גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"זה פשוט לא הגיוני": הסיבות לראלי המפתיע של האירו והתחזית הפסימית לשנה הקרובה

בסתיו האחרון נחלש האירו מול שלל מטבעות, ביניהם השקל, אלא שאז הבנק המרכזי האירופי שינה מדיניות, העלה ריביות והביא להתחזקותו ● גם מחירי האנרגיה היורדים בחסות מזג אוויר חם מהרגיל עזרו לשינוי המגמה, אך בנקי ההשקעות מעריכים כי האירו עוד יחזור לשוויון מול הדולר

אירו
אירו

עם תחילת המלחמה באוקראינה, פרוץ משבר האנרגיה האירופי כתוצאה ממנה, ההיסוסים של הבנק המרכזי האירופי (ECB) לגבי התגובה לאינפלציה המשתוללת בגוש וההאטה הגלובלית, המטבע האירופי המשותף צנח לשפל היסטורי. בסתיו האחרון, אחרי שבועות שבהם ריחף שברי סנטים בלבד מעל שוויון עם הדולר, צנח ערך האירו מתחת למטבע האמריקאי, לראשונה מזה 20 שנה.

נביא הזעם שחזה את משבר 2008 בראיון מיוחד לגלובס: "מחירי הדיור בישראל יירדו, אבל מי שלווה הרבה יהיה במצוקה"
ניתוח טכני: המומנטום השלילי במדד S&P 500 רק צובר תאוצה 
השקל היה אחד משלושת המטבעות החלשים בעולם בחודש דצמבר

התחזיות היו עגומות. "האירו בדרך ל־0.94 דולר", העריך אז בנק ההשקעות "גולדמן זאקס". הוא הוסיף כי השער הנמוך "יכול להישמר שנים". בנק "נומורה" היפני ואחרים הצטרפו וחזו מציאות של הידרדרות האירו.

אבל מאז אוקטובר רשם המטבע האירופי התאוששות מפתיעה מול הדולר. בתקופה של כשלושה חודשים בלבד, עלה המטבע האירופי ביותר מ־10% לעומת הדולר (ויותר מ־15% לעומת השקל), ולפני כשבוע רשם את רמתו הגבוהה ביותר מזה חצי שנה. בדרך, הוא רשם את הביצועים הטובים ביותר מזה שנתיים לאחר חמישה שבועות רצופים של עליות. תחזיות האימים לגבי צניחה מתחת ל־0.9 דולר, ההשפעה שלהן על האינפלציה האירופית ובכלל, טרם התממשו.

הבנק החריף את הטון

לפי האנליסטים ישנן שתי סיבות מרכזיות להתחזקות האירו. הראשונה, שאולי הפתיעה רבים בשוק, היא הרטוריקה הניצית שבה החל הבנק המרכזי האירופי (ECB) להשתמש בחודש האחרון בנוגע להעלאות ריבית. בעוד במהלך השנה האחרונה כולה הקפידה נשיאת הבנק כריסטין לגארד לשדר מסר כפול בנוגע לצורך להעלות ריבית מחד, אך לשמור על הכלכלה האירופית מהתרסקות מנגד, והבהירה כי האינפלציה באירופה "שונה מהותית" מהאינפלציה בארה"ב, בדצמבר היא החריפה את הטון.

כריסטין לגארד, נשיאת הבנק המרכזי האירופי / צילום: Associated Press, Michael Probst

שינוי המדיניות התבטא בהודעה לפיה הבנק מתכוון להעלות את הריבית "באופן משמעותי", ובהצהרות נגידים כי התהליך יימשך "על פני זמן רב". העובדה כי הריבית בגוש האירו נמוכה בהשוואה בינלאומית (2% כיום לעומת 4.25% בשוק האמריקאי) החלישה את האירו מאז תחילת גל העלאות הריבית של בנקים מרכזיים ברחבי העולם. העלאות רבות יותר וממושכות יותר אמורות לחזק את המטבע האירופי.

זו הסיבה, לפי חברות הייעוץ והבנקים המנתחים את המצב באירופה, שבגינה נתוני האינפלציה "החיוביים" שהתפרסמו בחודשים האחרונים בגוש - העובדה כי אחרי 16 חודשים של עליות מתחילות להירשם ירידות - מחלישות את האירו. הציפייה של הסוחרים היא שה־ECB יעצור את העלאות הריבית באופן מוקדם יותר מהצהרותיו. אבל דינמיקה דומה נרשמת גם ביחס לדולר, וגם במשק האמריקאי השוק מעריך כי ה"פד" יישבר הרבה יותר מהר מההצהרות של נגידיו בנוגע להעלאות הריבית.

המזל שיחק באירופה

לכן, הסיבה העיקרית לדברי האנליסטים להתחזקות האירו היא מחירי האנרגיה. בסתיו היו חששות ממשיים לגבי החורף הנוכחי באירופה, השאלה אם מדינות ייאלצו לקצוב גז לעסקים ולבתי אב לחימום הייתה פתוחה, כך גם לגבי השאלה אם יהיו הפסקות חשמל, אם תעשיות שלמות יוכלו להמשיך ולעבוד בעוד אירופה מתמודדת עם מחסור בגז טבעי ובמחירי נפט אסטרונומיים. אבל בינתיים, מחירי הנפט ירדו באופן יוצא דופן, למרות הורדת תפוקה מצד אופ"ק, ונראה כי נכון לעכשיו החשש ממשבר אנרגיה קולוסלי ביבשת בחודשים הקרובים נרגע.

המזל שיחק לאירופה, ואחרי התחלה קרה של החורף, השבועות האחרונים חמים באופן ניכר מהרגיל. טמפרטורות הגבוהות בחמש עד עשר מעלות מהממוצע של השנים האחרונות נרשמו בשבוע הראשון של ינואר מהמדינות הבלטיות ועד לספרד. מעט הגז שעדיין מגיע לאירופה מנורבגיה וממקורות אחרים ממלא מחדש את המאגרים, ואלו עומדים על 90% מילוי, בהשוואה ל־50% בחורף שעבר. בהתאם לכך, מחירי הגז ירדו לרמות שלא נרשמו מאז פרוץ המלחמה באוקראינה. "האירו קשור בקשרים עבותים למחירי האנרגיה", כתבו אנליסטים מ"גולדמן־זאקס". עם ירידת מחירי האנרגיה, כך מתחזק המטבע האירופי.

האירו עוד יחזור לשפל?

אבל יש מי שאינם סבורים שהמצב יימשך. לשיטתם, אירופה אולי תצליח לעבור את החורף הקרוב, שבו היא עדיין מסתמכת על גז רוסי ונפט שנצברו במאגרים, אבל העתיד שלה לוט בערפל. בכל מקרה, היא צפויה לשלם הרבה יותר עבור האנרגיה, כשהיא עוברת מגז בצינורות מרוסיה לגז מונזל מארה"ב ומקטאר. בחודשים האחרונים היה די בתשלומים הללו כדי לבטל לחלוטין את העודף המסחרי של גרמניה, למשל.

"ארה"ב עצמאית מבחינת אנרגיה, בעוד גוש האירו הוא יבואן אדיר של אנרגיה", כתב רובין ברוקס, הכלכלן הראשי של המרכז לפיננסיים בינלאומיים, "לכן החוזקה של האירו והחולשה של הדולר הם רק רעש... האירו מוערך־ביתר בצורה אדירה וההתחזקות של האירו ב־10% בחודשים האחרונים פשוט לא הגיונית".

גורם נוסף שיכול להחליש את המטבע המשותף הוא המיתון החזוי באופן מיידי לחלק גדול ממדינות אירופה. לפי הערכות קרן המטבע הבינלאומית, "מחצית ממדינות אירופה" צפויות להיות טכנית במיתון במהלך השנה הקרובה.

רוב הבנקים המרכזיים והממשלות מקוות כי יהיה מדובר ב"מיתון רדוד", כלומר התכווצות כלכלית של שברי אחוזים, אבל זהו רק תסריט אחד. התנודתיות של מחירי האנרגיה, של המצב הביטחוני והתלות בשורה ארוכה של גורמים גלובליים, יכולים בקלות לשרטט תסריט אחר.

לכן, שורת בנקי השקעות, ביניהם JPMorgan, ברקליס, ING ועוד מאמינים כי המטבע האירופי יחזור לשוויון עם הדולר במהלך השנה הקרובה, לפי סיכום של המלצות שהתפרסם בתקשורת האירופית. בין אם בשל תחרות גוברת על גז מונזל מצד סין, מיתון אירופי, זינוק בעלויות חוב שיפצל את האיחוד האירופי או העלאות ריבית תכופות, הם מעריכים כי האירו ישוב לשפל שרשם בספטמבר האחרון, כבר בחודשים הקרובים.

על חוסר הוודאות הרבה יעידו הערכות מנוגדות, למשל זו של HSBC, שכלכלניו כתבו בסקירה שפורסמה השבוע כי האירו הפך להיות אטרקטיבי במחיריו הנמוכים, והמליץ ללקוחותיו לרכוש אותו.

עוד כתבות

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

הבורסה בהונג קונג / צילום: Shutterstock, nyker

מדד ההנג סנג קופץ ב-1.1%; הביטקוין נסחר סביב ה-60 אלף דולר למטבע

החוזים העתידיים על וול סטריט נסחרים הבוקר במגמה חיובית ● מניית אפל עלתה במסחר המאוחר ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא מתקיים היום מסחר בבורסות בסין וביפן

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

תקיפה ישראלית בדמשק / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

ישראל תקפה בדמשק, צה"ל חיסל מחבלים שנכנסו למבנים צבאיים של חיזבאללה בלבנון

קיבוץ בארי הודיע כי החטוף דרור אור נרצח ב-7 באוקטובר, גופתו מוחזקת בעזה ● מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון ● לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - האופוזיציה בסוריה מדווחת על פיצוצים חזקים באזור דמשק ● משרד הסחר הטורקי: "עוצרים את היצוא והיבוא לישראל וממנה בצל החרפת הטרגדיה ההומניטרית" ● המיליציות הפרו-איראניות בעיראק טענו: שיגרנו אתמול שני טיל שיוט לעבר ישראל