השקל היה אחד משלושת המטבעות החלשים בעולם בחודש דצמבר

הדולר האמריקאי התחזק בשנה האחרונה בכ-13% ביחס לשקל, כאשר בחודש החולף המגמה הייתה בולטת אף יותר, ורק הפזו הארגנטינאי והרובל הרוסי היו חלשים יותר מהשקל • בית ההשקעות מיטב: "ייתכן כי הסיבה היא חשש של משקיעים זרים מפני מהלכי הממשלה החדשה"

השקל היה חלש במיוחד בדצמבר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
השקל היה חלש במיוחד בדצמבר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החודש המסכם של השנה האחרונה לווה בנתונים מאכזבים גם למטבע הישראלי. השקל היה המטבע החלש ביותר בעולם בחודש שחלף, למעט שני מטבעות אחרים - הפזו הארגנטינאי והרובל הרוסי - כך עולה מהסקירה של הכלכלן הראשי של מיטב, אלכס זבז'ינסקי.

הדולר סגר את הרבעון הגרוע שלו זה 12 שנה. למה דווקא מול השקל הוא מתחזק?
כך הפך הדולר מקלט למשקיעים. ומה צפוי הלאה בשוק המט"ח? | תחזיות 2023

לדברי זבז'ינסקי, "המטבע הישראלי היה במתאם גבוה בחמש השנים האחרונות למדד ה-S&P500. אולם, בתקופה האחרונה הייתה התנתקות במתאם. יחד עם הנתונים הנוספים, יכול להיות שהסיבה היא חשש של משקיעים זרים מפני מהלכי הממשלה החדשה. אבל מוקדם לדעת לאן זה הולך".

את שבוע המסחר במטבעות יתחיל השקל מחר (שני) ברמה של 3.50 שקל לדולר. ביום שישי נקבע השער היציג על 3.55 שקלים לאחר שהמטבע האמריקאי התחזק בכ-0.8% למול השקל, אך לאחר מכן הדולר שינה כיוון ונפל מול סל המטבעות ביותר מ-1%, ובכ-1.4% מול השקל. בדצמבר התחזק הדולר ב-3% למול השקל ובסך-הכול ב-12 החודשים האחרונים עלה בכ-13% למול השקל. היורו לעומת זאת התחזק בשיעור של 6% למול השקל בשנה שחלפה ועומד כיום ברמה של 3.736 שקל ליורו, לא רחוק מרמת הדולר, בשל חולשת המטבע האירופאי בשנה החולפת לנוכח המלחמה באוקראינה.

זבז'ינסקי מוסיף כי לא שהדולר התחזק משמעותית מול השקל, בתקופה האחרונה, אלא שגם מרווחי אגרות החוב הדולריות של ממשלת ישראל נפתחו לאחרונה ביחס לאגרות החוב המקבילות של ממשלת ארה"ב. המרווח לאג"ח דולריות של ממשלת ישראל לפירעון בתוך 8 שנים עלה ביחס למקבילות שלהן, מ-0.45% לכ-0.65%.

כמו כן, ציינו במיטב כי מורגשת חולשה באפיקי ההשקעה הישראלים לדוגמת שוק המניות, שהשיגו ביצועים נחותים ביחס למקבילים בחו"ל. בחודש האחרון ירד מדד ת"א 125 (לא כולל העליות ביום ראשון) ב-2.4%, מדד ה-S&P500 ירד בכ-1% ואילו מדד MSCI World עלה בפרק הזמן הזה ב-0.2%. עוד מציין זבז'ינסקי כי פרמיית הסיכון (CDS) של ישראל גם היא עלתה בחודש האחרון בשיעור של כ-6 נקודות בסיס. זאת לדבריו, "בניגוד למרבית המדינות בהן פרמיית הסיכון בכלל ירדה. בקרב המדינות עם פרמיית סיכון שדומה לישראל העלייה בפרמיית הסיכון בישראל הייתה החזקה ביותר."

בסוף השבוע האחרון היה ראלי במניות וול סטריט, לרבות מדד הנאסד"ק. ככל שמגמת העליות במניות תימשך, עולה השאלה האם נראה חזרה של התחזקות השקל. על כך אומר זבז'ינסקי: "אכן סביר שנראה התחזקות של השקל. אבל יכול להיות שיש לאחרונה עוד כוחות שמשפיעים על השקל-דולר. למשל גופים זרים שמוכרים קצת שקל או מוסדיים מקומיים שרוצים לשנות את החשיפה. כך שצריך להסתכל אם יהיה המשך הניתוק של השקל מול מדד S&P500"​.