גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם בעל "רע" יירש את אשתו? זה מה שקבע בית המשפט

בני משפחתה של המנוחה, שנפטרה מסרטן מבלי שהותירה צוואה, הגישו בקשה לצו ירושה לחלוקת עיזבונה ביניהם, והשמיטו ממנו את בעלה, שלטענתם לא היה כמעט בקשר עם המנוחה בשנים האחרונות ולא השתתף בנטל הטיפול בה ● הבעל הכחיש את הטענות ● מה קבע בית המשפט, ומה אומר החוק?

ירושה. לשמור על כוונתו של המנוח / צילום: Shutterstock, Photographee.eu
ירושה. לשמור על כוונתו של המנוח / צילום: Shutterstock, Photographee.eu

הכותבת היא עורכת דין, שותפה במשרד מ. פירון ושות', מנהלת תחום דיני משפחה

אישה חשוכת-ילדים, שהלכה לעולמה לאחר מאבק ארוך-שנים במחלת הסרטן, לא הותירה אחריה צוואה. אמה ואחיה, שטיפלו בה במסירות בשנות מחלתה, הגישו בקשה לצו ירושה לחלוקת עיזבונה ביניהם, והשמיטו ממנו את בעלה, אשר נפקד גם מהכיתוב במצבה שהם הניחו על קברה. בני המשפחה של המנוחה מחקו למעשה את הבעל מחייה. 

ביקשה לקבל יותר בחלוקת הרכוש כי גרושה "בעל בטלן". מה קבע בית הדין? | דעה
הבן הממשיך רצה לפנות את אחיו מהנחלה. מה קבע ביהמ"ש?
התפתחות דרמטית בפרשת יונט קרדיט: ראיית זהב נגד משה כחלון | בלעדי

אמה של המנוחה טענה כי הבעל אינו זכאי לרשת את עיזבונה, מאחר שחיי הזוגיות שלהם היו רווי סבל עבור המנוחה, בני הזוג נפרדו 7 שנים קודם למותה, והוא נותר בעלה "על הנייר" בלבד.

לטענת האם, לא היה כמעט קשר בין בני הזוג בשנים האחרונות, הם התגוררו בערים שונות, הבעל לא לקח חלק בטיפול באישה כשחלתה, ביקר אותה בבית החולים לעתים רחוקות בלבד, ולא תמך בה כלכלית. לראיה - בשנת 2017, כאשר נדרש מינוי אפוטרופוס למנוחה, בית המשפט בחר למנות את אחיה ולא את הבעל, לאחר שהתרשם כי האח הוא המטפל העיקרי במנוחה.

בעיקר התרעמה האם על כך שבעת שמצבה של המנוחה הידרדר, ובני משפחתה התקשרו לבעל כדי ליידע אותו ואולי גם לקבל את עזרתו ותמיכתו, הם גילו לתדהמתם כי הוא טס לחופשה בצרפת. 

הצד של הבעל

הבעל הכחיש את הטענות, ולפי גרסתו בני הזוג חיו חיים טובים בנאמנות הדדית במשך 23 שנה. לטענתו, כאשר האישה חלתה, התברר כי היא אינה יכולה לקבל טיפול רפואי מתאים באילת, עיר מגוריהם, וכי עליה לקבל את הטיפול הרפואי בבית החולים בלינסון בפתח תקווה, המרוחק מביתם אך נמצא בסמיכות לבית אמה. לאף אחד מבני הזוג לא היה רישיון נהיגה, והנסיעות לקבלת טיפולים בבית החולים הכבידו עליהם פיזית וכלכלית, מאחר שנדרשה נסיעה ארוכה תוך החלפת שני אוטובוסים, או אמבולנס בעלות של 800 שקל לנסיעה בעת הצורך.

לטענת הבעל, הוא היה היחיד שפרנס את בני הזוג, וגם זה בקושי רב מעבודה כטבח, אותה הוא פחד לאבד. לאור דברים אלה, לדבריו, קיבלו בני הזוג החלטה משותפת, לפיה למשך תקופת הטיפולים האישה תעבור להתגורר אצל אמה ליד בית החולים. למרבה הצער, האישה מעולם לא החלימה, ומצבה רק הידרדר, עד למותה.

באשר לטענה בדבר הקשר הדליל בין בני הזוג, הסביר הבעל כי הוא עצמו אדם מבוגר במצב בריאותי לא פשוט, לאחר שעבר אירוע לבבי ושנתיים לאחר מכן גם אירוע מוחי. לדבריו, המרחק ושעות עבודתו המרובות הקשו עליו לנסוע לבקר את האישה לעתים קרובות, אולם הוא שמר איתה על קשר טלפוני רצוף וביקר אותה בבית החולים או בבית אמה לפחות פעם בחודש.

בין היתר הבעל הציג בפני בית המשפט פתק עם תפילה להחלמת האישה, אותו נסע לשים בכותל, צילם והעביר בזמנו לאישה כדי לעודד אותה - וזאת על-מנת לחזק את טענתו כי הוא והאישה מעולם לא ראו האחד את השני כפרודים. 

ציון לחיי הנישואים אינו שיקול

בית המשפט גילה אמפתיה לבני משפחת המנוחה והבין את תסכולם נוכח העול הכבד שהוטל עליהם בשנות הטיפול במנוחה, ואת אכזבתם מהשתתפותו הדלה של הבעל בנטל זה - אולם הענקת ציון לחיי נישואים כ"רעים" או "טובים" אינה  שיקול במתן זכות ירושה, כל עוד בני הזוג עצמם לא בחרו להתגרש.

על-פי החוק, בן זוג נשוי יאבד את זכותו לרשת את בן זוגו המנוח רק אם הורשע בגרימת מותו או אם הורשע על העלמת צוואה, השמדת צוואה או זיוף צוואה של המנוח. מאחר שהבעל לא עמד בקריטריונים אלה, הוא זכאי לרשת, גם אם בית המשפט היה משתכנע שהוא לא היה "בעל השנה" ואף פחות מזה.

כתוצאה מכך הבעל קיבל את חלקו בירושה, ובית המשפט, אף הורה להוסיף את שמו למצבה על קבר המנוחה.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

נגישות או עיוות? מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה שיגר כ-25 רקטות למירון, חיל האוויר תקף בלבנון

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין