באוצר מתכננים מהפכה בשיטת המיסוי על דירות להשכרה

טיוטת חוק ההסדרים שיוצמד לתקציב הקרוב מגלה כי באוצר מתכננים לבצע מהפכה של ממש בכל הנוגע לשוק השכירות בישראל • הסעיפים המרכזיים: כל משכירי הדירות יחויבו בדיווח לרשות המסים, גם אם אינם מחויבים בתשלום מס • בנוסף, מי שמשכיר דירה יחידה ושוכר אחת אחרת, יזכה להטבת מס

כל משכירי הדירות יחויבו לדווח לרשות המסים / צילום: Shutterstock
כל משכירי הדירות יחויבו לדווח לרשות המסים / צילום: Shutterstock

טיוטת חוק ההסדרים לתקציב הקרוב נחשפה, וגם הפעם היא כוללת שורה ארוכה של רפורמות שמקדמים במשרד האוצר. אחד הפרקים המסקרנים הוא "רפורמה בשוק השכירות". מדובר בין היתר בהצעה לשינוי אופן הדיווח של משכירי הדירות לרשות המסים ובשאלת גובה המיסוי. אלו עיקרים הסעיפים:

1. ביטול ההצמדה של תקרת הפטור למדד - כיום, תקרת הפטור ממס על השכרת דירה עומדת על 5,471 שקל בחודש עבור מי שבוחר במסלול "הפטור". מי שמשכיר דירה יחידה מתחת לסכום זה, אינו מחויב בדיווח או בתשלום לרשויות המס. השנה התקרה קפצה יחסית בחדות, בשל ההצמדה למדד המחירים לצרכן. לשם השוואה, ב-2022, עמדה התקרה על כ-5,200 שקל בחודש.

אכיפה בנת"צים והקלה ביבוא מזון: טיוטת חוק ההסדרים נחשפת  
הפצצה שמחכה לחברות ההייטק בחוק ההסדרים 

כעת, מוצע לבטל את ההצמדה, כך שתקרת הפטור לא תעלה גם אם המדד יעלה. המשמעות היא למעשה שחיקה הדרגתית של הפטור הנוכחי.

2. כולם יחויבו לדווח - במצב הנוכחי, מי שנמצא במסלול "הפטור" ומשכיר נכס יחיד בפחות ב-5,471 שקל בחודש אינו חייב לדווח כלל לרשות המסים. בהצעה מבוקש להחיל את חובת הדיווח על כולם, גם אלו שנמצאים מתחת לתקרת המס. הדיווח יהיה מקוון ופשוט, ויכלול רק "פרטים לגבי הדירה וגובה דמי השכירות ששולמו". רשות המסים מצדה תידרש להקים פלטפורמה קלה ופשוטה לדיווח כזה.

3. שוכרים ומשכירים נכס אחר? תקבלו הטבת מס - אנשים רבים שבבעלותם דירה אחת נאלצים להשכיר אותה ולשכור דירה אחרת. לגביהם, יש כעת רעיון ייחודי שעולה לראשונה. לאפשר לקזז מדמי השכירות סכום של עד 7,500 שקל בחודש - וכך למעשה ליהנות מהטבת מס.

לדוגמה, אם אדם משכיר את דירתו ב-7,000 שקל בחודש ושוכר ב-10,000 שקל, הוא יכול לקזז ולמעשה לא לשלם מס. יכול להיות שמדובר יהיה בפתח להחזרת הפטור ממס לשחלוף שהיה נהוג בישראל עד לעשור הקודם?

ההיסטוריה מלמדת שמדובר בסעיפים שבאוצר מתקשים לעתים להעביר. בטיוטת חוק ההסדרים של התקציב הקודם, ביקשו באוצר להקים מרשם שכירויות ולהחיל חובת דיווח בדומה להצעה הנוכחית. בשל התנגדותו של שר המשפטים דאז גדעון סער, הסעיף הוצא מחוק ההסדרים.