גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חוק ההסדרים מציע ועדה שתשנה את הרגולציה במערכת הפיננסית

טיוטת חוק ההסדרים כוללת הצעה להקמת ועדה בראשות מנכ"ל משרד האוצר שמטרתה למצוא פתרונות שיאפשרו הסרת חסמים וכניסת שחקנים חדשים לתחומים בהם הריכוזיות גבוהה ● בנוסף, הקמת הוועדה תאפשר פיקוח הדוק יותר - כפי שקרה בתחום האשראי החוץ בנקאי

בצלאל סמוטריץ' במסיבת העיתונאים ברביעי / צילום: מתוך העמוד הרשמי של דוברות ראש הממשלה
בצלאל סמוטריץ' במסיבת העיתונאים ברביעי / צילום: מתוך העמוד הרשמי של דוברות ראש הממשלה

רפורמת הבנקאות הפתוחה שמאפשרת מעבר מידע בין גופים פיננסיים מתחומים שונים לצד שינויים מבניים דוגמת רכישת חברות כרטיסי אשראי על ידי חברות ביטוח יצרו צורך בשיתוף פעולה בין הרגולטורים של עולם הפיננסים. מנגד, אי הסדרים הכספיים בשתי חברות כרטיסי האשראי, יונט קרדיט וגיבוי אחזקות, יצרו פערי פיקוח בין שני רגולטורים - רשות שוק ההון מצד אחד ורשות ני"ע מהצד השני, כאשר שני הרגולטורים פיקחו על היבטים שונים של הגופים המפוקחים, אך אף אחד מהם לא פיקח על היציבות שלהם.

באוצר מתכננים מהפכה בשיטת המיסוי על דירות להשכרה 
מס הנסועה על רכב חשמלי חוזר: והפעם בחוק ההסדרים 
הפצצה שמחכה לחברות ההייטק בחוק ההסדרים 

כעת, במסגרת טיוטת חוק ההסדרים, מציע משרד האוצר להקים ועדה לקידום התחרות במערכת הפיננסית, וזאת במטרה לקדם את התחרות בראייה כוללת, למנוע כפל רגולציה וארביטראז' רגולטורי, להגביר את התיאום בין הממשלה והמפקחים הפיננסיים, ולהפחית את הנטל הרגולטורי העודף.

על פי ההצעה, הוועדה לקידום התחרות במערכת הפיננסית תהיה באחריותו של שר האוצר, והיא תהיה גורם מרכז שמקדם את נושא התחרות במערכת. ועדה זו תפעל במקביל לוועדה ליציבות פיננסית, ומוצע לקבוע כי יינתנו לה כלים דומים במהותם לכלים שניתנו לוועדה ליציבות פיננסית, קרי, שיתוף מידע בין החברים השונים של הוועדה ומנגנון "אמץ או הסבר", כלומר שאם רגולטור מסוים לא יקבל את המלצות הוועדה לתחום שתחת אחריותו, הוא יאלץ לנמק מדוע הוא מתנגד להצעה.

בראש הוועדה יעמוד מנכ"ל משרד האוצר ויהיו חברים בה הממונה על התקציבים, והמפקחים הפיננסיים בעלי השפעה על התחרות במערכת הפיננסית: המפקח על הבנקים, המפקח על מערכות התשלומים, יושבת ראש הרשות לניירות ערך, הממונה על שוק ההון, ראשת הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור וכן הממונה על התחרות.

שלוש רגליים מרכזיות במוקד הוועדה

על פי החוק שמציע האוצר, הוועדה תתמקד בשלוש רגליים מרכזיות הנדרשות לתחרות: הראשונה היא הסרת חסמים לכניסה של שחקנים חדשים וחיזוק של שחקנים קטנים במערכת אשר עשויים לייצר איום תחרותי לשחקנים המרכזיים בשוק. הרגל השנייה היא הסרת חסמי מעבר של לקוחות בין גופים שונים במערכת הפיננסית והשלישית היא הגברת יכולת ההשוואה של לקוחות על אודות המוצרים הפיננסיים שלהם, בכדי שיוכלו להבין בצורה מיטבית את המחירים של המוצרים הפיננסיים שאותם הם צורכים ואיכות השירות שהם מקבלים, ובכך לפעול לשיפור מצבם.

