גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המכירות ירדו, המניות צנחו: כך משתקף משבר הנדל"ן בנתוני החברות הציבוריות

מנתוני המכירות שמצביעים על ירידה של עשרות אחוזים, דרך תשואת מניות שנתית שלילית באופן גורף ועד מכפיל הון נמוך במיוחד ● צמד סקירות מנתח לעומק את מצב חברות הנדל"ן הבורסאיות בעת הזו, והתמונה אינה מעודדת

מתחם MY ONO, צומת סביון / הדמיה: יח''צ
מתחם MY ONO, צומת סביון / הדמיה: יח''צ

זה התחיל עם העלאת הריבית המתמשכת, והמשיך בירידה של עשרות אחוזים בהיקף העסקאות בשוק. משם הדרך לירידה ראשונה זה זמן רב במחירי הדירות, ואפילו בשווי נכסים, הייתה קצרה - בדרך להשפעה כוללת על שוק הנדל"ן. מסביב נשמעות לאחרונה אמרות רבות על המקום שאליו הולך הענף, כולל אפשרות למיתון לראשונה אחרי שנים.

שתי סקירות מקיפות, האחת של בנק ההשקעות ווליו בייס, והשנייה של בלוגר ההשקעות עו"ד שלומי ארדן, אשר צוללות לעומק מספרי החברות הציבוריות ממחישות: מצבן של החברות בימים הללו משקף היטב את מצבו העגום של הענף כולו. 

"עיר חדשה" באזור חיפה ומגדלים של מאה קומות בתל אביב: כך תיראה ישראל בשנת ה-100 
מבני ברק עד רעננה: הפוליטיקה מאחורי שמות הרחובות 

ירידה של עשרות אחוזים במדדים המרכזיים

נתחיל עם סקירתו של בנק ווליו בייס, סקירה מסכמת לשנת 2022 בתחום הייזום והבנייה למגורים, אשר כוללת את נתוניהן של 25 חברות נדל"ניות ציבוריות. אחד הנתונים הבולטים בה נוגע למכירות המצרפיות של חברות הייזום הציבוריות בתחום הנדל"ן, קרי השינוי בהיקף הכולל של המכירות שלהן, בהשוואה לשנת 2021. על פי הסקירה, המכירות המצרפיות של 25 החברות מראות ירידה ממוצעת של 36% בהשוואה ל־2021, משמע הירידה רוחבית, ונוגעת כמעט לכולן.

בין הבולטות מבחינה זו נמצאת לוינשטין הנדסה , עם ירידה של 83% במכירות ב־2022 בהשוואה לשנה שלפניה; אשדר עם ירידה של 77%; וחנן מור  עם ירידה של 74%. שתי החברות היחידות מתוך 25 החברות שנבחנו בסקירה והציגו עלייה במכירות המצרפיות הן י.ח דמרי , עם עלייה של 25% בהשוואה ל־2021, וחברת צרפתי צבי ובניו , עם עלייה של 22%.

יגאל דמרי / צילום: יונתן בלום

הסקירה בחנה גם את מכפיל ההון העצמי של החברות, נתון המבטא את היחס שבין שווי השוק של חברה לבין השווי של ההון העצמי שלה, כפי שכתוב בספרים. התפיסה היא שמכפיל ההון העצמי משקף במידה לא מבוטלת את פוטנציאל הצמיחה של החברה, וגם את ציפיות השוק לגבי ביצועיה בעתיד. מכפיל הון גבוה מ־1 מעיד על ציפיות להמשך התפתחות של החברה; מכפיל של 1 מעיד על ציפיות לסטגנציה בפעילות החברה; ומכפיל הון מתחת ל־1 מעיד על כך שמצבה הכלכלי הנוכחי של החברה עשוי לפגוע בביצועיה ובתוצאותיה בעתיד.

 

הסקירה מראה כי גם מבחינה זו דמרי ניצבת בראש, עם מכפיל הון של 2.13 - זאת לעומת ממוצע משוקלל נמוך הרבה יותר, 1.13. יש לציין כי בשיא פעילות הענף בתחילת 2022 עמד מכפיל ההון הממוצע של 25 החברות על 3.19, פי שלושה מהמצב כיום, מה שמעיד רבות על ציפיות השוק מרוב החברות הציבוריות בתחום הנדל"ן. בין החברות הבולטות לשלילה נמצאות אביב בנייה, עם מכפיל הון של 0.48, וחנן מור עם מכפיל של 0.31.

חנן מור / צילום: איל יצהר

נתון נוסף שבו התמקדה הסקירה הוא ביצועי המניות בבורסה. הסקירה מציגה כי ביצועי המניות של כל 25 החברות בשנה האחרונה נמצאים בתשואת חסר של 26% בהשוואה למדד ת"א 125, ובתשואת חסר של 14% לעומת מדד זה בשנתיים האחרונות. נתונים אלו אף משמעותיים יותר כאשר בוחנים את ביצועי מדד ת"א 125, שבעצמו ירד מתחילת השנה ב־4.73%, וב־12 החודשים האחרונים ב־18.88%. יש לציין כי לא מדובר בנתוני מדד ת"א נדל"ן, אלא רק בביצועי 25 החברות שנכללו בסקירה והן חלק מת"א 125.

הירידות הבולטות ביותר מתחילת השנה הן של מניית קבוצת חג'ג', שהשילה מערכה כ־28% מינואר האחרון, ושל מניית אקרו נדל"ן, שירדה מתחילת השנה בכ־23.5%. ממוצע ביצועי מניות כלל החברות, מתחילת השנה, מצביע על ירידה של 10.8%. בשנה האחרונה (12 החודשים האחרונים) הירידה הממוצעת של כלל החברות עומדת על 39.2%, וחנן מור היא המובילה אותה, עם ירידה של 79.4% בתוך שנה. נדגיש כי המספרים הללו נסמכים על נתוני 2 באפריל.

הסקירה של ווליו בייס כוללת גם כמה נתונים חיוביים, ובמרכזם הרווחיות הגולמית - שמציגה עלייה של שתי נקודות האחוז בהשוואה ל־2021: שיעור הרווח הגולמי הממוצע של 25 החברות ב־2022 הוא 24.6%, עלייה גם בהשוואה לרווחיות הגולמית הממוצעת של 25 החברות בשנים 2018־2022 יחד, שעמדה על 22.1%.

יש לציין כי ארבע חברות הנכללות בסקירה מציגות רווחיות גולמית של 17% ומטה - אפי קפיטל, אאורה, קרסו נדל"ן ודוניץ.

החברות דמרי וצרפתי הציגו ב־2022 שיעור רווחיות גולמי של 33% כל אחת, וחברת פרשקובסקי הציגה את השיעור הגבוה ביותר, 37%. יש לזכור כי הרווחיות הגולמית שונה מהרווח הנקי - הרווח שמציגה החברה "בשורה התחתונה" - שכן רווחיות גולמית מציגה את רווחי החברות לפני הורדת עלויות שיווק, מכירה ועוד.

גם מה שנוצץ אינו בהכרח זהב

לצד סקירה זו פורסמה לאחרונה סקירתו של עו"ד ארדן, אשר פורסמה לאחר מעבר על דוחותיהן השנתיים של כל 560 החברות הציבוריות בישראל - ובהן כמובן חברות הנדל"ן. על פי הסקירה של ארדן, שותף מנהל בקרן הגידור ארביטראז’ ואליו, המפעיל בלוג פרטי למעקב אחר הבורסה הישראלית, רוב חברות הנדל"ן מוגדרות כ"לא עוברות", כלומר אינן עומדות בקריטריונים שהוא עצמו הציב, מבחינת תשואה, סיכון ופשטות המודל העסקי הנוכחי והעתידי - ולכן מבחינתו אינן מומלצות להשקעה.

הסקירה כוללת שלושה תחומים עיקריים בענף הנדל"ן: התחדשות עירונית, נדל"ן יזמי ונדל"ן מניב. מבין 63 חברות נדל"ן שנמצאות בסקירה, 45 מוגדרות בסקירה כ"לא עוברות", ורק 13 מוגדרות "מעניינות". בסקטור ההתחדשות העירונית, שבו נבחנו רק שבע חברות, נמצא שיעור החברות ה"מעניינות" הגדול ביותר, חמש בסך הכול, מספר המשקף אולי את האופטימיות לגבי הענף. מעניין לראות כי הסקירה מתייחסת לרווח הגולמי של החברות רק בפרויקטים שבהם שיעור החתימות מול הדיירים הוא 60% ומעלה.

הסקירה של ארדן יכולה לשפוך אור גם על דרך ההסתכלות על הנתונים. כך לדוגמה, י.ח דמרי "מככבת" בסקירה של בנק ווליו בייס, עם נתונים חיוביים למדי, אך גם אותה מגדיר ארדן כ"לא עוברת", בעיקר משום שלטעמו היא מתומחרת בשווי שוק גבוה מדי: "לדמרי צבר גדול של התחדשות עירונית, נדל"ן מניב והרבה קרקעות על המאזן, אך במחיר הנוכחי (4 מיליארד שקל) היא נראית לי כמו אחת החברות היקרות ביותר בענף: היא נסחרת כפול על ההון, בזמן שכמעט כל השאר נסחרות מתחת להון".

מן הצד השני נמצא הניתוח של חברת צמח המרמן: החברה מתמודדת בימים אלו עם נטל הלוואות גדול במיוחד שאמור, לכאורה, להכביד על פעילותה העתידית. לראיה, ציינה החברה בדוח האחרון שלה כי תימנע מהתרחבות במגזר הנדל"ן המניב לעת עתה, בשל המצב בענף.

למרות זאת, בסקירתו מגדיר עו"ד ארדן את צמח המרמן כ"חברה למעקב", וכותב: "החברה נסחרת מתחת להון. עלייה בפרויקטים שבביצוע צפויה להשפיע לטובה על קצב הרווח. צמח המרמן בהחלט נראית לי זולה, השאלה לגבי כדאיות ההשקעה היא רק ביחס לחברות אחרות בתחום, שזולות יותר ממנה".

"בועת הנדל"ן שנוצרה אחרי הקורונה תתפוצץ"

"אנחנו נמצאים בעיצומו של אחד המשברים הקשים בתחום הנדל"ן מאז משבר הסאבפריים ב־2008", אומר בעקבות הנתונים עו"ד אילן שרקון, מייסד משרד שרקון, בן־עמי, אשר ושות', המתמחה בנדל"ן.

"לאחר הקורונה שוק הנדל"ן בישראל חווה עליית מחירים מטאורית, וישנם לא מעט מומחים בתחום, כולל אנוכי, אשר סברו כי מדובר בבועת נדל"ן שעתידה להתפוצץ. נראה כי תחזית זאת מתממשת כעת.

"עליית הריבית במשק השפיעה דרמטית על כל שלושת הגורמים המרכיבים את שוק הנדל"ן: המשקיעים הפסיקו להשקיע בתחום ומחפשים אפיקי השקעה רווחיים אחרים; רוכשי דירות בפעם הראשונה, וגם משפרי דיור, ממתינים ולא רוכשים אלא ממתינים לראות כיצד עליית הריבית תשפיע על החזרי המשכנתאות. לפיכך נראה כי הסטגנציה בשוק תימשך, ואין צפי לשינוי בזמן הקרוב.

"מצב זה יוביל לירידת מחירים, אולם הנזק המשמעותי יותר הוא העובדה שלא מעט יזמים - בעיקר הבינוניים והקטנים - ייקלעו לקשיים תזרימיים. יזמים שנטלו הלוואות גדולות מבנקים ומקרנות מימון מתקשים כבר עכשיו למכור דירות ולא יצליחו לעמוד בהחזרי ההלוואות. רבים מהם ימצאו עצמם בהיעדר יכולת להחזיר אותן, וכבר היום הבנקים מהדקים את החגורה ולא נותנים קרדיט לחברות הללו.

"להערכתי, בקרוב מאוד נחזה בחברות נדל"ן קטנות ובינוניות שייקלעו למצוקה כלכלית ואף לקריסה. הסחרחורת הזאת עתידה להשפיע באופן ישיר גם על כל מעגל הספקים הגדול שעובד בתחום, עד לקריסה קשה וכואבת לכל מי שמתפרנס מתחום הנדל"ן".

עוד כתבות

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על "התרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

פינוי פצועים מירי פצמ''רים בכרם שלום / צילום: N12

7 פצועים מירי פצמ"רים מרפיח; גלנט: "סימנים שחמאס לא יילך למתווה"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • מטח כבד לצפון: 65 שיגורים לאצבע הגליל • שבעה ישראלים נפצעו, בהם שלושה במצב קשה, מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, גבר כבן 65 נפצע קל מרסיסים • צה"ל והשב"כ חיסלו את אחד ממפקדי חטיבת רפיח בג'יהאד האיסלאמי • עדכונים בולטים

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין