מט"ח | ניתוח

כולם כבר הספידו את המטבע הזה, ואז הוא קפץ ב-10% מול הדולר בתוך חצי שנה

האירו התחזק לרמה של יותר מ־1.09 דולר והתקרב להשוות את ערכו למצב שנרשם במרץ הקודם • אנליסטים סבורים כי ההתחמקות של גוש האירו ממיתון אחרי חורף חם במיוחד, ומדיניות "ניצית" של הבנק המרכזי האירופי במאבק באינפלציה, הם בין הגורמים העיקריים לכך

שטרות אירו / צילום: Shutterstock
שטרות אירו / צילום: Shutterstock

המטבע האירופי המשותף התקרב בימים האחרונים להתאוששות היסטורית מול הדולר. האירו התחזק במסחר בסוף השבוע האחרון לרמה של יותר מ־1.09 דולר, והתקרב להשוות את ערכו למצב שנרשם במרץ 2022, לפני שהמלחמה שבה פתחה רוסיה נגד אוקראינה שינתה את המצב ביבשת והתלכדה עם משברים אחרים כדי ליצור פיחות משמעותי במטבע.

ההיסטוריה מלמדת: איך משפיע רבעון ראשון חזק בוול סטריט על השנה כולה
הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מתחיל את הפרק הבא בחייו: נאשם פלילי במנהטן
רגע לפני החלטת הריבית: איך נולד היעד שכל הבנקים המרכזיים לוטשים אליו עיניים

החורף היה חם מהרגיל

בנקודת השפל שנרשמה בשנה החולפת, אירו אחד היה שווה פחות מדולר, לראשונה מזה שני עשורים וכמעט מהרגע שבו המטבע המשותף הושק רשמית. נקודה זו נרשמה ביולי, בעיקר על רקע החששות ממה שיקרה בחורף באירופה בתחום האנרגיה. הגמילה הכפויה מאנרגיה רוסית (שעד למלחמה היתה ספקית האנרגיה המובילה של האיחוד), ובמיוחד ההשפעות של הפחתת הזרמת הגז ב"נורד סטרים" (שלאחר מכן פסקה לגמרי אחרי פיצוץ מסתורי בו) - העלו את החשש ממשבר כלכלי משמעותי בגוש האירו. התחזיות בקיץ דיברו על הפסקת עבודה בתעשייה הגרמנית, על סגירת מפעלים בחודשי החורף, על קיצוב בגז טבעי ועל גירעון סחר שייקלע את אירופה למשבר כלכלי חריף. 

 

אבל התחזיות הללו לא התממשו. החורף האחרון היה חם מהרגיל באופן משמעותי. מדינות אירופה שילמו הרבה - אבל בזמן - תמורת אספקת גז נוזלי מקטאר ומארה"ב והצליחו למלא מאגרים קריטיים. מפעלים עברו למקורות אנרגיה אחרים (גרמניה השתמשה בפחם בצורה כה נפוצה עד כי החמיצה השנה את התחייבויות האקלים שלה). רואי השחורות סבורים כי המשבר רק נדחה לחורף הקרוב, שבו אירופה עדיין תיאבק מהיכן למלא את מאגרי הגז. האופטימיים סבורים כי אירופה רק תלך ותתאושש מכאן והלאה. הקונצנזוס בקרב הכלכלנים, נכון לשבוע האחרון, הוא כי גוש האירו יצמח השנה ב־0.8%, לעומת תחזיות לצמיחה שלילית בעבר.

תחזיות אלו הן רק גורם המסייע למטבע האירופי להתחזק. אך הגורם המשפיע ביותר על ערכו מול הדולר, לפי האנליסטים, הוא המדיניות המוניטרית. אל מול האינפלציה המזנקת בשנה האחרונה, ה"" האמריקאי העלה ריבית בצורה נחושה ומהירה, מה שסייע להעלות את ערכו של הדולר מול מטבעות אחרים. הבנק האירופי המרכזי (ECB) החרה־החזיק אחריו, אבל היה איטי יותר ומתון יותר (עדיין, זו הייתה העלאת הריבית המהירה ביותר מאז שנוסד הגוש). כעת הריבית בארה"ב עומדת על 4.75% וזו באירופה על 3% בלבד.

הקו החריף של הבנק

אבל בעוד הפד מסמל כי הוא מרחק פעימה אחת (והשוק מתמחר סבירות של 50% בלבד כי הוא יעשה זאת) מההעלאה האחרונה, באירופה עד כה רק נשמעו דיבורים ניציים על הצורך להמשיך ולהעלות את הריבית. "הבנק המרכזי האירופי נראה כנץ האחרון בשוק", כתבה סוכנות הידיעות בלומברג בסקירה אחרונה. נשיאת ה־ECB, כריסטין לגארד, הפגינה נחישות מפתיעה החל מדצמבר 2022 במאבק באינפלציה. היא שבה ואמרה בשבועות האחרונים כי הורדת מדד המחירים לצרכן חזרה לרמת ה־2% "אינה נתונה למשא־ומתן". הדינמיקה הזו סייעה לאירו להתחזק בחמישי ל־1.092 דולר, בדומה לשיא רגעי שרשם בינואר, ולערכים גבוהים יותר שנרשמו רק לפני שנה. 

נתוני האינפלציה של גוש האירו שהתפרסמו בסוף השבוע לא שינו את התמונה באופן משמעותי, לפי אנליסטים. מדד המחירים בגוש האירו אמנם צנח באופן דרמטי בהשוואה שנתית, ועמד על 6.9% (לעומת 8.5% בפברואר), אבל יש לזכור שכבר יותר משנה שהאינפלציה בגוש אירו ברמה גבוהה. בהשוואה חודשית, מדד המחירים עלה בקרוב לאחוז לעומת פברואר, וכך גם כל סעיפי ההוצאה מלבד האנרגיה. גם מדד הליבה עלה בעשירית אחוז, לשיא של 5.7%. לכאורה, הנתונים הללו אמורים לחזק את האירו מתוך ציפייה להעלאות ריבית נוספות שנועדו לצנן את האינפלציה. "ה־ECB נוקט כרגע את העמדה הניצית ביותר מבין הבנקים המרכזיים", אמרה אנליסטית מ־JPMorgan לבלומברג, "לגארד עדיין נשמעת בטוחה מאוד שהם הולכים להעלות ריבית אם תרחיש הבסיס שלהם יתקיים". "באירופה, אינפלציית הליבה מגיעה לשיאים חדשים", אמר אנליסט בחברת Convera ל"רויטרס", "זה עקבי עם כך שה־ECB ימשיך להעלות ריבית יותר מ'ה' ביתר השנה".

ואכן, ממוצע התחזיות של סוכנות הידיעות בלומברג צופה כי האירו יתחזק בחודשים האחרונים, ויעבור את המחסום ה"סמלי" של 1.1 דולר לאירו שנחצה בימים הראשונים שאחרי פרוץ המלחמה הגדולה ביותר ביבשת אירופה מאז מלחמת העולם השנייה. התחזית היא כי בשנה הקרובה האירו ייסחר מול הדולר בשער ממוצע של 1.105. בינתיים, במסחר בשישי אחרי פרסום נתוני האינפלציה הוא דווקא ירד, לשער יציג של 1.085. אנליסטים תולים את המגמה בנתונים אמריקאים לגבי הוצאות הציבור, שמחזקים את הצורך בהעלאת ריבית נוספת מצד ה"".

לביטחון של לגארד ושל ה־ECB תורמת העובדה כי מסתמן שהחשש מקריסת בנקים בגוש האירו, או מההשלכות של ריבית גבוהה על מוסדות פיננסיים וכאלו הפועלים מחוץ לשוק חזר לשחק תפקיד משני ביבשת, במיוחד אחרי שדויטשה בנק התאושש מהקריסה הרגעית שחווה לפני עשרה ימים. 

בנק לאומי: האירו צפוי לשמור על כוחו מול השקל

האירו רושם בחודשים האחרונים קפיצה משמעותית גם אל מול השקל, ואף מתקרב בשבועות האחרונים לרף ה־4 שקלים למטבע אירופי - שיא של שנתיים. זאת, לאחר שבשנה שעברה בצל הלחימה באוקראינה צלל האירו לרמה של פחות מ־3.3 שקלים. כעת שער האירו עומד על 3.9 שקלים.

מחזור ההתחזקות האחרון החל עוד בספטמבר, הרבה לפני הטלטלה הנוכחית בשוק הישראלי. רק מאז תחילת השנה התחזק האירו בשיעור של כ־4% אל מול השקל. בחודש שחלף הוא עמד בטווח מסחר של 3.95־3.77 שקלים למטבע אחד. בחצי השנה האחרונה התחזק המטבע האירופי ב־12% מול השקל.

מי ירוויח מהקאמבק של האירו?

כיצד משפיעה ההתחזקות החדה של האירו על הישראלים? בבנק לאומי מעריכים כי מחירי הסחורות יעלו בעקבות התנודות בשער המטבע. ההסבר לכך הוא שבפברואר כ־50% מיבוא הסחורות לארץ היה מאירופה, ולכן הפיחות של השקל מביא לייקור העלויות. היבואנים לעומת זאת נמצאים בצד המרוויחים, מאחר שכ־40% מיצוא הסחורות מישראל מגיעות לאירופה. גם יצואני השירותים, וענף ההייטק בפרט, ייהנו מהפיחות בשקל. עם זאת, בלאומי אומרים כי צריך לקחת בחשבון שחלק מהחוזים נסגרים בדולר למרות שהם לאירופה.

בשורה התחתונה, תחזית בנק לאומי מצביעה על כך שבהנחת התחזקות קלה בערכו של האירו בעולם, בהתאם לקונצנזוס החזאים, שער החליפין הממוצע של האירו־שקל בשניים עשר החודשים הקרובים יהיה בטווח שבין 3.8־4, המגמה תהיה של תנודתיות סביב השער הממוצע של השקל ביחס לאירו.