גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי תקדים מחיקת האג"ח של קרדיט סוויס, באירופה ובבריטניה מבטיחים לנהוג אחרת

מי שהחזיק באג"ח "קוקו" מסוג AT1 של קרדיט סוויס, הפסיד נכון לעכשיו את כל כספו: חוב של 16 מיליארד פרנק שוויצרי, שנמחק בהוראת הרגולטור הפיננסי שאירגן את המכירה ל-UBS ● באיחוד האירופי ובבריטניה הבהירו היום כי הרשויות הפיננסיות שלהם – במקרה שיידרשו להחלטה דומה – לא ינקטו צעד כזה, ויכבדו קודם כל את ההתחייבויות לבעלי החוב, לפני בעלי ההון

סניף של קרדיט סוויס / צילום: Shutterstock
סניף של קרדיט סוויס / צילום: Shutterstock

בין ההשלכות הלא-צפויות של הרכישה החפוזה בסוף השבוע של בנק קרדיט סוויס על-ידי יריבו UBS ניתן למנות את תשומת-הלב העולמית שניתנה לפתע לרובד אג"ח שנסחר תחת הכינוי "קוקו". הכינוי מבוסס על ראשי-תיבות באנגלית (Contingent Convertible), ומי שהחזיק באגרות אלה מרובד נוסף 1 (AT1) של קרדיט סוויס, הפסיד נכון לעכשיו את כל כספו. חוב של 16 מיליארד פרנק שוויצרי, שנמחק בהוראת הרגולטור הפיננסי שאירגן את העסקה. 

היפוך שוויצרי מפתיע: ההחלטה במכירת קרדיט סוויס שמשנה את חוקי המשחק 
מכירת קרדיט סוויס: המנצח הגדול, המפסידים שעשו עסקה גרועה והמיליארדים שנמחקו 
העזרה הראשונה לא הספיקה לשכך את הבהלה, מי יציל את המערכת הבנקאית? 

הנפקת אג"ח זה למוסדות פיננסיים הפכה להכרח בשנים האחרונות, כניסיון של ממשלות ברחבי העולם "לעבות ולחזק" את הביטחונות של בנקים מפני פשיטת רגל וקריסה מיידית, לאור הלקחים שנלמדו במשבר הפיננסי של 2008. הרעיון הוא שבנוסף לאג"ח רגיל לתקופות שונות, לכל בנק יהיה אג"ח נוסף, מסוכן יותר (ולכן בעל תשואה גבוהה יותר למחזיקים בו), שיימחק אם יחס הלימות ההון של הבנק יירד מתחת לרף מסוים (ונמוך יחסית). הרעיון היה להיטיב אוטומטית עם מצבו הפיננסי ויחס ההון של בנק העומד בפני סיכון ממשי, מבלי להידרש לכספי משלמי המסים.

אולם הרשות הפיננסית השוויצרית השתמשה בסעיף נוסף באותיות הקטנות של החוזים של אגרות חוב אלה, לפיו יש לה את היכולת למחוק את ההתחייבויות גם במקרה של "ארגון מחדש של מבנה ההון" של הבנק. במסיבת העיתונאים שבה הוכרזה העסקה הובהר סדר הנשייה היוצא דופן של עסקת UBS-קרדיט סוויס: בעלי הפיקדונות קודם כמקובל, אחריהם בעלי אגרות החוב - מלבד AT1 - ואחריהם בעלי המניות, שספגו תספורת של 60% על הסגירה ביום שישי (והרבה יותר מזה לעומת ערך המניה בעבר).

זו הסיבה לכך שהאמון בכל מבנה חדש זה קרס ביממה האחרונה. ואחת ההשלכות המיידיות של התפתחות זו היא הבהרה של גורמים בנקאיים מחוץ לשווייץ כי הם אינם מתכוונים לנהוג כמו הרגולטור הפיננסי בברן במקרה דומה. באיחוד האירופי (ששווייץ אינה חברה בו) ובבריטניה ניסו להבהיר היום (ג') כי הרשויות הפיננסיות שלהם - במקרה שיידרשו להחלטה דומה - לא ינקטו צעד כזה, ויכבדו קודם כל את ההתחייבויות לבעלי החוב מסוג "קוקו". 

"לא מתכננים שום הפתעות" 

החשש לפיו חוב בנקאי מסוג AT1 "אינו בר-השקעה יותר" לא צריך להיות תקף באיחוד האירופי, אמר בכיר אירופי לעיתון הכלכלי "פייננשל טיימס". ה-SRB (גוף האחראי על סגירת בנקים באיחוד האירופי), הבנק המרכזי האירופי (ECB) וכן רשות הבנקאות האירופית הוציאו הודעה משותפת, שבה הבהירו כי מחזיקי אג"ח זה יקבלו את כספם "לפני בעלי ההון", שלא כמו במקרה של קרדיט סוויס. "גישה זו יושמה בעבר ותמשיך להיות מיושמת גם בעתיד", נכתב בהצהרה המשותפת.

"אנחנו לא מתכננים שום הפתעות", אמר הבכיר המנהל את ה-SRB האירופי. "עלינו להיות ברורים לחלוטין בנושא קריטי זה: נעקוב אחרי סדר הנשייה, משום שזה מעניק ביטחון למשקיעים". אחרת, אמר, "מי ישקיע בחוב בנקאי, אם יש אפשרות שכל רשות באיחוד האירופי תוכל להחליט בעצמה אם סדר הנשייה תלוי בתנאים באותו יום".

דברים דומים פרסם גם הבנק המרכזי של בריטניה, בהודעה שבה נכתב כי "בממלכה המאוחדת ישנו סדר ברור", וכי האגרות "מדורגות גבוה יותר" מאשר ההחזקות במניות, כך שהמצב במדינה היה שונה מזה שהוחלט עליו בשווייץ. בבריטניה אף הזכירו כי יישמו את הדירוג הזה בפועל במסגרת עסקת המכירה האחרונה של הסניף הבריטי של בנק סיליקון ואלי לענקית הבנקאות HSBC, לפני כשבוע בלבד. 

שוק של 275 מיליארד דולר

ההבהרות הללו מנסות להרגיע שוק של 275 מיליארד דולר ברחבי העולם, של אגרות חוב מסוג "קוקו" המקושרות למוסדות פיננסיים. בסקירה שפורסמה היום מעריכים אנליסטים בגולדמן זאקס כי התהפוכות האחרונות "יובילו לתיאבון מופחת בקרב משקיעים לרכוש אגרות מסוג AT1".

רוב המשקיעים ברובד זה, לפי ההערכות, הם קרנות פנסיה, קרנות גידור וגם משקיעים אסייתים רבים. דיווחים משווייץ בימים האחרונים הצביעו על כך שהמהלך בוצע כדי לנסות ו"לתת משהו" לבעלי המניות של קרדיט סוויס, וגם של UBS, שבעצם לא ניתן להם פרק הזמן המקובל לדון בעסקה ולהצביע עליה. העסקה נכפתה בטווח זמן קצר מאוד, תוך שינוי הכללים הנהוגים בשווייץ מבחינת תחרות וכן מיזוגים ורכישות.

"בעיקרון, בעלי אג"ח AT1 הוקרבו כדי שמשרד האוצר יוכל להציג משהו למשקיעים הבינלאומיים במניות של שני הבנקים, אחרי שמנע מהם להצביע בעניין", דיווח מקור אנונימי ל"פייננשל טיימס".

הסעודים, שהפסידו יותר ממיליארד דולר על השקעתם בקרדיט סוויס בתוך כמה שבועות בלבד, זעמו על כך שהשוויצרים שינו את הכללים כדי להריץ את העסקה במהירות. "אתם לועגים לדיקטטורות, ואז אתם משנים את החוק בסוף שבוע אחד", אמר נציג סעודי, לפי העיתון, "מה ההבדל בין סעודיה לשווייץ?". 

כמה משרדי עורכי דין בשווייץ ובארה"ב כבר הודיעו כי הם מנהלים שיחות עם "נפגעים" ממחיקת החוב כדי לנסות ולהגיש תביעה משותפת נגד הבנקים ונגד הרשויות בשווייץ. בין הנפגעים העיקריים נמצאת חברת ההשקעות האמריקאית PIMCO, חברת ניהול ההשקעות הצרפתית Lazard Frères Gestion וחברת ניהול הנכסים השוויצית GAM Investments.

במסגרת תשומת-הלב העולמית לשכבה זו של אג"ח, סוכנות הידיעות בלומברג דיווחה כי קרוב ל-30% מההון העצמי הנדרש של בנק UBS עצמו גם הוא ברובד AT1 (כ-12 מיליארד דולר). הדבר מעורר חשש מניסיון למכירה מהירה של אג"ח אלה, בגלל התקדים השוויצרי שמאפשר לרשויות (לפי חוזה האג"ח) שלא לכבד את שוויין במקרים מסוימים. אם הדבר יקרה, הרי שהבנק יצטרך להגדיל את ההון שלו בדרך אחרת. 

הבנק הבריטי ברקלי'ס נסמך עליהן בשיעור דומה (28%), בעוד הממוצע לבנקים באירופה הוא 16%. לפי חישובי הסוכנות, התשואה השנתית הממוצעת על אג"ח בנקאי אירופי ברובד זה עומדת על 15.3% כעת, לעומת 7.8% לפני קריסת קרדיט סוויס. מומחים משפטיים הבהירו לסוכנות כי באירופה מחוץ לשווייץ, לאג"ח אלה אין את הסעיף המאפשר לרשויות "לדלג" מעליהן בסדר הנשייה.

עוד כתבות

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"