אישור ראשון לשיווק חלב מתרבית תאים. האם הוא יעורר את התחום?

החלבון שפיתחה חברת רימילק יתווסף למוצרי טרה וישווק כנראה בעוד כמה חודשים • בכך ישראל ממצבת את עצמה כאחת המדינות המובילות ברגולציה של חלבון אלטרנטיבי, אך לא כל החברות בתחום נהנות מהשגשוג

אביב וולף וד''ר אורי כוכבי, ''רימילק נולדה להיות חברה בינלאומית המעזה לאתגר את תעשיית החלב המסורתית'' / צילום: אייל טואג
אביב וולף וד''ר אורי כוכבי, ''רימילק נולדה להיות חברה בינלאומית המעזה לאתגר את תעשיית החלב המסורתית'' / צילום: אייל טואג

חברת רימילק (ReMilk) הודיעה היום כי קיבלה את אישור משרד הבריאות לשווק חלבון חלב שיוצר בתרבית תאים במעבדה. זהו האישור הראשון הניתן בישראל לחלבון מן החי למאכל, שעבר ריבוי בתרבית תאים. לרימילק יש הסכם עם החברה המרכזית למשקאות קלים, אשר משווקת מוצרי חלב של החברה-הבת טרה. חלבוני החלב של רימילק צפויים להתווסף בקרוב למוצרים של טרה.

המטכ"ליסט שפיצח את הקוד של תעשיית הפודטק: "את התרבות הארגונית הבאתי מהצבא ומנטפליקס" | ראיון
"זה לא עוד מותג טבעוני, אני מתכוון להחליף לחלוטין את תעשיית החלב" | 40 עד 40

רימילק כבר קיבלה אישור שיווק של המוצרים שלה בסינגפור, הנחשבת למובילת תחום החלבון האלטרנטיבי, וכן קיבלה מכתב "אין שאלות נוספות" מה-FDA , מינהל המזון והתרופות האמריקאי, המאפשר לה לשווק את מוצריה גם בארה"ב.

רמילק, שגייסה עד כה למעלה מ-130 מיליון דולר, חתמה על מספר עסקאות עם שחקניות מובילות בשוק המזון העולמי, וכבר מייצרת את מוצריה בנפחים תעשייתיים בכמה מפעלים ברחבי העולם.

המנכ"ל והמייסד אביב וולף מסר כי רימילק נולדה להיות חברה בינלאומית המעזה לאתגר את תעשיית החלב המסורתית, "אבל תמיד חלמנו על רגע ההשקה כאן בארץ". ד"ר אורי כוכבי, מנהל הטכנולוגיות הראשית, הוסיף כי משרד הבריאות בדק את המוצר ביסודיות ומצא אותו בטוח וזהה למקור מן החי.

שיתוף-פעולה עם החברה המרכזית למשקאות

יורם שגיא, נשיא החברה המרכזית לייצור משקאות קלים (CBC group), מסר כי "שיתוף-הפעולה עם רימילק בהשקת המוצרים מתקיים במרכז הפיתוח של החברה המרכזית, The Core, שחרט על דגלו להיות מרכז טכנולוגי מוביל בעולם החדשנות של שוק הפודטק הישראלי".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנפגש עם החברה לאחרונה, מסר כי האישור ניתן "בדחיפת משרד ראש הממשלה ובשיתוף משרד הבריאות, משרד המדע ורשות החדשנות". לדבריו, "פיתוח הטכנולוגיות בתחום החלבון האלטרנטיבי יביא את ישראל להתעצמות כלכלית, לביטחון תזונתי, להתמודדות עם שינויי האקלים ולרווחת בעלי החיים".

אחד התחומים המלהיבים בהייטק הישראלי

תחום הפודטק נחשב לאחד התחומים המלהיבים בסקטור ההייטק הישראלי. חברות בתחום הגיעו לבורסה בשיא תקופת הריבית הנמוכה והכסף הזול, ונהנו מהירידה בבאזז של הקנאביס והביומד וחיפוש החלום הבא. גם החברות הלא בורסאיות הבולטות בתחום, כמו למשל רימילק, אלף פארמס, פיוצ'רמיט, גייסו הון בסכומים משמעותיים.

בתוך תחום הפודטק, תחום המזון ה"משובט" (החברות מעדיפות את המונח "מתורבת" - כלומר גדל בתוך תרבית תאים, עם קריצה לרעיון שתרבותי יותר לאכול מזון שלא כרוך בסבל לבעלי חיים, רצח והמון לכלוך) הוא החלום הגדול ביותר - אך גם עם הסיכון הגדול ביותר.

אולם מבין חברות השיבוט שהגיעו לבורסה ב-2020, רובן עדיין לא הגיעו לשוק, קופות המזומנים שלהן דלילות, ותשואות המניה שלהן נמוכות. דווקא החברות הפרטיות שתוארו לעיל הצליחו לגייס הון רב יותר. גם הן עדיין לא הגיעו לשוק, אך על-פי דיווחיהן, הן נמצאות על סף השקות.

העיכוב בהגעת המוצרים הללו לשוק נבע בעיקר מכך שטכנולוגית יותר מורכב לפתח אותם מכפי שהיה נראה בתחילה, וזה נכון בעיקר לבשר מתורבת, שלמרות הכול עדיין לא דומה במרקמו ובטעמו לבשר מן החי. כמו כן ישנם חסמים רגולטורים, אשר על-פי הודעת רימילק היום, מתחילים להיפרץ בהדרגה. ישנה גם שאלת מודל עסקי, והיא אולי הבוערת ביותר: האם החברות תוכלנה להתחרות מול שוק המזון הממוסד מבחינת המחירים והמודל העסקי שלהן.

כמו המוצר שרימילק מקווה לשווק בקרוב, גם מוצרים אחרים שמתקרבים לשוק בתחום המזון המתורבת הם רכיבי מזון, ועדיין לא מוצרים שלמים. הנסיגה מההבטחה להחליף את המוצרים השלמים במהירות, הייתה אחת הסיבות לכך שהשוק "העניש" את החברות הבורסאיות בתחום.