גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לנדרובר דיפנדר 130: לימוזינה לכל תנאי השטח

לגרסת ה־130 של לנדרובר דיפנדר החדש יש ממדים מכובדים ותא נוסעים ענק שיכול להכיל עד שמונה אנשים ללא בעיה ● רק אל תצפו שתמצאו איתו חניה בעיר הצפופה

לנדרובר דיפנדר 130 / צילום: יח''צ
לנדרובר דיפנדר 130 / צילום: יח''צ

השאלה הראשונה שנשאלת כאשר נתקלים בגרסת ה־130 של לנדרובר דיפנדר החדש, היא "מי צריך דבר כזה?". במשפחת הדיפנדר כבר קיימת גרסה "ארוכה" (110) שנמתחת לאורך של יותר מ־5 מטרים ומצוידת בשבעה מושבים. אז מי צריך תוספת של עוד 34 סנטימטרים לאורך הכולל ושמונה מושבים?

רווח של 35 אלף שקל על כל מכונית שנמכרה: המספרים החריגים בענף הרכב נחשפים | ניתוח
תערוכת הרכב של שנחאי הציגה הצצה לדגמים שבדרך לישראל 
לאחר שנה מצוינת לענף הרכב: 2023 תהיה מאתגרת יותר | פרשנות

התשובה נמצאת בשלושה שווקים חשובים של לנדרובר בעולם. הראשון מבניהם הוא "השוק המקצועי", שכולל חברות לטיולי הרפתקאות של לקוחות האלפיון בעולם, כמו גם כוחות צבא מיוחדים, שזקוקים לכושר נשיאה מקסימלי בשטח.

השוק השני הוא האמריקאי, שבו יש פלח גדול של כלי רכב ענקיים ויוקרתיים הן עבור משפחות והן עבור סלבס. כמעט 80 אלף כלים נמכרו בפלח זה בשנה שעברה. השוק השלישי הוא הסיני, שבו מובילי נוסעים אולטרה־יוקרתיים הם סחורה מבוקשת על ידי לקוחות פרטיים ועסקים. גם בשוק הזה גודל שווה סטטוס.

התשובה על השאלה "מי צריך דבר כזה בישראל הקטנה והצפופה" היא יותר מורכבת. גילינו את זה כבר בלילה הראשון בו החנינו את רכב המבחן ליד הבית כאשר קיבלנו טלפונים זועמים משכנים שהתלוננו שרכב ההדגמה שלנו תופס כמעט שתי חניות. כל חניה ברחובות העיר, או כניסה לרחובות צרים, הפכה למשימה לוגיסטית מורכבת - ותשכחו מחניונים ציבוריים תת־קרקעיים.

למרבה המזל יש משהו בעיצוב הקשוח של הדיפנדר הארוך, שגורם לנהגים שעומדים מאחוריך לחשוב פעמיים לפני שהם מפעילים את הצופר בחוסר סבלנות. אולי זה החרטום הגבוה והמוצק, ש"מביט" על סביבתו עם פנסים, שנראים כמו עיניים של דמות קומיקס זועמת; אולי זה פרופיל הצד הארוך והרבוע, שניצב מעל חישוקי ענק וקצת מזכיר נושא גייסות צה"לי; או אולי הדלת האחורית האנכית, שבמרכזה מכסה קשיח ענק לגלגל הרזרבי. כך או כך, אף אחד לא מתעסק איתך על הכביש, ובמציאות הישראלית הנוכחית זו בהחלט ברכה.

 

פנים הרכב

בתא הנוסעים אי אפשר להתעלם מהיתרון הגדול ביותר של ה־130, שהוא המרחב הפנימי. אמנם גם ה־110 "הרגיל" רחוק מלהיות קומפקטי, אבל אחיו הגדול הוא אחד מרכבי הכביש־שטח הבודדים בשוק, שיכולים לאכלס שמונה מבוגרים מבלי לגרום לאף אחד מהם להרגיש מקופח. אפילו שורת המושבים השלישית, שלרוב משמשת כאזור בידוד/עונשין לילדים רועשים, מעניקה למבוגרים מרחב מכובד לרגליים, לכתפיים ולראש. כל זאת, בנוסף לבונוס של חלונות צד גדולים ועמוקים וגג שמש פנורמי, שמנטרלים את התחושה הקלאוסטרופובית המוכרת של "ישיבה בתא המטען".

הכניסה למושב האחורי מבעד לסף הגבוה עדיין שנפתחת הצידה "כמו פעם", דורשת לא מעט גמישות מחוט השדרה של הנכנסים, והדלת האחורית הענקית מגבילה עוד יותר את אפשרויות החניה בעיר.

האורך הנוסף מאפשר גם לשאת מאחור מטען מכובד של מזוודות כאשר כל המושבים מאוכלסים. מי שמסתפק בחמישה מושבים ואוהב לארוז את חצי הבית לפיקניק בטבע, ישמח לגלות שקיפול השורה השלישית מפנה שטח מאסיבי, וקיפול שתי שורות המושבים האחוריות כבר יאפשר לכם להוביל ברכב חבילות חציר מהשדה אל אורוות הסוסים הפרטית שלכם.

תא מטען

שאר מאפייני תא הנוסעים מקבילים לאלה של הגרסאות "הרגילות" של הדיפנדר החדש. זה אומר עיצוב בסגנון "תחכום קשוח" או אולי "קשיחות מתוחכמת", שמשלב מסכים דיגיטליים גדולים והרבה אלקטרוניקה מתקדמת ביחד עם סממני שטח "נוסטלגיים" כמו ראשי ברגים חשופים, הגה ומתגי תפעול מאסיביים מספיק לתפעול באמצעות כפפות עבודה, שטיחי גומי עמידים ודיפוני דלתות ענקיים, שנראים כאילו אפשר לרחוץ מהם את הבוץ עם צינור.

ייתכן שזה לא רעיון כל כך טוב בהתחשב במסך המולטימדיה הדקיק והענק, בריפוד העור ובמערכת הקול המיוחסת. למראה המינימליסטי של מערך הפיקוד אחראית הנדסת האנוש יעילה, והראות לפנים מצוינת והנהג מקבל תחושה של "מלך הכביש". הראות לאחור כבר דורשת שימוש במערך המצלמות ההיקפי, ולמרבה המזל יש גם מצלמות מצוינות בגחון ובפינות, שהן חיוניות לתמרון של רכב כזה בעיר ובשטח.

בניגוד לגרסאות הקצרות יותר של הדיפנדר, ה־130 מגיע אלינו עם אופציית הנעה אחת בלבד: מנוע טורבו דיזל עם שישה צילינדרים בנפח 3 ליטר, שמייצר 250 כ"ס ומומנט של 60 קג"מ ומשודך לתיבה אוטומטית בת 8 מהירויות. זהו מנוע יעיל ושקט יחסית, שמאפשר לרכב לשייט בשלווה למרחקים ארוכים ללא תחושת מאמץ, לשמור על תנופה בעליות תלולות ואפילו לשנע נגררים במשקל עד 3 טון. מנגד, עם משקל עצמי של 2.66 טון, לפני נוסעים ומטען, אל תצפו לביצועים מרגשים. התאוצה ל־100 קמ"ש אורכת 8.9 שניות וגם צריכת הדלק הטיפוסית נעה סביב כ־8 ק"מ לליטר סולר.

על הכביש

הביצועים המתונים הם דווקא יתרון, משום שההתנהלות עם מאסת רכב כזו בעיר או על כבישים צרים ומפותלים דורשת מהנהג לא מעט איפוק ומיומנות. ההיגוי מרגיש די מדויק ואינפורמטיבי, ומתלי האוויר הממוחשבים ממתנים את נטיית הגוף בפניות הדוקות. ועדיין נטיית הגוף הבולט בעת כניסה מהירה לפניה הדוקה מספקת תזכורת ברורה לכך שמדובר ברכב עם מרכז כובד גבוה (מאוד). מתלי האוויר עושים עבודה מצוינת באגף נוחות הנסיעה בעת מעבר על מהמורות עירוניות, ועל משעולי עפר משובשים וגם הנוסעים בשורה השלישית לא התלוננו על קפיצות מיותרות.

למרות המיתוג היוקרתי והממדים, החברה לא זנחת את מורשת השטח של הסדרה ומציידת את הכלי באותה מערכת שטח רצינית של אחיו הקטנים, כולל אפשרות להגביה את הגחון לכמעט 30 סנטימטרים, להפעיל מצבי זחילה ועוד. היכולת הזו מייחדת את הרכב בפלח "מובילי המשפחות" הענקיים, אם כי צריך לקחת בחשבון שלמרות כל הטכנולוגיה, זה לא הרכב המתאים ביותר לצליחת מסלולים טכניים צרים.

מחיר

דיפנדר 130 עולה בישראל 664 אלף שקל, שהם כ־30 אלף שקל יותר מגרסת ה־110 עם אותו מנוע ורמת אבזור. זה מחיר די תחרותי בהשוואה לחלק מהמתחרות, במיוחד לאור בונוס השטח, כך שתוספת המחיר הזו כמעט זניחה עבור מי שזקוק לתוספת השימושיות של הובלת מטען או סתם רוצה לנסוע באחד מכלי הרכב הפרטיים הגדולים והנוחים ביותר על כבישי ישראל. רק לפני כן, תוודאו שיש לכם חניה גדולה מספיק בכל מקום שאליו אתם מגיעים.

חלק מהמתחרות

קאדילק אסקלייד V8

899 אלף שקל עולה ה־SUV הענק. הוא מוצע בתצורה של עד שמונה מושבים, והמנוע הוא V8 בנזין בנפח 6.2 ל' עם 420 כ"ס. התא מפואר ומאובזר.

קאדילק אסקלייד V8 / צילום: יח''צ

מרצדס GLS400 D

929 אלף שקל עולה הרכב, שנמתח לאורך 5.2 מ', ומציע תא נוסעים מפואר לעד שבעה נוסעים. מנוע טורבו־דיזל בנפח 3 ל' מייצר 330 כ"ס ומאיץ ל־100 ב־6.3 שניות.

מרצדס GLS400 D / צילום: יח''צ

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות קלות בנעילה בת"א; מיטרוניקס ואלקטריאון זינקו בכ-6%

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

משפחות החטופים / צילום: Paulina Patimer

גורם בחמאס: החלטנו להשהות את המו"מ לעסקת חטופים

נשיא ארה"ב ורה"מ שוחחו כחצי שעה, בבית הלבן מבהירים: "עסקה היא הדרך הטובה ביותר להימנע ממבצע ברפיח" • מקור בחמאס: דוחים את חזרת המשלחת לקהיר - עד לתוצאות מאמצי המתווכות • פגיעה ישירה של כטב"ם נפץ במטלה, חיל האוויר תקף בעומק דרום לבנון • הותר לפרסום: סמל מיכאל רוזל נהרג במטח הפצמ"רים אתמול מרפיח לכרם שלום • עדכונים שוטפים

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום