גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המשקיעים מאבדים עניין ברכב האוטונומי? מובילאיי מציגה מפת דרכים חדשה ליעד

בשנה החולפת היקף הגיוסים בענף האוטו־טק הישראלי צנח באופן דרמטי ● ברקע זה, יו"ר מובילאיי אמנון שעשוע הציג השבוע פריצות דרך משמעותיות בתחום ● וגם: האם מובילאיי בדרך לרכוש חברות אוטו־טק ישראליות?

אמנון שעשוע ומנכ''ל אינטל פט גלסינגר בפתיחת המסחר בניו יורק, אוקטובר 2022
אמנון שעשוע ומנכ''ל אינטל פט גלסינגר בפתיחת המסחר בניו יורק, אוקטובר 2022

הרכב האוטונומי ירד בשנתיים האחרונות מסדר היום הציבורי בישראל, ונדמה שגם המשקיעים התחילו לאבד בו עניין. אם בשנים 2018 ו־2019 הסתכמו הגיוסים בענף האוטו־טק הישראלי ביותר משני מיליארד דולר, ב־2022 הם דעכו לכדי זרזיף עם פחות מ־150 מיליון דולר במצטבר (לא כולל את הנפקת מובילאיי). 

ויתרו על האפשרות שמס הקנייה יוקפא: יבואני הרכב העלו את מחירי החשמליות 
הדור החדש של הריינג'רובר ספורט: המחיר מתחיל ב-758 אלף שקל, ומה עם זמן האספקה? 

אבל בשקט, מאחורי הקלעים, ישראל היא עדיין שחקנית עולמית מובילה בתחום. חברות מקומיות שצברו קופת מזומנים סבירה, מחזיקות במוצרים ריאליים ובמודל עסקי ממשי, זוכות כיום לחוזים מכובדים מענקי תעשיית הרכב, ובתערוכת הטכנולוגיה השנתית CES, שנפתחה בשבוע שעבר בלאס וגאס, ניתן היה ללמוד שהן לא קופאות על השמרים.

ארוכה הדרך למכונית ללא נהג

במרכז העניין של ענף האוטו־טק בתערוכה ניצבה מובילאיי, שההנפקה המוצלחת שביצעה בעיצומו של משבר הייתה אחת מנקודות האור הגדולות של 2022 עבור שוק ההון בכללותו. נזכיר שהחברה, שהונפקה לפי כ־16 מיליארד דולר, נסחרת כיום לפי שווי של כ־25 מיליארד דולר, ואם להסתמך על דבריו של יו"ר החברה, פרופסור אמנון שעשוע, היא עשויה לבצע הצפת ערך משמעותית בעתיד.

מובילאיי מחזיקה כיום בכ־80% מהשוק העולמי למערכות סיוע אקטיביות לנהיגה (בלימה אוטומטית, בקרת שיוט חכמה, בקרת היגוי וכדומה - מה שמכונה ADAS). בחברה צופים הכנסות של 17 מיליארד דולר מהתחום הזה עד סוף העשור, והודיעה על כך שב־2022 זכתה במאות חוזים חדשים להתקנת מערכות כאלה בדגמי רכב עתידיים.

אבל קברניטי מובילאיי יודעים היטב שכדי להצדיק מכפילי רווח רציניים ו"שווי חלום" בנאסד"ק, צריך "למכור" למשקיעים תוכניות עתידיות שייצרו מקורות הכנסה חדשים. כאלה היו לא מעט במצגת של שעשוע, שהתמקדה בעיקר באסטרטגיה.

יו"ר מובילאיי פתח את דבריו במה שהוא מכנה "המטוטלת של דעת הקהל" ביחס לרכב האוטונומי. אותה "מטוטלת" נעה בארבע השנים האחרונות בין התלהבות וציפיות לרכב אוטונומי "מעבר לפינה", לבין איבוד העניין הציבורי בחזון האוטונומי.

 

על פי מפת הדרכים שהציגה מובילאיי בתערוכה, השלב הבא בדרך לאוטונומיה של הרכב הפרטי יכלול מערכות שמאפשרות "נהיגה בלי ידיים, אבל עם עיניים על הכביש", כהגדרת שעשוע. ובמילים אחרות, מערכות שיכולות להוריד מהנהג את רוב מטלות הנהיגה הפיזיות, אבל עדיין דורשות ממנו להשגיח ולהתערב במידת הצורך בסיוע מערכות לניטור הנהג שנמצאות בתוך הרכב.

עוד הוסיף שעשוע כי את היכולות הללו יכולה לספק כבר כיום מערכת ה־SuperVision של מובילאיי, על בסיס 11 מצלמות היקפיות. המערכת כבר נכנסת לכלי רכב חשמליים של קבוצת GEELY, ונחתמו חוזים לאספקתה עד 2026 לתשעה דגמי רכב עתידיים של שישה מותגי רכב נוספים בעולם. לדבריו, אלה מערכות שהרווח ליחידה עליהן גבוה משמעותית מהרווח על מערכות ADAS פשוטות.

השלב הבא, שיחל בתוך כשלוש שנים, יכלול גרסאות משודרגות של אותה מערכת בתוספת של חיישני הדמיה על בסיס רדאר ולייזר, לצד תוכנה וחומרת עיבוד משודרגת, מיפוי מתקדם וכדומה, שיאפשרו נהיגה "בלי ידיים ההגה ובלי עיניים על הכביש". את מכלולי הרדאר והלייזר מפתחת כיום החברה באופן עצמאי.

במובילאיי מכנים את מערכת הדור הבא "נהג פרטי" (SCHAUFFEUR), בעלת רמת אמינות גבוהה ושיעור טעויות נמוך מאלה של נהגים. היתרון השיווקי שלהן יהיה היכולת להציע לנהגים "זמן פנוי" ברכב מבלי להיות מוטרדים בנהיגה. זה יקרה לקראת 2026.

השלב הסופי יהיה יכולת נהיגה ללא נוכחות נהג ברכב, אם כי יידרש שימוש בטכנולוגיה לשליטה מרחוק.

הציפיות מהמוניות האוטונומיות פוחתות

ומה לגבי ההבטחה הגדולה ל"מוניות אוטונומיות" (ROBOTAXI), שיוכלו להסיע נוסעים מסחרית ללא נהג? רק לפני שלוש שנים הציגה החברה את המוניות הרובוטיות בתור "ההבטחה הגדולה הבאה". חברת האם של מובילאיי, אינטל, גם רכשה את MOOVIT תמורת כמיליארד דולר במטרה "להציע שירותים חכמים של תחבורה שיתופית".

אבל מהמצגת בתערוכה קיבלנו את הרושם שהגישה הנוכחית של שעשוע ביחס לתחום הזה היא הרבה יותר צוננת ומפוכחת, כראוי לחברה בורסאית שנמדדת על פי רווחיה. לדבריו, "האתגר כיום במוניות אוטונומיות הוא לא הטכנולוגיה אלא בניית עסק רווחי, שלא יגרום להפסד".

שעשוע אמר שלמובילאיי אין כוונות להפוך לספקית שירותי תחבורה, אלא רק לעבוד בשותפות עם יצרנים של פלטפורמות ושאטלים למוניות אוטונומיות, כמו גם עם מפעילי קצה שאמורים ליצור את הביקוש לפלטפורמות האלה. במובילאיי צופים שחוזים בתחום המוניות האוטונומיות ייצרו לה הכנסות של כ־3.5 מיליארד דולר בין 2025 ל־2028 - וזה סכום צנוע יחסית.

חברות האוטו־טק הישראליות על הכוונת?

כאמור, מובילאיי מפתחת באופן עצמאי גם חיישני לייזר ורדאר לרכב ברמות אוטונומיות גובות, ואבות טיפוס שלהם הוצגו בתערוכה. אך יעבור עוד זמן עד שהמוצרים הללו יבשילו לייצור המוני - בסביבות שנה־שנתיים ליחידת הלייזר ושלוש־ארבע שנים לצ'יפ הרדאר - ובכל מקרה אלה עשויים להיות רכיבי HIGH END יקרים.

מה שמוביל אותנו לעוד שתי נציגות מכובדות של ענף האוטו־טק הישראלי בנאסד"ק, INNOVIZ ו־AEBE, ששתיהן הציגו ב־CES פריצות דרך משמעותיות ועולמיות בתחומן.

INNOVIZ הציגה יחידת ליידאר סיבובית שיכולה לסרוק את סביבת הרכב ב־360 מעלות לטווח של עד 300 מ'. הפתרון שלה יהיה קומפקטי וזול בסדרי גודל רבים מפתרונות 360 מעלות שקיימים כיום בשוק, ויש לה כבר בסיס לקוחות מכובד בתעשיית הרכב העולמי, כולל הסמכה כספקית ישירה לקבוצת פולקסווגן.

גם ARBE הציגה בתערוכה רדאר מתקדם שמזהה את סביבת הרכב בארבעה ממדים וב־360 מעלות - אחד הפתרונות הראשונים מסוגו. גם לחברה יש בסיס לקוחות באסיה.

לשתי החברות הללו יש עוד משהו במשותף מלבד היותן ישראליות ויכולתן להציע פתרונות מידיים שמקדימים את השוק העולמי - שתיהן נסחרות כיום בנזיד עדשים אחרי ירידות חדות מאז הנפקתן. ARBE נסחרת לפי שווי של כ־221 מיליון דולר ו־INNOVIZ לפי שווי של כ־560 מיליון דולר.

האם מובילאיי תבצע "קיצור דרך" ליעדים שהציגה באמצעות מיזוג ורכישה של חברות ישראליות במחירי מציאה? זה יהיה כרוך מצד החברה בוויתור על לא מעט אגו, אבל לא היינו פוסלים אפשרות כזו על הסף. 

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

המלחמה בעזה / צילום: דובר צה''ל

בריטניה: "ההצעה המצרית כוללת שחרור אלפי אסירים פלסטינים ו-40 יום הפוגה"

דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • צה"ל תקף הלילה יעדי טרור בדרום לבנון - חמאס שיגר בתגובה מטח רקטות לעבר יישובי הגליל העליון • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • שר החוץ של האיחוד האירופי: "כמה מדינות באיחוד צפויות להכיר במדינה פלסטינית עד סוף מאי" • עדכונים בולטים

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו