מכרזי הדיור להשכרה ממשיכים להפתיע: מחיר קרקע ליח"ד המסתמן במכרז בראש העין - רק כ־77 אלף שקל

מדובר במחיר ללא הוצאות הפיתוח, המהוות כ־75% מהסכום שתשלם הזוכה במכרז, רייסדור יזמות • רק לפני חודשיים נסגר מכרז מחיר מטרה באותה שכונה במחיר קרקע ליח"ד גבוה פי שלושה ויותר

ראש העין / צילום: שלומי יוסף
ראש העין / צילום: שלומי יוסף

סכומי הזכייה ומחירי הקרקע ליח"ד במכרזי דירה להשכיר, כך מסתמן, ממשיכים להפתיע - ואולי מאותתים יותר מכול על הסנטימנט של היזמים בעת הנוכחית: מכרז דירה להשכיר בשכונה E בראש העין, עם 243 יחידות דיור חדשות, שווק לחברת רייסדור יזמות תמורת 18.8 מיליון שקל, המשקף מחיר של כ־77 אלף שקל קרקע ליח"ד, לא כולל הוצאות פיתוח. המחיר כולל הוצאות פיתוח הוא כ־314 אלף שקל קרקע ליח"ד. כך על פי פרטים שהגיעו לידי גלובס.

חברות הנדל"ן הממונפות הן הראשונות שנפגעות מהריבית והיחלשות השקל
החשד להונאת השקעות הנדל"ן בגרמניה: כך עבדה השיטה

נזכיר כי רק לפני שבועיים נסגר מכרז גדול לדיור להשכרה במתחם סירקין בפתח תקווה, במחירים שהיו נמוכים בעשרות אחוזים מהשומה שנקבעה לקרקע - וביטא גם הוא מחיר קרקע נמוך, בין 200 ל־270 אלף שקל ליח"ד. המכרז שנסגר כעת בראש העין מוכיח שלא מדובר בעניין מקרי: היזמים מאותתים כי בסביבת הריבית הנוכחית, ובמציאות שבה הבנקים כבר מציעים פיקדונות בריבית של 3% ויותר, שוק השכירות לא יכול להשתלם עבורם אלא דרך סבסוד הקרקע, המשתקף לאחרונה בהצעות זוכות נמוכות במיוחד.

"לפני חודשיים כולם היו בטירוף"

המכרז שבו זכתה חברת רייסדור משתרע על פני כ־17 דונם בשכונת E שבמרכז ראש העין. כאמור, סכום הזכייה המסתמן עומד על כ־18.8 מיליון שקל, והוצאות הפיתוח עומדות על כ־57.6 מיליון שקל, כך שהן מהוות בפועל כ־75% מהסכום שתשלם החברה בעקבות הזכייה. על פי מידע שהגיע לידי גלובס, מחיר השומה על הקרקע נקבע על כ־134.5 מיליון שקל - משמע ההצעה הזוכה במכרז נמוכה בכ־86% ממחיר השומה.

המספרים הנמוכים שמשקפת הזכייה נראים מפתיעים עוד יותר כאשר משווים זאת לסכומים ששולמו רק לפני כחודשיים, בסוף שנת 2022, במכרזים אחרים של רשות מקרקעי ישראל - גם באותה שכונה ממש, שכונת E החדשה.

כך, במכרז במתכונת מחיר מטרה (כלומר כזה אשר מכוון מלכתחילה למחירים נמוכים) שבמסגרתו שווקה בהצלחה קרקע בשכונה בסוף דצמבר האחרון, זכו החברות גיא ודורון לוי ורמי שבירו הנדסה - ושילמו סכומים המשקפים מחיר של 216-355 אלף שקל קרקע ליח"ד ללא הוצאות פיתוח, משמע פי שלושה לפחות מהמחירים שבהם נסגר המכרז האחרון, ובמרחק של כחודשיים בלבד. בכתבה על המכרז הקודם של דירה להשכיר בפתח תקווה אף ציינו את מכרז הדיור להשכרה בבאר יעקב, שנסגר גם הוא בסוף דצמבר 2022 ושיקף מחיר של כ־600 אלף שקל קרקע ליח"ד.

"אין ספק שהשוק לא עובד טוב בתקופה האחרונה", אומר יקי רייסנר, בעלים ומנכ"ל החברה הזוכה, רייסדור יזמות. "בסוף דצמבר היה כאן טירוף, בלי להבין שאנחנו בדרך לשינוי משמעותי; עברו חודשיים - והשוק נכנס לפאניקה בכיוון ההפוך". נזכיר כי חברת רייסדור הייתה אחת מהזוכות גם במכרז דירה להשכיר בסירקין, פתח תקווה, ונראה כי היא מנצלת היטב את מצב השוק לטובתה: "שני המכרזים הללו היוו הזדמנות אדירה עבורנו", מכריז רייסנר. "בזמן השתוללות השוק ראיתי מהצד את המספרים, וחיכיתי. עכשיו זה הרגע הנכון עבור היזמים.

יקי רייסנר, בעלים ומנכ''ל רייסדור יזמות
 יקי רייסנר, בעלים ומנכ''ל רייסדור יזמות

"למרות העלאות הריבית אנחנו ממשיכים לראות קדימה ולהרחיב את צבר הדירות להשכרה ארוכת-הטווח שברשות החברה. אנו שמחים על הזכייה, בשכונה המהווה אזור ביקוש אסטרטגי במרכז, ועל האפשרות לספק לציבור הישראלי נדל"ן איכותי בסטנדרט גבוה".