גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחיר החלב מזנק הבוקר. מה עומד מאחורי ההעלאות?

מחירי מוצרי החלב בישראל היו גבוהים ביחס למערב עוד לפני ההתייקרות האחרונה ● בין הגורמים לכך: התכנון הריכוזי של הייצור במשק החלב, מודל שהאיחוד האירופי ביטל עוד ב־2015 ● האם העלייה הנוכחית במחירים תביא לשינוי המודל?

מוצרי חלב / צילום: גלובס
מוצרי חלב / צילום: גלובס

מחיר החלב עולה הבוקר ב-9.23%. זאת לאחר ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' ומועצת החלב הגיעו להסכמות לגבי פריסת העלייה, שהייתה אמורה לעמוד הבוקר על 17.5%. לפי ההסכם, שעוד דורש את אישור הדירקטונים של החברות, שאר העלאת המחירים תתפרס על שלוש שנים: המחיר יעלה ב-3.1% נוספים במאי 2024, במאי 2025 ובמאי 2026.

כעת מחיר ליטר חלב בקרטון יעמוד על 6.8 שקלים, לעומת 6.23 שקלים עד כה. גביע גבינה לבנה יעלה 5.44 שקלים לעומת 4.98 שקלים. מחיר קילו גבינה צהובה של 28% יעמוד על 48.9 שקלים לעומת 44.79 שקלים.

מס הסוכר בוטל. אז למה חברות המשקאות מעלות מחירים? | בדיקת גלובס
הממשלה נלחמת במשקיעים, ושוכרי הדירות משלמים את המחיר | ניתוח
קשת ו-RGE השיקו בהפתעה מיזם טלוויזיה חדש. כמה צפוי לעלות מנוי?

מדובר בשידור חוזר: באוגוסט האחרון הוסכם שבמקום עלייה של 14% תהיה עלייה של 4.9% בלבד, והשאר יידחה לפעם הבאה - שהיא הנוכחית. למעשה, החלק שנדחה עתה הוא הרכיב הרטרואקטיבי שנדחה גם בשנה שעברה. בתמורה לדחייה, באוצר מבטיחים מעין ריבית למחלבות דרך המחיר לצרכן. כלומר, הממשלה כופה על הצרכנים לקחת הלוואה מיצרניות החלב. הממשלה הנוכחית, בדיוק כמו הקודמת, מגלגלת את החוב הלאה.

המלחמה באוקראינה מקפיצה עלויות

בהחלטה הקודמת, לצד הדחייה ננקטו צעדים אחרים לשם הורדת יוקר המזון: ביטול מכסים וחשיפה מלאה לתחרות של מספר סוגי גבינות וכן עדכון "מחיר המטרה", כלומר מחיר המינימום שהמחלבות מחויבות לשלם לרפתנים, על־פי רפתות גדולות (ויעילות) יותר. כעת אין סימן לצעדים בסגנון זה.

ישנם מספר גורמים לעליית המחירים, אך ובראש ובראשונה מדובר בהתייקרות הגרעינים המשמשים כמזון לפרות - אלה מיובאים ממדינות שלהן מגזר חקלאי יצואני חזק כמו רוסיה ואוקראינה, שכעת נמצאות במלחמה קשה שמשבשת את הסחר. נראה כי החלב הישראלי תלוי מאוד בתשומות חיצוניות ובסחר הבינלאומי. בעקבות כך, מחיר החלב הגולמי זינק בלמעלה מ־25% מ־2021 ועד היום. מכיוון שהפלישה הרוסית לאוקראינה לא צפויה להסתיים בזמן הקרוב, המחירים עשויים להישאר גבוהים בעתיד הנראה לעין.

המודל הייחודי של משק החלב בישראל

אולם הבעיה אינה רק העלייה הנקודתית במחיר החלב - החלב הישראלי יקר מלכתחילה. על־פי אתר Numbeo, מחיר ליטר חלב בישראל הוא ה־22 היקר ביותר בעולם, 42% יותר מבגרמניה, 46% יותר מבצרפת, ו־63% יותר מבארה"ב. המחיר ב־Numbeo לא כולל את ההאמרה האחרונה, שצפויה להעמיד אותנו קרוב לקנדה - המדינה המערבית היחידה מלבד ישראל שגם בה יש תכנון ריכוזי של ייצור החלב.

"חוק תכנון משק החלב" מעניק למועצת החלב, שכוללת 686 רפתות, סמכות לנהל את השוק יחד עם הממשלה. בניגוד לתכנון הריכוזי בענף הביצים, שבו השר נדרש רק להתייעץ עם המועצה לגבי כמות מכסות הייצור - למועצת החלב יש סמכות גם בקביעת הכמות. מי שלא מקבל מכסה, לא יכול לייצר חלב על־פי חוק. הרפתנים זכאים למחיר מינימלי בשם "מחיר מטרה" שנקבע על־פי נוסחה. גם המחיר לצרכן מפוקח במחיר מקסימום, מה שמשאיר את נתח הרווחים של המוצרים המפוקחים לנמוך במיוחד - למרות שחלק מהמוצרים נמכרים מאוד. לכן, כל שינוי במחיר המפוקח משפיע דרמטית על המחלבות כמו תנובה וטרה.

מכסות החלב הוכרו במהלך השנים כנכס קנייני של ממש שניתן לסחור בו - ואף להוריש אותו. נוסף על כך, קיים איסור בחוק לייצר חלב ביישוב שאינו יישוב המגורים - מה שמקשה על בניית רפתות גדולות ויעילות יותר. ב־2015 האיחוד האירופי ביטל סופית את התכנון הריכוזי בענף החלב, מה שהשאיר את ישראל כמדינה כמעט ייחודית במערב.

מחירי החלב הגולמי בישראל גבוהים באופן קבוע מאלה של ממוצע האיחוד האירופי בעשרות אחוזים, מלבד קפריסין ומלטה שמחיריהן דומים לאלה שבישראל. גורמים בענף החלב מצביעים על כך כראיה שלא התכנון הריכוזי מביא למחירים הגבוהים - אלא היותנו "כלכלת אי" הממעטת לסחור עם שכנותיה, ולכן לא יכולה ליהנות מיתרונות לגודל כמו באירופה. אלא שבקפריסין יש 1.2 מיליון איש, ובמלטה - 520 אלף בלבד. אפשר להניח כי במדינות כאלה אכן קשה יותר לייצר יתרון לגודל בהשוואה לכמעט 10 מיליון איש בישראל.

כך או כך, החלב בישראל יקר - ומתייקר. עד כדי כך שהפער בינו לבין האלטרנטיבות היקרות של חלב צמחי הולך ומצטמצם. אומנם 9.90 שקלים לליטר חלב סויה ברמי לוי הוא מחיר גבוה, אך הפער בינו לבין כ־6.8 שקלים לליטר (המחיר לאחר ההעלאה הקרובה) קטן יותר לעומת 4.91 שקלים שהיה מקובל בין 2016 ל־2019.

הביקוש לתחליפים מזנק. הרגלי הצריכה ישתנו?

כשפער המחיר פחות רחב, שיקולי בריאות, טעם ואידאולוגיה עשויים להכריע את הכף לטובת החלב הצמחי. ובהתאם - הצריכה של חלב צמחי מזנקת. על־פי נתוני סטורנקסט, בין 2018 ל־2022 הצריכה של חלב צמחי בשוק הקמעונאי זינקה מ־15.6 מיליון ליטר ל־31.7 מיליון ליטר. כלומר, אנחנו צורכים יותר מפי שניים חלב צמחי בהשוואה ללפני 5 שנים בלבד. באותו הזמן, שוק חלב הפרה התכווץ אבסולוטית ב־3.8%.

שוק הגבינות הצמחיות, לעומת זאת, זוכה להצלחה קטנה בהרבה: 5.5% בלבד מכלל שוק מוצרי החלב הם גבינות. אלה, כך נראה, מתקשות לפרוץ מעבר לקהל המיידי של טבעונים שאינם צורכים מוצרי בקר.

בעוד חלב סויה היה בעבר המלך הבלתי מעורער של שוק הצמחיים, המגוון הגדל מאפשר לאנשים להתנסות בטעמים נוספים, מה שמוביל לשינוי דרמטי בהעדפות הצרכנים. כלל משקאות שיבולת השועל מהווים היום 38.8% משוק החלב הצמחי ב־2023 - זינוק אדיר לעומת 10% בלבד ב־2020. חלב הסויה עדיין מוביל, עם 42.6% מהשוק - אך הוא איבד את מעמדו של מעל 60% מהשוק ב־2020. אפילו מבחינת המכר האבסולוטי בליטרים - חלב הסויה מאבד מעט את תפוצתו, בעוד שיבולת השועל זוכה לכל הגידול.

ביום חמישי האחרון, חברת Remilk הכריזה כי קיבלה אישור רגולטורי לשיווק חלב מתורבת מיוצר במעבדה, ללא שימוש בפרות. עם זאת, כנראה ייקחו חודשים רבים עד שהוא יגיע למדפים בפועל, וזמן רב עוד יותר עד שחלב מתורבת יהפוך למתחרה מרכזי בשוק החלב.

מיכל בצר, מנהלת אגף השיווק בחטיבת החלב של תנובה, אומרת כי אומנם "אין ספק שזהו אפיק משמעותי בפודטק בהסתכלות קדימה, שנמצא עדיין בחיתוליו", אך "בשלב זה ההתמודדות היא עם אתגרים רבים כדוגמת אתגר סנסורי (טעם), כשרות, המחרה, רגולציה, הנגשה ואריזה צרכנית, וייקח לזה זמן להתממש במלוא הפוטנציאל".

בכל מקרה, חלב צמחי וחלב מתורבת כאחד נמצאים בשוק חופשי, משכך, החלב הצמחי הוא רווחי במיוחד עבור היצרנים. גם בגזרת המחיר, יש מי שמנסה להתחרות - קרפור, למשל, הבטיחה למכור חלב סויה ב־6.90 שקלים וחלב שיבולת שועל ב־8.90 שקלים - לא הרבה מעל מחיר חלב הפרה.

החלב הצמחי כבר תופס כ־12% משוק החלב הניגר, ועם הפיתוחים בתחום והתחרות הגוברת - אנחנו צפויים לראות אותו הופך לחלק ניכר מצריכת החלב הישראלית.

עוד כתבות

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

רישי סונאק, ראש ממשלת בריטניה / צילום: Reuters, Jessica Taylor

בריטניה הטילה סנקציות על ארגונים ישראליים קיצוניים ומתנחלים

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"