גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תחבורה ציבורית משמשת בעיקר נשים, אז למה היא לא מותאמות לצורכיהן?

ממחקר שנערך לאחרונה עולה כי כ־60% מבין הנוסעים בתחבורה הציבורית לעבודה הן נשים ● אולם תדירות האוטובוסים והרכבות אינה מותאמת לדפוסי התעסוקה שלהן, ופעמים רבות הן סובלות בתחנות מהטרדות באין מפריע ● מהן הסיבות לפער, ואיך מתמודדים איתו בעולם?

נשים חוות באוטובוסים הטרדות מיניות על בסיס יומיומי / צילום: Shutterstock
נשים חוות באוטובוסים הטרדות מיניות על בסיס יומיומי / צילום: Shutterstock

למרות שנשים נוסעות יותר בתחבורה הציבורית, היא מתוכננת בעיקר בעבור גברים וכך גם הקצאת המשאבים - כך עולה ממחקרים שנעשו בשנים האחרונות בנושא. בין השאר, התדירות נקבעת לפי שעות העבודה שלהם, עיקר הקווים מוכוונים אל מוקדי תעסוקה, והתחנות חשוכות והן לא בטוחות מפני הטרדות מיניות. בערים ומדינות רבות בעולם מתאימים את התכנון והתחבורה לצורכי הנשים, אז למה ישראל נותרת מאחור?

הצעדים שיוכלו להקפיץ את הכלכלה העולמית ב-7 טריליון דולר
האם יש דבר כזה שיווק לנשים? מנהלות בכירות מנסות לענות על השאלה
גבר ואישה מתחילים קריירה עם אותו שכר. למה הפנסיה שלהם אחרת לגמרי?

מעיבוד שביצע משרד התחבורה לנתוני הסקר החברתי של הלמ"ס, עולה כי בשנת 2021, 61.5% מבין מהנוסעים בתחבורה הציבורית לעבודה היו נשים. "דפוסי ההתניידות שלנו במרחב הציבורי נגזרים מחלוקת עבודה מגדרית", מסבירה ד"ר יעל חסון, מנהלת תחום מגדר במכון המחקר "מרכז אדווה". "האופן שבו נשים משתמשות בתחבורה ציבורית שונה מזה של גברים בגלל שיש להן דפוסי תעסוקה שונים, כמו טיפול במשפחה והיום שלהן נראה אחרת. רוב העיסוקים שלהן הם בתוך הקהילה".

כלומר, בעוד שגברים בעיקר משתמשים בתחבורה ציבורית כדי להגיע מהבית לעבודה, נשים משתמשות בה גם לצרכים נוספים - כמו הגעה למרכזי קניות, חינוך, בריאות, ביקור קרובי משפחה, איסוף ילדים ועוד. "60% מהנוסעות בתחבורה ציבורית - הן נשים, ו־30% מהנשים בישראל עובדות במשרות חלקיות ויוצאות מוקדם יותר משעות השיא, כשהתדירות נמוכה יותר משאר היום", אומרת ד"ר חסון. "אלו ממצאים שאנחנו רואים גם בשאר העולם המערבי וזה משליך על איפה נמצאות תחנות ואיך מתכננים מסלולי אוטובוסים ותדירות של קווים. הן קהל היעד המרכזי שצריך לקחת בחשבון, אבל התחבורה לא מותאמת אליהן".

מקנדה ועד אירופה: כשחושבים מחוץ לקופסה

בעולם קיימים לא מעט פתרונות כדי לשפר את התחבורה הציבורית בעבור נשים. לדברי ד"ר חסון, במאלמו שבשוודיה למשל, נאספו נתונים על נסיעותיהם של גברים ונשים כבר בשנת 2011, שהובילו להשתתפות שווה של גברים ונשים בתכנון קווי החשמלית החדשים; בבולצאנו שבאיטליה שונו כבר בראשית שנות האלפיים לוחות הזמנים של התחבורה הציבורית כדי להתאימם לדפוסי העיסוק של נשים.

יעל דורי, ראש תחום תכנון ותחבורה בארגון "אדם טבע ודין", מסבירה שגם התכנון העירוני במרחב הציבורי פועל לרעת הנשים, שפעמים רבות חוות הטרדות מיניות - בין אם באוטובוסים, ברכבות או בשל המרחק הרב מיעד אחד לאחר החייב נסיעה בתחבורה ציבורית. "יש צורך שתהיה גישה נוחה בעבור נשים ליעדים יומיומיים, כמו מוסדות חינוך, מסחר, שרותי רפואה בקהילה ותעסוקה. המרחב הציבורי ראוי צריך לכלול תאורה, הימנעות ממעברים מרוחקים וחשוכים, מקום שמושך תנועת אנשים שמגבירה ביטחון, הצללה טובה ונתיבי הליכה רחבים".

בעולם גם נושא זה זוכה לטיפול. לפי ד"ר חסון, בקנדה למשל, בשעות החשיכה, שירות האוטובוסים עוצר גם בין התחנות כדי לקצר את טווח ההליכה ליעד; בווינה שבאוסטריה מוארים רחובות ושבילים חשוכים; בלוס אנג'לס קיים קו חם לדיווח על הטרדות מיניות בתחבורה ציבורית; בלונדון הושק קמפיין שמעודד דיווח על הטרדות מיניות לאחר שהסתבר ש־90% מהנשים שחוו הטרדה מינית בתחבורה ציבורית לא דיווחו על כך, והתוצאות מדברות בעד עצמן - מספר הדיווחים עלה בשליש ומספר המעצרים ב־36%.

יש מי שמניף את הדגל בישראל

לעומת זאת, ישראל נותרה מאחור בכל הנוגע להתאמת התחבורה הציבורית לנשים. במשרד התחבורה החלו לנתח את הפערים בין גברים לנשים בכל הנוגע לשימוש בתחבורה ציבורית, ובתקופתה של מרב מיכאלי כשרה במשרד, הושק פיילוט של אוטובוסים למניעת הטרדה מינית. "כששאלנו נוסעות על הטרדות מיניות בתחבורה ציבורית, לא קיבלנו ממצאים שונים משל גברים", מציין ד"ר גיא הוכמן, ראש התכנית לכלכלה התנהגותית באוניברסיטת רייכמן שהיה בין הוגי הפיילוט. "רק מאוחר יותר, בשלב של הראיונות וקבוצות המיקוד במחקר, ראינו שנשים חוות הטרדות מיניות על בסיס יומיומי, בין אם באמצעות נעיצת מבטים, משפטים שנזרקים לאוויר, פישוק רגליים רחב מדי וכדומה. עוד עלה שהרבה הורים מוכנים לשלוח את הבנים שלהם בתחבורה ציבורית, אבל לא את הבנות שלהם, בטענה שלא מדובר במרחב בטוח לנשים".

באותה נשימה ד"ר הוכמן מבהיר כי רוב הנוסעים בתחבורה ציבורית אינם מנסים לפגוע או להטריד בכוונת תחילה, אבל זה קורה בשל העומס והדוחק. "העומס והלחץ גורמים לנו לשכוח איך אנחנו תופסים את עצמנו מבחינה מוסרית, ולדברים קטנים שלכאורה נראים חסרי משמעות, יש השפעה מהותית על ההתנהגות שלנו.

"אחד הדברים שראיתי שצחקו עליו זה קווי ההפרדה ששמנו על הרצפה בין המושבים במסגרת הפיילוט. אז נכון שברגע שהאוטובוס עמוס בנוסעים קשה לשים לב, אבל גם במקרים שהאוטובוס חצי ריק, גבר שמתיישב ליד אישה מטריד אותה מבלי לחשוב שזה מה שהוא עושה כשהוא מפסק את רגליו. גם על המראה שהוצבה באוטובוס לעגו, אך מחקרים מראים שמראה שבחדר פוליגרף למשל, היא מגבירה את אמירת האמת. התבססנו על דברים שנעשו".

במקביל, עיריית תל אביב־יפו לקחה את הטיפול בנושא כמה צעדים קדימה ופיתחה תוכנית ל"עיר שווה", שנוגעת גם בתחום התחבורה. "בתחום הדימוי אנחנו ממשיכים בפרסומים עם דמויות של נשים רוכבות ותמרורים וסמלים של דמויות נשיות", מספרת אדר' לאורה הופמן שפטלר מהעירייה. "מבחינת ביטחון אישי, מרבית החניונים מרושתים ברשת סלולרית ובמצלמות ובקרוב יוצב גם שילוט שיסביר כי נשים מעדיפות לחנות במפלס הרחוב ולא בתת הקרקע.

"אנחנו גם בוחנים להאיר את מסופי האוטובוסים ואת תחנות הרכבת הקלה. בימים אלו אנחנו גם פתחנו בקמפיין הסברה חדש למי שעד להטרדה מינית בתחבורה הציבורית ומקווים שיהיו גם הדרכות מתאימות לנהגים".

פערים לא רק בתחבורה ציבורית

הפערים בדפוסי ההתניידות של נשים וגברים באים לידי ביטוי במובנים נוספים. מנתוני משרד התחבורה עולה גם שנשים נוסעות מרחקים קצרים יותר והפריבילגיה לנסוע זמן רב למקום העבודה שמורה בעיקר לגברים, שמשתמשים יותר בכלי רכב. כאשר מערכת התחבורה מתוכננת לספק שירות יעיל יותר למרחקים ארוכים באמצעות כבישים, מחלפים ומסילות, בשעה שהתחבורה העירונית הוזנחה - התוצאות מדברות בעד עצמן.

 

כך לדוגמה, נשים יותר מגיעות לעבודה ברגל מאשר גברים, ונוסעות פחות בהסעה מאורגנת לעבודה. הפער בין המינים בולט במיוחד בחברה החרדית, בה 49% מהגברים מגיעים למקום עבודתם עם רכב, לעומת 17% בלבד מהנשים. בנוסף, 77% מהנשים עובדות במרחק של עד 45 דקות נסיעה, בעוד שבקרב גברים הנתון עומד על פחות מ־70%. גם בנסיעות ארוכות יותר, הפער בא לידי ביטוי - 9% מהגברים עובדים במרחק נסיעה שאורכת בין שעה לשעה וחצי, לעומת 5% בקרב הנשים, ושיעור הגברים שנוסעים למעלה משעה וחצי לעבודה כפול משיעור הנשים (5% לעומת 2%).

ממחקר נוסף שערך ארגון "תחבורה היום ומחר", עולים נתונים לא פחות משמעותיים: הבעלות על רכב פרטי בקרב גברים גדולה פי 1.5 מאשר נשים, ו־77% מהשכירים מקבלים רכב צמוד ממקום העבודה, לעומת 23% בלבד מהשכירות.

עוד כתבות

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

סעודיה מזהירה את ישראל מפעולה רפיח: "להפסיק את מעשי הטבח והפרת החוק הבין לאומי"

נשיא ארה"ב ורה"מ שוחחו כחצי שעה, בבית הלבן מבהירים: "עסקה היא הדרך הטובה ביותר להימנע ממבצע ברפיח" • מקור בחמאס: דוחים את חזרת המשלחת לקהיר - עד לתוצאות מאמצי המתווכות • בני משפחות חטופים לגנץ ואיזנקוט: מתבוננים באימה, תגידו את האמת על המו"מ • פגיעה ישירה של כטב"ם חיזבאללה במטולה, חיל האוויר תקף בעומק דרום לבנון • עדכונים שוטפים

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות