קו המשווה | פרשנות

הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מתחיל את הפרק הבא בחייו: נאשם פלילי במנהטן

טראמפ יגיע השבוע לתחנת המשטרה במנהטן • האישום המתגבש: זיוף מסמכים על תשלום דמי שתיקה לכוכבת פורנו • הסקרים מראים כי העמדתו לדין דווקא מבססת את יתרונו במרוץ לראשות המפלגה הרפובליקאית • הדמוקרטים בטוחים שהוא יהיה יריב קל בבחירות הכלליות

דונלד טראמפ / צילום: Associated Press, Andrew Harnik
דונלד טראמפ / צילום: Associated Press, Andrew Harnik

נשיא ניסה להסתיר את יחסיו עם אישה שאינה אשתו. היו 45 נשיאים בתולדות ארה"ב. כמה מהם עשו כן? אנחנו יודעים לפחות על שלושה ב־90 השנה האחרונות. שניים הסתבכו, מפני ששיקרו בנסיבות מפלילות. אחד מהם עומד לסור ביום שלישי לתחנת משטרה במנהטן, להצטלם ולמסור את טביעות אצבעותיו, ואחר־כך להתייצב בבית משפט ולשמוע את פרטי כתב האישום נגדו.

חבר מושבעים בניו יורק החליט להגיש כתב אישום נגד דונלד טראמפ
הכול התחיל בעיראק, בדיוק לפני 20 שנה: מלחמת השווא נגד סדאם חוסיין פתחה את שערי הגיהינום
צל חסר תקדים על יחסי ארה"ב-ישראל: ביידן רומז שדמוקרטיה אינה "עניין פנימי"

מי אם לא דונלד טראמפ, האיש שהספיק לנפץ לרסיסים כל נורמה וכל ציפייה טבעית מאז נכנס לפוליטיקה לפני עשור. לפי שעה איננו יודעים במה בדיוק הוא יואשם, אבל אנחנו יודעים את הנושא: תשלום דמי לא־תחרץ לכוכבת פורנו, כדי שלא תגלה ברבים מה עשתה במיטתו של טראמפ לפני שטען בפעם הראשונה לנשיאות ארה"ב, ב־2016. הוא שילם לה 130 אלף דולר באמצעות אחד מעורכי דינו, מייקל כהן. כהן עצמו נידון לתקופת מאסר על חלקו בתשלום הכסף.

אלווין בראג, התובע המחוזי של מנהטן / צילום: Associated Press, Eduardo Munoz Alvarez
 אלווין בראג, התובע המחוזי של מנהטן / צילום: Associated Press, Eduardo Munoz Alvarez

אם התובע המחוזי במנהטן יעמוד בציפיות ויאשים את טראמפ בזיוף מסמכים כדי להעלים את התשלום, הנשיא לשעבר עלול להישלח לכלא לארבע שנות מאסר. איש אינו חושב שזה יקרה בקרוב. משפט כזה נמשך בדרך־כלל בסביבות שנה, ומועט הספק שעורכי הדין של טראמפ ישעו כמיטב יכולתם לעכב אותו בכל הזדמנות.

לא ישבור את הכלים

בניגוד לרושם הרגיל של דמגוג קולני השש אלי קרב, דיווחים על מצב־רוחו של טראמפ בימים האחרונים אומנם מאשרים שחמתו בוערת בו להשחית, אבל הוא אינו שש כלל. סוכני השירות החשאי, המוסיפים להגן על נשיאים עשור לאחר פרישתם, חששו שהוא ינסה להתחמק מלהופיע בתחנת המשטרה, מה שהיה מחייב את השוטרים לעצור אותו ולהוביל אותו באזיקים. אבל נראה כי טראמפ יופיע מרצונו, ולפחות בשלב הזה הוא לא ינסה לשבור את הכלים. לא במשטרה ולא בבית המשפט, לפחות.

הכלים יוסיפו להישבר בזירה הציבורית, כמובן. סקרי דעת הקהל של הימים האחרונים מעידים כי העמדת הנשיא לשעבר למשפט מועילה לו ביותר בין הבוחרים של מפלגתו. הוא רוצה להיות מועמדה לנשיאות ב־2024. לפי הסקרים הוא מוביל עכשיו בהפרש מוחץ מול יריבו העיקרי המשוער, מושל פלורידה רון דסאנטיס; ומול כל יריביו המשוערים גם יחד.

אחד הפוליטיקאים המנוסים ביותר של המפלגה הרפובליקאית, הסנאטור לינדזי גרהם, שהפך מיריב מושבע של טראמפ לחסיד מושבע, אומר ל"ניו יורק טיימס": "טראמפ היה המועמד המוביל במרוץ למועמדות מפלגתו לפני ההחלטה להעמידו לדין, ועכשיו איש אינו יכול עוד להביס אותו".

הבחירות המקדימות יתחילו רק בעוד עשרה חודשים, אם כי מערכת הבחירות הלא פורמלית עומדת בעיצומה. הרבה מאוד יכול לקרות בעשרת החודשים האלה, או לצורך זה בחודשי ההצבעה עצמם. המקדימות מתחילות בסוף ינואר ומסתיימות בתחילת יוני. גם אם רוח עזה נושבת עכשיו בגבו של טראמפ, הנסיבות עשויות להחליש אותה או אפילו לשנות את כיוונה. אבל לפי שעה קשה לראות מה ימנע את טראמפ מלהיבחר למועמד מפלגתו לנשיאות.

תכסיס דמוקרטי?

לא קשה, לעומת זאת, לראות מה ימנע אותו מלהיבחר לנשיא. הסקרים מראים כי עצם העמדתו לדין היא לצנינים בעיני מצביעים המסווגים את עצמם "עצמאים". איש אינו יכול להיבחר בארה"ב כמעט לשום כהונה מבלי לקבל את קולות העצמאים.

בין רפובליקאים מתהלכת עכשיו התאוריה שעצם העמדתו של טראמפ לדין היא תכסיס דמוקרטי, שנועד לשלוח את הרפובליקאים הנרעשים אל חיקו. על־פי התאוריה, הדמוקרטים הגיעו למסקנה כי סיכוייהם להישאר בבית הלבן יגדלו לאין ערוך אם טראמפ יהיה יריבם. כשלעצמה זו הנחה קצת מסוכנת, היא התבדתה לחלוטין ב־2016.

את טראמפ מעמיד לדין התובע המחוזי של מנהטן, אלווין בראג. תובעים מחוזיים נבחרים בבחירות כלליות. הם מייצגים בדרך־כלל מפלגות פוליטיות, ולא פעם הם מזוהים עם האגף הרדיקלי במפלגותיהם, שמאל או ימין. בראג הוא דמוקרט באחד האזורים הדמוקרטיים ביותר באמריקה. ההנחה שהוא מושפע מהעדפותיה הפוליטיות של מפלגתו אינה מופרכת מעיקרה. תובעים מחוזיים ותובעים כלליים של מדינות מוחזקים אחראים לפוליטיזציה גלויה של מערכת המשפט והאכיפה באמריקה. לעתים קרובות, כהונת התובע היא קרש קפיצה להתקדמות פוליטית.

בראג היסס במשך שנה ויותר לפני שביקש את העמדת טראמפ לדין. בשיטה האמריקאית, העמדה לדין מחייבת הסכמה של חבר מושבעים "גדול" (23 חברים). ההסכמה ניתנה בשבוע שעבר. מאז, בראג מותקף ללא רחם בידי טראמפ ובידי רפובליקאים בכירים. טראמפ עצמו איים עליו ב"מוות וחורבן", לא פחות.

לא, לא תהיה אלימות

מה יקרה במנהטן ביום שלישי? האם נראה משהו שיזכיר את 6 בינואר 2021, היום שבו טראמפ הסית את תומכיו לעלות על משכן הקונגרס?

חברה ישראלית, אקטיבפנס (ActiveFence), העוקבת אחרי הסתה והתארגנויות אלימות על הרשת, אינה מוצאת סיבה מיוחדת לדאגה. סיוון שלו, העומדת בראש תחום המיסאינפורמציה של החברה, אומרת כי המעקב שהיא מנהלת מלמד על זהירות בין תומכי הנשיא לשעבר. הם מייעצים זה לזה להימנע מלהשתתף במחאות, מפני שהם עלולים ליפול ל"מלכודות" של ארגוני שמאל קיצוניים. מוזכרות צורות אחרות של מחאה, כמו למשל משיכה המונית של כספים מבנקים, כדי לזעזע את המערכת; או קריאה לנהגי משאיות חסידי טראמפ להימנע מלהעביר סחורות לערים 'כחולות' (עם רוב דמוקרטי).

אקטיבפנס עוקבת אחר פעילויות פוליטיות ברשת עם פוטנציאל לא לגיטימי עוד מזמן מערכת הבחירות של 2020. היא מתארת את משימתה כמתן "אזהרה מוקדמת על איומים מתפתחים".

"ברגע שטראמפ התחיל לשתף פוסטים בעניין העמדתו לדין", סיוון שלו אומרת, "ראינו הרבה רעש. יש לו עדיין הרבה עוצמה". על אף הרעש, אין לפי שעה סימנים להתארגנויות העשויות להוביל לאלימות. לפי שעה טראמפ ואנשיו מנסים להפיק את מלוא התועלת הכספית. ביממה הראשונה שלאחר ההודעה על ההעמדה לדין, תרומות של 4 מיליון דולר זרמו לקופתו, רבע מהן מתורמים חדשים.

השאלה היא אם התרומות משקפות שינוי ממשי בגישה. תומכיו הנאמנים אינם מתרשמים מהחשד שהוא קיים יחסי מין עם שחקנית פורנו. הם סולחים לו את כל חטאיו. אבל מספר ניכר של מצביעים שהיו קרובים אליו פוליטית התעייפו מסגנונו, והענישו אותו ואת מועמדי מפלגתו פעם אחר פעם. הייתכן שדעתם תשתנה בגלל התחושה שטראמפ הוא קורבן של רדיפה פוליטית לא צודקת? על השאלה הזו עשויה לקום או ליפול נשיאותו הבאה של דונלד טראמפ.