גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדרמה בדירקטוריון כלל: סאמט ונוה התקרבו לרכישת מקס; אקירוב לא מרים ידיים

בעלי המניות בקבוצת הביטוח יצרו שוויון בדירקטוריון בין התומכים והמתנגדים לרכישת חברת כרטיסי האשראי ● מכיוון שהעסקה כבר אושרה בדירקטוריון, וחיים סאמט נשאר היו"ר, הסיכוי לשינוי עמדה בו נמוך

אלפרד אקירוב / צילום: איל יצהר
אלפרד אקירוב / צילום: איל יצהר

בתום חודשים ארוכים שכללו חילופי מכתבים חריפים וזועמים, נערכה ביום רביעי הצבעת בעלי המניות שתעצב את פניו של דירקטוריון חברת כלל לשנים הבאות.

אלפרד אקירוב מחריף את ההתנגדות: רכישת מקס - הזויה, מורידה את הערך של כלל ביטוח לרצפה
רשות שוק ההון אוסרת על אקירוב לרכוש שליטה בכלל באמצעות אלרוב 

נדירים המקרים שבהם שינויים בדירקטוריון משפיעים באופן מיידי על עסקה בודדת כה משמעותית, אך זה מה שקורה כעת בכלל, בזמן שעל השולחן מונחת עסקת רכישת חברת כרטיסי האשראי מקס, על פי שווי של 2.5 מיליארד שקל כמעט. כלל תצטרך לשלם במזומן ובמניות 1.6 מיליארד שקל, שליש משווייה של חברת הביטוח.

כשהעשן התפזר, ופורסמו תוצאות ההצבעה של בעלי המניות (שנדחתה בשבוע לבקשת רשות ני"ע), התברר כי בעלי המניות העניקו ליו"ר כלל חיים סאמט ולמנכ"ל יורם נוה, שדחפו לעסקת מקס, רוח גבית, ובחרו בסאמט לכהונה נוספת כדירקטור, וכמעט באופן ודאי גם לכהונה נוספת כיו"ר החברה, מה שיאפשר את סגירת העסקה - למגינת ליבו של אלפרד אקירוב, שמנסה לטרפד אותה, ושביקש להחליף את סאמט במועמד מטעמו.

זאת למרות שהתומכים בעסקה איבדו את הרוב המוחלט שהיה להם טרם ההצבעה; הדירקטורית ורדה אלשיך לא נבחרה שוב, ואל הדירקטוריון הצטרפו אהרון פוגל, שהוצע מטעם חברת אלרוב נדל"ן של אקירוב, בעלת המניות הגדולה ביותר בכלל (15%) המתנגדת לעסקת מקס, ומוקי אברמוביץ, שהוצע מטעמו של בעל מניות נוסף, אייל לפידות (לשעבר מנכ"ל חברת הביטוח הפניקס וחברת התשתיות שיכון ובינוי).

שני הדירקטורים החדשים מצטרפים למלי מרגליות ולדוד גרנות שהצביעו נגד העסקה, וכעת נוצר תיקו של ארבעה תומכים מול ארבעה מתנגדים. לצידו של סאמט נמצאים מיה ליקוורניק (דירקטורית בלתי תלויה) וכן שני הדירקטורים החיצוניים יאיר בר-טוב ושמואל שוורץ.

למרות השוויון על הנייר, הצבעת בעלי המניות מקרבת את העסקה לסגירה, בשל היתרון שמעניק לה קולו של היו"ר סאמט. אם הוא לא היה נבחר ביום רביעי, סיכוי רב היה לכך שאחד מהמועמדים מטעם אלרוב, פוגל או גרנות, היה מתמנה ליו"ר הדירקטוריון.

בהנחה שאחד מהם יציע את מועמדותו גם עתה אל מול זו של סאמט, שני המועמדים יעלו להצבעה שצפויה להסתיים גם היא בשוויון של שלושה מול שלושה, וכדי להחליף יו"ר מכהן יש צורך ברוב, וכזה אין לאקירוב כעת.

רוב לביטול העסקה כנראה אינו אפשרי

אם נחזור לשאלת עסקת מקס, הרי שהיא כבר נחתמה, ובכלל מאמינים כי כעת, לאחר ההצבעה של בעלי המניות, הם יצליחו להשלים אותה במועד המתוכנן, קרי עד סוף פברואר.

כאמור, הדירקטוריון של כלל כבר חתם עליה, וכדי להפר את ההסכם אל מול קרן ההשקעות ורבורג פינקוס השולטת במקס, יש צורך ברוב בדירקטוריון, שכאמור אינו אפשרי ככל הנראה לעין, בוודאי ללא דחיפה מצד היו"ר, שבמקרה זה הוא אחד התומכים הגדולים בקיום העסקה וחתום עליה.

כלומר, אם השוויון היה מושג טרם החתימה על העסקה, ייתכן כי סאמט ונוה היו מתקשים להעביר אותה בדירקטוריון, אך כעת כדי להפוך אותה יש צורך בפעולה אקטיבית בתוך הדירקטוריון, שהסיכוי המעשי שתתרחש הוא אפסי.

למרות שעל פניו פוגל הוצע מטעם אלרוב, ואברמוביץ מטעמו של לפידות, מדובר באנשי ביטוח ותיקים שיצביעו לפי שיקול דעתם, וגורמים בשוק מעריכים כי הם עוד יכולים להפתיע ולתמוך בעסקה.

אותם גורמים מזכירים כי סאמט עצמו נבחר לראשונה לדירקטוריון כלל כמועמד מטעם אלרוב, ואילו ליקוורניק ורוני מליניאק ז"ל, שנפטר במהלך כהונתו כדירקטור, נבחרו מטעם מורי ארקין (שעלה חשד בעבר כי ניסה להדיח את נוה), ומטעמו של לפידות, בהתאמה.

"דירקטוריון כלל יוצא לדרך חדשה"

באלרוב צפויים להמשיך להתנגד לעסקה ולא מתכוונים להרים ידיים. "בעלי המניות הצביעו בעד מהפך: דירקטוריון כלל יוצא לדרך חדשה, מגובה בתוספת כוח משמעותית של דירקטורים מנוסים בעלי מומחיות רלוונטית בעסקי הליבה, שיפעלו לטובת החברה וכל בעלי המניות", נמסר מאלרוב בבוקר שלאחר ההצבעה.

אלרוב, שמנסה לרכוש את השליטה בכלל וממתינה חודשים ארוכים לתשובת רשות שוק ההון באשר לקבלת היתר לעשות זאת, טוענת כי עסקת מקס יקרה מדי ואינה תואמת את האסטרטגיה העסקית של כלל.

בשוק ההון ציפו רבים כי לאור הרעת תנאי המאקרו הכלכליים מאז נחתמה העסקה, והצפי להאטה בפעילות האשראי, יתבצע שינוי כלפי מטה בתמחורה של מקס, אך זה לא קרה.

בכלל טוענים מנגד, כי דווקא בתקופה כזו של תנודתיות בשווקים יש הכרח לייצר מקור הכנסה שאינו תלוי בשוק ההון, וכי תוצאותיה העסקיות של מקס מצדיקות את המחיר.

אלרוב יכולה לפנות לבית המשפט על מנת להוציא צווי מניעה לקיום העסקה, אבל הסיכוי שבית המשפט ייענה לכך נמוך, והעניין כבר נבדק עם מומחים משפטיים. זאת בין היתר בשל פרק הזמן הארוך שעבר מאז נודע לאלרוב על העסקה, באפריל בשנה שעברה, ולכך יש משמעות משפטית.

עם זאת, חברת הנדל"ן יכולה לפנות גם לבג"ץ סביב החובה שמוטלת עליה לבקש ולקבל היתר החזקה בסולק, היתר הנדרש מכל בעל עניין (מחזיק 5% ומעלה מהמניות) בחברה הרוכשת חברת כרטיסי אשראי.

בכלל כבר הגישו בקשת היתר שליטה בסולק מבנק ישראל (בניגוד להיתר החזקה שלו נדרשת אלרוב וכמוה גם דונה נדל"ן של שלום שי, המחזיקה ב-5.2% ממניות כלל), והיא צפויה לקבל את התשובה בשבועות הקרובים.

אם וכאשר יתקבל היתר כזה עבור כלל, אלרוב תהיה מחויבת בקבלת היתר החזקה. במקרה שלא תגיש בקשה להיתר כזה, או שתידחה על ידי בנק ישראל, בנק ישראל יוכל להטיל עליה סנקציות.

במקרה שיוטלו אותן סנקציות, אלרוב תוכל לפנות לבג"ץ ולבקש סעד שזה יעצור את העסקה בטענה לפגיעה חמורה בזכות הקניין שלו. עם זאת, לא ברורים סיכויי ההצלחה של צעד כזה, מכיוון שהרגולטור, בנק ישראל, כבר בחן את העסקה באופן רוחבי ונתן היתר שליטה לכלל, תוך שהוא בוחן בין היתר גם את סוגיית בעלי המניות בחברת הביטוח.

הכובע הכפול של המוסדיים

כלל היא חברה ללא גרעין שליטה, ולכן ההחלטה של בעלי המניות להעניק לסאמט ונוה ניצחון בנקודות, ולא להכריע בנוקאאוט לאף אחד מהצדדים, ממחישה את הבעייתיות במבנה זה.

אלרוב  ודונה נדל"ן מחזיקות יחד בכ-20% ממניות כלל, אך החזקה גדולה יותר יש לשורה של גופים מוסדיים יחד. הראל והפניקס מחזיקות כל אחת בכ-7.2% מהמניות, ומנורה מבטחים, מגדל ובית ההשקעות מחזיקים כל אחד בכמעט 4%.

מדובר בגופים מתחרים בכלל, שבסופו של דבר מצביעים כיצד ייראו פניה של החברה ולהיכן היא תפנה. מבחינה עסקית טוב להם שצמרת כלל תמשיך להשקיע אנרגיות ומשאבים כספיים במאבקים נגד אלרוב, מאגרים שכלל הייתה שמחה להשקיע בהמשך הפיתוח העסקי. מצד שני מדובר בכספי העמיתים שלהם, שאמורים להשיא תשואה חיובית, ולכן הצלחה של כלל חשובה להם.

בנוסף, אם כלל תצליח בסופו של דבר להשלים את רכישת מקס, היא תאותת ליתר חברות הביטוח שהשתלטות על חברת כרטיסי אשראי היא אפשרות ריאלית, בעיקר כשאחת מאותן חברות, כאל שבשליטת בנק דיסקונט, צפויה לעלות בקרוב על המדף.

עוד כתבות

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר