גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיהו המשורר שסימל את תחילתה של השירה העברית ומה הפך אותו למשורר הלאומי?

הוא ביטא בשירתו את הצדדים המצחיקים, הרומנטיים, ואפילו הציניים שבו, אבל לפני הכול הוא היה ממלכתי ● לציון 150 להולדת המשורר הלאומי: הפנים השונות של חיים נחמן ביאליק

חיים נחמן ביאליק / צילום: ויקיפדיה (עיבוד תמונה)
חיים נחמן ביאליק / צילום: ויקיפדיה (עיבוד תמונה)

המשורר, הסופר והעורך רן יגיל חוזר אל ארון הספרים היהודי, העברי והישראלי 

השנה, ב־9 בינואר, חגגנו 150 שנה להולדתו של חיים נחמן ביאליק (1934-1873). שמו של הספר המרתק של חוקר הספרות שמואל אבנרי "כמה ביאליק יש? על ריבוי פניו של המשורר הלאומי" (ידיעות ספרים, 2021) רוצה לומר, בין השאר, כי כל יהודי רצה חלק בביאליק ולכל יהודי ביאליק משלו, הן כאדם והן כמשורר.

"אחות לפליאדות": על היצירה הספרותית שזכתה השנה בפרס ספיר
"מכתב ביניים": הפואמה הנידחת שהשפיעה על דורות של כותבים
היכרות עם יצירת המופת הלא ידועה של ש"י עגנון, מגדולי הסופרים העבריים 

המפגש בין השחקן משה חורגל וביאליק

כזה היה גם סבי, משה חורגל (1990-1901), שחקן התיאטראות "המטאטא" ו"הקאמרי", שבהיותו חלוץ צעיר, שעלה ארצה מפולין ב־1925, נהג להשתרך אחרי המשורר הלאומי ברחובות תל אביב ולשמוע מפיו דברי חוכמה.

סבי מספר ביומניו כי באחד הימים ראה את ביאליק מהלך בתל אביב ונעצר בכובעו ומקלו למול קיוסק כשהוא מביט בשלט האומר: "מחר עם שחר הָעֵזּוּ בעוז, לבוא אליי לשתות גזוז". נראה שהחנווני מאחורי הדלפק נמס מרוב שמחה. המשורר הלאומי עומד ביום שמשי וקורא את חרוזיו. ועוד הוסיף המשורר לעבר סבי, "נו מה אתה אומר, הנה משויְרר! בוא, תלווה אותי הביתה". לטענת סבי, ביאליק הכיר אותו מהתיאטרון כשחקן צעיר, אבל אף פעם לא זכר את שמו. זה לא היה דבר נדיר, צעירים ליוו את ביאליק ברחובות תל אביב כשהוא מדבר עִמם מנהמת נפשו.

בזיכרונות הכתובים סבי המשיך ללוות את ביאליק במשך היום בטיול לאורך הים, ולמול הקזינו "גלי אביב" והסלעים סביב פתח ביאליק בהרצאה מרתקת על סוגי סלעים ושמותיהם השונים במקורות: סלע, צור חלמיש, כורכר, מצוּק, טרש.

אחר ביאליק בכבודו ובעצמו הזמין אותו לשתות קֶפיר (משקה חלב), למעלה בקפה. למען האמת רק חצי קפיר, חצי לו וחצי לסבי, כי ביאליק היה נודע בחסכנותו. גם בקפה זכה סבי להרצאה לשונית מפיו של המשורר הלאומי. הייתה שם תזמורת ריקודים, ומשזו ראתה את ביאליק מיהרה לנגן את "הכניסיני תחת כנפך". הם העלו את ביאליק לבמה ונתנו לו לנשוף, להקיש ולפרוט על כלי הנגינה. אחר חזר המשורר הלאומי לשולחן, וביאליק הרצה לסבי בעל פה על הלוויים ועל כלי הנגינה בבית המקדש. סבי זכר רק את תחילת הדברים ובזיכרונותיו הוא מצטער על כך: "ישנם שלושה מיני כלי-זמר: כלי־מיתר, כלי־רוח וכלי־הקשה...".

מעמדו של ביאליק בשירה העברית

כמשורר עברי נדיר שכתב יחסית מעט שירים ביחס למשוררים אחרים, למשל ביחס לשאול טשרניחובסקי בן דורו, או ביחס למשוררים מאוחרים יותר כאברהם שלונסקי ואור צבי גרינברג, ביאליק היה מין כלי נגינה של העברית, נדיר שכזה, כאילו נשלף מבית המקדש. כך תפס אותו היישוב היהודי אז וכך הוא נתפס, בצדק, עד היום בתרבות שלנו. רגע נדיר של הולדת אומה והולדת משורר.

ביאליק לא בכדי נתפס כמשורר רציני, משורר חמור סבר הנושא אחריות קולקטיבית־לאומית. לא רק שיריו הלאומיים הקנו לו את התדמית המלכותית והממלכתית הזאת, אלא גם תפיסת היחיד שלו שירש ישירות מן הסימבוליזם הרוסי, מבלי לוותר על קורטוב הרומנטיקה כמובן. בעצם אפשר לקבוע כי אצל ביאליק כל ההוויה, רומנטית ודאי, אבל גם זו הלאומית של העם, מכופפת כולה ליגונו של היחיד, אפילו בטקסט ארוך משלו כמו "מגילת האש", ודאי בשירים המולחנים המוכרים לנו כמו "הכניסיני תחת כנפך", או "בשל תפוח", "קומי צאי", "לא ביום ולא בלילה", "היא יושבה לחלון", ואף "הולכת את מעִמי" הקסום ביותר שכתב למאהבת שלו, הציירת אירה יאן, ועוד ועוד.

