גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם פוליסות ביטוח הדירה תשלם לכם במקרה שביתכם יקרוס ברעידת אדמה?

הלילה זה קרה בטורקיה, אבל רעידת אדמה בעוצמה גבוהה עלולה להתרחש גם בישראל. מודאגים? בצדק ● שי שדה, יו"ר הוועדה לביטוח כללי בלשכת סוכני הביטוח: "ישנה תקנה שלפיה בעלי הדירות יקבלו את הכסף שמגיע להם מחברת הביטוח, אך ורק אם יבנו מחדש את הבית תוך שנה - אחרת יקבלו 60% מערך הדירה לכל היותר"

מבנה שקרס ברעידת אדמה. האם חברת הביטוח תשלם? / צילום: Shutterstock
מבנה שקרס ברעידת אדמה. האם חברת הביטוח תשלם? / צילום: Shutterstock

רעידת אדמה בעוצמת 7.8 בסולם ריכטר אירעה לפנות בוקר בטורקיה, וכתוצאה ממנה נהרסו מאות בניינים בטורקיה ובסוריה, ונהרגו מאות אנשים. הרעש הורגש בישראל אולם בעוצמה נמוכה יותר, ובמזל לא נגרמו נזקים משמעותיים, ולפי דוברות המשטרה אין נזק או נפגעים. 

רק שלא תפסיקו לקנות דירות: גינדי מציעה הנחות, ובנק לאומי מתגייס לסייע
טדי שגיא קנה וילה ב־100 מיליון שקל ברחוב היוקרתי במדינה | בלעדי
מחקר: 40 אלף דירות בישראל בסכנה גבוהה לקריסה בעת רעידת אדמה 

האירוע הנ"ל הוא לא הראשון. לפי המכון הגאולוגי במשרד התשתיות הלאומיות, מאז תחילת השנה הנוכחית התרחשו בישראל וסביבתה 30 רעידות אדמה, מתוכם שתיים הורגשו היטב. בדוח התרעה קצרת-מועד לרעידות אדמה בישראל צוין כי "ישראל ממוקמת על גבול הלוחות הטקטוני של ערב ואפריקה. התנועה היחסית בין לוחות אלה גורמת לרעידות אדמה חזקות, העלולות להיות הרסניות".

בתוך כך, האפשרות הריאלית ביותר שעומדת בפני כל בית ישן היא חיזוק המבנה. לשם כך נוצרה תוכנית תמ"א 38/1 (חיזוק ותוספות) שנועדה למטרה זו בדיוק, אולם ההיתכנות הכלכלית הרחיקה אותה מאזורי הסיכון. כיום מה עומד בפני בעלי הנכסים באזורים אלה הוא ביטוח דירה, כך שבמקרה של אסון, הפיצוי ייתן מענה ראוי. 

רוצים כסף מהביטוח? תבנו מחדש תוך שנה

"מדינת ישראל יושבת באזור גאוגרפי שבו עתידה בסבירות גבוהה להתרחש רעידת אדמה שתחריב לא מעט בניינים", אומר שי שדה, יו"ר הוועדה לביטוח כללי בלשכת סוכני הביטוח, ומדגיש כי "קריסה בשל רעידת אדמה מכוסה במסגרת פוליסות ביטוחי הדירה שמשווקות חברות הביטוח". אולם לדבריו קיימת בעיה: "ישנה לקונה שאישר הרגולטור, לפיה בעלי הדירות יקבלו את הכסף שמגיע להם מחברת הביטוח, אך ורק אם יבנו מחדש את הבית תוך שנה - אחרת יקבלו 60% מערך הדירה לכל היותר". 

מה אומרת התקנה?
"התקנה הזו של הביטוח קיימת מאז ומעולם, אבל אף אחד לא בא ואמר שיש כאן בעיה". לדבריו, "חברות הביטוח תמיד התייחסו למקרים נקודתיים כאלה שאפשר לשקם תוך שנה. כי אם ניקח בחשבון את ההליך הבירוקרטי של המדינה, ונניח שבאירוע בסדר גודל כזה המדינה תפנה את כל המשאבים שלה לשיקום תשתיות לאומיות - אז לא יהיה אפשר לבנות תוך שנה.

"יכול להיות שלאדם יהיה ביטוח, אבל הוא לא יכול לבנות את הבית שלו תוך שנה, וכתוצאה מכך הפיצוי שיקבל מחברה הביטוח יעמוד על 60%-50% לכל היותר. לחברות הביטוח נוח לשבת בפינה כי אם תתקן את הפוליסה (תקנית כפופה לחוק), זה יחייב את החברות לשלם יותר". 

שי שדה, יו''ר הוועדה לביטוח כללי בלשכת סוכני הביטוח / צילום: צילום פרטי

למה הנושא הזה לא מטופל כראוי?
"הנושא הזה לא עלה, אף אחד לא אמר שצריך לתקן את הבעיה הזו. גם מי שמנסה לסמוך על סוגיית האסון הלאומי שבמסגרתו המדינה מושיטה יד ומתערבת לטובת הציבור, אז המדינה נותנת מענה לתשתיות לאומיות. החוק הזה לא נחקק, והוא לא רלוונטי". 

שדה סבור כי "האסון הכלכלי הכי גדול שמדינת ישראל תחווה בשנים הקרובות יגיע ביום שבו תהיה רעידת אדמה גדולה, וייפלו כאן אלפי מבנים, כפי שקרה בטורקיה. המדינה לא ערוכה לזה גם כלכלית וגם לוגיסטית.

"דמיין תרחיש בו מאות בתים קורסים - נראה לך שמישהו יצליח לבנות אפילו אחד מהם בחזרה תוך פחות משנה? לא צריך ללכת רחוק, הדוגמה הכי טובה היא הקריסה של המבנה ברחוב סירלין בחולון: המבנה כאמור קרס לפני שנה וחצי, ההריסות פונו לפני חודשיים, והבנייה תתחיל בערך עוד כחצי שנה. כלומר, אנחנו מדברים על טווח של שנתיים בכדי לשקם מבנה אחד. דמיין לעצמך מה יקרה אם יחהרסו אלפי מבנים.

"אנחנו בלשכת סוכני הביטוח דורשים מהרגולטור להאריך את תקופת השיפוי, קרי התקופה במסגרתה ניתן לסיים את הבנייה, משנה ל-3 שנים, ועדיין לקבל את מלוא הכסף שמגיע למבוטח. 

"אנחנו באים לרגולטור ואומרים שצריך לתקן את הפוליסה התקנית, כך שאת תקופת השיקום והבנייה צריך להאריך ל-36 חודשים - או לפחות 24 חודשים - כדי שאנשים יוכלו לתקן את הנזק שלהם בצורה ראויה.

"עדיין אפשר לשלב את זה בחוק ההסדרים. אני חושב שהמוטיבציה של המפקח צריכה לעלות בעקבות הלחץ הציבורי, אם לא אנחנו נדאג לשכנע אותו. היינו כבר בשיחות עם יושבי-ראש ועדות הפנים, הכלכלה והכספים, והסברנו את הנושא הזה. עד כה לא הכירו את חשיבות הנושא הזה, והבינו שזה מאוד חשוב". 

"כל מי שאין לו ביטוח דירה, שירוץ לעשות" 

איך מנגנון הביטוח עובד כיום?
"חברת הביטוח משלמת על החשבון מה שנקרא ערך שיפוי, שנע בין 60%-50% מערך הדירה, וברגע שבעל הבית יתקן את הנזק, החברה תשלם את היתרה, מה שנקרא 'ערך כינון'. הרציונל בחלוקה הזו הוא שלא יהיה מצב שבעל הבית ייקח את הכסף ולא יבנה את הבית, אלא שיהיה לו רצון למשוך את היתרה בעזרת כך שיבנה את הבית.

"כיום מנגנון הביטוח מחולק לשניים, לפרק המבנה ולפרק התכולה. בפרק המבנה התחשיב הוא גודל הבית כפול עלות בנייה, כשאנחנו מבטחים את עלות הבנייה. אני מזכיר לך שגם אחרי שהבית נחרב, הקרקע עדיין שייכת לבעל הנכס. היום עלות הבנייה בישראל לבית משותף היא 6,500 שקל למ"ר. במקרה של בית של 100 מ"ר, עלות הבנייה היא 650 אלף שקל. אפשר לבטח את שווי הקרקע, במקרה שיש נזק של מעל 75%, ובמקרה זה חברת הביטוח תשלם גם את עלות הבנייה וגם את ערך הקרקע (סכום ביטוח נוסף), ושם תוכל לקבל את השווי הריאלי של הדירה שלך, מה שייתן לך אפשרות לקנות בית במקום אחר".

מה ההמלצה?
"כל מי שאין לו ביטוח דירה, שירוץ היום לעשות ביטוח, כי הכניסה לתוקף היא מיידית", מדגיש שדה. "אנשים לא מבינים את המשמעות של זה. אנחנו אומנם מדינת רווחה, ואם יקרה אסון גדול, דוגמה לכזה שקרה במירון או בשריפה בכרמל, אז המדינה מתגייסת ומנסה לעזור בצורה כזו או אחרת; אבל אם תהיה רעידת אדמה, אז המדינה תפנה את כל המשאבים שלה לטפל בתשתיות לאומיות, ולא יטפלו בבתים של אזרחים, ומי שאין לו ביטוח יעבור לגור באוהל, כי אין אופציה אחרת.

"לשמחתנו, החברות לא עושות חיתום לפני אזור גאוגרפי, ומי שגר בבקעת הירדן ישלם אותן עלויות כמו תושב תל אביב. כך לא מענישים אנשים שגרים באזור כזה או אחר, אלא מייצרים שיוון יחסי בין כולם". 

עוד כתבות

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

בעקבות דברי פאוול אתמול: עליות בוול סטריט

נאסד"ק עולה ב-0.3% ● קוואלקום מזנקת ב-10%, אנבידיה ב-2% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום מזנקת ב-8%, היפו צוללת ב-15% ● תשואות אגרות החוב עולות, האוצר מתכנן למכור אג"ח בשווי של טרליון דולר בקרוב ● הלילה אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה