יום האישה | ראיון

גבר ואישה מתחילים קריירה עם אותו שכר. למה הפנסיה שלהם אחרת לגמרי?

לרגל יום האישה הבינלאומי, מסבירה ענת כנפו־תבור, מנכ"לית אלטשולר שחם גמל ופנסיה, איך פרצה את תקרת הזכוכית המגדרית • היא טוענת כי "החינוך הפיננסי הלקוי בגיל הצעיר" משפיע על הפנסיה שלנו, ומסבירה לנשים איך לצמצם את הפער מגברים בקצבת הפנסיה

ענת כנפו־תבור, מנכ''לית אלטשולר שחם פנסיה וגמל / צילום: שלומי יוסף
ענת כנפו־תבור, מנכ''לית אלטשולר שחם פנסיה וגמל / צילום: שלומי יוסף

אנחנו בגלובס מקפידים על קידום נשים והבאתן למרכז הבמה בכל יום בשנה, כחלק מתפיסה העוסקת בגיוון ושיקוף כל חלקי החברה הישראלית. זאת, בתוכן השוטף, בכנסים, בטורי דעה ובתוך הארגון בהנהלה ובדירקטוריון. ובכל זאת לכבוד יום האישה, נשים את הזרקור על מספר תחומים והשלכתם על נשים: ניהול פיננסי, תחבורה ציבורית, שיווק ובשער האחורי שלנו אקדמיה. בהמשך החודש נפרסם את מוסף 50 הנשים המשפיעות של גלובס, שנועד לקדם ולהבליט ניהול נשי והשפעה לטובה. 

השנה יציינו בעולם הפיננסי 15 שנים לאחד החוקים החברתיים המשמעותיים ביותר שחוקקו בישראל - חוק פנסיה חובה, לפיו כל עובד מחויב להפקיד כספים לעת פרישה. 15 שנה חלפו, אך טרם נמצא פתרון לפער בין הקצבה עמה יוצאים גברים לפנסיה לבין זו שעמה יוצאות הנשים.

לרגל יום האישה הבינלאומי, ערכו עבור גלובס בחברת הגמל והפנסיה של אלטשולר שחם הערכה עד כמה הפערים הללו גדולים, ומסתבר שהם גדולים מאוד - עד כדי יותר מ־40%.

הצעדים שיוכלו להקפיץ את הכלכלה העולמית ב-7 טריליון דולר
האם יש דבר כזה שיווק לנשים? מנהלות בכירות מנסות לענות על השאלה
תחבורה ציבורית משמשת בעיקר נשים, אז למה היא לא מותאמות לצורכיהן?  

על מנת להמחיש את ההבדלים, הבדיקה החלה בשכר התחלתי זהה ונמוך באופן יחסי, כך שגם השכר הסופי יהיה ריאלי עבור כמעט כל האוכלוסייה העובדת. כך מתברר שגבר שהחל את שנות העבודה בגיל 25 עם שכר התחלתי של 5,500 שקל וסיים אותן בגיל 67 עם שכר של 20,000 שקל - יצא לגמלאות עם קצבה חודשית של 12,606 שקל. לעומתו, אישה שהחלה את הקריירה באותו גיל ועם אותו שכר, תפרוש בגיל 65 עם קצבה של כ־9,000 שקל, פער של 40%. אם נשווה גבר רווק לאישה רווקה הפער צומח אף ל־45%.

כאשר מתרגמים את הפערים הללו לצבירה לאורך כל שנות החיסכון, הפער עומד על יותר מ־600 אלף שקל. הוא נובע משורה של גורמים, החל מגיל פרישה נמוך יותר, דרך שכר נמוך באופן מסורתי ועד לחופשות לידה.

תעודת זהות: ענת כנפו תבור 

תפקיד: מנכ"לית אלטשולר שחם גמל ופנסיה
מצב משפחתי: נשואה לאלון ואמא לשירה ועידו
תפקידים קודמים: מנכ"לית פסגת קופות גמל ופנסיה
עוד משהו: מתנדבת בפרויקט מנטורים בבית שאן

"החינוך הפיננסי לקוי"

"הפערים במקרים רבים הם אפילו יותר גדולים", אומרת ענת כנפו־תבור, מנכ"לית אלטשולר שחם גמל ופנסיה. "בנתונים שאנו רואים אנו מניחים רק שתי חופשות לידה וגם הן לחצי שנה בלבד. זאת כאשר נשים רבות יולדות יותר משני ילדים וחלקן גם לוקחות חופשת לידה ארוכה יותר. בנוסף, נשים מבקשות פחות העלאות שכר ופחות מתעקשות על תנאי העבודה".

מה נשים יכולות לעשות כדי להגדיל את הקצבה?
"העובדה שאישה יוצאת לפנסיה בגיל 62 כאשר הגבר יוצא בגיל 67 לפנסיה יוצרת כמובן הבדל בשיעור החיסכון. לכן, אם יש אפשרות להמשיך לעבוד עד לגיל 67 התוצאה תהיה קצבה גדולה יותר בשנות הפרישה". בנוסף, חשוב במיוחד להמשיך להפקיד לקופות החיסכון השונות גם בזמן חופשות הלידה או בחל"ת. הפסקת ההפקדות יוצרת פער שלאחר מכן קשה מאוד לסגור".

זה נובע מחוסר בחינוך פיננסי?
"לא רק. בחברה הישראלית גם גברים וגם נשים, לא מספיק מודעים ולא מתעסקים מספיק בפנסיה שלהם ובאופציות הפתוחות בפניהם. זו עבודה של כולם, החל ממשרד החינוך ועד להורים, והיא לא מתרחשת כראוי. צריך לחנך את האוכלוסייה לחיסכון מגיל צעיר. אנו לא משקיעים את הזמן ולא חוסכים מוקדם והתוצאה היא שאנשים לא פורשים כמו שצריך ולא מצליחים לחיות בכבוד לעת זקנה".

מה היית ממליצה?
"כשאת צעירה ואפיק החיסכון הוא ארוך, ניתן להטות את התיק לכיוון המנייתי וכך לשאוף לתשואה גבוהה יותר. בהמשך, ככל שמתקרבים לפרישה, השאיפה היא להטות את התיק לאפיקים סולידיים יותר".

מה עוד היית ממליצה?
"להתחיל לחסוך כמה שיותר מוקדם. לבחור גוף שמתאים לך ושאופן ההשקעה שלו מתאים לרצונות שלך ושל משק הבית. דבר נוסף, שכמובן תלוי ביכולת של משק הבית, הוא לחסוך באמצעות מוצרים אחרים בנוסף לפנסיה, דוגמת קרנות השתלמות וקופות גמל להשקעה. זה יכול להיות מה שיתן למשק הבית חיסכון חשוב ואת הדרך להתקיים בכבוד בעתיד.

"כמובן שלא מומלץ למשוך את כספי הפיצויים. לשמחתי, הדור הצעיר שקול יותר ביחס לכספי הפנסיה והם נחשבים עבורו לכסף שמיועד לעתיד ולא משהו שניתן למשוך כיום ולהוציא כשצריך. למרות שדור ה־Y מחליף עבודות כל שנה וחצי־שנתיים בממוצע, הוא לא ממהר להוציא את כספי הפנסיה שלו לפני גיל הפרישה. מדובר במגמה חשובה ולפחות בעניין הזה אנו רואים פער בין הדורות".

"מי שעזב אותנו ומשך את הכסף הפסיד פעמיים" | עוד זווית

ענת כנפו תבור לא מתכחשת לכך שבשנה וחצי האחרונות התשואות של מוצרי החיסכון של בית ההשקעות היו נמוכות יותר מאלה של המתחרים, אך מבהירה כי בחודשים האחרונים התמונה השתנתה.

גם היא, כמו הבעלים והמנכ"ל המשותף, גילעד אלטשולר, מאמינה כי בסופו של דבר השוק כולו יצמצם פערים אל מול החשיפה הגדולה של בית ההשקעות למניות באופן כללי ולשוק המניות בחו"ל בפרט.

"הנתונים שמפרסמת רשות שוק ההון ברורים. אבל מדובר בחיסכון לטווח ארוך ולכן מי שהחליט לעזוב אותנו אחרי שנים שהובלנו את השוק הפסיד פעמיים. פעם ראשונה כשהוא לא איפשר את תיקון הירידות, ופעם שנייה כשהוא עבר למתחרים שבחודשים האחרונים מציגים תשואות פחות טובות מאיתנו", היא אומרת.

"כבר לא שייך לגברים"

כנפו־תבור, 47, נמצאת בענף הפיננסים כבר 22 שנה. היא מומחית לפנסיה והגיעה לתפקידה הנוכחי לאחר שורות תפקידים בסקטור הפיננסי, בהם מנכ"לית חברת הגמל והפנסיה של פסגות. לפני חמש שנים עברה לאלטשולר שחם - תחילה כמנהלת קרן הפנסיה של אלטשולר שחם וסמנכ"לית התפעול של חברת הגמל ומזה קצת יותר משנה כמנכ"לית חברת הגמל והפנסיה.

הגעת לתפקיד משמעותי במגזר הפיננסים, את חושבת שיש תקרת זכוכית בסקטור?
"לא, חד משמעית לא. אולי התמזל מזלי אבל מעולם לא נתקלתי בכזו".

הסקטור בכל זאת נחשב גברי.
"בעבר הוא היה כזה, אבל היום רואים הרבה יותר נשים בחברות הביטוח ובבתי ההשקעות. נכון, המצב עוד לא שוויוני אבל רואים שיפור שמואץ מאוד בשנים האחרונות".

באלטשולר שחם חצי מהדירקטוריון הוא נשי.
"אכן, בדירטוריון של החברה יש 50% נשים ובהנהלת החברה יש אפילו יותר. אנחנו בין החברות הבודדות שנסחרות במדד תל אביב 125 שיש להן ייצוג כזה גדול של נשים בתפקידי מפתח ובהנהלת החברה".

כיצד זה בא לידי ביטוי?
"הגעת הנשים לחברה נעשית באופן אורגני. זה לא שהמנכ"ל בא לעשות טובה למין הנשי ולגייס יותר נשים. כך שמדיניות החברה להצלחה נשמרת. מעסיקים מבינים היום שפתיחת דלתות עבור נשים מניבה צמיחה טובה יותר עבור החברה. חברות מגוונות נותנות נקודות מבט שונות והראייה על נושא מסויים רחבה יותר, כך שמעסיקים מרוויחים מפתיחת הדלתות לנשים. זו מגמה חשובה ואני מסייעת לדחוף נשים למימוש הפוטנציאל שלהן. כל חבר הנהלה אצלנו, יחד עם קבוצת עובדים, מאמץ עמותה, בחרתי בעמותת שוות. ההתנדבות הזו מעודדת צעירות למקסם את היכולות ולעזור להן להפנים שבניגוד לתחושה שמחלחלת אצלן, הן יכולות ומסוגלות כמו הבנים".