הצד השובב של ביאליק

על פי מכּרי ביאליק ומוקיריו בחייו היה לו גם פן אחר, פחות מחויב ויותר שובב, משועשע, מצחיק וצוחק. בשירה הרצינית של ביאליק בורחת לו לפתע מתוך השורות השובבות האנושית שלו, זאת שמנסה לחמוק מהיותו סמל מקודד, לשון קוד, עוד בחייו.

כזה הוא השיר "הקיץ גווע", למשל, המסתיים בשורות החמודות על היום הסגריר האומר לבני מזרח אירופה, עם בוא החורף, לבדוק אם הנעליים טובות ואין בהן חור, להטליא את האדרת, לצאת ולהכין תפוחי אדמה לקראת החורף הנורא. הנה הציטוט: "וּמִתְיַתֵּם הַלֵּב. עוֹד מְעַט וְיוֹם סַגְרִיר / עַל־הַחַלּוֹן יִתְדַּפֵּק בִּדְמָמָה: / 'בְּדַקְתֶּם נַעֲלֵיכֶם? טִלֵּאתֶם אַדַּרְתְּכֶם? / צְאוּ הָכִינוּ תַּפּוּחֵי אֲדָמָה'."

הצד המפוכח של ביאליק

לביאליק יש עוד צד. בשיר האהוב עליי והפחות מוכר "נוֹשָׁנוֹת" הוא מתגלה כרומנטיקן מריר ואפילו ציני ומפוכח, כשם שהיה משורר מאוחר יותר, נתן זך.

"נוֹשָׁנוֹת" בנוי כולו דיאלוג שבינה לבינו, שתי שורות היא ושתי שורות הוא. האישה הנושאת את נפשה אל הטבע ואל עולם הדימויים הרומנטי, ואילו הגבר, כדרכו של זכר מסורתי, עסוק בעיקר במלאכת הפיתוי תוך החנפה אינסופית לבת הזוג.

זהו דווקא שיר מוקדם של ביאליק משנת 1893. כאמור שירו המשמעותי הראשון והנודע, "אל הציפור", פורסם במאסף לספרות "פרדס", ב־1891, בהיותו בן 19, על ידי מי שיהיה לימים ידידו הקרוב וילקט עמו את "ספר האגדה", המבקר והעורך יהושע חנא רבניצקי.

"נושנות" ייכתב שנתיים אחרי "אל הציפור", אבל ביאליק, שכנראה הרגיש כי השיר לא ממצה את פוטנציאל שבירת הרומנטיקה שלו בכל בתיו, חיכה איתו, ורק ב־1901 פרסמו בספרו הראשון, אחרי שמצא לו בית נועל הולם של מעין פואנטה, שבו נואש הגבר ממלאכת הפיתוי השקרית ובעצם מודה קֳבל עם ועדה שהלכה לה הרומנטיקה והכול בעצם זיוף רגשי אחד גדול.

הנה "נוֹשָׁנוֹת" (נכתב ב־1893 ופורסם לראשונה בספרו ״שירים״, 1901):

"כָּעֵינַיִם קֹרְצִים שָׁמָּה
בַּשָׁמַיִם אוֹרִים זַכִּים…"
- בְּעֵינֵיהֶם פָּז הַכְּרוּבִים
צוֹפִים בָּנוּ מִן־הַחֲרַכִּים.

"סָבִיב יִמְתַּח הַיָּרֵחַ
חוּטֵי אוֹר כַּכֶּסֶף זַכּוּ."
- מִקַּרְנֵיהוּ, יוֹנָה תַמָּה,
שַׂעֲרוֹת רֹאשֵׁךְ יָפוּ, רַכּוּ.

"שָׁם כְּגַלֵּי שַׁיִשׁ טָהוֹר
צָפִים גִּזְרֵי עָבִים צְחֹרוֹת."
- מִן הֶעָבִים, חֶמְדַּת לִבִּי,
מַעֲלוֹת רוּחֵך זַכּוֹת, טְהֹרוֹת.

"רְסִיסֵי לַיְלָה תְּלוּיִם שָׁמָּה
בֵּין עֲשָׂבִים, וּמָזְהִירִים."
- שְׁתֵּי עֵינַיִךְ יָפוּ, אֹרוּ
גַּם מֵרְסִיסִים, מִסַּפִּירִים.

"חֶרֶשׁ שׁוֹקֵק פֶּלֶג שָׁמָּה
רוּחַ יִשֹּׁב - קְטֹרֶת כָּלִיל."
- נִשְׁמַת אַפֵּךְ - רוּחַ עֵדֶן,
קוֹלֵךְ - הֶמְיַת פֶּלֶג, חָלִיל.

"שָׁם הַזָּמִיר יִפְצַח רִנָּה,
מָה רוֹמֵמָה הִיא, כַּבִּירָה!…"
- לַיְלָה צַוִּי חַסְדֵּךְ אִתִּי,
הָאַהֲבָה מְקוֹר הַשִּׁירָה.

"הֲיַאֲרִיךְ, דּוֹד לְבָבִי,
הֲיַאֲרִיךְ לֵיל עֲדָנִים?"
- דְּבָרִים אֵלֶּה, נַעֲרָה פֹתָה,
מַה־יְּשָׁנִים הֵם נוֹשָׁנִים!…

עוד כתבות

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"