גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המגמות החשובות שעולם השיווק והפרסום צריך להכיר ולהפנים ב-2023

חברות חדשות-ישנות ירחיבו את הנתח שלהן בשוק הפרסום, בינה מלאכותית יצרנית תתפוס תפקיד משמעותי, המטאוורס יקרום עור וגידים, המשפיענים ירחיבו את פעילותם, והטיקטוק יאבד ממעמדו ● השנה הדיגיטלית הקרובה תהיה יותר סוערת ומטלטלת, ורצוי להיערך אליה נכון

בקרוב נראה גל של משקפי AR ו־VR עם הרבה יותר תוכן / צילום: Shutterstock
בקרוב נראה גל של משקפי AR ו־VR עם הרבה יותר תוכן / צילום: Shutterstock

הכותב הוא מנכ"ל Anyverse, מרצה ומומחה בינלאומי לחדשנות וטכנולוגיה

שנת 2023 התחילה, ואין סיבה לחשוב שהיא תהיה פחות סוערת, מרתקת ומטלטלת מקודמותיה. קצב השינוי עולה, והאינטרוולים בין מהפכה למהפכה מתקצרים, ואני מעריך שהמגמה הזו רק תואץ בשנים הקרובות, כולל זו הנוכחית. 

כשנייקי פגשה את נטפליקס: מה עומד מאחורי שיתוף־הפעולה בין הענקיות? 
גוגל מחפשת את עצמה: האם היא החמיצה את ההזדמנות של הבינה המלאכותית?
מקצועות השיווק והפרסום עומדים להשתנות מהיסוד, ומי שלא ייערך - ייעלם

אבל גם בסביבה כל־כך משתנה, נכון לשרטט מגמות ומהלכים. אז הנה חמישה דברים שאנשי שיווק ופרסום צריכים להכיר, להפנים וליישם ב־2023.

שוק הפרסום משתנה

בשנים האחרונות שוק הפרסום היה בסטגנציה. הפרסום בטלוויזיה הצליח לשמור חלק מכוחו, אבל מרכז הכובד עבר לפרסום הדיגיטלי - מילה נרדפת לדואופול פייסבוק (מטא) וגוגל.

אבל אם מסתכלים על הרוחות שמגיעות מארה"ב, נראה כי מעמדו של השלטון הדו־ראשי מתערער. ברבעון האחרון של 2022 נרשמה הפעם הראשונה זה יותר משבע שנים שמטא וגוגל יחד היוו פחות מ־50% משוק הפרסום בארה"ב. זה נובע לא רק מכניסה של שחקניות חדשות כמו טיקטוק, אלא גם, ואולי בעיקר, מהתרחבותן של שחקניות ותיקות כמו אמזון, וולמארט או אפל.

אני מעריך כי המגמה הזו תמשיך גם השנה. כלומר, ירידה במעמדן של מטא וגוגל לטובת פלטפורמות פרסום מבוססות דאטה צד א'; ובמקביל, עוגת הפרסום הכללית תצטמצם, כנגזרת של המיתון שבפתח. במילים אחרות: מפרסמים מכל הגדלים צריכים להבין איך להיערך לזה, במה חשוב להתנסות ואיך מפזרים סיכונים.

מהפכת ה־Generative AI

עבודת הפרסום והשיווק נמצאת בתחילתה של המהפכה הגדולה ביותר בהיסטוריה שלה. את עידן המעבר מהאופליין לאונליין עולם הפרסום צלח בצורה כזו או אחרת. אחרי הרבה טעויות בדרך, והרבה קריאות השכמה, היום שוק הפרסום והשיווק בישראל (וברוב העולם המערבי) התכנס פחות או יותר לאותם מבנים שהכרנו לפני עידן הדיגיטל והפרוגרמטי - כמה משרדי פרסום גדולים ששולטים ברוב תקציבי השיווק והפרסום.

נכון שהיום הרווחים הם כבר לא מה שהיו פעם, ונכון שצצו לאורך השנים שחקנים חדשים או משרדי בוטיק שהצליחו קצת לטלטל את הספינה; אבל בשורה התחתונה, הסדר ההיסטורי פחות נותר על כנו.

אבל כל זה הוא כאין וכאפס לעומת המהפכה שאנחנו נמצאים בתוכה בימים אלה: מהפכת ה־Generative AI, יישומי הבינה המלאכותית שמשתמשים בלמידה מעמיקה ובמודלים חכמים, שהתאמנו על היקפים גדולים מאוד של דאטה על־מנת לייצר תכנים יש מאין.

זו כבר לא בינה מלאכותית שמוצאת עבורנו תכנים באינטרנט או לוקחת תכנים קיימים ועושה עליהם מניפולציה, אלא בינה מלאכותית שמייצרת תכנים מאפס לפי דרישה. 

בין הכלים ששווה להזכיר בהקשר הזה נמנים Midjourney ,DALL-E 2 ו־ChatGPT, אבל יש עוד רבים. מי שהתנסה בכלים האלה מבין שלמרות שהם ראשוניים ובשלבי בטא, הם צפויים לשנות את עבודת הפרסום והשיווק מקצה לקצה - רעיונאות, קופירייטינג, כתיבת תוכן, עיצוב לוחות השראה, מיתוג, תסריטאות, מיקרו קופי ועוד. 

תמונות שיצר כלי הבינה המלאכותית Midjourney בתגובה למשפט ''עתיד השיווק הדיגיטלי''

ב־2023 הכלים האלה ישתפרו ובעיקר יתרחבו לעוד תחומים כמו יצירת וידאו, מצגות, מודלים תלת־ממדיים ועוד. כל אלה כמובן ייתרו הרבה מאוד שעות אדם וישנו מהותית את האופן שבו אנשי השיווק והפרסום משתמשים בטכנולוגיה. תוסיפו לזה את העובדה שהאינטרנט כולו משתנה ועובר להיות יותר הימרסיבי, פרסונלי ומשחקי, ותגיעו למסקנה המתבקשת שמי שלא ייערך נכון - יפסיד במרוץ במקרה הטוב, וייעלם מהעולם במקרה הפחות טוב.

תאוצת המטאוורס

שנת 2022 הייתה "שנת ההתאקלמות" של המטאוורס, אותה גרסה חדשה של האינטרנט שצפויה לשנות את האופן שבו אנחנו מתקשרים עם האינטרנט. לא עוד מסכי סמארטפונים או מחשבים - אלא משקפיים חכמים שיחברו אותנו בצורה רציפה לאינטרנט יותר חווייתי, ריאליסטי ומותאם אישית.

אבל אם ב־2022 כולם אהבו לחבוט ברעיון של המטאוורס ולהשתמש בו ככלי לנגח את מטא, אני מעריך כי 2023 תהיה השנה שבה כבר נראה יישומים פרקטיים של מציאות מדומה (VR) ומציאות רבודה (AR) שמשתלבים בחיי היום־יום שלנו.

היישומים הראשונים ככל הנראה יהיו בעולמות העבודה מרחוק, משחקים, בילוי ופנאי, אבל הרמה והאימוץ כבר יגיעו להיקפים שיגרמו לחברות ולמשקיעים רבים להבין שהמטאוורס כבר יצא מהתחנה.

פרקטית, זה אומר שנראה גל של משקפי AR ו־VR שצפויים לצאת השנה עם הרבה יותר תוכן, כולל משקפיים נוספים של מטא, משקפיים ראשונים של אפל ועוד שחקניות. חברות שרוצות להיות בקדמת הטכנולוגיה צריכות להבין איפה זה פוגש את הצעת הערך ואת המשתמשים שלהן, ולהתנסות בפרויקטים רלוונטיים - כולל נוכחות בפלטפורמות "מטאוורסיות" מבוססות מובייל או דסקטופ - כדי להתחיל לגבש אסטרטגיה רלוונטית.

המשפיען הוא המותג

ככל שהרשתות החברתיות והפלטפורמות לצריכת תוכן צברו תאוצה, כך גם גבר בשנים האחרונות כוחם של המשפיענים. מ"סתם" אנשים יצירתיים שמעלים תכנים וצוברים עוקבים, הם הפכו לעסקים לכל דבר - עם מחירונים קשיחים, יכולת הפקת תוכן עצמאית, שיתופי־פעולה מסחריים ועוד.

בשנה־שנתיים הקרובות אני מעריך שנראה עליית מדרגה נוספת בצמיחה של אותם משפיעני רשת: אם בשנים שחלפו הם שימשו בעיקר כערוץ תקשורת נוסף עבור מותגים, ב־2023 הם יהפכו להיות גם המותגים עצמם.

ראינו את הניצנים של זה עם מותגי המכירה הישירה (B2C) של מגה־משפיענים, כמו קיילי ג'נר וקים קרדשיאן, היוטיובר המוביל MrBeast ואחרים. ב־2023 נראה את התופעה הזו מתרחבת לסוגים נוספים של עסקים, וגם למשפיענים הרבה יותר קטנים.

המציאות שבה אפשר לייצר תכנים בעלויות נמוכות, להרים תשתיות וטכנולוגיות בעלות אפסית (בזכות הענן וה־No Code) ולייצר על־פי דרישה, תעודד עוד משפיענים לפתוח עסקי מכירה ישירה בתחומים כמו אופנה, מוצרים לבית, לייף סטייל ועוד.

דעיכתה של טיקטוק

התופעה הכי מטורפת שקרתה פה בשנים האחרונות במונחי סושיאל היא טיקטוק. היא כבשה את העולם המערבי בסערה, והגיעה לכ־1.5 מיליארד משתמשים בחודש תוך שנים ספורות (עיקר הקפיצה הגיעה בשלוש השנים האחרונות).

אבל להערכתי 2023 תהיה נקודת מפנה לרעה בעתיד של טיקטוק. מצד אחד, הרגולטורים במערב מתחילים להעלות ספקות בנוגע למעורבות הממשל הסיני באפליקציה. מצד שני, מתחרות כמו אינסטגרם ויוטיוב הצליחו לייצר מענה לא רע לפיצ'ר הדגל שלה - הסרטונים הקצרים הרנדומליים.

תנועת המלקחיים הזו תוביל למצב שטיקטוק תחווה שנה מאתגרת. בתרחיש הקיצוני עבורה, היא תיאסר לשימוש בארה"ב ובמדינות האיחוד האירופי (אולי גם בישראל?!). בתרחיש היותר אופטימי, היא תידרש להחליף בעלות ולעבור לידיים מערביות - סוג של ספין־אוף לפעילות המערבית מתוך בייטדאנס, החברה־האם של טיקטוק.

כך או כך, ההצלחה שלה תיעצר ואולי אפילו תימחק בהדרגה. פרקטית, זה אומר שאם בניתם על טיקטוק כערוץ הפצה או שיווק מרכזי ל־2023-2024, כדאי לכם לחשוב שוב.

עוד כתבות

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

מספר 2 ברמ"י על התוכניות לקרקעות באזורי הביקוש: "אני באמת מקווה שהקריה תתפנה"

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים