גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנתון שמסביר מדוע ענקיות הביטוח כל כך רוצות לרכוש חברות כרטיסי אשראי

רק שתיים מחברות ביטוח הגדולות הרוויחו אשתקד יותר מחברות כרטיסי האשראי - כפי שחושפים הדוחות שהתפרסמו בשבוע שבו השלימה כלל את רכישת מקס, ובעלי מניות ישראכרט אישרו את מכירתה להראל ● שתי המרוויחות היחידות בביטוח ב־2022 הן הפניקס ומנורה מבטחים

יורם נוה, יהודה בן אסאייג, אייל בן סימון / צילום: כדיה לוי, יעל צור, ענבל מרמרי
יורם נוה, יהודה בן אסאייג, אייל בן סימון / צילום: כדיה לוי, יעל צור, ענבל מרמרי

השבוע החולף היה דרמטי עבור שניים מהסקטורים הבולטים בעולם הפיננסים הישראלי, כאשר שתי ענקיות ביטוח הצליחו לשים את ידיהן על שתיים מתוך שלוש חברות כרטיסי האשראי הפועלות במשק.

האירו מתקרב לרמה שבה נסחר מול הדולר לפני פרוץ המלחמה. מה צופים האנליסטים כעת? 
עלות השכר הדמיונית של ראש המוסד לשעבר יוסי כהן: 24 מיליון שקל בחברה בת של דוראל 

אם מישהו עוד תהה מדוע התעקשו בכלל ביטוח (שהשלימה את רכישת מקס לפי שווי של 2.47 מיליארד שקל) ובהראל (שהצעתה לרכוש את ישראכרט ב־3.3 מיליארד שקל אושרה) על השלמת העסקאות, הדוחות הכספיים של ענף הביטוח מספקים לכך תשובה ניצחת.

כלל סיימה את השנה החולפת עם הפסד כולל של 237 מיליון שקל, בעוד שמקס הנרכשת על ידה הציגה בתקופה זו רווח של 248 מיליון שקל, זינוק של 110% לעומת הרווח שהציגה בשנת 2021. ההפסד הכולל של הראל אשתקד עמד על 77 מיליון שקל, בעוד שישראכרט שאותה היא צפויה לרכוש, לאחר שקיבלה את אישור בעלי המניות של האחרונה, סיימה את השנה שעברה עם רווח של 155 מיליון שקל.

למעשה, מתוך חמש חברות הביטוח הגדולות, רק שתיים הצליחו לרשום רווחים בסיכום 2022. מדובר בהפניקס, חברת הביטוח הגדולה בישראל מבחינת שווי שוק והיקף נכסים, שהציגה רווח של 1.1 מיליארד שקל, ומנורה מבטחים, שהציגה רווח של 410 מיליון שקל בשנתו האחרונה בתפקיד המנכ"ל של יהודה בן אסאייג (תקופת כהונה שבמהלכה קפצה החברה במעמדה בענף ובשווי השוק שלה), שמונה ליו"ר החברה. החברה החמישית בענף, מגדל, רשמה את ההפסד הגדול ביותר אשתקד, 468 מיליון שקל. 

 

במנורה מבטחים נהנו מתרומת ERN

מתברר כי גם מקורם של חלק לא מבוטל מהרווחים של הפניקס ומנורה מבטחים בשנה החולפת מצוי בעולמות האשראי, שמהווים מנוע צמיחה עבור חברות כרטיסי האשראי. הפניקס למשל מחזיקה בכ־61% מחברת האשראי החוץ־בנקאי גמא ניהול וסליקה, אשר תרמה לה כ־35 מיליון שקל בשנה שעברה.

תיק האשראי של הפניקס עומד על 5.1 מיליארד שקל (והניב לה בסך־הכול רווח של 73 מיליון שקל), כאשר מכך 2.1 מיליארד שקל מגיעים מגמא. נזכיר כי ב־2021 רשמה הפניקס רווח בסעיף השפעות מיוחדות בסך כ־220 מיליון שקל, הנובע מרישום רווח הון חד־פעמי כתוצאה מעלייה לשליטה בחברת גמא.

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

כמובן שאי אפשר להתעלם מצמיחה של 43% ברווח מפעילות הביטוח ומגידול בהכנסות מפעילות סוכנויות הביטוח, שהביאו יחד עם מגזר האשראי לכך שלראשונה חצתה הפניקס את רף ה־10 מיליארד שקל בהון העצמי.

גם במנורה מבטחים זיהו את תחום האשראי כרגל מרכזית בפעילות. החברה, שהתמודדה בעצמה עד לאחרונה על רכישת השליטה בישראכרט, השלימה בשנה שעברה עסקה לרכישת השליטה בחברת המימון החוץ־בנקאי אי.אר.אן (ERN) ובחברה הבת שלה מימון בקליק, שהשפעתן על הרווח הנקי של מנורה הסתכמה בכ־88 מיליון שקל ו־19 מיליון שקל, בהתאמה.

המרדף להתחמשות בפעילות אשראי בקרב חברות הביטוח, כפי שהתרחש סביב רכישת ישראכרט, עשוי להגיע לנקודת שיא כשחברת כרטיסי האשראי השלישית כאל (רווח של 309 מיליון שקל ב־2022), תוצע על ידי דיסקונט למכירה בשנים הבאות.

יהודה בן אסאייג, מנכ''ל מנורה מבטחים / צילום: יעל צור

לא יכולות לגבות דמי ניהול משתנים

הרווחים ממגזר האשראי, שזינקו כתוצאה מעליית הריבית של בנק ישראל בשנה האחרונה, עומדים בניגוד מוחלט לירידות החדות בשוקי ההון שאפיינו את שנת 2022. חמש חברות הביטוח הגדולות רשמו אשתקד הפסד מצרפי של מיליארדי שקלים (ברף החד־ספרתי הגבוה) מפעילות ההשקעות שלהן. זאת לעומת רווח מצרפי של כמה מיליארדי שקלים בשנת 2021.

מעבר להפסד על ההשקעות, חברות הביטוח נפגעות מהתשואות השליליות בגין ההשקעות בשל חוסר יכולת לגבות דמי ניהול משתנים בביטוחי המנהלים. מדובר על "דמי הצלחה" על תשואות חיוביות שהן גובות בפוליסות ביטוח משתתפות ברווחים ששווקו בין השנים 1991 ל־2003, כך שעד שהתשואות החיוביות לא יכסו על אלה השליליות, נאסר על החברה לגבות אותם. כך לדוגמה, כלל צברה התחייבות למבוטחים בסך של כ־753 מיליון שקל (לפני מס), שעד להשלמתה לא תגבה החברה דמי ניהול משתנים. אצל הפניקס מדובר על 643 מיליון שקל, כאשר בכל החברות הסכומים אף גדלו בין סוף 2022 למועד פרסום הדוחות השנתיים שלהן.

במהלך השנה החולפת הושפעו חברות הביטוח משני שינויים מאקרו כלכליים נוספים. הראשון הוא עלייה בעקום הריבית חסרת הסיכון (הבסיס לחישוב ההתחייבויות של חברות הביטוח). כשהריבית הזו עולה, כפי שקרה השנה, על החברות להקטין עתודות ולהגדיל בהתאם את הרווח לפני מס. אצל הפניקס לדוגמה עלייה זו הקטינה את עתודות הביטוח ב־2022 בהשוואה ל־2021 בסך של כ־1.65 מיליארד שקל, שיעור דומה לזה שנרשם בכלל ביטוח. אצל מגדל הביאה עליית הריבית לקיטון בעתודות ולגידול ברווח בסך של כ־1.3 מיליארד שקל לפני מס.

השינוי הנוסף הוא עדכון שביצעה רשות שוק ההון ביוני האחרון בלוחות התמותה, שבמסגרתו היא האריכה את תוחלת החיים הממוצעת בישראל. כתוצאה, חברות הביטוח נאלצו לעדכן את ההנחות המשמשות לחישוב ההתחייבויות והמקדמים בפוליסות ביטוח חיים ולהקטין את הרווח. אצל הפניקס מדובר למשל בקיטון בסך הרווח הכולל לפני מס של כ־364 מיליון שקל, ואצל מגדל, שלה תיק ביטוחי החיים הגדול בענף, הסכום קטן בכ־900 מיליון שקל, בעוד שכלל הגדילה את ההתחייבויות בכ־627 מיליון שקל.

המשקולת הכבדה בתחום ביטוחי הרכב

במהלך השנה האחרונה הציף גלובס לא פעם את סוגיית ההפסדים של חברות הביטוח בתחום הרכב. העלייה בשיעור התאונות כתוצאה מהעומסים בכבישים, התייקרות החלפים בעקבות משבר הקורונה והמלחמה באוקראינה, שהביאה מעבר להתייקרות עצמה גם לעלייה בגניבות כלי רכב, הן רק חלק מהסיבות להפסדים הכבדים של חברות הביטוח במגזר רכב רכוש (מקיף+צד ג').

חמש חברות הביטוח הגדולות רשמו אשתקד במגזר זה הפסד מצרפי של כמיליארד שקל, בהובלת הראל (הפסד של 253 מיליון שקל) והפניקס (240 מיליון). אם נוסיף את תשע חברות הביטוח הנוספות הפועלות בתחום הסכום יגדל במאות מיליוני שקלים נוספים, והוא מהווה משקולת כבדה על הרווח החיתומי (הרווח מפעילות הביטוח) של החברות.

את התוצאה של הפסדים אלו הרגשנו היטב במהלך 2022 בתעריפי הביטוח. על פי ניתוח של Wobi, הפלטפורמה להשוואת מוצרי ביטוח, תעריפי הביטוח המקיף זינקו אשתקד בממוצע ב־23% בהשוואה לשנת 2021, כשבחלק מדגמי הרכב העלייה אף חצתה רף של 30%. לפי שעה נראה שהתייקרות זו אינה בדרך להיעצר.

עוד כתבות

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מחר ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה עמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבאה, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי, הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?