"כדי לצמצם את חוסר האחידות הרגולטורי הנובע ממבנה הפיקוח הפיננסי ולקדם תיאום ושיתופי פעולה, מוצע לקבוע שהוועדה תקדם תיאום ושיתוף פעולה בין הגורמים הממשלתיים בוועדה לבין רשויות הפיקוח הפיננסיות ובין רשויות הפיקוח הפיננסיות עצמן, בין היתר לצורך הגדרה, ניתוח, זיהוי, הערכה וניטור של חסמים להתפתחות התחרות במערכת הפיננסית. בפרט, תפעל הוועדה לקדם תיאום ושיתוף פעולה כאמור בתחומים שבהם קיימים גופים פיננסיים המפוקחים על ידי רשויות פיקוח שונות או מכוח חוקים שונים, לגבי פעילויות פיננסיות דומות, כדי למנוע פגיעה בתחרות במערכת הפיננסית", הסבירו באוצר.

בטיוטה שפורסמה מוסבר כי כדי לאפשר לוועדה למלא את תפקידיה ביעילות, מוצע לקבוע מנגנון קבלת החלטות המאפשר את קבלתן גם כאשר קיימות אי הסכמות בין חבריה, המייצגים רשויות שתפקידיהן עלולים לסתור זה את זה. מוצע כי החלטות הוועדה יתקבלו ברוב רגיל, וכי במקרה של שוויון קולות יוקנה ליושב ראש הוועדה, שהוא כאמור מנכ"ל משרד האוצר, קול מכריע.

אף רשות פיקוח פיננסית לא תיפגע

עם זאת, הם ציינו כי המלצות הוועדה לא יגרעו מהסמכויות של כל רשות פיקוח פיננסית, וכל אחד מהם מוסמך להחליט באופן עצמאי על נקיטת אמצעים בתחום שבסמכותו. "כפי שעולה מתפקידי הוועדה המפורטים לעיל, אין לוועדה סמכות להורות על נקיטת אמצעים למניעה או להפחתה של חסמים תחרותיים. זאת, על מנת שלא לגרוע מהסמכויות והעצמאות של כל רשות פיקוח פיננסית, ולאפשר לכל אחד מהם להחליט באופן עצמאי על נקיטת אמצעים בתחום שבסמכותו. לאור זאת, האפקטיביות של החלטות הוועדה באה לידי ביטוי בהתרעות ובהמלצות שבסמכותה להוציא, ובמעקב שלה אחר האמצעים הננקטים בעקבות התרעותיה ואחר יישום המלצותיה", מוסבר בטיוטה.

לבסוף, מוצע להקים ועדת היגוי לוועדה, שבראשה יעמוד עובד בכיר של משרד האוצר שימנה שר האוצר, ויהיו חברים בה נציגים בכירים מכל רשות שימנה ראש אותה הרשות. ועדת ההיגוי תהיה כפופה ליושב ראש הוועדה ותהיה אחראית על הכנת דיוני הוועדה ועל מעקב אחר יישום המלצותיה.

ברשות ני"ע, בראשות ענת גואטה שתסיים בקרוב את הקדנציה שלה, בירכו על היוזמה שהועלתה בטיוטה. "יש חשיבות להאצת התהליכים, שכן ישראל כבר בעיכוב מבחינת יישום בפועל של יעדי התחרות בתחום שירותי בנקאות פתוחה והנפגע העיקרי הוא הציבור הישראלי. כל עיכוב של הרפורמה מחזק את מעמדם של הבנקים, מעכב את כניסתם של שחקנים חדשים ולכן, יש חשיבות רבה להקמת ועדה שתעקוב בזמן אמת אחר יישום יעדי התחרות ותוודא שאנחנו מאפשרים לפינטקים מסלול המראה פתוח. רשות ניירות ערך העניקה ארבעה רישיונות ראשונים לחברות פינטק ובימים אלה בוחנת בקשות נוספות לרישיונות - רק כך נוכל לחולל תחרות אמיתית על כיסו ובריאותו הפיננסית של הצרכן״, ציינו ברשות ני"ע.

עוד כתבות

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני