גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קנצלר גרמניה מודאג מהרפורמה המשפטית; מאות מפגינים בברלין

ראש הממשלה הגיע לביקור מדיני בגרמניה, שקוצר ברגע האחרון משלושה ימים ליממה בלבד ● אחרי פגישתו של נתניהו עם אולף שולץ במשרד הקנצלר, נערכה הפגנה של מאות ישראלים המתנגדים לרפורמה המשפטית ● נשיא גרמניה, פרנק-ולטר שטיינמאייר: מודאג משינויי החקיקה המתקדמים בישראל

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם קנצלר גרמניה אולף שולץ, בביקור בברלין / צילום: Associated Press, Steffi Loos
ראש הממשלה בנימין נתניהו עם קנצלר גרמניה אולף שולץ, בביקור בברלין / צילום: Associated Press, Steffi Loos

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע היום (ה') לביקור מדיני בגרמניה, שקוצר ברגע האחרון משלושה ימים ליממה בלבד. ראש הממשלה נפגש עם קנצלר גרמניה אולף שולץ, ולאחר מכן התקיימה מסיבת עיתונאים משותפת.

לאחר מכן נפגש נתניהו עם נשיא גרמניה, פרנק-ולטר שטיינמאייר. הנשיא הגרמני התבטא באופן החריף ביותר נגד המהפכה המשפטית עד כה, כשאמר כי הוא מודאג משינויי החקיקה המתקדמים בארץ. 

17:00 | מאות מפגינים בברלין

מול שער ברנדבורג בברלין התאספו מאות מפגינים, עם דגלי ישראל, דגלי גאווה ושלטים רבים נגד המהפכה המשפטית. "באנו להביע סולידריות עם ההפגנות המרגשות בארץ", סיפרה אחת מהמפגינות. קריאות "דמוקרטיה" ו"בושה" המוכרות מהרחובות הישראלים נשמעו מהקהל. המשטרה נערכה בכוחות מוגברים מסביב להפגנה.

מאות מפגינים נגד המהפיכה המשפטית בזמן ביקור נתניהו בברלין / צילום: אסף אוני

15:50 | קנצלר גרמניה קורא לאמץ מתווה הרצוג

סוגיית המהפכה המשפטית השתלטה היום על סדר היום בביקור הממלכתי של ראש הממשלה בנימין נתניהו בגרמניה. במסיבת עיתונאים אחרי הפגישה, ביקר קנצלר גרמניה אולף שולץ את המהפכה המשפטית שמקדמת ממשלת ישראל, וקרא לממשלה לשקול לאמץ את מתווה הפשרה שהציג אמש הנשיא יצחק הרצוג.

שולץ אמר כי נתניהו "עדכן אותי על הרפורמה המשפטית. כחברים קרובים, אנחנו שותפים לערכים הדמוקרטיים של שתי המדינות. אני לא אסתיר את העובדה שאנחנו מודאגים (מהמצב)", הוסיף שולץ, "עצמאות המערכת המשפטית היא עיקרון מפתח. טוב שהנשיא הרצוג דיבר עם שחקני מפתח כדי למנוע הקצנה. חתירה להסכמה רחבה היא חשובה. הנשיא הרצוג הציג מתווה, ואנחנו מקווים שהוא יישקל בחיוב" .

נתניהו הגיב לאחר מכן ישירות לביקורת שהשמיע שולץ, ואמר בתגובה: "ישראל היא דמוקרטיה ליברלית, והיא תישאר דמוקרטיה ליברלית. אני הובלתי את ישראל במשך 16 שנה ועזרתי לה להפוך לליברלית. כמה מכם יודעים למשל שיושב ראש-הפרלמנט הוא חבר בקהילת הלהט"ב? התדמית כאילו אנחנו מנסים להגביל את כוח מערכת המשפט, אינה נכונה. מערכת משפטית עצמאית אינה צריכה להיות מערכת משפט כל-יכולה. כשנבצע (את הרפורמה), האיזון יחזור".

נתניהו אמר בתשובה לשאלות מהתקשורת הגרמנית כי "אנחנו לא מבטלים עקרונות דמוקרטיים בישראל". הוא הבהיר כי יש בכוונת הממשלה לאסור על זכות וטו של שופטים על מינויים, הקיימת כיום. "אסור לתת לצד אחד לשלוט על הצד השני", אמר נתניהו, והבהיר כי אסור גם שהדברים ייצאו מאיזון גם לכיוון השני. "אנחנו צריכים קונצנזוס רחב ככל האפשר. חבל שהאופוזיציה מתנגדת להידברות", אמר. "אני תומך באיזון מאוזן". 

"ישראל לא הולכת לבטל עקרונות דמוקרטיים", ניסה נתניהו להבהיר. "אם בביטול הזכות של שופטים להטיל וטו אתם רואים ביטול של הדמוקרטיה, אז גם גרמניה לא דמוקרטית. אומרים עלי שאני 'פוטיניסט' שמבטל דמוקרטיה? זה מגוחך. הערכים הדמוקרטיים של ישראל אינם מוטלים בספק. אנחנו לא מנסים לשנות את הדמוקרטיה הישראלית, אלא רק ליישר קו עם דמוקרטיות אחרות. לא להפוך אותה לאי-ליברלית, אלא ליותר ליברלית. לא להוסיף כוחות דיקטטורים לאף מפלגה או אף זרוע של השלטון. המתווה שהציג הנשיא לא מאוזן".

בתשובה לשאלה אמר שולץ כי "הבעתי את הדאגות שלנו גם במפגש עם הצד הישראלי. חשוב לנו שיהיה פתרון שיתקבל על-ידי נציגים רבים מהחברה הישראלית. אבל זה לא התפקיד של ממשלה גרמנית להתערב במדיניות פנימית ישראל". "אנחנו מקווים שישראל תישאר דמוקרטיה ליברלית. דמוקרטיה אינה רק שלטון הרוב, אלא גם הבטחת הזכויות של המיעוטים. אנחנו נראה איך הדברים מתפתחים".

שני הצדדים גם התייחסו לעסקת הענק למכירת מערכת "חץ 3" הישראלית-אמריקאית להגנה מטילים בליסטיים לגרמניה. העסקה קיבלה "אור ירוק" להתקדמות לפני כשבועיים מהאמריקאים, המממנים חלק מהתוכנית. "יש לנו אינטרס למכור את המערכת, לגרמניה יש אינטרס לרכוש אותה", אמר נתניהו, "החלטנו יחד להתקדם בנושא".

גם שולץ אמר: "אנחנו רוצים להתקדם (עם רכישת המערכת) כדי להגן על עצמנו, בזמן קצר למדי". הוא גם הבהיר כי גרמניה תמשיך בשיתוף-הפעולה הביטחוני עם ישראל, כולל מכירת צוללות.

14:10 | "גרמניה השתנתה" 

בצהריים הגיעו נתניהו וקנצלר גרמניה אולף שולץ ל"רציף 17", רציף הרכבת בשכונת גרונוואלד ממנו שולחו רבים מיהודי ברלין למחנות ההשמדה במזרח אירופה, לטקס זיכרון. לפני בואם למקום, פוזרו על הרציף הבוקר - לפי תיעוד ברשתות החברתיות - מסרים כתובים ביד, ציטוטים בעד הדמוקרטיה ונגד המהפכה המשפטית שהשאירו שם פעילים אלמונים. 

ראש הממשלה נתניהו והקנצלר שולץ הדליקו נרות זיכרון לזכר הנספים. בהצהרות קצרות לתקשורת לאחר מכן הבהיר נתניהו כי "העולם השתנה, גרמניה השתנתה, מדינת היהודים נוסדה מחדש, אך האיום בהשמדה עדיין מרחף". הוא אמר כי השואה והשמדת היהודים מלמדים כי למדינת ישראל תמיד צריך להיות הכוח "לעצור את הרשע", אך כי הוא "מברך על הידידות" עם גרמניה ועל שיתוף-הפעולה שלה בנושא המאבק נגד השגת נשק גרעיני על-ידי איראן. 

הקנצלר שולץ הזכיר את אחריותה ההיסטורית של גרמניה להשמדת היהודית "התעשייתית", וחזר שוב על האמירה לפיה הבטחת קיומה של מדינת ישראל היא "אחת מסיבות הקיום (שטאטסרזון) של הרפובליקה הפדרלית הגרמנית".

השניים נפגשו עם כמה מבאי הטקס, ביניהם ניצול שואה שמשפחתו נמלטה מברלין במהלך המלחמה, שגריר ישראל בגרמניה רון פרושאור ובכירים בקהילה היהודית בעיר.

אחרי הטקס נסעו השיירות למשרד הקנצלר, בו קיימו שני המנהיגים פגישה בארבע עיניים, במקביל לפגישות מקיפות יותר בין שני הצדדים. על הפרק עומדים מהצד הישראל רתימת גרמניה למאבק באפשרות איראן להשיג נשק גרעיני וטכנולוגיית טילים מתקדמת, כמו גם רצון לקדם את מכירת מערכת "חץ 3" למדינה. 

סיקור תקשורתי שלילי

בתקשורת הגרמנית והמקומית נראה, נכון להבוקר, כי הביקור ממוסגר בגוונים שליליים למדי. "נתניהו בברלין: למה הוא כאן, ולמה פתאום כולם מבקרים את ישראל", כתב המקומון "ברלינר צייטונג", שפירט כי מערב העיר יהפוך ל"אזור במצב חירום" למשך יומיים.

ב"שפיגל" פורסמה אמש (ד') בעמוד הבית ראיון עם הכלכלן הישראלי, פרופ' ערן ישיב, שקרא לשולץ להשמיע דברים ברורים נגד הרפורמה המשפטית. "נתניהו הוא לא שותף של המערב, אלא הבעיה שלו", אמר.

ה"טאגסשפיגל" הציב בראש עמוד הבית שלו, ובמהדורה המודפסת, טור מאת יובל נח-הררי, שכותרתו "זו אינה רפורמה אלא הפיכה בלתי דמוקרטית". 

עוד כתבות

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו