גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פתרון לפקקים ולזיהום? גרמניה מפחיתה בחדות את מחירי התחבורה הציבורית

במטרה לעודד תושבים להחליף את כלי הרכב בתחבורה הציבורית, ממשלת גרמניה השיקה השבוע יוזמה חדשה: כרטיס "חופשי־חודשי" שתקף ברחבי המדינה ● תג המחיר: 49 אירו לחודש, אחרי סבסוד במיליארדים מצד הרשויות ● אולם, מספר ארגונים מקומיים כבר תוקפים את ההחלטה

אולף שולץ, קנצלר גרמניה, בעת השקת הכרטיס החדש / צילום: Reuters, Annegret Hilse
אולף שולץ, קנצלר גרמניה, בעת השקת הכרטיס החדש / צילום: Reuters, Annegret Hilse

תורים ארוכים השתרכו בימים האחרונים מול משרדי רשות התחבורה של ברלין, כאשר מאות תושבים ניסו לרכוש את הבשורה החדשה בתחום התחבורה הציבורית בגרמניה: כרטיס "חופשי־חודשי" שיהיה תקף ברחבי המדינה, ויעלה 49 אירו בלבד לחודש. מי שניסה לרכוש את הכרטיס באופן מקוון ביממה האחרונה נתקל בהודעות שגיאה, שלדברי הרשויות נבע מעומס פניות למערכת הממוחשבת באתר ומהתנפלות על האפשרות החדשה.

מניית הבנק האמריקאי שצנחה ב-20% אמש והקשר הישראלי 
השקעה בזהב: חשיפה לסחורה שרושמת שיאים בתקופות של אי ודאות בשווקים 
שחקנית חדשה במתיחות מול איראן: ספקית הנפט המרכזית של ישראל 

הכרטיס, ששמו Deutschlandticket, היה אמור להיות מושק כבר לפני חודשים רבים. אך רק לאחר עימותים רבים בממשלה ומול ממשלות מדינות המחוז המרכיבות את גרמניה בנוגע למחירו, להיקפו ולתוקף שלו, הוא החל לפעול, ב־1 במאי. הממשלה הגדירה אותו כ"מהפכה תחבורתית", והוא צפוי להפוך לכרטיס הבסיסי של חלק גדול ממשתמשי התחבורה הציבורית בכלכלה הגדולה ביותר באירופה. "אני מאחל לכולם נסיעה בטוחה עם הכרטיס החדש", לא שכח הקנצלר הגרמני אולף שולץ לצייץ השבוע.

תג המחיר של 49 אירו אמור לשקף את האיזון הנכון בין הפחתה משמעותית של מחיר הנסיעות בתחבורה הציבורית בגרמניה - במטרה לעודד אנשים להחליף את כלי הרכב שלהם באמצעי התחבורה השונים - לבין מחיר זול מדי שימשוך המונים, יעמיס על מערכת הרכבות ויביא לקריסה. ממשלת גרמניה, ששמה את סוגיית איכות הסביבה בראש מעייניה, מקווה כי הכרטיס החדש יגדיל את מספר הנוסעים בתחבורה הציבורית, יפחית את פליטות הפחמן דו־חמצני המזהמות והמסוכנות בתחום התחבורה, וגם יעזור למשקי הבית הגרמנים העניים יותר להתמודד עם משבר יוקר המחיה המתגלגל.

חלק ממגמה כלל אירופית

הכרטיס החדש יכלול נסיעה חופשית ברכבות מקומיות מהירות (RE), רכבת מקומיות רגילות (RB), רכבות עירוניות (S-Bahn), רכבות תחתיות (U-Bahn), אוטובוסים, חשמליות וגם מעבורות מסוימות בכל רחבי גרמניה. שני החידושים הגדולים בכרטיס החדש, שמומחי תחבורה באירופה עוקבים אחרי השפעותיו בתחום המאוד־אקטואלי של השימוש בתחבורה ציבורית, הם מחירו הזול יחסית (הפחתה של עשרות אחוזים ממחירי כרטיסי "חופשי־חודשי" אזוריים קודמים), והעובדה כי הוא תקף ברחבי גרמניה. למעשה, הוא יאפשר שימוש זול בתחבורה גם כחלק מתיירות פנים, ויאפשר לתושבי המבורג לנסוע בזול לאי זילט, לתושבי ברלין לנסוע בזול לחופי הים הבלטי ולתושבי מינכן לקפוץ בזול להרים, למשל.

הכרטיס החדש נולד כפרויקט המשך, אחרי שהממשלה הגרמנית החליטה בקיץ הקודם על פרויקט מהפכני עוד יותר - כרטיס "חופשי־חודשי" ארצי שעלה תשעה אירו בלבד. ההחלטה ההיא, שנבעה מהזינוק במחירי האנרגיה והדלק וברמת האינפלציה, הייתה הצלחה יחסית, אך הפרויקט מראש היה תחום לשלושה חודשים בלבד. שיעור פקקי התנועה באותם חודשי ניסוי ירד מינורית ברוב הערים שנבדקו, אך מנגד הייתה התנפלות על קווים מסוימים שהפכה את הנסיעה בהם לסיוט וביטלה רכבות רבות. מעטים עברו בגללו באופן מוחלט משימוש ברכב לתחבורה הציבורית, בין היתר משום שהוכרז מראש כי הפרויקט יהיה לזמן מוגבל.

כעת מנסה הממשלה לשמר את היתרונות שהודגמו בהסתערות הגרמנית בקיץ הקודם על הכרטיס הזול (לפי הערכות כשליש מהגרמנים רכשו כרטיס בתשעה אירו). גרמניה מנסה ללכת כעת על "שביל זהב", שבו הממשלה והממשלות המקומיות יסבסדו את הכרטיס, אבל בצניעות. לפי ההסכם שהושג, הרשויות יממנו כשלושה מיליארד אירו בשנה, שיתחלקו שווה בשווה בין הממשלה הפדרלית לממשלות מדינות המחוז השונות. שר האוצר כריסטיאן לינדנר, העריך בעבר כי מימון הכרטיס של תשעה אירו היה עולה למדינה יותר מ־40 מיליארד אירו. בנוסף, ייתכן כי הממשלה תעלה בעתיד את מחיר הכרטיס, אם יתגלה כי הסבסוד גדול מכפי שצפתה.

הפרויקט הוא חלק ממגמה אירופית בניסיון להקטין עומסים ולהיאבק בפליטות, כמה ערים ומדינות באירופה החליטו לשים דגש משמעותי על תחבורה ציבורית זולה עד חינמית. לוקסמבורג למשל, חגגה באחרונה שנה לתחבורה ציבורית חינמית אליה וממנה, ותחבורה חינמית קיימת גם בערים כמו טאלין וכמה ערים בצרפת. הביקורת על גישה זו כרוכה בכך שהיא תלויה בסבסוד עצום של התחבורה, שצריך להתרחב ככל שהשימוש בה גדל, בעוד ש"מחיר השוק" מאפשר לשפר את התחבורה הציבורית בעזרת ההכנסות שהוא יוצר.

לא הכול נוצץ

לכרטיס החדש יש כמה הגבלות משמעותיות. הראשונה היא שהוא תקף רק לתחבורה עירונית ובין־עירונית ברשת הרכבות האזורית. מדובר ברכבות אטיות יחסית לרכבות הבין־עירוניות (IC, ICE, EC) שגומאות מאות קילומטרים בשעה ומחברות בין הערים המרכזיות בגרמניה. כדי להגיע מברלין להמבורג תוך שימוש בכרטיס החדש, דרושות ארבע שעות נסיעה ושתי החלפות, לעומת נסיעה ישירה של שעה וחצי ברכבת המהירה (שמחירה המלא 75 אירו לכיוון).

הבדל נוסף לעומת הכרטיס ששבר קופות בקיץ האחרון הוא שהרכישה היא למעשה לשנה (כלומר הסכם לתשלום 49 אירו כפול 12 חודשים), אבל ניתן לבטל אותה אחרי חודש שימוש בלבד. ההליך הפורמלי לביטול אולי קל לביצוע (במיוחד למי שעושה זאת באמצעות אפליקציה), אבל הוא עשוי להרתיע רבים שחוששים לשכוח לעשות זאת, או מחוסר היכולת לעשות זאת בהצלחה.

בין הסתערות לביקורת

בינתיים, התורים הארוכים וקריסת האתר למכירת "כרטיס גרמניה" מראים כי הוא כבר מסתמן כהצלחה יחסית. לפי הנתונים עד כה, כ־750 אלף גרמנים נוספים על מי שמחזיקים מנוי חודשי (להם המעבר לכרטיס הזול יותר הוא אוטומטי) כבר קנו את הכרטיס החדש למאי, כך שסך המשתמשים בו עומד על שלושה מיליון בני אדם לחודש הקרוב. איגוד חברות התחבורה הגרמני (VDV) מעריך כי כ־16 מיליון בני אדם (מתוך אוכלוסייה של 84 מיליון תושבים) יחזיקו בכרטיס בשנה הקרובה.

האופוזיציה השמרנית דווקא ביקרה את היוזמה, ששואבת השראה בין היתר מאוסטריה וממדינות אחרות, ואמרה כי היה עדיף להשקיע את שלושת מיליארד האירו מדי שנה בשיפור התשתיות של מערכת התחבורה הציבורית בגרמניה. ביקורת אחרת נגעה ליתרון הגלום בכרטיס למי שגרים במטרופוליטניים הנהנים מתשתית תחבורה ציבורית טובה. "הכרטיס יהיה שימושי במיוחד וייתרגם לחיסכון בעיקר לתושבים עירוניים", אמר מומחה תחבורה לסוכנות הידיעות הצרפתית.

באזורים הכפריים יותר בגרמניה, אלו המרושתים פחות ברכבות או באוטובוסים, נשמעו תלונות על כך שלא ייהנו מהמחיר המוזל פשוט משום שאין הרבה תחבורה ציבורית ליהנות ממנה בתחומם. "האם הכרטיס החדש הוא הוגן?" תהה השפיגל עם השקתו.

ארגוני איכות סביבה שצוטטו בתקשורת הגרמנית ביקרו גם הם את התוכנית, ואמרו כי יש להעלות משמעותית את ההיצע של תחבורה ציבורית, וכי הסבסוד אינו נדיב דיו. זו גם הטענה של איגודי עובדים וארגונים אזרחיים, שטוענים כי תג המחיר של 49 אירו מדי חודש הוא יקר מדי למי שאינם מרוויחים הרבה. קואליציה של ארגונים כאלו השיקה יוזמה שתציע לאוכלוסיות אלו גרסה זהה של הכרטיס, ב־29 אירו בלבד.

עוד כתבות

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"