גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפעם זה דודו זבידה: הדרישה שהראתה למנכ"לים הגדולים את הדלת החוצה

לאחרונה זה היה דודו זבידה, שהפך את קבוצת הנדל"ן מבנה מכמעט פושטת רגל לסיפור הצלחה ששווה כ־7 מיליארד שקל ● אבל הכרוניקה מוכרת: כשמגיעות דרישות מופרזות, גם המנכ"לים המוערכים ביותר, אלה שמצילים חברות מקריסה, יכולים למצוא את עצמם בחוץ

דודו זבידה, אבי לוי, רימון בן שאול / איור: גיל ג'יבלי
דודו זבידה, אבי לוי, רימון בן שאול / איור: גיל ג'יבלי

אחת לכמה שנים מופתע שוק ההון המקומי לנוכח עזיבתו הפתאומית של מנכ"ל בכיר, המזוהה אם הצלחותיה של החברה בראשה עמד. כשמתפזר העשן, מתברר לרוב שהסיבה לכך היא רצונו של אותו מנהל לתרגם את מעמדו לשותפות בהון החברה. כזו שתקנה לו חלק בבעלות ותגדיל את הונו למאות מיליוני שקלים.

הסחרור של חנן מור: כך אילץ שוק ההון את טייס האפאצ'י לבצע נחיתת חירום על חורבות שדה דב | ניתוח
הבנקים בדרך לרווחי שיא: "דווקא דוחות חזקים עלולים לעורר חשש"

בעלי המניות שנהנים במשך שנים מפירות עבודתו של המנכ"ל, מתלהבים פחות מדרישה שכזו. מכאן הדרך להתנגשות קצרה, ובסיומה המנהל ימצא את עצמו בדרך כלל מחוץ לחברה.

בשבוע שעבר הגיע תורו של דודו זבידה, מנכ"ל קבוצת מבנה, ללמוד את הלקח. זבידה הצטרף לקבוצת הנדל"ן בתחילת העשור הקודם, בעת שהייתה תחת שליטתו של אליעזר פישמן, זמן קצר טרם נקלעו החברה ובעליה לסחרור פיננסי. כנגד כל הסיכויים הצליח זבידה לייצב את הספינה השוקעת, באמצעות שורה של מהלכים יצירתיים שהוביל, שכללו בין היתר גיוסי הון וחוב, לצד צעדי מיזוג והתייעלות. כך, ובתוך תשע שנים, זבידה הפך את מבנה מחברה שעומדת על סף פשיטת רגל, לסיפור הצלחה.

כל אלה הפכו את מבנה לאחת מחברות הנדל"ן המניב המובילות בישראל, הנסחרת בימים אלה בשווי של כ־7 מיליארד שקל (לאחר ירידה של 20% בשווי המניה בשנה האחרונה). יש לציין כי מבנה היא חברה ללא גרעין שליטה, שרוב מניותה מוחזקות בידי גופים מוסדיים, והמשקיע הבולט בה הוא המיליארדר דוד פורר, מעשירי ישראל, שמחזיק בידיו כ־18% ממניותיה.

וכך, עם קרדיט גדול על פועלו ומהלכיו, הפך זבידה למעין בעל הבית בחברה. בראיון שהעניק אשתקד לגלובס טען: "אני חייב להיות עם סכין בין השיניים. כל יום בעלי המניות בוחנים אותי, מסתכלים מה עשתה המניה". ובעלי המניות אכן העריכו את המהלכים שהוביל ואת התשואה שהניב. בעקבות כך, הם הפכו את המנכ"ל המוערך לאחד משיאני השכר בת"א, עם תגמולים בעלות כוללת של כ־50 מיליון שקל.

"צריך להזיז את האגו"

אם כן, לא פלא שבשוק הופתעו מכך שבשבוע שעבר בישרה מבנה כי "דירקטוריון החברה והמנכ"ל מנהלים מגעים בדבר סיום כהונתו". על פי פרסומים, חל קרע בין זבידה והדירקטוריון בראשות טל פורר, בנו של דוד, זאת בשל דרישתו של המנכ"ל לחבילת תגמול חדשה ועצומה בהיקפה, לצד מגעים שהוביל לאחרונה למזג לתוך מבנה את חברת ההחזקות הממונפת דיסקונט השקעות.

מנגד, מקורביו של זבידה דוחים את הפרסומים, טוענים כי הופתע מהצעד ורומזים כי מאחוריו עומד רצונה של משפחת פורר לשלוט בדירקטוריון ביד רמה וללא מנכ"ל דעתן. עוד נטען כי לא היו פערי שכר בין הצדדים, וכי הסכומים שפורסמו אינם נכונים. ממשפחת פורר לא נמסרה תגובה.

בראיון מהשנה שעברה טען זבידה: "חברות ללא גרעין שליטה הן מורכבות יותר לניהול. צריך להזיז את האגו החוצה, ולא בכל מקום זה עובד". כעת, כשהוא מנהל מו"מ עם דירקטוריון מבנה לגבי גובה חבילת הפרישה שייקבל, נראה כי המנכ"ל המוערך למד כי לבעל המאה יש דעה אך גם אגו, חרף העובדה שהללו הוצנעו בשנים האחרונות.

האקזיט שאחרי הסערה

בזמן הקרוב יידרש זבידה לכלכל צעדיו. לא מן הנמנע כי ירצה לבצע קפיצת מדרגה ולהפוך שותף בחברה או בקרן השקעות. דוגמה לכך הוא יכול לקחת מאבי לוי, המנכ"ל הוותיק והמוערך לשעבר של ענקית הקניונים מליסרון.

ב־2019 התעמת לוי עם בעלת השליטה בחברה, ליאורה עופר, על רקע רצונו לרכוש חבילת מניות גדולה, שהייתה הופכת אותו לשני בהחזקותיו רק לעופר עצמה - שהתנגדה לרעיון.

כעבור זמן קצר הודיע לוי על עזיבת התפקיד. בהודעת הפרישה הסביר: "מתוך רצון להמשיך ולהוביל את צמיחת החברה, ביקשתי לרכוש מניות בסכום של כ־300 מיליון שקל. ביקשתי מבעלת השליטה הלוואה צמודה למדד בסכום של כ־225 מיליון שקל. ההלוואה הייתה אמורה להיות מובטחת במניות הנרכשות ובערבות אישית מלאה שלי". במכתבו לדירקטוריון טען לוי: "בתקופה כהונתי, הובלתי את החברה מהיותה הבעלים של קניון בודד בצפון הארץ לחברת הקניונים הגדולה בישראל".

לאחר שלמד את גבולות הכוח של מנהל שכיר, נפרד לוי ממליסרון עם אקזיט מרשים כשמכר את עיקר החזקותיו בחברה תמורת מאות מיליוני שקלים. הון ששימש אותו בהמשך להשקעה בחברת הנדל"ן המניב והאנרגיה להב אל.אר, שבה הפך לבעל השליטה. כיום נסחרת להב אל.אר, בה משמש לוי כיו"ר ומחזיק 44% מהמניות בשווי של כ־730 מיליון שקל.

הימר על הסוס הלא נכון

אפשרות נוספת העומדת בפני זבידה היא מעבר לתפקיד ניהולי בכיר במגזר העסקי. ותיקי השוק עשויים לזכור כיצד במאי 2000, הודיע רימון בן שאול לראשי קבוצת אי.די.בי על כוונתו לפרוש מתפקיד מנכ"ל כלל תעשיות. זאת לאחר שתחת ניהולו, הפכה לחברת ההשקעות הגדולה והדינמית במשק.

האסטרטגיה שהנהיג הכתיבה יציאה מתחומי התעשייה המסורתית והתמקדות בחברות טכנולוגיה. מהלך שהניב רווחים אדירים לתיק ההשקעות שלה, בתקופת בועת ההייטק של סוף שנות ה־90.

משפחת רקנאטי, בעלת השליטה דאז, תיגמלה את המנהל והפכה אותו לאחד משיאני השכר בת"א. אך זה לא הספיק, הוא רצה את הכסף הגדול, זה שזורם לכיסיהם של בעלי המניות.

כשדרישותיו נענו בסירוב, מי שקפצו על המציאה היו איציק שרם ושותפיו. הללו הציעו לבן שאול חבילת תגמול אטרקטיבית כמנהל עסקי הטכנולוגיה של חברת פולאר שהייתה אז בשליטתם, כולל מניות ואופציות בשווי תיאורטי של כ־10 מיליון דולר.

אך התברר שבן שאול הימר על הסוס הלא נכון. וגם נלמד לקח על הכתרים שהתקשורת ממהרת לקשור לראשיהם של מנהלים־כוכבים, ועל האופן שבו מושפעים מכך מעסיקיהם.

כשנכנס בן שאול לתפקידו החדש, בינואר 2001, היה מדובר בעולם כלכלי שונה. מפולת מניות הטכנולוגיה בבורסה האמריקנית, אילצה את כלל תעשיות, החברה שעזב, למחוק מאות מיליוני שקלים מההשקעות שביצעה בתקופתו. גם האכסניה החדשה של בן שאול -פולאר, נפגעה מהתפוצצות הבועה. בעקבות הפסדיה נאלצה החברה לגנוז את חלומות ההנפקה של עסקי הטכנולוגיה, ועמם נגוז חלום האקזיט של בן שאול. מחבילת התגמול שלו נותר אוסף ניירות חסר ערך.

ובאשר לזבידה, ימים יגידו אם פרישתו ופתיחת פרק חדש בחייו המקצועיים, נוכח מציאות כלכלית ופוליטית מאתגרת, היה הצעד הנכון עבורו. 

***גילוי מלא: למשפחת בר און, מבעלות השליטה בגלובס, מניות מיעוט בחברה הציבורית "מבנה". כמו כן, גלובס שוכר מחברת "מבנה" משרדים במרכז בר און

עוד כתבות

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"