החברה הישראלית שרוצה לעשות מהפכה בשוק החלב קיבלה אישור לשווק בארה"ב"

חברת הפודטק המייצרת חלבון חלב שאינו מן החי בטכנולוגיה המחקה במעבדה את תכונותיו בטבע, קיבלה אישור לשיווק מוצריה לפי נהלי ה-FDA • בישראל, אף חברה עדיין לא קיבלה אישור לשיווק מוצרים בטכנולוגיית פרמנטציה

המוצרים של רימילק / צילום: יח''צ
המוצרים של רימילק / צילום: יח''צ

חברת רימילק הישראלית קיבלה אישור לשווק את מוצריה בארה״ב לפי נהלי מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA). רימילק, המייצרת במעבדה חלבון חלב זהה לזה המיוצר על ידי פרות אך ללא שימוש בבעלי חיים, היא החברה הישראלית הראשונה בתחום הפרמנטציה המקבלת אישור רגולטורי לשיווק מוצריה. החברה שבסיסה בישראל שואפת להתחיל לשווק כבר בשנה הקרובה חלבונים לשימוש תעשיית המזון בעולם.

מדובר בהליך וולונטרי מול ה-FDA, במסגרתו רימילק הכריזה כי היא עומדת בכלל דרישות הרגולציה למוצרים דומים לשלה, באופן שמאפשר לה לצאת לשוק המקומי על סמך הצהרת יצרן. זהו הליך המאפיין את השוק האמריקאי, אך שונה במהותו מההליך הרגולטורי בישראל ובאירופה, בהן לרימילק מסלול ארוך יותר לאישור מוצריה. משמעות קבלת האישור בארה"ב, היא כי חלבון Remilk נחשב בטוח לצריכה במזון ובמשקאות, ולפיכך, יכול לשמש כחומר גלם בידי יצרני מוצרי החלב המובילים בארה"ב. רימילק, שגייסה עד כה למעלה מ- 130 מיליון דולר, מתכננת להתחיל לשווק את מוצריה בשוק האמריקאי כבר ברבעונים הקרובים.

רימילק 'מעתיקים' במעבדה את מקטע ה- DNA הנדרש לייצור חלבוני חלב פרה, ומכניסים אותו לתוך שמרים. כך השמרים הופכים למעיין 'מפעל', המייצר חלבון זהה וזה הנמצא בבעלי חיים בטבע. החלבונים שמפיקה החברה, יוכלו לשמש את שוק המזון לייצור פונקציונלי של גבינות, גלידה ויוגורט טבעוניים הקרובים בטעמם ובמרקמם. נוסף על ההיבטים ההומניים של מוצרי רימילק, חלבוניה המיוצרים באמצעות טכנולוגיית התססה מדויקת ( precision fermentation ) מצריך אחוז מזערי ממשאבי כדור הארץ ביחס לייצור מסורתי, ונפלט במהלכו שבריר מהיקף גזי החממה המזיקים הנפלטים בתהליך ההפקה של מוצרי חלב מהחי.

לאחרונה דיווחה REMILK על הקמת המפעל הגדול מסוגו בעולם לייצור חלבון חלב שאינו מן החי, בקלונדבורג, דנמרק. המפעל ישתרע על פני שטח של 70 אלף מטרים רבועים, במטרה לעמוד בביקושים העולמיים הגואים לחלבון איכותי, ולאספקה שוטפת ויציבה של חלבוני חלב איכותיים לתעשיית המזון בתהליך יצור ידידותי לסביבה ולבעלי החיים. במפעל החדשני והגדול מסוגו בעולם, יופק חלבון בנפחים השווים לתפוקת החלב שמפיקות 50,000 פרות מדי שנה.

שוק תחליפי החלב נמצא בצמיחה מתמדת בשנים האחרונות, ומגלגל בישראל 426 מיליון שקל בשנה. בשנת 2019 הפכו תחליפי החלב למנוע הצמיחה של תחום החלב בישראל, כאשר צמחו ב-12% לעומת 2.9% בלבד בקטגוריית חלב מבוסס בעלי חיים. בסך-הכול, קטגוריית התחליפים מהווה היום כ-16% מהשוק, כאשר את שוק תחליפי החלב מובילה בישראל תנובה, שחלקה עומד על כ-57%. בשוק תחליפי הגבינות אין נכון להיום מוצרים המתחרים באופן דומה מול השוק המסורתי והחלבי. לכן, מנסים סטארטאפים רבים לפתח מוצרים בטכנולוגיות פרמנטציה, שבכוכן למלא את החלל הקיים היום בשוק התחליפים בשל הפונקציונליות של החלבונים המיוצרים באמצעות טכנולוגיות התססה שונות.

לדברי אלה וולדמן רנצר, סמנכ"לית אסטרטגיה, מכון המחקר GFI ישראל הפועל לקידום תחום החלבונים האלטרנטיביים, "ההכרזה של רימילק היא אבן דרך בתעשיית החלבון האלטרנטיבי העולמית, והישראלית בפרט. יש פה הוכחת התכנות של תחום הפרמנטציה, מבחינת המסוגלות ליצור חלבוני חלב ללא פרה, אשר עומדים בדרישות המחמירות של הרגולטור, וכן, יחד עם בניית המפעל בדנמרק, הוכחה שסטארט-אפ ישראלי בתחום יכול להפוך לאחד הגדולים בעולם בתחום. עם זאת, היציאה לשוק בארה"ב ובניית תשתית הייצור באירופה הן מדאיגות מנקודת מבט ישראלית, ומדגישה עד כמה המהירות הרגולטורית היא מרכזית ביכולת של ישראל להפוך ממרכז מו"פ למרכז ייצור וצריכה עולמי".