גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המכרז שאכזב וההשלכות על שוק הנדל"ן: 740 דירות בפתח תקווה מסמלות עידן חדש לתחום

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● רשות מקרקעי ישראל אמנם הצליחה לשווק את הקרקעות, אך המחיר שהתקבל עבורן נחשב לנמוך במיוחד, בוודאי ביחס לסכומים שאליהם התרגלנו בשנתיים האחרונות ● האם השינויים שעובר ענף הנדל"ן בחודשים האחרונים ועליית הריבית מבריחים את היזמים מהסקטור?

פתח תקווה / צילום: Shutterstock, Alexander Komraz
פתח תקווה / צילום: Shutterstock, Alexander Komraz

המכרז לדיור להשכרה בתוכנית סירקין בפתח תקווה, ששווק בהצלחה בסוף השבוע האחרון, אמור היה להיות סיבה למסיבה, בטח עבור המשווקים, רשות מקרקעי ישראל ודירה להשכיר: 741 יחידות דיור (יח"ד) משווקות בשכירות למשך 20 שנה לפחות, בשכונה חדשה במרכז גוש דן.

השבוע בנדל"ן: המכרז שיוצא לסיבוב שני ומתיחת פנים לחדרה 
החגיגה בסחורות החקלאיות נרגעה, וציננה את מניית ענקית הדשנים מישראל 
זה כבר קורה: אלה המקצועות שנפגעים מבינה מלאכותית 

אלא שצלילה אל הנתונים מראה מציאות אחרת, שאולי משקפת את מצב התחום כולו, ומדליקה נורת אזהרה בוהקת: ייתכן שתחום השכירות ארוכת הטווח, לפחות בזמן הקרוב, נמצא בסכנה.

הצעה המהווה 7% בלבד משומת הקרקע

מבחינת הגופים המשווקים, שספגו ביקורת לא מעטה בשנים האחרונות על הרווח שהם מפיקים ממחירי הקרקעות הגבוהים, מחירי הזכייה במכרז דווקא מראים כי המטרה הייתה לשווק אותו בהצלחה, ובכל מחיר, תרתי משמע.

נתחיל בנתונים: המכרז בסירקין כלל שלושה מתחמים, ובכל אחד מהם זכתה חברה אחרת - אקרו נדל"ן זכתה במתחם עבור 174 יח"ד, רייסדור במתחם עבור 228 יח"ד וי.ח דמרי במכרז עבור 339 יח"ד. 13 הצעות בסך הכול הוגשו לשלושת המתחמים. ההצעות הזוכות במכרז, משקפות מחיר קרקע לכל יח"ד, כולל הוצאות פיתוח, שנע בין כ־198 אלף שקל לכ־314 אלף שקל בלבד. במתחמים שבהם זכו רייסדור וי.ח דמרי ישנם גם שטחי מסחר, כך שבפועל מחיר קרקע ליח"ד במתחמים שלהן נמוך יותר, ונע בין 220 ל־270 אלף שקל.

נזכיר כי בשיא עליות המחירים בשנתיים האחרונות, נרשמו בשדה דב שבצפון תל אביב הצעות במכרזי דיור להשכרה המשקפות מחירי קרקע שנעו סביב 2.5 מיליון שקל לכל יחידת דיור. יש לקחת בחשבון שמדובר, כמובן, באחת הקרקעות היקרות והמבוקשות בארץ, אך גם במכרזים אחרים מחירי קרקע ליח"ד היו גבוהים משמעותית מאלו שבמכרז בסירקין. כך לדוגמה, במכרז שנסגר ממש עם תום שנת 2022, קרי לפני כחודש וחצי בלבד, שיקפו ההצעות לדיור להשכרה בבאר יעקב מחיר קרקע של יותר מ־600 אלף שקל ליח"ד.

עוד מעניין לראות את המרחק הרב של ההצעות עצמן מהשומה שנקבעה לקרקע. לאחרונה נראו בכל מכרזי רמ"י, וכמעט בכל הסקטורים, הצעות נמוכות משומות הקרקע - אך במקרה של המכרז בסירקין מדובר בפער עצום: הצעתה של י.ח דמרי, כ־68.8 מיליון שקל, נמוכה בכ־75.5% מהשומה שנקבעה לקרקע שבה זכתה; הצעתה של רייסדור, 38.8 מיליון שקל, נמוכה בכ־82% מהשומה; והצעתה של אקרו נמוכה בכ־92.5% מהשומה לקרקע שבה זכתה.

"השמאי שקובע את שומת הקרקע מסתכל רק על אותו רגע ספציפי שבו עליו לקבוע את המחיר, ואילו אנחנו כיזמים מסתכלים לטווח הארוך", מסביר יקי רייסנר, בעלי חברת רייסדור, מהזוכות במכרז. "ההצעות שהוגשו למכרז - זה מה שהשוק מוכן לשלם כרגע. מבחינתי, לקנות קרקע ב־200 אלף שקל ליח"ד באחד המתחמים הכי מבוקשים במדינה היום - זו לא שאלה. ברור שאקח".

גורמים שונים מציינים עוד בהקשר זה כי השומה במכרז בפ"ת לא בהכרח משקפת את המצב הקיים, שכן היא נסמכת על ערכי הקרקע הגבוהים מהשנתיים האחרונות. אותם גורמים מעריכים כי התמורות בענף הנדל"ן בעת האחרונה יביאו גם את השומה להתייצב על מחירים ריאליים יותר. ייתכן שמכרזים שנכשלו לאחרונה, כדוגמת מכרז הדיור להשכרה עבור 238 יח"ד בקריית שחקים בהרצליה, שנותר ללא זוכים, ישווקו מחדש עם שומה מעודכנת כדי להתגבר על העיוות המסוים שנוצר.

השבוע שווק מכרז נוסף של דירה להשכיר, עבור 243 יחידות דיור בראש העין, במחירי קרקע ליח"ד נמוכים במיוחד - כ-77 אלף שקל - מה שמרמז כי תוצאות המכרז בפתח תקווה לא היו מקריות, ומעידות ככל הנראה על מגמה המתגבשת בסקטור הזה.

עליית הריבית היא המשפיעה העיקרית

מה הביא לסנטימנט השלילי בסקטור הזה בתקופה האחרונה? במילה אחת: הריבית. מאז החלה לעלות, תחום השכירות לטווח ארוך הפך לפחות ופחות משתלם עבור היזמים, ומשתי סיבות: הפגיעה בתשואה, והקשחת תנאי המימון מצד הבנקים.

"כשיזם משווה היום את לוח הסילוקין (תוכנית ההחזר של המימון שנטל עבור הפרויקט - י.נ) להכנסות, הוא מגלה שניהול פרויקט לשכירות ארוכת טווח הוא פשוט בלתי אפשרי", אומר היזם נחום רוזנברגר, המתמחה בדיור להשכרה ומקים כיום עם שותפים פרויקט כזה בירושלים, על קרקע פרטית. "ההכנסות מהשכירות לא יכולות לכסות את העלויות בשום קונסטלציה כיום, ואם הריביות לא יפסיקו לעלות זה רק יחמיר.

"עלויות ההקמה של פרויקטי מגורים גבוהות, בעיקר משום שהן אורכות זמן רב, והריביות מצטברות. בדיקה שאנחנו ערכנו העלתה שבמצב העניינים הנוכחי, לאורך חמש שנים הריביות יכולות להגיע עד 20% מעלויות ההקמה כולן. צריך גם לזכור שאם לפני שנתיים הבנק היה מעניק מימון בריבית פריים פלוס חצי אחוז לכל היותר, היום הוא רוצה 1.5%. זה מגיע לריבית כוללת של כמעט 7% - קשה ליצור תשואה כלשהי במצב הזה".

בהקשר זה חשוב לציין את נתוני דוח היציבות הפיננסית של בנק ישראל למחצית השנייה של השנה שחלפה, שפורסם בשבוע שעבר וקובע כי היחס בין מחירי הדירות למחירי השכירות למגורים המשיך לעלות - מגמה שמקטינה עוד יותר את התשואה.

"אין ספק שהריבית העולה היא עניין דרמטי, בטח לשוק השכירות בישראל", מוסיף רייסנר. "אם על דירה מתקבלת כיום תשואה של 3%־4, והריבית היא בסביבות 6% - מי ירצה לשים אפילו שקל על שכירות ארוכת טווח? אז אנחנו רואים קדימה, לשכירות על פני 20 שנה, ולא רק על מה שקורה כרגע, אבל יש כאן שני תרחישים: או שהריבית תרד קצת, ואז התשואה תהיה גבוהה יותר, או שמחירי השכירות יעלו. כך או כך, המצב הנוכחי לא יכול להתקיים לאורך זמן".

"המחיר יישאר נמוך; מכרזים לא ישווקו"

כל הסימנים הללו מצביעים על כך שתוצאות המכרז בסירקין, כמו גם כישלון המכרז בהרצליה ומכרז נוסף לדיור להשכרה בבאר שבע, מתחילת השנה, אינם מקריים: ייתכן שהסקטור צועד לקראת האטה מסוימת, ואולי אף קיפאון - עד כדי עצירת התפתחותו. "או שהמחירים יישארו נמוכים מאוד, כמו במכרז שנסגר עכשיו בסירקין", אומר רוזנברגר, "או שיזמים לא ייגשו אליהם בכלל. לשם זה הולך. במציאות הנוכחית, אני לא רואה איך יזמים יוכלו להשכיר דירות ל־15 שנים ויותר. בשוק של ריבית עולה אף אחד לא יוכל לשרוד את זה".

"השוק מתקדם לקראת נורמליות, אחרי הא־נומליות של השנתיים האחרונות, אבל בדרך יהיו כמה תהליכים כואבים", מסכם רייסנר. "הרבעון הראשון של השנה הנוכחית יהיה משמעותי מאוד עבור השוק, וכנראה נראה בשורות לא מעודדות, אבל זו תחילת התהליך שיוביל ליציבות שכולם צריכים: הבנקים, היזמים והרוכשים".

עוד כתבות

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע לתושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית שאושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

דורון כהן / צילום: איל יצהר

דורון כהן הוא המועמד המועדף על סמוטריץ' לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; וולוו: זינוק חד במכירות המכוניות החשמליות

הדאקס עולה ב-0.5%, בלונדון לא מתקיים היום מסחר ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר לב-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון על העסקה עם ווישור: "כמו לרכוש פרארי בלי מנוע"

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"