפן כותבת מחדש את כללי המשחק: סין, רוסיה וצפון קוריאה הן הסיבות

התערערות היציבות במזרח אסיה: יפן הודיעה שתכפיל את תקציבה הצבאי, ומזנקת בן לילה מהמקום התשיעי לשלישי בהוצאות ביטחון בעולם ● בינתיים, טילים צפון קוריאניים מרחפים מעל יפן ובקרבתה ● אבל החשש הגדול ביותר הוא מפני התקפה סינית קרובה על טייוואן

ראש ממשלת יפן, פומיו קישידה, רוכב על טנק במהלך סקירה ביטחונית / צילום: Associated Press
ראש ממשלת יפן, פומיו קישידה, רוכב על טנק במהלך סקירה ביטחונית / צילום: Associated Press

זה היה חג מולד מיוחד במינו בטאיוואן. בין יום ראשון בשש בבוקר ליום שני בשש בבוקר, 71 מטוסי קרב סיניים הופיעו על המכ"ם של האי הקטן, בשיפוליה הדרומיים של סין. הם התקרבו, או אפילו חצו, את קו-האמצע הלא רשמי, המחלק את מצרי טאיוואן בין היבשת לאי. שבע ספינות מלחמה ליוו אותם.

קשה להאמין שחג המולד נבחר במקרה. אמנם רק 4% מתושבי טאיוואן הם נוצרים, והחג אינו יום שבתון, אבל כמו רוב תושבי מזרח אסיה, גם אזרחי טאיוואן נהנים לציין אותו. בייג'ינג הסבירה, במידה שטרחה להסביר, כי נוכחותה האווירית והימית נועדה לגמול על "הפרובוקציות" של ארה"ב ושל טאיוואן. נראה שהיא התכוונה ל-10 מיליארד הדולר בסיוע צבאי לטאיוואן, אשר נכללו בחוק הקצאה צבאי עצום ממדים.

ואף כי שיגורם של 71 מטוסי קרב לעבר ארץ קטנה וחלשה בהרבה אינו יכול להיחשב לשגרתי, השווקים הגיבו במשיכת כתפיים. גם הבורסה של טאיוואן, כמו גם הבורסה של שנחאי, רשמה עליות. ללמדך שאפשר לחיות בצל האיום הסיני, אלא אם כן האיום הזה מתחיל לחרוג מגבולות של מחוות כעס.

צבא יפני ״ברמה עולמית״

תחושה של אי נוחות רובצת בימים האלה על מזרח אסיה. באמצע החודש יפן הודיעה כי בדעתה להכפיל את הוצאותיה הצבאיות בחמש השנים הבאות, מה שיקפיץ אותה למקום השלישי בטבלת תקציבי הביטחון בעולם, לאחר ארה״ב וסין (קודם לכן, היא הייתה במקום התשיעי).

קשה מאוד לטעות בחשיבות ההיסטורית של המהלך הזה, גם אם הוא חלק מנטייה נמשכת. לאחר מלחמת העולם השנייה יפן אימצה חוקה פציפיסטית, האוסרת עליה להחזיק צבא. אמנם במהלך השנים היא פיתחה כוח צבאי, אבל שמו הרשמי הוא "כוח ההגנה העצמית", והוא הוגבל בתקציבים, בגודל ובאיכות. ״זו נקודת מפנה במדיניות הביטחון הלאומי שלנו", הכריז ראש הממשלה פומיו קישידה באמצע דצמבר. "זו תשובתי לאתגרים הביטחוניים הניצבים בפנינו".

סוכנות רויטרס מביאה מפי מפקד לשעבר של הצי היפני את ההערכה שאם התכנית החדשה תוצא אל הפועל כהלכה, "כוח ההגנה העצמית יהיה כוח צבאי אפקטיבי ברמה העולמית הגבוהה ביותר".

הנייר האסטרטגי, המלווה את התכנית החדשה, קושר אותה בפלישת רוסיה לאוקראינה. היא "הפרה את החוקים (הבין לאומיים) האוסרים שימוש בכוח, וזעזעה את יסודותיו של הסדר הבין לאומי", מחברי הנייר כותבים על הפלישה.

אכן, מזון למחשבה בשביל ולדימיר פוטין. לא זו בלבד שפלישתם עלתה על שרטון, ומסרבת להיחלץ ממנו, אלא שהיא מעוררת אויבת ותיקה של רוסיה, עוד מן המאה ה-19, להתנער מתרדמתה, ולהתכונן לכל צרה שלא תבוא.

טירוף מערכות מוחלט

אבל הסיבה לחרדתה של יפן היא מקומית ומידית: אלף ק"מ מפרידים בינה לחצי האי של קוריאה. הטילים הבליסטיים של צפון קוריאה הופכים את אלף הק"מ האלה למרחק נגיעה. באוקטובר, צפון קוריאה שיגרה טיל מעל יפן, בפעם הראשונה זה חמש שנים. היא חזרה וערכה ניסויים בטילים בקצב גובר בשנתיים האחרונות. תיאורטית, הטילים האלה מסוגלים לפגוע במטרות בחוף המזרחי של ארה"ב, קל וחומר בכל נקודה בארכיפלג היפני.

טירוף מערכות יביא את צפון קוריאה לתקוף את יפן, אבל לנוכח מה שמתרחש באוקראינה, טירוף הוא עכשיו עניין יחסי. ליפן יש סיבה סבירה לחשוד במידה שבה הדיקטטור של צפון קוריאה, או הדיקטטור של סין, מקבלים עליהם עכבות רציונליות. עכבותיו של הדיקטטור במוסקבה הלוא הן חרותות על מצבותיהם של רבבות חיילים ואזרחים באוקראינה.

לחזק את הרושם שבפיונגיאנג אין עכבות ואין שכל ישר, באה החדירה הפתאומית של מל"טים צפון קוריאניים אל תחום האוויר של הדרום, ביום שני השבוע. זה קרה שעות לאחר ההתגרות הסינית בטאיוואן. קשה להאמין שיש קשר, אבל זה ביטוי להתערערות של היציבות במזרח אסיה.

מה בדיוק רצתה צפון קוריאה, קשה לדעת. חיל האוויר הדרום קוריאני נחל כישלון בניסיון ליירט את המל"טים. לא הועילו לו מטוסי קרב, ומסוקים המל"טים נעלמו כלעומת שבאו. מה היה קורה אילו נשאו תחמושת? הגנרלים של דרום קוריאה, ולא רק של דרום קוריאה, צריכים להישאל על הכישלון הזה. מומחים מסוג אחר צריכים להישאל אם ההצלחה תעורר תיאבון בצפון קוריאה לעבור משלב ההתגרויות והניסויים אל שלב הפעולות.

יפן הייתה מעדיפה להניח שהיא תוכל לסמוך על רצונה של סין למנוע מלחמה בצפון מזרח אסיה. אבל סין מעוררת בה חששות גוברים.

שישכשכו את רגליהן

לסין יש תביעה טריטוריאלית גורפת על ים סין, אך כי היא חולקת אותו עם שורה של ארצות. היא מוכנה להניח לחולקות לשכשך את רגליהן במים, אבל היא כופרת בזכותן לניצול כלכלי, קל וחומר למעמד פוליטי וצבאי. היא עושה כן על יסוד צירוף של טענות משפטיות ושל שרירים צבאיים. בעניין הזה לפחות, או בעצם לא רק בעניין הזה, היא מצפצפת על החוק הבין לאומי ועל דעתן של שכנותיה.

חדירות סיניות אל מי החופים של איים שנויים במחלוקת שכנעו את יפן ב-2018 להתחיל בנייה של נושאת מטוסים, בפעם הראשונה מאז מלחמת העולם השנייה. הן שכנעו אותה להגדיל פי שלושה את הזמנותיה למטוסי F-35. היא עכשיו הלקוחה הגדולה שלהם מחוץ לארה"ב.

הזירה הסבירה ביותר של התנגשות יפנית-סינית היא גם הזירה הסבירה של התנגשות סינית-אמריקאית: טאיוואן. ביפן הבהירו במפורש שיבואו להגנת טאיוואן אם סין תתקוף אותה. יפן שלטה בטאיוואן במשך חצי מאה, ומוסיפים להיות לה קשרים מיוחדים עם האי.

עד שרוסיה טרפה את הקלפים, הנחנו שהאיום העיקרי על הסדר הבין לאומי נשקף מצד כוונותיה של סין בטאיוואן. התכנית הצבאית החדשה של יפן אמנם מתארת את עליית סין כ"אתגר האסטרטגי הגדול ביותר" ליציבות העולם, אבל ראש ממשלת יפן השמיע החודש הגדרה מורכבת יותר: "באזורים סביב יפן מתרחשת פנייה ברורה לעבר ניסיונות לשנות את הסטטוס-קוו באופן חד צדדי, באמצעות כוח". לשון אחר, הסטטוס-קוו מתמוטט והולך.

לפני 40 שנה, מוסקבה הגביה בהתפרצות זעם, כאשר ראש ממשלת יפן בימים ההם תיאר את ארצו כ"נושאת מטוסים שאינה ניתנת להטבעה". יפן אינה מעוניינת עוד להציע שירותי סיפון לאיש. היא עכשיו זו המנהיגה את הספינה, ומקבלת עליה משימה עצומת ממדים להשתתף בהגנת העולם החופשי מפני המעצמות הטוטליטריות. כל זה קורה בסוף שנה שבה חזרו ונכתבו כללי המשחק כמעט בכל מקום.

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני
ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר