גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התביעה נגד דונלד טראמפ: האם היא תתניע את חזרתו אל הבית הלבן?

טראמפ מוכיח שוב כי הוא מתמחה בהפרכת ציפיות ● בימים האחרונים, לקראת העמדתו לדין, מניותיו הפוליטיות עומדות בסימן עלייה ● אבל כתב האישום בניו יורק הוא רק קצה קרחון של בעיותיו המשפטיות

דונלד טראמפ מחוץ למגדל טראמפ, לקראת המשפט / צילום: Reuters, Carlos Barria
דונלד טראמפ מחוץ למגדל טראמפ, לקראת המשפט / צילום: Reuters, Carlos Barria

שנתיים וקצת לאחר שהסית את חסידיו לתקוף את משכן הקונגרס בוושינגטון מפני שלא רצה לעזוב את הבית הלבן, סיכוייו של דונלד טראמפ לחזור אל הבית הלבן נראים עכשיו טובים משהיו. הנסיבות היו צריכות להפתיע כל משקיף פוליטי, אבל אינן מפתיעות כלל במקרה של טראמפ.

ביום ג' אחר הצהריים שעון ניו יורק, אצבעותיו של הנשיא לשעבר הוטבעו בדיו במשרד התובע המחוזי במנהטן. אחר כך הוא התייצב בבית משפט מחוזי, ושמע את 34 סעיפי כתב האישום, תוצאת של חקירה שנמשכה חמש שנים, עמדה על סף גניזה בתחילת השנה שעברה, אבל קמה לתחייה במהלך הקיץ. עניינה הוא זיוף והונאה. האיש שתיאר את עצמו פעם כ"נשיא הגדול ביותר מאז ג'ורג' וושינגטון" הפך בזה לנשיא הראשון מאז ומעולם, המואשם רשמית בפלילים לאחר סיום כהונתו. "לא אשם", הוא אמר לשופט, שאותו הוא הספיק כבר להאשים במשוא פנים, על יסוד הרשעה קודמת של אחד מעוזריו בעסקיו הפרטיים.

הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מתחיל את הפרק הבא בחייו: נאשם פלילי במנהטן | יואב קרני, פרשנות
פינלנד שברה ימינה: סאנה מארין הודחה מראשות הממשלה בבחירות

הרקע לאישום הוא מערכת יחסיו עם כוכבת סרטי פורנו לשעבר. הוא שילם לה דמי לא-יחרץ, 130,000 דולר, ערב הבחירות לנשיאות של 2016. התשלום עצמו לא היה בלתי חוקי, אבל האופן שבו נעשה הפר לכאורה את חוקי הבחירות של ארה"ב ושל מדינת ניו יורק בה היה אז תושב. בשלהי נשיאותו הוא עקר לפלורידה, שבה הוא מתגורר, וממנה הגיע כדי להתייצב במשטרה ובבית המשפט לשמיעת פרטי האישום נגדו.

עניינים פעוטים מן החשדות הנוכחיים נגדו הביאו אל קיצן קריירות מבטיחות של פוליטיקאים בכירים. אבל טראמפ עולה לו כפורח כל אימת ששמו נכרך בשערוריות. זו ההזדמנות לחזור ולהציג את הנרטיב של נשיא, או נשיא לשעבר, הנרדף על לא עוול בכפו, ונופל קורבן ל"ציד מכשפות" של מערכת המשפט, של 'המדינה העמוקה', של הביורוקרטים, של ה'אליטות', של התקשורת הכוזבת ושל 'השמאל הקיצוני' (כמעט כל אלה העומדים שמאלה ממנו נכללים בקטגוריה הזו).

''טראמפ או מוות'' - דגל מונף מחוץ לבית המשפט במנהטן / צילום: Reuters, Eduardo Munoz

יש יסוד לחלק מתלונותיו של טראמפ. הלהיטות להזיק לו אמנם העבירה יחידים וארגונים על דעתם מפעם לפעם. אבל קצת קשה להטיל על מישהו אחר את האחריות לשיחוד כוכבת פורנו, או לעידוד התקפה אלימה על יריבים פוליטיים.

התעלומה הפוליטית הגדולה ביותר של זמננו

הקריירה של טראמפ חזרה והפריכה הנחות יסוד על התנהגות פוליטית של יחידים ושל קולקטיבים. באוקטובר 2016, בעיצומה של מערכת הבחירות לנשיאות, נחשפה הקלטה של טראמפ, בה הוא נשמע מתפאר בלשון גסה בתקיפה מינית של נשים.

חשיפת ההקלטה עוררה ביטחון כמעט מלא שהוא יובס בבחירות חודש אחר כך. הוא ניצח, אם גם בהפרש קטנטן, ואם גם רק בזכות המוסד הארכאי הנקרא 'חבר האלקטורים' (הוא הפסיד בהפרש של שני מיליון במניין הקולות הכללי).

שורה של שערוריות במרוצת נשיאותו אמנם פגעו בדימויו, אבל לא מוטטו את נשיאותו. בבחירות של 2020 הוא קיבל, כפי שהוא חוזר ומזכיר, "יותר קולות מכל נשיא מכהן לפניו". הבעיה שלו ב-2020 היתה שג'ו ביידן קיבל שבעה מיליון קולות יותר ממנו.

אבל התעלומה הפוליטית הגדולה ביותר של זמננו היא הצלחתו להישאר בחיים ולפרוח לאחר התקפת חסידיו על משכן הקונגרס, בינואר 2021. ימים אחדים אחריה, כמעט כל המפלגה הרפובליקאית התייצבה לימינו וקיבלה עליה את מנהיגותו. מועדון הגולף שלו בדרום פלורידה נעשה אתר של עלייה לרגל, משהו המקביל כמעט למקום מושבה של ממשלה גולה. זו היתה תוצאה פשוטה של אריתמטיקה: טראמפ הביא אתו נדוניה חסרת תחליף - תמיכתם הנלהבת של מיליוני מצביעים, שרק נוכחותו העמידה אותם בצד הרפובליקאי של המפה.

''טראמפ משקר כל הזמן'' - שלט מחוץ לבית המשפט במנהטן / צילום: Reuters, Jasper Colt

הרפובליקאים ידעו שהם ישלמו מחיר כלשהו. נוכחות טראמפ הבריחה ב-2020 מיליוני מצביעים המסווגים כ"עצמאים". המשוואה הדמוגרפית בארה"ב מחייבת תמיכה מסיבית של עצמאים כדי לנצח בבחירות. וכך התפתח הפרדוקס הגדול: אף כי העצמאים נחוצים לניצחון בבחירות הכלליות, הם אינם נחוצים כדי לנצח בבחירות המקדימות.

המשוואה המשונה ומטוטלת הציפיות

בבחירות המקדימות, ידם של מצביעים רדיקליים היא לעתים קרובות על העליונה. המשוואה המשונה הזו הפכה את טראמפ לכאורה למנצח הבלתי נמנע במאבק הפנים-מפלגתי ולמפסיד הבלתי נמנע במאבק הדו-מפלגתי. המפלגה שבויה אפוא בידיו, אולי לרעתה.

יתרונו העצום בתוך המפלגה העניק לו את היכולת להשפיע על בחירת מועמדיה לקונגרס ולמושלי מדינות בשנה שעברה. חלק מהעדפותיו נראו מוטרפות כמעט מעיקרן, אבל חוסר הפופולריות של הנשיא ביידן עורר ציפיה שהרפובליקאים ינחלו ניצחון סוחף בקונגרס, בבחירות של אמצע הקדנציה הנשיאותית.

בפועל הם הפסידו בסנאט וקיבלו רוב מזערי בלבד בבית הנבחרים. התוצאה הזו אימתה את הגרועים בחששות הרפובליקאים. סקרי יציאה מן הקלפיות הראו, שבוחרים הענישו את המפלגה בין השאר גם על חטאי טראמפ.

מטוטלת הציפיות חזרה אפוא והשתנתה. השתרר הרושם שהמפלגה לא תחזור ותמנה את טראמפ למועמדה לנשיאות ב-2024. סקר בחודש פברואר העניק בפעם הראשונה יתרון במקדימות של המפלגה ליריב צעיר בהרבה, המושל הימני מאוד והפופולרי מאוד של מדינת פלורידה, רון דסאנטיס. טראמפ גם התקשה לגייס כספים, עניין מבשר רעות, לפעמים קטלני, בשביל כל מועמד פוליטי בארה"ב.

מושל פלורידה רון דסאנטיס, המתמודד המוביל מול טראמפ בבחירות הפנימיות לראשות המפלגה / צילום: Shutterstock

הציפייה להגשת כתב האישום נגד טראמפ חזרה ושינתה את כיוון נשיבת הרוח. מן היום שבו טראמפ הזהיר כי התביעה נגדו ממשמשת ובאה, לפני שבועיים, מניותיו הפוליטיות והכספיות עמדו בסימן עלייה תלולה.

במקום להימלט ממנו, מצביעי המפלגה נוהרים אליו בהמוניהם. הסקרים מראים שיש לו עכשיו יתרון מוחץ, כמעט 20%, במקדימות של המפלגה. סנאטור רפובליקאי רב השפעה הכריז השבוע, שלאיש אין עוד סיכוי לסכל את מינויו למועמד המפלגה לנשיאות. בשבוע האחרון זרמו תרומות של שבעה מיליון דולר לקופותיו.

2024 אינה 2016

יכולתו של האיש הזה לנצל לטובתו התפתחויות שהיו הורסות כמעט כל בן תמותה אחר מחייבות את המתבוננים לשקול את האפשרות שהוא יפריך ציפיות נוספות.

הדמוקרטים בטוחים שמועמדותו לנשיאות תועיל להם. אינה דומה 2024 ל-2016, הם אומרים.

ב-2016, פריצתו של טראמפ היתה תוצאת החידוש. הוא היה מצטרף טרי אל הפוליטיקה, וזיעזע את אמות הסיפים. מיליונים אמנם רצו זעזוע כזה.

ב-2024, טראמפ הוא דמות מוכרת, אולי מוכרת מדי. הנחה רגילה היא שרוב המצביעים אינם אוהבים רעש בלתי פוסק בפוליטיקה שלהם. רעש כזה מעייף ומסיח את הדעת. פילוג וקיטוב מועילים לגיוס כספים, אבל אינם מועילים לשלום המשפחה או הקהילה. מועמדות טראמפ תזכיר למצביעים את הרגעים הקודרים, המפלגים והמקטבים של נשיאותו.

אבל כאן מסתיימות הציפיות הטבעיות ומתחילות הציפיות הטראמפיות. אף כי טראמפ הובס בהפרש עצום בבחירות של 2020, הפרש תבוסתו בשורה של מדינות-מפתח היה קטן, אפילו קטנטן. אם הוא יצליח לנצל את חוסר הפופולריות של ג'ו ביידן, ולזכות בתוספת זעומה, רק כמה עשרות אלפי קולות במדינות כמו פנסילבניה, מישיגן, וויסקונסין, ג'ורג'יה, אריזונה ונבאדה הוא יוכל לנצח בחבר האלקטורים, יהיה הפרש תבוסתו במניין הכללי אשר יהיה. זה מן האבסורדים הגדולים של שיטת הבחירות האמריקאית.

הצל הקודר

הבעיה של טראמפ היא שכתב האישום נגדו במנהטן הוא רק קצה הקרחון של בעיותיו המשפטיות. שורה של תיקים פוטנציאליים תלויים ועומדים נגדו במדינות אחרות, עם פוטנציאל חמור בהרבה מן התוצאות של תשלום דמי שתיקה לכוכבת פורנו.

במדינת ג'ורג'יה, למשל, הוא נחקר זה חודשים רבים על ניסיון לשבש את ספירת הקולות בבחירות של 2020. זו עבירה מקטגוריה אחרת. קשה להעלות על הדעת מפלגה פוליטית בוחרת בעבריין בחירות למועמדה לנשיאות.

חוקר עצמאי מיוחד בודק את פרשת המסמכים המסווגים, שטראמפ סילק מן הבית הלבן כאשר הסתיימה נשיאותו. עצם הסילוק כרוך בעונשים, אבל חמור עוד יותר הוא החשד שניסה להוליך שולל את חוקריו.

וכמובן, הצל הקודר ביותר המרחף עליו הוא התפקיד שמילא בהתקפה על משכן הקונגרס, בינואר 2021. האפשרות שיוגש נגדו כתב אשמה בעניין הזה היא ממשית, אם כי לא בעלת סבירות גבוהה. התובע הכללי (בארה"ב זה תוארו של שר המשפטים) הוא איש מתון וזהיר, שאינו נוטה לצעדים בעלי אופי פוליטי מובהק. כתב אישום נגד טראמפ במהלך מערכת הבחירות יתפרש כניסיון למנוע את הבוחרים מלהחליט בעצמם מי יהיה נשיאם.

ישראליות, גם ישראלים, מתבוננות בתהליך הזה בתחושה עזה של פמיליאריות. לפעמים הם צריכים לצבוט את עצמם כדי להיות בטוחים שהתהליך כולו אינו מתרחש בעברית מודרנית.

 רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר 

עוד כתבות

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

קהיר מאיימת על ירושלים, בזמן שהיא זקוקה לגז הישראלי יותר מאי פעם

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ

ברק עילם, גיא ברנשטיין, צבי אלון / צילומים: שלומי יוסף, יח''צ, טיגו

כך הגיבה מניית נייס בוול סטריט לעזיבה של המנכ"ל

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מג'יק נסחרה בסוף השבוע במחיר הנמוך בכ-48% מהשיא בעקבות הדוחות ● נייס צללה על רקע עזיבת המנכ"ל ● וטיגו נפלה בחדות לאחר פרסום הדוחות למרות שפרסמה תחזית חיובית

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

ירון מורגנשטרן, מנכ''ל גלאסבוקס / צילום: יח''צ

אחרי הפסד של 60% למשקיעים: גלאסבוקס נמכרת בחצי מיליארד שקל

גלאסבוקס, הפועלת בתחום ניתוח נתונים באינטרנט, תימכר לקרן השקעות, זאת לאחר נפילה חדה במניה ולאחר שדחתה מספר פעמים את יעדי ההכנסות החוזרות שלה ופיטרה כ-20% מכוח-האדם ● בחברה שתהפוך לפרטית, בונים על תחום ה-AI כמנוע לעתיד

בנייה ברמת גן / צילום: פביו טרופה

התוכנית של רמת גן במקום תמ"א 38: עד 10 קומות ברחובות המסחריים

תוכנית מחליפה לתמ"א 38 שגיבשה העירייה בראשות כרמל שאמה הכהן, מספקת פתרון ביניים בין הגישה המרחיבה שנקטו ראשי העיר הקודמים, לבין הגישה הקמצנית שנקט כרמל שאמה הכהן, שזכתה לביקורת מצד בית המשפט

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

המשבר בביטוח לאומי: "צריך בעיקר להעלות מסים ואת גיל הפרישה"

לראשונה ההכנסות של ביטוח לאומי נמוכות מההוצאות על קצבאות, ודוח שפרסם מזהיר: מועד הקריסה הוקדם ב-8 שנים, לשנת 2036 ● אלא שמומחים סבורים כי הסוגיה פחות חמורה ממה שעושים ממנה: "שאנשים יפסיקו לעבוד מתי שבא להם"

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

עלייה של 64% במחירי הביטוח: זה הרכב הנגנב ביותר בישראל מתחילת המלחמה

פוסט שפורסם ברשתות החברתיות גילה כי כדי לבטח את אחד הרכבים הגניבים בישראל, טויוטה RAV4, נדרשה בעליו לשלם סכום המגיע כמעט לשישית משווייו ● "זו אמירה חד-משמעית ללקוח, שאת הדגם הזה החברה לא רוצה לבטח", אומרים בלשכת הסוכנים ● בשוק ממליצים לרוכשי מכוניות לכלול את עלות הביטוח בשיקולים בעת רכישת רכב חדש

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם, אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 408 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל / צילום: שחר פליישמן

אכזבה למדינה: קבוצת מילגם זכתה במכרז להפרטת הדואר בתמורה ל-461 מיליון שקל בלבד

קבוצת מילגם-הפניקס-ליימן שליסל זכתה במכרז על הדואר, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שקיבל הדואר בעבר ועמד על מעל 1.5 מיליארד שקל ● קבוצת דלק ישראל-רמי לוי התמודדה מולה במכרז ● שתי ההצעות היו נמוכות בתחילה מהממוצע של הערכת השווי שהוכנו לצורך המכרז. לבסוף התוצאה הזוכה הייתה גבוהה יותר

מפעל המלט נשר. ''אין קשר בין רמות האבק לפעילות המפעל'' / צילום: תמר מצפי

אחרי פחות משנה: מנכ"ל נשר מפעלי מלט מסיים את תפקידו

מנכ"ל נשר מפעלי מלט, יובל לזרוב, מסיים את תפקידו בחברה אחרי כהונה בת פחות משנה ● באוגוסט האחרון הוציא המשרד להגנת הסביבה צו מינהלי לחברה, המורה על מניעה או צמצום של זיהום אוויר לפי סעיף 45 בחוק אוויר נקי

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הזכויות בקרקע בנווה צדק הוכרעו בלי כל היורשים. מה קבע ביהמ"ש?

ביהמ"ש העליון פסק כי קרקע בנווה צדק תירשם על שם בנו של בעל קרקע שהלך לעולמו - אך הדיון הוסתר מצאצאים נוספים שלו ● אישה ביקשה להרות מזרעו של בן זוגה המנוח, אך משפחתו הציבה בפניה תנאי לפיו עליה לוותר על זכויות ממוניות ● אדם ערך הסכם להחלפת קרקעות עם המדינה, אך קיבל פחות משליש מהשטח שהתחייבה לו

יעל דיין / צילום: איל יצהר

חה"כ לשעבר יעל דיין הלכה לעולמה

לאחר שנים רבות של פעילות ציבורית וחברתית, יעל דיין נפטרה בגיל 85 • דיין, בת למשפחת ה"אצולה" הישראלית המפורסמת, התפרסמה גם כסופרת וכפעילה למען השלום במגוון מסגרות, וכיהנה עד לשנת 2013 במועצת עיריית תל אביב - שם שימשה גם כסגנית ראש העירייה

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

הזרים חוששים, והחברות הישראליות בדרך להשתלט על הרכבת הקלה

הוועדה לצמצום הריכוזיות המליצה לאפשר את השתתפותן של אלקטרה ושפיר במכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה ● מנגד, חברות בינלאומיות חוששות לגשת למכרז על רקע אי הוודאות הביטחונית והכלכלית בישראל

רון בנימין ז''ל / צילום: דוברות מטה החטופים

החטוף רון בנימין נרצח על ידי חמאס, וגופתו הושבה לישראל

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ להשבת החטופים ונגד הממשלה ● עדכונים שוטפים

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק ו-S&P 500 סגרו שבוע רביעי רצוף בעליות

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● הדאו ב-40,000 ובוול סטריט ג'ורנל מסבירים למה המדד הזה הוא "דינוזאור", או לפחות "פגום" ● יו"ר הפד, ג'רום פאוול חולה בקורונה ●  מניות השבבים עלו השבוע ב-5% ● מיקרוסופט תציע את מעבדי AMD ללקוחות הענן שלה, במקום אלה של אנבידיה ● בבנק אוף אמריקה ממליצים על רובין הוד ● גיימסטופ פרסמה אזהרת רווח והודיעה על גיוס הון, צללה ב-20% ● רדיט ו-OpenAI הכריזו על שיתוף פעולה, רדיט זינקה ב-10% 

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל נגד רשות ני"ע: לא לאפשר לגופים חוץ בנקאיים להתחייב על ריבית

ד"ר יוסי סעדון, מנהל האגף הפיננסי בבנק ישראל, שלח מכתב לרשות ניירות ערך בבקשה שלא תאשר את תזכיר חוק התשלומים, הכולל הוראה שמאפשרת לגופים החוץ בנקאיים להתחייב בפני הלקוחות בריבית קבועה על הפיקדונות ● לדבריו, מדובר בהוראה העלולה "לסכן את היציבות במערכת הפיננסית"