אלפרד אקירוב מחריף את ההתנגדות: רכישת מקס - הזויה, מורידה את הערך של כלל ביטוח לרצפה

אקירוב, המחזיק באמצעות אלרוב ב-15% מחברת הביטוח, תוקף בשיחה עם גלובס את התוכנית של כלל להשתלט על חברת כרטיסי האשראי מקס • "העסקה נעשית ביחס של 160% להון בזמן שהמתחרה ישראכרט נסחרת בבורסה לפי 70% על ההון" • ומה יש לו להגיד על עסקת הפניקס-קבוצת מאיר?

אלפרד אקירוב / צילום: יוסי כהן
אלפרד אקירוב / צילום: יוסי כהן

אלפרד אקירוב, בעל השליטה באלרוב נדל"ן , המחזיק באמצעותה ב-15% מכלל ביטוח , ממשיך לתקוף בחריפות את תוכניתה של חברת הביטוח להשתלט על חברת כרטיסי האשראי מקס. באוגוסט האחרון חתמה כלל ביטוח על הסכם מחייב לרכישת מקס, אך העסקה עדיין מחכה לאישורי הרגולטורים השונים. אקירוב, בעל המניות הגדול בכלל ביטוח, מנהל בשבועות האחרונים מאבק גלוי וחריף בכוונת חברת הביטוח המנוהלת על ידי יורם נוה להשלים את העסקה.

אקירוב לוקח את כלל לבית המשפט: "יודעים שמעמדם ייפגע אם נקבל היתר שליטה"
אקירוב יוותר על השליטה בכלל? לא יוכל לרכוש את המניות באופן פרטי
עסקת השנה בעולם הפיננסים: מי הרוויח ומי הפסיד ממכירת מקס | ניתוח

לטענת אקירוב, רכישת מקס לפי שווי של 2.47 מיליארד שקל, שמאז ירד אל מתחת ל-2.4 מיליארד שקל בשל ירידת מניות כלל ביטוח שמהוות כרבע מהתשלום בעסקה, היא עדיין במחיר מנופח. בשיחה עם גלובס אומר אקירוב כי "אני לא קניתי את מקס, אני קניתי מניות של כלל ביטוח. עסקת מקס מורידה את הערך של כלל לרצפה. העסקה נעשית ביחס של 160% להון, בזמן שהמתחרה ישראכרט נסחרת בבורסה לפי 70% על ההון".

לדבריו, עסקה כזאת מתרחשת משום שלכלל ביטוח אין כיום בעל שליטה, ולכן המנהלים שולטים בה, אך הם פוגעים בהשקעה שביצע כבעל מניות.

אקירוב מוסיף ומציין בחיוב עסקה אחרת שמקדמת המתחרה של כלל ביטוח, הפניקס . לפני מספר שבועות החליטה הפניקס, לקנות עד 20% מקבוצת מאיר לפי שווי של 3.8 מיליארד שקל. קבוצת מאיר היא יבואנית רכבי וולו שבשליטת יעקב שחר, ובמסגרת העסקה הפניקס נכנסת כמשקיעה פיננסית שלא תיקח חלק בניהול השוטף.

אקירוב מציין בהקשר זה כי "הפניקס קנו 20% מקבוצת מאיר וזו עסקה מצויינת. אבל היא לא בנויה על ניהול של קבוצת מאיר על ידי הפניקס. כלל ביטוח לא יודעת לנהל את פעילות הביטוח שלה, משום שהיא מפסידה כסף. אז היא תנהל גם את מקס?".

"זו עסקה הזויה", אומר אקירוב, ומוסיף כי הוא שוקל לתבוע את כלל ביטוח אם תשלים אותה. "כלל תיתבע על הנזקים שנגרמו לי. מותר לחברת ביטוח לעשות השקעות, בדיוק כמו שהפניקס עשתה, אבל זו השקעה בלי ניהול".

בינתיים בעל השליטה של אלרוב נדל"ן, אקירוב, יכול להתנחם בתוצאות המוצלחות לרבעון השלישי של החברה שלו. ההכנסות קפצו ב-75% ל-472 מיליון שקל, בעיקר הודות לזינוק של 92% בהכנסות ממלונאות ושיעורכים חיוביים של 161 מיליון שקל. הרווח התפעולי עלה ב-120% ל-252 מיליון שקל. בשורה התחתונה, הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות זינק ביותר מפי שלושה ביחס לרבעון המקביל אשתקד והסתכם ב-138 מיליון שקל.

מניות אלרוב נדל"ן מטפסות בבורסה ב-3.2% בשעה זו, כששווי השוק של החברה עומד על 4.3 מיליארד שקל. 

מחברת כלל ביטוח נמסר בתגובה: "חברת כלל ביטוח איננה נוהגת להתעמת עם בעלי מניותיה בתקשורת, אלא מעדיפה לנהוג באחריות כלפי החברה וללבן את כלל הנושאים העומדים על סדר יומה במקומות הראויים לכך ובפורומים המתאימים, בהתאם לכללי ממשל תאגידי ראוי".